HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 91

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/02/22 :  20:12:00  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Men hur skulle impedansmätningen av horn påverkas om man använder ett motstånd på 10ohm vs 1ohm som shunt?
För jag antar att det var det du menade?

Bra jobbat föresten. Funderar på att hoppa på en liknande resa.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7953 Posts

Posted - 2009/02/22 :  20:12:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, innan jag gör bort mig mer: Hur mäter man impedansen för att se att peakarna är lika höga?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/02/22 :  22:10:39  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag kör med ARTA Limp
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/

Ett motstånd med känt värde i serie. Så mäter ena kanalen innan och andra efter. (kalibrerad innan motstånd och utan last)
Jag kör nu med line ut från datorn --> mätjigen --> line in till datorn. Funkar bra tycker jag.
Kan även mäta induktans och kapacitans vid vilken frekvens som helst. Är exakt mot de komponenter jag testat mot så den borde funka okej.
Bra att mäta låga ohm med som annars är svåra att mäta.
*edit* stavfel

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2009/02/23 16:23:14
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/22 :  23:12:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska kika närmare på ARTA, tack för tipset!

För att rensa hjärnan lite från hornfunderingar släpade jag fram Rila-tolvorna och moddade bafflarna de sitter i lite snabbt under kvällen. Med tanke på pris (380:- styck) och arbetsinsats (fyra bitar spånskiva) spelar de tamejf*n helt sagolikt!
Måste styra upp nånting lite mer seriöst och Waf-mässigt kring dessa element, så här kan det inte se ut:

Varianten med låg bakåtlutad baffel fungerar oväntat bra, tycker inte att ljudbilden blir märkbart lidande av att elementen sitter bara 20cm ovanför golvet.
Trots att jag egentligen inte vill krångla till konceptet håller jag i smyg utkik efter billiga tolvor med bra känslighet och högt Qts.
Om priset vore rätt skulle jag kunna tänka mig att testa en 1,5-vägslösning, alltså fullrangesignal in på bredbandarna och passiv lågpassfiltrering av hjälpbasarna.
Det finns element som passar kravspecarna men de är gjorda för bilbruk och är färgglada och fula...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/23 :  16:04:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kunde inte låta bli att köra lite svep och punktfrekvenser på hornen ändå, resultatet var nästan värre än väntat. Utan andra mätinstrument än mina sönderhårdrockade öron upplevde jag följande:
Förutom lite brummande långt nere i frekvens börjar hornen jobba vid ungefär 90-100Hz varpå responsen svajar sig uppåt mot 800Hz där det plötsligt peakar våldsamt. Nästa riktigt otäcka peak kommer i trakterna av 3kHz men då är det förstås EV-hornen som är ensamt skyldiga.
En så enkelt åtgärd som att fasvända Electrovoicarna visade sig räcka för att dämpa peaken vid 800Hz påtagligt, jag antar att midbasarna och midarna summerades på något otäckt vis just där när fasen var felvänd.
Den ljudmässiga förbättringen av att ändra fasen var nästan lika stor som när jag hällde i sanden igår.
Peaken vid 3kHz vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt, det får väl bli antingen EQ eller kanske delning över till riktiga diskanter en bit under 3khz. Ett senare problem.
Över ca. 10kHz verkar inte EV-hornen ge ifrån sig mycket ljud så diskanter måste nog till i vilket fall.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/23 :  16:10:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
varpå responsen svajar sig

Det beror til stor del på att du kör sinussvep och du får noder och
bukar just där du har öronen (samma eller nästa samma frekvens
under en kort tid). Vid musik klarar hjärnan av att skilja
direktljud från reflexer vilket gör att det inte blir farligt alls.

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/23 :  16:16:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Svajandet var inte så farligt (även om jag tyckte de var värda att nämna), peakarna var/är däremot livsfarliga

Tror inte det skulle skada att sitta lite längre ifrån hornen heller, jag ska nog testa att byta ledd i rummet nån dag när jag känner att muskelstyrkan är på topp.
Visserligen kanske snedtaket ställer till med tråkigheter men det känns troligt att fördelarna skulle överväga nackdelarna.
Hornen har väl ganska begränsad spridning i vertikalled så snedtaket kanske inte spelar så stor roll, vad vet jag.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/23 :  16:48:27  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ag 3k-peaken: Det är inte så att även EV-hornen behöver sand eller annan mekanisk dämpning?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/23 :  16:56:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo, det är tänkbart.
Någon före mig har klistrat på lappar av någon sorts tjärpapp eller vad det nu är men jag är tveksamt till att det gör någon direkt nytta. Ska se över de där hornen också vid tillfälle, kanske fylla hålrummen med någon gjutmassa och dämpa halsen med tjocka bitumenplattor.
Peaken verkade dock ganska bred så jag tror inte mekaniska resonanser är hela förklaringen heller.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/02/23 :  17:28:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
3 kHz är väldigt högt upp i frekvens för mekaniska resonanser från
hornet. Skulle gissa att det kan ha och göra med en feldesignad
driver istället. Däremot är det aldrig fel att dämpa hornet. Det
bör bli bättre nedåt i frekvens. Hornet ser ut att var av
diffraktionstyp i början. Det kanske spökar... Köp en svarv och gör
ett par KW eller Le´Cleach
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:02:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Horn:
http://archives.telex.com/archives/EV/Horns/EDS/HR90%20EDS.pdf

Driver:
http://www.eminence.com/pdf/psd2002.pdf

Om de här grejorna är bra eller dåliga och om de alls passar ihop är jag inte riktigt karl nog att avgöra, det är vad råkade få tag på och inget annat

KW och Le´Cleach är ju frestande men jag har andats in sågspån så det räcker för ett tag framåt nu...
Med en riktigt tongenerator istället för testskiva med svep borde det gå att bilda sig en skaplig uppfattning om peakarnas beskaffenhet och på så vis kanske börja trixa med notchfilter. Kan man ju hoppas i alla fall...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:06:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Hornet ser ut att var av
diffraktionstyp i början.

Nja, googla på DB Keele så får du lite intressant info(AES-paper) om CE-hornen med bl.a. jämförelser med multicell.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:11:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Otydligt av mig, det jag menade var att vid den där skarpa kanten kommer det bildas en hel del diffraktion i horisontalled.
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:15:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
skarpa kanten

Nåt man kan åtgärda med en fil och lite jävlar anamma?

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:28:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nja, då blir ju spridningen lidande...Eftersom det än så
länge "bara" är en framlyssnad peak skulle jag inte vara nervös.
Mätningar kommer bringa klarhet i problemet
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:55:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
det ordnar sig nog med tiden även om jag har en del skräckbilder av hur delningsfiltren kommer att se ut innan alla knöligheter i frekvensgången blivit hyfsat tillplattade.

Under tiden lyssnar jag flitigt på bafflarna i vardagsrummet, helt otroligt att nånting så enkelt kan funka så bra!
Satt uppe till kl. 3 i morse och lyssnade på dem...

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2677 Posts

Posted - 2009/02/23 :  19:36:56  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Här går det undan!
Jag har haft nästan likadana horn och jag tyckte att dom var lite heta i övre midden.
Jag ringde Ev och frågade vad felet var och det skall vara en länk som kompenserar för hornet.
Jag hade HR120 och Ev DH1012 driver.

Det är däremot ingen bra ide' att fila till hornet för då tar du bort
den diffraktion som hornet är tänkt att jobba med för att få spridning.

Men att dämpa "läpparna" i hornet är lika bäst att göra.
Om du dessutom kör hornet löst utan baffel så ringer det kraftigt.

Om du är stadig på handen kan du även öppna upp bakkåpan på drivern för
att minska kopressionen lite.
Då ändras en del parametrar men när jag har gjort så tycker jag att
ljudet har blivit behagligare.

Som PP skrev så är KW ett roligare alternativ men lite pyssligare

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/23 :  20:33:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tjena!

quote:
Här går det undan!

Det går fort när det går utför...

quote:
Jag har haft nästan likadana horn och jag tyckte att dom var lite heta i övre midden.

Tänkte ett tag att det var något medvetet designval för att öka hörbarheten hos röster eller nåt men om det är meningen att höjningen ska filtreras bort så faller den teorin.

quote:
Det är däremot ingen bra ide' att fila till hornet för då tar du bort
den diffraktion som hornet är tänkt att jobba med för att få spridning.

Ok, inget filande!

Dämpa hornen ska jag göra på ena eller andra sättet, med sand eller gjutmassa eller vad jag nu kan komma på. Måste förövrigt bygga någon sorts ställning åt dem också så att de hamnar rätt i förhållande till midbashornen och det kan jag inte göra förrän midbashornen är klara så att jag vet hur det ska se ut.

Mecka sönder dravjarna (ful försvenskning där...) vet jag inte om jag vågar ge mig på (än). Kollade på B&C DE250 och den ser ju betydligt snällare ut i frekvensgången...

Funderar på små KW-trattar till diskanten men dit har jag inte kommit än.

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/24 :  10:21:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad tror ni om den här apparaten:
http://www.behringerdownload.de/DCX2496/DCX2496_SVE_Rev_B.pdf
???

Verkar ju innehålla det mesta man kan önska sig i form av delningsfilter, eq och delayfunktioner.
Går att får för 2750:-

Känns visserligen inte helt rätt att koppla in en digital PA-burk i ett rörbaserat system men jag ser inget överflöd av alternativ heller.

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/24 :  11:35:51  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Edit: Mer åsikter än min önskas.

Jag använder min DCX2496 under 100hz och intalar mej att det inte försämrar basen. Mina Fostex Fe206E spelar utan filterpåverkan i sluten låda över 100hz, den sjunker rejält av sej själv under 100hz. (Vid vinylspelande har det funkat bra att ta högtalarsignalen in till DCX2496 och vidare till basförstärkaren)

(Det är meningen att mina stora horn till FE206E ska bli klara i sommar)

Edited by - Sundström on 2009/02/24 11:36:40
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/24 :  11:41:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, kul att höra från en som använder den.
Sitter och läser lite om DCX2496 och den verkar få blandad kritik av hemmaanvändare, antalet moddningstips och -tillbehör verkar antyda att den kanske inte är så strålande direkt från fabrik?
Jag ska läsa på mer och fundera lite, kanske dyker upp nån begagnad till bra pris eller så.

Samtidigt som jag läser in mig på DCX2496 sitter jag och funderar lite på hur uppbyggnaden av ett justerbart, aktivt trevägsfilter skulle kunna gå till i praktiken. Att hitta en källa till bra och rimligt prissatta mångpoliga vridomkopplare är ett måste om det ska bli aktuellt.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/24 :  11:48:39  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om du ska köra DCX så kräver den lite handpåläggning. Den analoga elektroniken är horribel!!!!! Kolla in Gary Pimms sida. Det blir lite dyrt att fixa till den då det går åt en hel hoper Lundahl......

Men den är ett superfynd i originalskick för injustering av filter, delay och nivåer.

Noterade en annan sak: Drivern är 1" och hornet 1,29". Kanske de 1,5" JBL drivers Guru säljer skulle funka om du bara ändrar hornen en aning, diametern skiljer bara 5mm.

I annat fall ska det till en liten adapter på några cm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/02/24 11:53:45
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/02/24 :  12:19:54  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Kanske de 1,5" JBL drivers Guru säljer skulle funka

Du kan få låna och testa, du vet ju vart jag bor Du kan få ett bra pris...vill ju sponsra denna läsvärda tråd

Edited by - Guru on 2009/02/24 13:25:26
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/24 :  13:01:59  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
reVintage: Har du jämfört och lyssnat under 100hz? (Kan själv inte avgöra då jag tror att det behövs ett större rum som klarar mer decibel för att höra skillnader.)

Däremot hör jag att ljudet är lite hårt när jag kör hela registret genom den. Men den låter ändå bättre än en budgetspelare på ett par tusen kronor. (Lite lik min omoddade Monica2 dac i ljudet faktiskt)
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2009/02/24 :  13:33:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
ReVintage: En hel hoper Lundahljärn låter inte direkt billigt...
Däremot kan jag tänka mig att DCX2496 vore ett utmärkt verktyg för att jobba fram de delnings- och eqfunktioner som behövs till hornen för att sedan bygga ett riktigt filter. Jag håller som sagt ögonen öppna efter DCX2496 och andra färdiga filterlösningar.

Angående hornen så använder jag adapters som vad jag förstår ska vara till för att anpassa hornen till 1" drivers. En lustig sak dock: adaptrarna är gängade invändigt för att passa drivers med gängad infästning men då mina drivers har bultfäste blir det ett par cm i början som är "räfflade" vilket knappast kan vara bra. Funderar på att jämna till med någon sorts massa som går att ta bort om det behövs.

Guru: Tål att tänkas på! Jag hör av mig om det blir aktuellt.

Go to Top of Page
Page: of 91 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000