HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 VPI Scout och ASR mini Basis Riaa (var Step-up...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/01/29 :  11:05:02  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Många skriver att en bra step up transformer är det bästa istället för bra Riaa steg med "inbyggd" gain...

Jag har köpt mig en denon dl-103SA som jag nu köra till min Arcam FMJ A38 med inbyggt Phonosteg (steget har MC ingång..). Tyckte tyvärr att det inbyggda steget gör att PU:n blir för skarp och att den nästan distar...

Lånade hem en ASR Mini Basis igår och ställde om den till 100ohm och 60 gain vilket gör att det låter mycket mer behagligt kanske lite tillbaka lutat men fortfarande bra dynamik. Får självklart lyssna mer för att kunna säga den bästa kombon....

Sedan finns det ju Step-up transformatorer och då har jag tittat på Auditorium A23 Step up transformer som är gjord för Denon DL-103. Rescensioner som jag läst har varit lyriska och jag antar att jag i princip skulle kunna köpa en step-up och sedan ta in den i mitt inbyggda Phonosteg i min Arcam som MM ingång.

Vad är fördelarna med ett bra riaa steg som man kan styra gain / ohm mot en bra step-up transformer?

Vad hade ni valt? Kanske tom ett bra MM phonosteg tillsammans med en Step-up transformer.....

Edited by - silwerfeldt on 2009/02/24 13:37:44

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/29 :  18:01:35  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Det är ju ingen nackdel att ha hela riaasteget separat egentligen. (förutom att man behöver en sigalis och nätsladd extra.) De inbyggda brukar i regel inte vara så kul, den omkringliggande elektroniken har en förmåga att störa och riaasteget får dela nätdel med massa annat osv.
En stepup blir ju en billigare lösning. De kan ju vara lite kinkiga men hittar du en som är gjord för DL103 så lär det väl funka bra. Jag skulle nog ändå välja ASR den kan du ju växa med om du skaffar någon annan picka.

Edited by - Per on 2009/01/29 18:02:24
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/02/18 :  19:45:03  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
CineMag step up är perfekt för DL103/103R! Jag har en hemma.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/02/18 :  20:55:35  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Det hela beror ju på hur stor din budget är. ASR är den bästa lösningen, ASR bygger en av dom bästa RIAA för normala pengar.
Att andvända en så kallad set up tranformer är lite plåster tycker jag.

Du har en pick up som har för låg utnivå för din inbyggda RIAA, så jag ser två bra utvägar. Ett skaffa en RIAA som ASRn (bästa) Skaffa en pickis med högre utnivå (bra) eller som du säger en step up trafo (mindre bra)

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/02/20 :  22:49:51  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Tackar för svar och det blev en ASR Mini Basis som jag är helnöjd med. Klart bästa köpet på länge...

Fick blodad tand så nu köper jag en ny skivspelare för den gamla hänger inte med. Hittade en VPI Scout till bra pris.

Så nu går jag o grubblar på vad jag skall ha för signal kabel mellan VPI scouten och Riaa och sedan Riaa till förstärkare.
Just nu går det en Van Den Hul 502 direkt från min tonarm till ASR Riaa och sedan kör jag med Harmonic Tech Truth.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/20 :  23:04:13  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag personligen vill påpeka att man skall använda samma kabel där, fick ett grymt ljudlyft när jag använde samma märke modell mellan skivspelare-riaa-försteg. Det var inte det lilla lyftet heller.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2009/02/22 :  20:49:19  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Kloka val Silwerfeldt!

Jag har god erfarenhet av Cardas' och Nordosts signalkablar.
Låna gärna en riktigt bra nätkabel till Mini Basis och se vad det får för effekt.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/02/23 :  07:29:27  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Nordost tonarmskablage är bäst med råge, där finns liv, kulör och upplösning. Cardas och Clearaudio har jättenfin kulör och upplösning men de är kliniskt befriade från liv jämfört med Nordost. SMEs (VdH) har riktigt bra livlighet och dynamik men inte så mycket färg och upplösning.
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/02/24 :  13:36:40  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
tackar för alla förslag..

Nordost har ju 3 st tonarmskablar, Tyr, Heimdal och en till tror jag som jag glömt namnet på.

Antar att Tyr är det självklara valet men den är dyr (för att inte tala om Valhalla), men skall jag ha de specifika tonarmskablarna som de gör eller går det bra med deras interconecct kablar?

Finns ju många på begagnat marknaden....

Jag har ju RCA utgång på min VPI spelare, men jag har läst att det finns många som hoppar över den RCA boxen och löder fast en kabel direkt i tonarmskablarna som sedan går direkt in i Riaa steget...

Hur gör ni andra som har VPI spelare?
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2009/02/25 :  09:29:22  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Gratulerar till bra köp: Hade en ASR. Mkt nöjd
men bytte den mot PS Audio GCPH, då jag valde
att gå vidare utan försteg. (Riaa rakt in i slutsteget).

Jag kör min Scoutmaster/Memorial 10.5i arm
med Eichmann Express Series 6
interconnects. Prövade mig fram, då jag blev förvånad
vilken påverkan val av just den kabeln hade. Så börja
med att pröva med en erkänt neutral kabel och fintrimma
fram ljudet du vill ha.

Nu är både PS Audio/Dynavector XX-2/Den Nordostkablade armen
i min VPI neutrala. Kanske därför kabeln påverkade så pass
mycket??

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000