Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
8080 Posts |
Posted - 2023/12/14 : 20:24:52
|
Strukturen kommer av att jag smetade på ett tjockt lager sågspån blandat med trälim, sen är det bara målat med Biltemas lackfärg. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2729 Posts |
Posted - 2023/12/14 : 21:00:49
|
De ser riktigt coolt ut. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/12/14 : 22:54:36
|
Ja, det påminner lite om en del av de gamla som tydligen hade nån beläggning av blygummi. Var inne på att blanda sand och underredsmassa för att få bättre dämpning men eftersom det här mest var lite på lek så ville jag undvika kladd och stinkande kemikalier. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/08 : 01:41:57
|
Här har det inte hänt nåt på ett tag ser jag nu, men bakom kameran har det hänt en del:
|
|
|
Perfector
Member
550 Posts |
Posted - 2024/01/08 : 04:13:53
|
Herrejosses Har inte sett sånt bygge sedan HiFi-Connections dagar
Med rätt driver spelar du för hels staden,
|
"Clarity by Choise" Klaga inte på att du inte får det du vill ha var glad att du inte får vad du förtjänar |
Edited by - Perfector on 2024/01/08 04:15:50 |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/08 : 05:05:10
|
Som tur är bor jag långt utanför stan, men jag hoppas grannarna delar min musiksmak
Lite oklart vad som ska spela från ca. 900Hz och ner, börjar få ont om plats så det måste nog tyvärr bli nån ganska kompromissad lösning. |
|
|
Perfector
Member
550 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2024/01/08 : 11:04:10
|
Tjusigt! Att skapa något användbart av något så enkelt som en masonitskiva är häftigt. De kommer säkert låta fantastiskt bra!
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/09 : 00:02:45
|
Tack, tack! Hur det låter kommer vi få veta snart, hoppas jag. Tror det kan bli riktigt skapligt, tack vare dämpningen med sågspån och lim är de "dödare" än vad de ser ut att vara. Gick åt tre sjuttiofemmor vitlim till två små horn, säger nåt om vattenhalten i limmet
Har diverse idéer om vad som ska spela under 900Hz. Aningen ett par ganska normala lådor med ett eller annat ganska stort element från hyllorna hemma eller så nåt mer exotiskt, typ ett par lågmidhorn med kondrivers ner till kanske 200Hz och sen små tappade horn under det. Vi får se vartåt det bär, handlar mycket om vad det finns plats för och vad jag kan ordna utan att behöva köpa en massa grejor till nypris. |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2024/01/09 : 09:58:03
|
Western Electric TA7331A är mitt förslag. En mycket kompakt ob, som jag tror skulle matcha multicellen väl. https://hifihaven.org/index.php?threads/western-electric-ta-7331-a-baffle.5677/
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2024/01/09 : 14:52:52
|
Hur högt i frekvens går dom..? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2729 Posts |
Posted - 2024/01/09 : 15:34:47
|
Fråga om priset först |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2024/01/09 : 17:57:16
|
Det är ju en öppen baffel, om än att den är utformad som ett fyrkantigt rör med elementet i mitten. Så det är mest upp till elementet att avgöra. Den ända nackdelen med ob är ju att den rullar av nedåt. WE använde ofta ob tillsamans med multicell i de senare bio-systemen. Även om ob ej kan ge byxbens-fladder, så gör utskäckningen på sidorna en spridning som liknar multicellhornet. Hittar man bara likartade volymnivå så finns det goda chanser att de spelar homogent. Iom att detta inte är en trycksatt låda så behöver den inte vara så rigid. Spånskiva borde funka utmärkt |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/09 : 18:00:32
|
pix:
Den där baffeln har jag sett förr, utan att fatta ett smack av hur den är tänkt att fungera Tycker mest den liknar en något vanskapt H-baffel, alltså en dipol-subwoofer? Om jag tänker rätt borde den ha en kraftig peak någonstans i midbasen?
ryssen: Vet inte än, tänkte göra färdigt dem innan jag monterar drivers. Det allra första paret multiceller jag byggde för ~15 år sen och som var ungefär lika stora som de här funkade förvånansvärt bra upp till 12-13kHz men det vanliga är att man delar över till en diskant någonstans vid 3-5kHz beroende på storleken på cellerna.
Jag minns inte matematiken exakt men vid någon frekvens som beror på cellernas storlek så slutar de "samarbeta" och börjar istället beama. Ovanför den frekvensen spelar man lite på egen risk, så att säga.
imperial: Äääsch, pris och pris... Hornen var nästan gratis, några flaskor Biltemalim bara. Masoniten var gratis om man har ett rymligt samvete |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/09 : 18:53:50
|
Oj, ser nu att pix hann posta mer information medan jag skrev mitt senaste inlägg.
OB är en tanke men det faller lite på bristen på avstånd till väggen bakom dem. Det enda ställe där jag har plats för fler högtalare är ovanpå mina 120cm höga subwoofers, och om de inte ska sticka ut för långt så innebär det att fronterna hamnar 40-50 cm från väggen. Exakt mått är lite oklart, har för mig subbarna är strax över 40cm djupa och de står ganska dikt an mot en stor akustikpanel som bygger kanske 10cm ut från den riktiga väggen.
Jag har ett par tolvtummare (Hammer Dynamics, nån variant av Eminence Beta 12LTA) som jag skulle kunna testa i platta öppna bafflar men jag har svårt att tro att resultatet skulle bli tillfyllest. Dessa element syns ganska ofta i diverse OB-byggen på nätet men då alltid med minst en 15" per sida som basstöd och alltid med längre avstånd till väggen bakom. Samma element skulle kunna funka bra i basreflexlådor men då helst på över 90 liter, gärna mycket större än så.
Har funderat lite på nåt mindre element, 8" eller så, i nån form av TL eller kvartsvågspipa, ihopvikt till lagom format. Båda dessa principer är närapå outforskad mark för min del och det skulle kanske ha en poäng att testa nån nytt, basreflexlådor har man ju hört förr.
En miniatyrvariant av Onken W med två 6,5 eller 8" i varje låda var också en tanke en stund men det blir väl fas-knas om man har två element sida vid sida och båda spelar upp till 900Hz. |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2024/01/11 : 08:40:28
|
Bristen på utrymme är det ständiga problemet för de flesta av oss. Dikt an mot bakvägg/sidovägg är då nästan obligatoriskt. Ändå så nyttjar vi sällan detta till vår fördel. Jag vet att du byggt hörn-horn, men kanske kan du fortsätta på den vägen?
|
Edited by - pix on 2024/01/11 11:53:44 |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/11 : 23:51:50
|
Ja, egentligen håller jag bara på och "okynnesbygger" nu utan nån riktig plan på hur grejorna ska användas men tanken är väl, i grova drag, nån slags vintage-liknande rigg placerad ovanpå den "ordinarie" anläggningen. Dessa högtalare kommer oundvikligen hamna för högt upp och för tätt ihop för att det ska bli optimalt, men det kan säkert bli hyfsat ändå.
Hörn har jag tyvärr brist på, i de hörn som hade kunnat vara aktuella sitter det basfällor plus diskanthorn till storriggen och det finns inte plats för mycket mer där.
Tog fram tumstocken idag och fick det till att jag har 48 cm att leka med på djupet innan grejorna börjar sticka ut framför baslådorna. Om jag maxar så skulle det då få plats ett par lågmidhorn som är 36cm långa plus bakkammare, säg 40cm om man tillåter lite utstick. Enligt Hornresp ska par såna trattar kunna möta multicellerna och sen täcka upp ner till ungefär 220Hz med element jag har hemma, men då krävs det en kompakt baslösning till det sen.
Alternativet är att göra en betydligt enklare lösning med t.ex. ett par Faital Pro 10FE200 i enkla aperiodiska lådor eller liknande. Då slipper man krångla med separata baslådor men går istället miste om attityden från frontladdade horn |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2729 Posts |
Posted - 2024/01/12 : 00:00:01
|
Rymligt samvete
Ja rymligt har nog gjort många konstruktioner genom åren |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2024/01/14 : 16:23:40
|
Jag har ett par Altec 416 8a... Eller 2 par faktiskt. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2024/01/14 : 16:52:28
|
Jag har även 10nda610 ett par. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/15 : 14:51:03
|
Tjena hoktuna, det var inte igår man såg dig här på forumet! Jag pratade med reVintage på diyaudio för några veckor sen och han nämnde att ni hade projekt på gång, roligt! |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2024/01/15 : 16:05:35
|
Hej. Minns du att jag gjorde ett par 1005b i masonite? Jag har varit frånvarande i några år pga arbete. Nu är jag arbetslös och i april går jag i pension vid 63 år. Nu kommer jag att ha tid med lite skoj projekt. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/15 : 16:26:55
|
Trist med arbetslöshet men pension och tid för projekt låter desto trevligare, minns att dina byggtrådar brukade vara inpirerande!
Jodå, jag minns dina masonithorn, de var lite förebilder till mina hornbyggen på senare tid. Jag byggde några multiceller av både masonit och plywood när det begav sig för ~15 år sen och egentligen hade jag väl föredragit plywood den här gången men som jag nämnt tidigare i tråden så var det här något av ett infall som dök upp när jag strövade runt på jobbet en natt och fick syn på en stor trave masonitskivor (emballagematerial) bredvid bandsågen. Masonit går att mjuka upp med vatten, böja och sen limma kant mot kant utan riktiga limytor medan plywood kräver lite mer verktyg och förarbete.
Nu idag börjar det senaste paret multiceller bli hyfsat färdiga att användas och då har jag ändå pysslat med dem i princip dagligen sen strax innan jul. I och med att jag inte fräst kanterna på varje cellsida i 45 graders vinkel blir monteringen ganska tidskrävande, man får "punkta" ihop sidorna med limpistol och sen limma nån centimeter i taget med trälim medan man allt sitter i spänn med gummiband, tvingar och vikter och sen vänta ett antal timmar tills limmet torkat helt innan man törs röra någonting. Det fanns en liten tanke bakom detta också: efter att ha hållit på med diverse dyra, tungrodda rörbyggen hela förra året blev det nödvändigt att ta en paus från dessa och ägna sig åt nåt enklare och billigare projekt en stund. Det låter som att det snart kommer finnas helgjobb igen och då blir det väl att köpa bättre drosslar till mitt 6S4S-bygge och ta itu med det igen efter en välbehövlig paus på några månader.
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2024/01/17 : 18:45:43
|
Bortsett från att lacken kommer behöva snyggas till på några ställen så är nog multicellerna klara nu. Mattsvarta och omöjliga att få att fastna på bild utan tusenwattslampa i rummet, men det går väl att se ungefär hur jag tänkt ha dem placerade:
Tanken är alltså att skohorna dit en till högtalaranläggning som är helt separerad från den stora riggen men som inte tar upp någon mer golvyta. Varför? För att jag kan...
Hornresp har gått varmt på sistone för att försöka bryta diverse naturlagar och få till någon form av baslådor som levererar en rak respons ner till runt 40Hz utan att ta plats eller kosta pengar. Det närmaste jag kan komma är nog att sno elementen (Eminence Delta 10A) från en sällan använd elbaslåda och stoppa dem i varsin basreflexlåda på 45-50 liter med hyfsat stora slitsportar. Med lite room gain och flödesresistans i portarna kan det tänkas att de kan når ner till 40Hz i praktiken, om inte så finns det faktiskt hyfsat med utrymme för ett par subwoofers bakom de stora vita midhornen.
Designmässigt har jag stulit friskt av influencern (ryser åt det ordet...) Devon Turnbull de senaste åren, men det känns okej eftersom han stuligt skamlöst från Altec. Fyrkantiga sossegrå MDF-lådor med slitsport är i alla fall tacksamt enkla att bygga:
Ställ ett multicellhorn ovanpå så har man en design som Altec levererade redan 1937 under namnet Lansing Iconic:
Några år senare kom en den i en annan utgåva med lite mer formgivning, kanske vore värd att inspireras av för att slippa få för många grå rätblock i samma rum:
Eftersom jag inte kommer undan att ha dessa högtalare ovanpå ett par 120cm höga "stativ" så gissar jag att det blir akustiskt bäst om jag vänder upp och ner på det hela och låter baslådorna stå på styltor ovanpå multicellerna. Hur snyggt det blir återstår att se...
|
|
|
nisse.p
Member
92 Posts |
|
Topic |
|