Author |
Topic |
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/11/07 : 11:55:42
|
Spännande.
Ja hade lagt allt åt sidan å börjat me 300B |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
8080 Posts |
Posted - 2023/11/07 : 14:53:52
|
Det är frestande, men det är nog bara nån timme bort att kunna provspela 6S4S igen. Hade hoppats kunna ägna det mesta av helgen åt att bygga vidare på 808-breadboarden men det gick som det gick med det.
Såg förresten att två par 300B har svagt guldfärgade stift medan det tredje verkar ha förtennade. Det kan möjligtvis ställa till med problem, vissa påstår att det är viktigt att man har samma beläggning på kontakterna i rörhållaren som på stiften.
Typiskt en sån sak som jag lätt skulle kunna avfärda som audiofilkärringskrock (nytt ord!) men det här snappade jag upp av Rod Coleman himself som styrkte påståendet med länkar till nån kontaktdonstillverkare som uttalade sig om varför man inte ska blanda metaller i kontaktpunkter. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/07 : 20:47:32
|
Nu funkar den igen men nån vidare lyckad ombyggnad blev det väl inte, stänger man av musiken och går fram till förstärkaren så kan man fortfarande höra ett svagt surr inifrån nätdelen och hur den ser ut invärtes, både elektriskt och mekaniskt, ska vi inte gå in närmare på... Det får bli en Extreme Makeover av nätdelen sen när jag knegat ihop pengar till bättre järn och lagt upp nån plan för exakt hur det ska göras. Får nog bli att göra om allt från topp-plåten och nedåt, både träramen och alla invändiga plåtar är ganska misshandlade vid det här laget.
Så kan det gå, men nu lirar den i alla fall och det får den göra ett tag medan jag röjer upp lite här och tar itu med nåt roligare projekt ett tag.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/10 : 05:58:02
|
Avrundade arbetsveckan med att göra en insats med ett projekt som stått stilla ett tag: 807 SE klass A2. Hade en förhoppning om att kunna skicka in iväg även dessa plåtar på professionell lackering men jag fick lov att köpa både nytt kylskåp och ny telefon förra veckan, och de pengar jag förhoppningsvis kan få in på extrajobb den närmaste tiden måste väl gå till nya glödjärn till rysstrioderna. Det fick bli Biltemas omtalade sprayburkar igen alltså, mot bättre vetande...
Resultatet blev inte katastrof (även om lysrörsblänket på bilden får dem att se fläckvis omålade ut) och jag lyckades tydligen göra nåt klämmärke i lacken när jag skulle frakta hem dem.
Egentligen är det här halvt som halvt ett plojprojekt för att testa transformatorerna från Piemme men det vore ändå kul att få det hyfsat snyggt så jag funderar på att våtslipa ner toppskiktet och lägga på ett par nya lager. Vi får se hur det ser ut i dagsljus, när det gäller målade ytor finns alltid risken att det bara blir värre om man försöker förbättra nånting...
I övrigt går det sakta framåt med 808-breadboarden, mycket som ska på plats för att kunna testa alla varianter av kopplingar jag tänkt mig och om det ska bli görbart måste prototypen byggas någorlunda seriöst. Har blivit lite lat med åren och bygger sällan breadboards längre, brukar nöja mig med att koppla ihop en kanal direkt på bänken när det är nån ny kombination av rör och trafo jag vill testa. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/11/10 : 17:46:29
|
Kan ju inte skada att våtslipa plåten och göra om. Lite lite färg uti kanterna ,färgen ska väl i den närmaste flyta ut. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/10 : 18:05:01
|
Har inte bestämt mig än hur jag ska göra, känns som att så fort jag nuddar ytan med ett slippapper är det stor risk att jag får lägga en massa jobb och en del pengar på att göra om allt från början och det kanske utan att det blir nåt bättre i slutändan. Sprayburkar ger som bekant inte nåt vidare tillförlitligt resultat...
På bilden ser ser ut som att det fattas färg i kanterna men det är reflektioner som gör att det ser ut så, i verkligheten har färgen täckt bra överallt. Apelsinskalsfinishen kommer man nog inte ifrån utan att använda riktig färg och riktig utrustning men det där klämmärket eller vad det nu är på ena plåten retar mig lite. Ska titta närmare på det där sen, blev att studsa direkt ur sängen och ge mig iväg på extrajobb idag så att jag får råd att fixa till 6S4S-bygget nån gång. |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2023/11/11 : 08:51:44
|
Ingen som provat matt sprayfärg? En blank färg kommer alltid vara mer känslig än den matta. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/11/11 : 10:31:10
|
Jag har matt svart på några byggen med bra resultat. Fuling@ det finns ju röd hammarlack som du kan dutt måla med. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/11 : 13:30:41
|
Mjo, jag har några gamla byggen som är spraymålade med mattsvart färg. Ser väl skapligt ut men det blir inte perfekt det heller. I grund och botten kan man nog glömma sprayburkar om det ska se "riktigt" ut misstänker jag. Biltema hade hammarlack på sprayburk som brukade bli hyfsad men den verkar ha försvunnit ur sortimenten och dessutom upplevde jag den som mjukare än deras andra färger även efter en lång torktid, det var inte särskilt kul att börja skruva fast rörhållare och annat i plåtar som var lackade med den färgen.
Igår dök det upp kretskort från Pete Millett, börjar bli dags att se över ombyggnaden av biaskretsarna till 6S4S då alltså. Ser ut som att jag kommer behöva beställa hem en del specialkomponenter från Polen till det så det blir väl att beställa samtidigt som jag handlar nya glödtrafos och gummidämpare till dem. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/16 : 04:44:00
|
Fick hem lite rör igår. Nja, vete fan faktiskt, GU-32 ser nog lite för moderna ut för att riktigt passa ihop mer resten?
|
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2023/11/16 : 13:05:55
|
nää UFO#180;t GU32 är ingen skönhet direkt..
Ang. sprutlackering med sprayburk så har jag ett tips. Om man värmer burken försiktigt innan lackning så ökar trycket i burken och viskositeten på färgen sjunker. Man får inte gå till överdrift med detta, då det är ett tryckkärl som då kan sprängas. Jag brukar "dutta" lite med en varmluft-pistol så den blir lite ljummen (ca 40 grader).
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/16 : 22:44:06
|
Ja, det här med att värma sprayburkarna låter bekant, ska testa det nästa gång. Brukar använda varmluftspistol för att värma plåtarna en aning innan jag målar dem, inbillar mig att det brukar gå bättre då plus att det hjälper att få plåtarna helt torra efter avfettningen. |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
Posted - 2023/11/18 : 01:15:47
|
Alla tre rören ser lite udda ut. http://www.r-type.org/exhib/aaq0179.htm Glödström på 4A blir ett bra vinterrör med gammaldags direktverkande elvärme. Push Pull i monoblock om det är dragigt hemma rekommenderas har jag hört. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/18 : 09:51:49
|
Jovars, glödtrådarna drar 30W styck och sen ska man tydligen helst elda på med 40-45W på anoderna också så att plåtarna blir rödglödgade. 140-150W upp i rök redan där, lägg till ett par kraftiga drivsteg och diverse förluster så hamnar nog effektförbrukningen på en bra bot över 200W på tomgång
Råkade hitta en plåtlåda med lite spännande form i en skrotcontainer häromdan, funderar på om den kanske kan funka som chassi åt 808:orna när det är dags. Ska lägga upp bilder nån dag, håller på med ett annat bygge nu. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/30 : 23:45:25
|
Kände att det var dags att ta en liten paus från diverse rörbyggen en stund och rensa hjärnan med nåt lite lättsammare pyssel tills inspirationen återvänder. Jobbar nattskift som CNC-svarvare och förutom ganska gott om dödtid på jobbet så har vi även en rejäl bandsåg och enorma mängder andrasorteringens masonitbitar avsedda som packmaterial. Bra läge att bygga nåt tok på nollbudget och utan en massa prestationskrav.
De som hänt med på forumet sen Petters tid ser nog vad som är på gång:
Behövde 40 bitar men sågade till 48, svårt att få alla exakt lika så det kändes vettigt att kunna välja bort de sämsta vid monteringen:
"Förkrök" brukar väl syfta på att dricka sprit innan man går ut och dricker mer sprit, men det kan lika gärna syfta på att blöta upp och böja masonitskivor så att de har ungefär rätt form när de ska monteras:
Tyvärr glömde jag att ta bilder på själva monteringsprocessen men i och med att kanterna var sågade i 90 graders vinkel istället för frästa till 45 grader var det ett elände att limma ihop strutarna. Fick tillverka en fixtur och sen "punktsvetsa" med en limpistol för att få ihop bitarna, sen fylla efter med riktigt lim och skära bort smältlimmet allt eftersom. När de väl satt ihop ordentligt fyllde jag fogarna med en gröt av trälim och spån, blev faktiskt riktigt stadigt efter att ha torkat framför kaminen:
Övergången från kvadratiska celler till en rund driver är alltid krånglig att få till. Med hjälp av rasp, spackel och ögonmått blev det rätt bra ändå:
Masonit limmat kant i kant känns inte särskilt hållbart. Det bästa vore nog att lägga på några lager glasfiber och polyesterplast där men jag är väldigt less på lukten från plast så jag valde istället att förstärka hela halsdelen med ett tjockt lager av samma lim- och spångegga som jag tätade trattarna med. Tyvärr ingen bild på det än men så här såg det ut innan:
Ett mellanregisterhorn har man inte mycket glädje av i sig, men ihop med en vintage-femtontummare i en öppen baffel och ett enkelt delningsfilter så blev det faktiskt en riktigt rolig monoanläggning ungefär i stil med hur det såg ut för bortåt hundra år sen:
Ljudet, då? Tjaa, det låter väl ungefär som det ser ut: ingen djupbas, ingen toppdiskant men ganska livat däremellan. Filtret behöver nog förfinas en hel del, hornet ska dämpas mekaniskt och sen ska jag försöka hitta nån färgsättning som dämpar synintrycket en aning
|
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2023/12/01 : 08:03:21
|
Tjusigt! Det är något "rätt" över multicellhorn! |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/12/01 : 08:41:57
|
Tack! Instämmer till fullo! Rent tekniskt är de kanske inte så märkvärdiga men de ser riktigt råa ut. Nånting militäriskt över dem, påminner lite om Gatlingkulsprutor eller stjärnmotorer från gamla flygplan. Lecleach och liknande har kanske lite mer kvinnliga konturer, om man kan säga det utan att låta gubbsjuk.
Insikten att jag kan stapla högtalare på höjden kan få dramatiska följder, har redan en massa idéer. Närmast till hands är nog att få hjälp att skära ut bitar till ett par till multiceller med någon form av cnc-maskin, har kontakter för både laserskärare och fräs. Ett par välbyggda multiceller känns som nåt man kan ha hängande från taket som prydnad om inte annat
Dessutom slog det mig att jag aldrig riktigt har utvärderat det där med bredbandare i frontladdade horn, det borde också testas. Det är ett koncept som är lite tveksamt rent tekniskt så där ska man nog börja försiktigt med enkla prototyper av billiga material så att det bara är att vräka iväg skräpet på tippen om/när man tröttnat.
Som tur är finns det en del trådar på Diyaudio där folk har experimenterat med billiga bredbandare i cellplasthorn och presenterat mätningar så man behöver inte börja helt från start.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2023/12/01 : 11:32:11
|
Du hade ju ett par perfekta frontladdade horn för 12"-element ju
|
|
|
sladdbarn
Member
2848 Posts |
Posted - 2023/12/01 : 14:45:37
|
Kul byggen som alltid fuling
Bara utseendet på multiceller får dom att låta 62% bättre!
Den "första" delen mot drivern borde vara ypperligt att tillverka med en 3D-skrivare.
Fyller men hela sk*ten med flytspackel så lär det bli stumt och fint. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/12/02 : 00:24:17
|
quote: Du hade ju ett par perfekta frontladdade horn för 12"-element ju
Njaa, de var rätt dugliga till det de var avsedda för men jag hade nog inte gärna använt meterlånga exponentialhorn framför bredbandare
Överlag är jag lite skeptisk till att använda "riktiga" horn till bredbandselement, mitt intryck är att man får en höjning från ett par hundra Hz upp till någon kHz och sen en diskantåtergiving som tar stryk av att studsa runt inne i en alldeles för stor hornhals. Tror mer på någon form av waveguide med en brantare utvidgning som inte ger lika mycket "hornverkan". Simuleringar säger ingenting om hur det kommer bete sig i diskanten heller, så det enda man kan göra är nog att bygga och testa sig fram.
quote: Kul byggen som alltid fuling
Bara utseendet på multiceller får dom att låta 62% bättre!
Den "första" delen mot drivern borde vara ypperligt att tillverka med en 3D-skrivare.
Fyller men hela sk*ten med flytspackel så lär det bli stumt och fint.
Tack, tack!
3D-skrivare vore kanske nåt, ja. Har ett par väldigt små multiceller som är printade i ett stycke, de väntar fortfarande på att spacklas och målas. Snokar man lite på nätet få finns det modeller för att printa ut större horn också men då får man limma ihop bitarna sen. Kul att nån orkat göra modellen, men det såg lite väl rangligt ut för min smak.
Flytspackel kanske kunde vara nåt? Har inte bestämt mig än hur jag ska göra med dämpningen. Mina gamla multiceller fyllde jag med polyesterplast men det är dyrt, stinker satan och känns allmänt giftigt och otrevligt. Fogskum skulle nästan garanterat trycka sönder cellerna. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/12/02 : 00:26:03
|
Coolt m multicell horn. Du har inte gjort en Petter uta en Hoktuna
Va kör du m för driver. Vart delar du?
Va ere för bas element du kör med? De ser ut som Fane B153. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/12/02 : 02:00:32
|
Ja just det, Hoktuna var tidig med att bygga multiceller av masonit. Ganska bra material egentligen, billigt och lättbearbetat och ganska akustiskt dött. Har sett att Byggmax säljer tunnare masonit, 2,4mm, det kanske vore nåt att testa framöver. Tycker hornen blir snyggare ju tunnare material det är i dem. Har funderat länge på att bygga ett par i plåt, själva trattarna skulle jag nog kunna reda ut men halsdelen vore en utmaning.
Basen är nån gammal Fane som jag bytte till mig av Petter en gång i tiden, minns inte beteckningen men B153 låter svagt bekant. För tillfället delar jag med 2,4mH till basen och 16uF till hornet, det var det närmaste jag kunde hitta de värden jag fick fram med nån onlinekalkylator. Borde bli runt 1000Hz, men jag ska ta fram mätmikrofonen och göra en insats att ta fram ett riktigt filter nån dag. Hoppas kunna trolla fram lite mer bas och diskant genom att trycka ner midbas och mellanregister lite med hjälp av diverse LCR-kretsar.
I nuläget är väl basen den svagaste länken här, inte helt oväntat med en ensam 15" i en ganska liten baffel alldeles för nära väggen. Funderar på att bygga om den till en aperiodisk låda istället, men å andra sidan är väl det här mest ett plojprojekt som passar bäst till gamla skivor som varken har djupbas eller toppdiskant. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/12/02 : 17:22:25
|
Oki!
Ja de där Fane basarn kommer från mej. Dom har bra värden för horn.
Kul att dom används.
Ja hade dom i Imperial hornen å där va de djup bas.
En bib t dom kommer nog å funka. Aperiodisk låda kommer å bli lite bättre än ob. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/12/02 : 17:39:43
|
Sedärja!
Ja, jag håller på funderar på hur jag ska göra. Baffeln saknar djupbas, vilket var väntat, problemet är mer att vissa toner i midbasen sticker ut lite för mycket för min smak. Förmodligen en konsekvens av att den står för nära väggen och det går inte att ändra på.
Står lite mellan att försöka bygga ut baffeln med väggar och bakstycke så att den blir en låda eller att bygga en helt ny låda av MDF i samma stil och färg som baslådorna den står på. En tredje tanke är att flytta monogrejorna till andra änden av rummet och bygga något slags bakladdat hörnhorn eller liknande, men det vore kanske lite att gå till överdrift
Känns lite oklart hur mycket jobb man ska lägga ner också, en del ojämnheter i basen får man nog räkna med när det bara är en högtalare men det känns ändå som att det borde gå att få bättre resultat än vad baffeln ger. Jag kopplade tillbaka till de vanliga högtalarna nyss och då blev det tydligt att baffeln presterar ganska klent i jämförelse.
Det vettigaste är kanske att bygga om baffeln till en låda med hjälp av några bitar spånskiva eller nåt annat billigt material, då märker man väl om man får en förbättring som är värd att lägga mer pengar och arbete på framöver. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/12/03 : 10:41:12
|
Efter lite funderande fram och tillbaka kring dämpning och ytbehandling bestämde jag mig för att fortsätta på skogsmullespåret med naturmaterial istället för stinkande, giftiga plasthartser. På med ett rejält lager sågspån och lim över hela alltså. Färgen varierar väldigt beroende på vilket träslag som blivit spån och hur pass geggan hunnit torka, till vänster ser det ut som nåt fikabröd med kokosflingor på medan hornhalsen ser ut att ha smorts in med grovkornig senap
|
|
|
Topic |
|