HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 96

Imperial
Medlem i AÖ

2728 Posts

Posted - 2023/12/03 :  14:02:37  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Blandar du i snus åxå

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8080 Posts

Posted - 2023/12/03 :  14:30:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Blandar du i snus åxå

Det är allt möjligt i den här blandningen. Receptet är förstås hemligt, om det inte är precis rätt blandning av olika träslag och rätt längd på spånen så blir hornen helt odugliga

Skämt åtsido så verkar spån från masonit ge en bättre spackelgegga än vanligt sågspån, antar de löser upp träet i enskilda fibrer när de tillverkar masoniten. Hade man kunnat få tag på såna träfibrer i lösvikt så skulle man möjligtvis kunna gjuta småhorn av det, hmmm.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8756 Posts

Posted - 2023/12/03 :  16:16:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ser lätt ut när man kan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/03 :  17:52:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Särskilt svårt var det inte men det tog tid, mest med allt lim som skulle torka innan man kunde komma vidare. Rekommenderar definitivt Petters metod med att fräsa ut bitarna mot en mall så att man får riktiga limytor, det underlättar monteringen enormt mycket.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2728 Posts

Posted - 2023/12/03 :  20:10:06  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Om du har en bandslip m spån upsamlare så får du fina spån å m lim så blir det en bra spackelpasta.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/03 :  20:21:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, slipdamm funkar bra. Putsade till cellerna på en bit spånskiva med fastlimmat sandpapper och tog rätt på slipdammet som blev av det.

Kom nyss hem och slog igång monogrejorna igen. Baffeln måste nog bort och ersättas av en låda, det låter helt enkelt för klent och skrälligt för att vara riktigt roligt.

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/04 :  21:08:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Satt och slösurfade lite i förmiddags och såg att det serverades köttbullar med gräddsås och lingonsylt på lunchserveringen vid bygghandeln. Lät ju gott tänkte jag, och så kan man ju passa på att handla virke också. Resten av dagen gick fort:

Edited by - Fuling on 2023/12/04 21:08:49
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

588 Posts

Posted - 2023/12/08 :  15:12:23  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Intressant lådkonstriktion det där bassreflex hålen är det något man räknar fram eller hur gör man för det ser inte ut som vanliga bassreflex hål.

Var kan man hitta info om det.

Ska försöka hjälpa en vän med ett par lådor till ett par 2x15" Feild Coil element från Altec.

Har sett flera lådor med Altec element och de har bara ett hål.

//Niklas
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/09 :  07:47:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hade det varit en basreflex så hade man nog fått räkna, jag brukar använda Hornresp och sen försöka bygga så att det går lätt att testa sig fram till rätt avstämning, men i det här fallet ska portarna korkas igen med glsfiberull så att lådan får en aperiodisk avstämning. En sluten låda med ett kontrollerat läckage, helt enkelt.

Har en del goda erfarenheter av den här lådtypen sen en del experiment för många år sen, och den kändes som ett bra alternativ nu när jag använder ett element med okända parametrar.

Det beräkningsunderlag jag hittat på nätet för aperiodiska lådor kan summeras till ungefär "Bygg en låda som känns lagom stor och experimentera med dämpningen i portarna tills det blir bra", och det är ungefär det jag tänkt göra här

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4186 Posts

Posted - 2023/12/09 :  14:58:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har också ställt mig frågan om Altecs portar.
En basreflex-port utgör ju med sin area/längd, en resonans med högt q-värde.
Men Attec-portarna är ju både större till sin Area, såväl som en längd på någon tum.
Jag tror inte att dessa har något gemensamt, utan att Altecs portar, snarare har med att få elementet att tro att lådan är större än vad den egentligen är, dvs man förändrar Vas-värdet.
Att strypa luftgenomströmningen i hålen a-la Fuling är ju ett sätt att trima in den "fjäder" som luftvolymen bakom elementet utgör. Att göra en liten gardin, som Bubbel har på sina 604-lådor en annan.
Skulle man räkna på en Altec-port som en bas-reflex, så skulle resonansen inte ligga i basen, utan långt upp i mellanregistret

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/09 :  15:20:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, många gamla konstruktioner är från tiden innan det där med T/S-parametrar var uppfunnet.
Man kan ju undra hur konstruktionsarbetet gick till, kanske var det så enkelt att man sågade upp större och större hål i en låda tills det lät bra?

Drastiskt felavstämda basreflexer kan mycket riktigt fungera som aperiodiska lådor, det konceptet kör bland andra Fostex med i nåt av sina lådförslag vet jag.
För oss hemmabyggare känns metoden med resistiv dämpning i porten mer tillgänglig, men jag antar att resultatet blir ungefär detsamma.

Vad jag förstått blir effekten av en aperiodisk avstämning att Q-värdet sänks så att man kan komma undan med en mindre låda utan att få en puckel i midbasen. Kändes som en rimlig metod för ett element med okända data.

Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

588 Posts

Posted - 2023/12/09 :  15:34:58  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Okej då är det bara testa sig fram när man har fått ihop lådorna som gäller.
Kul får se vad man får till.

//Niklas
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/11 :  20:50:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har lyssnat på baslådan + multicellhorn i några timmar nu. Tyvärr något av en besvikelse hittills eftersom det inte låter just fylligare än vad den öppna baffeln gjorde.
Ska se över diverse saker innan jag säger för mycket men jag börjar ana att placeringen av högtalaren eller valet av element inte är helt på topp.
Egentligen spelar det inte så stor roll eftersom det hela mest var nåt jag byggde för att få koppla bort alla rörprojekt och bara ägna mig åt lite hantverk en stund men det hade ändå varit kul om det gick att få det att låta lite bättre än vad det gör nu.

Placeringen var väl inte riktigt nån fröjd för ögonen ens för en DIY:ande ungkarl heller, det bästa vore kanske att lyfta ner åbäket och ställa den nånstans där den får lite stöd av golv/hörn och inte sticker lika illa i ögonen. Bilder kommer

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4186 Posts

Posted - 2023/12/12 :  07:44:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vad hade du för element i lådorna?
De flesta lättkonade 15" ger ju en högre utnivå högre upp i frekvens, än vad man oftast önskar. För en lågbas så tvingas man nog välja element med lägre slaglängd och högre massa.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2023/12/12 11:42:21
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2728 Posts

Posted - 2023/12/12 :  13:22:53  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Han heter ju inte fuling utan anledning.
Zobel länk å baffelsteg löser det

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/12 :  19:16:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Elementet är, som Blomman gissade tidigare, ett Fane 153. Gammalt "skrot" som jag inte lyckats hitta några data alls på, och även om jag gjort det så hade de förmodligen inte stämt särskilt bra ändå med tanke på elementets ålder.
Något subwooferelement är det inte, snarare att jag skulle gissa på att det är nåt som är gjort för att sitta i gitarr- eller basförstärkare.

Nu har jag lyssnat lite mer och upplever att det finns bas men den blir lite maskerad av diverse oroligheter längre upp i frekvens. Kan man bara balansera upp det hela med ett bättre filter som Blomman är inne på så ska det säkert gå att få till nåt skapligt av det hela, även om det inte blir nåt djupbasmonster.

Utan att ha mätt så gissar jag att multicellen har ett "steg" någonstans vid 4-5kHz eller så där cellerna inte längre summeras ordentligt, det kommer säkert behöva ordnas i filtret också.

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/12 :  19:27:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2848 Posts

Posted - 2023/12/12 :  20:13:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vackert <3

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/12 :  20:27:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Vackert <3

Mjaaaa

Vi får se vad det blir av detta, synintrycket blev kanske lite väl överväldigande där den står nu kan jag tycka

I och med att lådan är ganska grund känns det dessutom lite instabilt att ha den stående på styltor ovanpå mina 120cm höga subwoofers, måste medge att det lutar lite åt göra plats åt det där bygget på golvet istället.
Där skulle den kunna göra lite nytta som elbasförstärkare också istället för den fula, tråkiga stärkare jag har nu.

Det där med att lyssna i mono var ärligt talat inte särskilt spännande det heller, nu när jag efter många års funderande har testat är jag nog beredd att överlåta den biten åt asiatiska Western Electrics-nördar som inte har plats för två högtalare

Så, har jag i slutändan bara ställt till med ett stort fiasko?
Nej, det var kul att få snickra lite för nöjes skull och speciellt biten med att lyckas bygga ett multicellhorn utan märkvärdiga verktyg var ganska givande.
Exakt vad det blir av det här när det är klart får väl visa sig men placeringen blev inte riktigt så bra som jag hade tänkt, det ska medges.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2728 Posts

Posted - 2023/12/12 :  21:04:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Har du plats för 2 multicell horn?

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/12 :  21:21:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag har en tanke på att bygga två till multiceller plus ett par lite smidigare baslådor som kan stå ovanpå subwoofrarna. Inga detaljer klara än men jag har en del element och drivers som skulle göra bättre nytta där än i garderoben.

Bara lösa idéer än så länge men det är ju kul att snickra och multicellhorn ser förjävla fräna ut. Livsfarligt att ha för mycket dödtid på jobbet så att man kan sitta och surfa och bli inspirerad av gamla konstruktioner från Altec, Klangfilm och allt vad det nu är

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/14 :  05:45:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Provspelning med 12dB/oktav Linkwitz-Riley @ 750Hz och med högtalaren stående närmare golvet längs ena sidoväggen. Till helgen blir det att ta fram mätmikrofonen och dyka djupare i filtret men det låter redan bättre:

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4186 Posts

Posted - 2023/12/14 :  08:20:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det ser ju väldigt bra ut

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/12/14 :  08:58:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack, tack!

Kantiga, sossegrå lådor med multicellhorn ovanpå ser onekligen rått ut, nu gäller det bara att lista ut vad jag ska med grejorna till
Funderar på nån slags blåtandsförstärkare så att det i alla fall blir lätt att spela bakgrundsmusik från telefonen...

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2728 Posts

Posted - 2023/12/14 :  19:45:03  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Va har du sprayat lr målat på utsidan av cellerna?

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 96 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000