Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 15:45:17
|
quote: jämfört och lyssnat under 100hz
Tror inte det är det mest kritiska området. Men läs Gary Pimms artikel där det visade sig att 2496an ställde till det i de övre registren även när den bara var inkopplad i basområdet.
Vad som är användbart i basregistret är delayen som kommer att komma väl till pass med mina murade bashorn när de någon gång förhoppningsvis blir klara.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 17:29:05
|
Ang. dcx: det verkar rätt lätt att köra slut på dsp-kraft (eller om det är minne) om man vill ha branta filter, delay och eq samtidigt. När jag kollade igenom marknaden för att köpa dsp-filter fastnade jag för alto maxidrive 3.4, min kostade under 3000 från engelska ebay.
Det är en väldigt flexibel burk, 2 in 6 ut, tror det är 5 parametriska eq:ar per in- och utgång som man kan ställa fritt mellan low-shelf 6/12db, high-shelf 6/12db och notch, delning upp till 24db fritt ställbar på varje utgång, dvs man kan ha assymetrisk delning om man vill det. Dessutom ett vettigt interface.
Nackdelen är väl att den matar ut grymt hög signal, så man får brus om man inte dämpar i efterföljande steg, all nivåreglering i burken görs digitalt, så det hjälper inte att sänka där.
Hursom tyckte jag det var det bästa för vettgia pengar, ska man ha bättre verkar det vara Ashley, EV och liknande för runt 9000kr. Dbx gick tyvärr bort för mig då de har på tok för låg flexibilitet i eq:n.
Ett tips är att gå in på respektive tillverkares hemsida och ladda ner pc-interfacet, sen kan man "torrsimma" och ser då direkt om vissa funktioner saknas osv |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 18:40:03
|
Mitt råd angående DCX2496 är att man (du) nog blir besviken på ljudkaliteten,även fast man byter ut halva innamätet. Använder min enbart under ca 80hz. Alternativ är väl nån burk som kostar betydligt mer... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:26:50
|
Ok, lite för mycket som talar mot DCX2596 känns det som. Nästan 3000:- för en apparat som inte duger annat än till att prova ut filter och eq känns lite väl saftigt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 23:20:43
|
Två goda nyheter: Med lite tur har jag ett billigt filter på gång. I originalskick har jag inga större förhoppningar på det ljudmässigt men funktionsmässigt stämmer det hyfsat med vad jag behöver: Trevägs med stegvis valbara delningsfrekvenser och nivåjustering på respektive frekvensbands utgång. Vet väldigt lite om filtret men har jag tur så är det uppbyggt på gammalt hederligt vis och är då alltså moddningsbart för att bättre passa mina syften. Är det inte moddningsbart så ska det funka hyfsat ändå med lite släggpassning...
Moddningarna jag hoppas kunna utföra (om jag ens lyckas bli ägare till filtret i fråga) är främst att byta ut de frekvensbestämmande komponenterna så att justeringsområdena tajtas ihop runt de frekvenser som är av ingtresse för mig, i andra hand tänker jag mig de vanliga rutinerna med förbättringar av nätdel, avkoppling, byte av opampar och det köret. För pengarna det handlar om har jag inga stora förväntningar på elektroniken men som sagt, med en rejäl dos tur kan det gå att modda till nånting ganska vettigt.
Den andra goda nyheten är att jag har slitit som ett djur med att flytta runt hela inredningen i uthuset så att det numer spelas på längden i rummet och ******* vad mycket bättre det blev! Med stöd från sidoväggarna spelar midbashornen mycket fylligare och tack vare det längre avståndet mellan horn och öron ändras inte klangbalansen drastiskt av att man flyttar huvudet någon centimeter, allting hinner liksom flyta ihop bättre på vägen nu.
Några störande effekter av snedtaket märkte jag inte av på den lilla tid jag lyssnade, orkade inte koppla in försteget och utan vettig volymkontroll bliev det ganska högt även med max dämpning av CD-spelarens utnivå. Har inte riktigt hunnit vänja mig vid verkningsgraden på de här lurarna än
Edit: Filter beställt, ett Gemini CX-10 för 698:- http://www.geminidj.com/disc._prod_manuals/OUTBOARDS/CX-10/CX-10.pdf
Lär som sagt inte vara någon höjdare i originalutförande men...
Har ägnat ett par timmar åt att flytta runt akustikpanelerna i uthuset så att placeringarna stämmer med hur hornen står. Det blir inte snyggt men det blir nog bra. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2009/02/25 12:07:19 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 12:21:00
|
Testa att ställa hornen på "högkant" mot sidovägg också. Ev. kan kopplingen bli ännu bättre. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 12:50:36
|
Har tänkt tanken men det kan inte göras förrän jag kommit lite längre i själva byggandet, tippar jag upp dem nu rinner sanden ut på golvet. Fick hem virke till det igår men jag behöver nog lite mer sand också.
Funderar på det där med baslådor, med dessa horn i detta uthus finns det helt enkelt inte plats för det jag egentligen vill ha vilket är nåt i stil med fyra femtontummare fördelade på två enorma slutna lådor Ska lådorna stå på golvet måste de bli väldigt beskedliga i storlek innan det börjar bli problem att komma in och ut genom dörren. Hänger jag dem på väggen kan de göras större men då blir det lite krångligt att montera de framtida diskanthornen.
Utefter hur verkligheten ser ut funderar jag på att kompromissa lite med djupbasen och sikta på mindre elemenet (10-12") uppdelade på fler lådor, t.ex en golvstående och en vägghängd per kanal. Med 40Hz som mål gällande undre gränsfrekvens bör det vara ganska realistiskt.
I bassystemen blir det nog inga dyra fina element utan snarare nåt i stil med Conrads CPA-element eller Rilas PA-serie.
Edit: jag har ju haft en tanke på att använda mina nuvarande baslådor med femtontummare som bassystem tills vidare men de får helt enkelt inte plats i samma ände av rummet som hornen. Faktum är att de inte får plats i någon annan ände heller så jag måste göra mig av med dem, de är ca. 2cm för breda för att kunna funka som hörnbord på var sida soffan... |
Edited by - Fuling on 2009/02/25 12:53:02 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 22:19:21
|
Har krälat runt med tumstocken i uthuset och kommit fram till att det finns plats för två golvstående bas lådor med måtten 45x40x70 (bxdxh). Med 22mm lådmaterial och en respektabel mängd stag och innerväggar blir det runt 80L innervolym. Löjligt lite egentligen men midbashhornen räddar mig från att riskera att hamna i kompaktstereoträsket.
Ett baselement som kanske skulle kunna funka är CPA PA-15 med följande parametrar: Fs 34Hs Vas 216,4L Qts 0,356
Enligt godtycklig onlinekalkylator ger detta element i 80L sluten låda en -6dB brytfrekvens på 50Hz. Inga upphetsande simuleringsdata alltså men jag tror mer på detta än på att stoppa in ett mindre element i samma låda och få en "rak" frekvensgång ner till 40Hz.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 19:27:23
|
Boooring! Hade förväntat mig en avi gällande ett styck aktivt delningsfilter i postlådan när jag kom hem men nån sate har tydligen snott avin och lagt dit en massa Ellosreklam istället (det är så jag föreställer mig att det har gått till i alla fall...) Planerna på att ägna den kommande gräsänklingshelgen med att lattja runt bland delningsfrekvenser och nivåjusteringar gick alltså i stöpet.
För att lindra min djupa besvikelse beställde jag ett par 15" stödbasar till Rila-bredbandarna som plåster på såren... Med Qts 0,88 och Fs 26Hz tror jag det kan bli ett bra komplement som förhoppningsvis funkar bra utan hjälp av löjligt stora bafflar. Blir det inte bra så kan jag leva med förlusten då basarna bara kostar 395:- styck plus en ganska human frakt (Högt Qts = små magneter = inte så tungt paket...).
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 22:13:31
|
MGR´s billigaste... Ska man köra öppen baffel utan en massa EQ är det oftast de allra billigaste basarna som har bäst parametrar för ändamålet.
Provade nyss att palla upp Rila-tolvornas bafflar så att de kom upp ett par decimeter; ljudbilden blev lite bättre (dock ingen dramatisk skillnad) och basåtergivningen verkar intakt trots att elementen inte längre har samma koppling mot golvet. Bra att veta. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 13:42:37
|
Äntligen börjar det plinga i telefonen då sms-avierna ramlar in Delningsfiltret och femtontummarna ska hämtas ut efter jobbet, midbashornen har kommit några steg närmare vad man kan kalla färdiga och jag har börjat umgås med tanken på ett par av Linnars GardHorn1* som basunderstöd.
*= Något förkortade och med annan veckning. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 19:45:38
|
Filtret är hemma och jag har lyft på locket för att få en uppfattning om innanmätet:
Elektroniken är uppdelad på tre kretskort , ett för nätdel (linjär, inget switchkrafs) + in- och utgångsbuffrar, ett för nivåkontrollerna och ett för själva filtren. Vanliga hederliga enkelsidiga kort med hålmonterade komponenter. Filtersektionerna är uppbyggda kring skjutomkopplare (utifrån sett vridomkopplare men med någon mekanisk finess inuti) som väljer mellan ett antal olika motstånd, kondensatorerna är alltså fasta för varje frekvensband. Att byta kondingarna mot bättre sorter och sedan ändra motstånden så att frekvensomfången hamnar "tätare" borde vara enkelt.
Opapmparna är tyvärr SIL-typer och alltså säkert inte så lätta att hitta bättre ersättare till men det kan jag leva med. Lite extra avkoppling runt dem får det väl bli när jag ändå lyfter ur korten, samma sak runt nätdelen. Klar moddningspotential på detta filter alltså!!
Femtontummarna har jag inte hunnit kika på än. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 00:16:27
|
Ryssen: Tack för tipset! Billigt och bra också.
Levande: Bilder kommer på både filter och basar men det får bli i morgon. Kan ju avslöja att elementet ser ut att kosta ungefär 395:- styck och inte en spänn mer... |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 00:46:05
|
Du menar väl idag? Jag håller mig vaken. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 01:00:13
|
Ja, jo, mja... Efter lunch nån gång
Har tittat lite mer på filtret och kommit fram till följande: * Opamparna är av typen 4558, inte så upphetsande allså. * Varje utgång går via en TA7324P mutingkrets som jag nog vill ta bort. * Kondensatorvärdena i filtren känns lite konstiga, här vill jag nog ändra filtermodell till Linkwitz-Riley så att det blir lite ordning. * Det kommer att ta lite tid och arbete att lista ut exakt hur allting är draget runt omkopplarna om jag ska byta ut alla filterkomponenter till en uppsättning justerbara LR-filter med rätt frekvenser. Att kretskortslayouten är delvis tryckt på ovansidan underlättar, att layouten är olika för varje filtersektion försvårar...
Jag har en grundläggande uppfattning om hur motstånden är kopplade runt omkopplarna, ska sätta mig med räknesticka och försöka komma fram till exakt vad det är för typer av filter som sitter där nu.
Edit: Fler missöden med högtalarelement; när jag skulle ställa undan bafflarna med Rilatolvorna upptäckte jag att hela magneten sitter lös på ena elementet Den hänger dock kvar i vad som vrkar vara något segt lim men man kan vicka på den vilket man inte kan på det andra elementet. Har något minne av att ena baffeln (med element) gjorde en liten vurpa innan jag fått dit ordentliga stödbitar, förmodligen var det då det hände. Inget att gnälla över med tanke på elementets ringa kostnad men vad tror ni, går det att laga eller ska jag köpa nytt?
Bara jag fått i mig lite käk ska jag ta mig ut och koppla in det aktiva filtret, inte för att jag har så stora förhoppningar på det i originalutförande men det måste ju testas! Femtontummarna står på inbränning i vardagsrummet också, känns som att det kommer att ta ett tag innan upphängningarna mjuknar på dem.
Edit igen:
MGR femtontummarna:
Filtret:
|
Edited by - Fuling on 2009/03/04 13:33:35 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 13:34:50
|
Trist Limma dit igen med 2-komponentslim skulle jag försöka med. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 14:04:13
|
Ja, jag har ingen att förlora på att testa det. När jag bygger riktiga bafflar åt dessa element funderar jag på att montera ett stag bakom magneterna (liknande Bernts lösning), främst för att kunna dra en wafig tygstrumpa över alltihop men det skulle också hjälpa till att hålla magneterna på plats |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 16:16:41
|
Filtret är provlyssnat, uppställning som följer:
F3 (ZV9) slutsteg till midbashornen 4W SE katodföljarslutsteg till midhornen Delning 720Hz 12dB/oktav (närmaste närliggande frekvenser är 360Hz och 1kHz vilket är för lågt resp. för högt).
Om vi ska ta tråkigheterna först så tillförde filtret ett ganska påtagligt brum i systemet vilket förstås är lite tråkigt (men inte så oväntat). Det ska förstås moddas bort tids nog.
I övrigt var aktiv delning redan under dessa primitiva omnständigheter ett klart lyft jämfört med mina grovhuggna passiva filter. Med nivåkontrollen för midbasarna på max fick jag vrida upp kontrollen till mellanregistren till ungefär "klockan två" för att få lagom nivå men till saken hör att slutstegen har helt olika förstärkning så det säger inget om respektive horns känslighet.
Pga dålig sömn den gångna natten blev det bara en kort lyssningssession nu, när jag vilat lite ska jag rota fram ett till slutsteg och koppla upp en trevägsuppställning med mina baslådor inblandade. Delningen får då bli 90Hz mellan baslådor och midbashorn i brist på alternativ, närmaste frekvenser är 50 och 180Hz.
När det är dags att bygga om filtret siktar jag på delningsfrekvenser i (ungefär) följande intervall:
Bas-midbas: 80-90-100-110-120Hz Midbas-mid: 500-550-600-650-700Hz
|
Edited by - Fuling on 2009/03/04 18:54:50 |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:49:50
|
MGR säger du.... detta är vad som hände med talspolarna sista gången jag använde MGR..
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2009/03/04 18:50:36 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:53:32
|
Var det den där gången du provade hur 230V AC låter??? |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:55:01
|
näe , när jag finlyssnade |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2009/03/04 19:01:03 |
|
|
Topic |
|