HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad kan man göra åt en Rega P1 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/02/14 :  21:51:12  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Köpte mig en rega p1 för ca ett år sedan mest på skoj för att ha en lp att kunna spela på ibland.

Tycker dock det blivit roligare och roligare med vinyl så jag tänkte
kolla om det finns nå man kan göra för att kanske få lite bättre ljud ur regan ?

dock första och största problemet jag har är att skivtallriken wobblar lite och det stör väldigt mycket i ljudet, varje gång ojämnheten kommer förbi nålen så lyfter det hela armen och det sprakar/knäpper till.

För att få bukt på det hade jag tänkte svarva mig en talrik i alu.
Sen var jag sugen på att byta pickup till en at95.

Någon som har nå tips eller förslag på vad man skulle kunna göra eller ska jag helt enkelt kasta ut "skiten" och skaffa nå nytt?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/14 :  21:57:07  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
aluminium blir för tungt. Finns akryltallrikar att tillgå. Även byta motvikten på tonarmen, finns en uppsjö av dessa.

Verkar dock konstigt att skivtallriken wobblar. Kolla så laget ej fått sig en smäll eller så.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/02/26 :  10:10:29  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
jag har en tallrik i glas på min gammla p2'a å det sitter väl glastallrikar på p3'an, å det är ju tyngre än alu???
brukar dock försöka hjälpa till lite vid uppstart...

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/02/26 :  13:35:47  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Byt till en P2/P3 tallrik. Jag har lyssnat på en "hottad" P1:a på Ljudprodukter i Malmö där Calle hade bytt tallrik, kablage, ställt spelaren på Isoclear o ngn typ av puckar, det gjorde en hel del för spelaren, att han sedan körde lite ovverkill med en Benz Ace L PU gjorde inte ljudet sämre.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/02/26 :  13:57:51  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Har kollat min rega lite nu och det verkar som att det är plasten som är gjuten på lagerpinnen som inte är rak. borde väll gå att lösa med ett nytt lager ?

Om jag skulle byta tallrik med, är det någon som vet vad en ny kostar?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/26 :  14:29:29  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Finns alulager att tillgå med som tweak, det skall jag göra på min p25a någongång.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/02/26 :  14:50:53  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
ok, men blir nog bara ett orginal lager och kanske en ny tallrik om jag hittar någonstans där de säljer dem.
om jag vill ha bättre ljud så kommer jag byta spelare.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000