Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
8080 Posts |
Posted - 2023/10/30 : 19:48:12
|
quote: Du får väl börja lyssna på jazz...
Tro det eller ej men det händer faktiskt, jag har några jazzskivor som jag lyssnar på ibland...frivilligt Musiksmaken är ganska spretig så det behöver inte alls vara fel att nybygget har en lite civiliserad klang.
Gällande morrandet från nätdelen så misstänker jag att det är trafona eller ingångsdrosslarna till glödnätdelarna som vibrerar. Om jag minns rätt så har jag någon volts marginal på likspänningen in till regulatorerna så jag ska prova att sänka nätspänningen in till trafona och se om det i alla fall går att minska vibrationerna. Att riva nätdelen och börja byta ut grejor eller ändra den fysiska uppbyggnaden vore ett rent helvete så jag ska prova allt annat jag kan komma på först.
Rent praktiskt borde det gå att göra genom att sno lite spänning från en tapp på primärlindningen till högspänningstrafon. Hammond kör med två lindningar på vardera 0-100-110-120V och eftersom de är kända för att vara ganska generösa med utspänningarna från sina trafos så har jag kopplat så att jag matar in 230VAC på 240V-tappen. Det borde betyda att jag kan sno 205-210VAC från den ena 100V-tappen, om jag har en jävla tur kan det räcka för att få ner vibrationerna på en acceptabel nivå. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/10/30 : 19:50:52
|
Faan va stilgt d blev m dom där röda chassina.
Ja jo att 808 låter lite vintage e väl ok. Men bara för att dom e dht behöver de inte vara så.
Ja har två olika steg där de enda moderna e gruslikriktning å resten kunde lika gärna ha varit frå 50 talet. De ena steget e baserat på VT-25 å EF184 pp ( ger 2x2,5W) å hel balanserat å de andra e baserat 3S21 å ECC40 ger 5W per kanal) åxå pp kopplat å bal rakt igenom.
Inget av dom slutstegena låter direkt vintage på mina Carlsson OA-52 Satori.
Ja har några EL84 åxå pp men dom låter mer lr mindre vintage.
Interstage järn har många fördelar men åxå nackdelar. Dagens kondensatorer har blivit så pass bra att ja inte ens överväger å köra m it.
ERO mkc (dom rosa) har länge varit favoriter men när ja bytte t Jantzen Silver-Z var ja såld. Å ännu bättre blev de m Mundorf Silver-Guld-Olja.
Jensen pio e trevlig åxå men då blir lite lite åt Vinta hållet till. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/10/30 : 20:15:42
|
Lite sur över att träramarna på nybygget går i exakt samma stil som fuskparketten på golvet, men det får duga när jag klantade till försöket att bygga nåt snyggare av teak
Vi får se vad det går att få till av 808:orna, att de måste köras med gallerström krånglar ju till hela konstruktionen en hel del men man får väl se det som en intressant utmaning. Jag har dukat upp med interstagetrafos och drosslar på plankan så att det ska gå att testa en massa olika kopplingar och se lite vartåt det bär, tror knappast allt kommer användas i slutändan.
Tanken är att jag ska börja med enklast tänkbara koppling helt utan NFB och lyssna/mäta lite så och se vad det är för råmaterial man har att jobba med. Eftersom kurvorna för 808 ser ut ungefär som en pentod eller ett UL-kopplat rör så tror jag inte det kommer bli så imponerande men det känns ändå vettigt att börja från den absoluta grunden. Utgångsjärnen jag tänkt använda kan ge lite drygt 4dB CFB från 16-ohmstappen, med lite tur kan det räcka för att tämja de värsta egenheterna hos rören men det är nog optimistiskt att tro det.
Förhoppningen är att kunna experimentera med olika sorters lokala återkopplingsslingor och liknande och få fram nånting vettigt utan att behöva fuska med stora mängder global återkoppling.
Om en absolut neutral förstärkare vore målet så hade SE-steg med direktupphettade zero bias-trioder från trettiotalet varit en väldigt märklig väg att gå. Inom rimliga gränser har jag inga problem med att betrakta ett sånt här projekt som konstutövande snarare än ingenjörsskap, om man ska vara lite filosofisk. Är det bra siffror man är ute efter så ligger transistorer närmare till hands |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/10/31 : 01:12:46
|
Nämnde igår att 6S4S-steget upplevdes som lite slankt i basen. Kom på nu att det finns en helt rimlig förklaring till det: Det nuvarande arrangemanget med katodbias åt slutrören är nåt jag slängde ihop av sånt jag hade hemma. Varje rör har 880 ohm + 47uF mellan katod och jord, för att få en ordentlig avkoppling ända ner förbi 20Hz skulle nog kondingarna ha varit på 100uF eller mer.
Med facit i hand skulle nog motstånden ha varit lite lägre också, 750-800 ohm kanske, men jag ville vara på säkra sidan eftersom jag inte visste riktigt vad B+ skulle hamna på under belastning.
Får vara som det är så länge eftersom det ändå ska byggas om när jag fått hem grejor, men det känns bra att möjligtvis ha en lite kraftigare basåtergivning att se fram emot. |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
Posted - 2023/10/31 : 02:47:06
|
Du kan lyssna på '12 Fantasias for Viola da Gamba', nyupptäckt musik av Georg Philipp Telemann framförd av Ralph Rosseau, inspelad och utgiven av trptk. TTK043 Viola da Gamba, 7-strängad. Instrumentet trängdes sedan undan av violoncell; cello.
Det är en fantastisk inspelning, gjord i en kyrka från 1200-talet;Geertekerk i Utrecht. Jag har den på cd men den finns också att ladda ner. Den skulle nog låta fint hemma hos dig. Det är bra bett i instrumentet. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/10/31 : 02:57:49
|
Tack för tipset, låter som nåt som inte skulle dyka upp bland mina vanliga förslag från youtube. En utmärkt möjlighet att bredda musiksmaken lite alltså
Det slog mig nu att jag måste koppla in mina subwoofers igen också. Lite typiskt mig: bygga baslådor på sammanlagt 700 liter med två artontummare, provspela dem en stund och sen glömma bort dem eftersom jag inte orkat löda ihop ett lite mer seriöst aktivt delningsfilter som jag köpte kretskort och komponenter till i vintras...
Nånstans i röran står det ett nästan färdigbyggt monoslutsteg på 40W eller så, tänkt att driva baslådorna med. Lite klent dimensionerat ändå kan jag tycka, och hur tänkte jag kring att det skulle vara mono? Har två stora 120W Hammond-utgångstrafos och en stor låda PL519-rör hemma, kunde väl ha lagt ribban lite högre än 40W mono kan jag tycka.
Får se över den där situationen vid tillfälle, nu när steget med ryssrören börjat bli såpass färdigt att hobbyn känns rolig igen. |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/01 : 18:09:02
|
Tack Abbot, ska ta en lyssning vid tillfälle!
Sen senast har jag testat att montera glödtransformatorerna på gummidämpare, tyvärr utan att det påverkade ljudnivån minsta lilla. Har några knep kvar att testa men jag är pessimistisk, misstänker att problemet i grund och botten handlar om att Hammond (med flera) väljer att sälja billigt skit med för lite koppartråd på i förhållande till märkspänningen. Testade att sänka inspänningen till 208V och det hjälpte inte mycket det heller.
Har nåt eller några knep kvar att testa men jag har redan börjat kolla efter trafos med 400V primärlindning och 24V sekundär, kör man såna på 230V ska jag få ungefär den utspänning jag vill ha och en sportslig chans att få det tyst. Man kan ju tycka att det inte borde behövas såna trolleritrick, men men... |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/11/01 : 19:53:05
|
De e trist å irriterande när de e så. Har du kontaktat säljare å tillverkare. De här ju jävligt dålig reklam för dom!!! |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/01 : 20:14:32
|
Som tur var friskrev jag mig lite i förra inlägget genom att säga att "jag misstänker att" blabla istället för att hävda nånting tvärsäkert
Efter att ha rotat runt lite, kopplat om diverse saker och provat med olika belastningar så lutar det nu åt att det är ingångsdrosslarna som morrar snarare än trafona. Helt säker är jag inte än, grejorna sitter i rader tätt intill varandra och är delvis täckta med plåtar så det är halvt omöjligt att höra exakt vad det är som rasslar.
Utredningen fortsätter, det finns hopp om att jag ska kunna lösa det här utan att behöva riva och bygga om allt för mycket men i så fall blir det nog med kondensatoringång istället för drosselingång på glödnätdelarna.
Lite surt, jag minns tydligt att jag gjorde en testkoppling med en av de där drosslarna och körde den med rätt spänning och ström utan att den vibrerade. Det var dock ett gammalt exemplar som jag har haft hemma i flera år, de nya jag köpte med samma beteckning ser inte exakt identiska ut så i teorin kan de vara sämre. Eller så handlar det om att de sitter för tätt och påverkar varandra magnetiskt, att magnetfälten påverkar nåt annat järnhaltigt i närheten eller nåt i den stilen.
Drosselingång är lite luriga saker, det vet jag sen innan. Drosslarna vill hemskt gärna vibrera om man inte överdimensionerar dem kraftigt och även när det funkar så blir det väldigt kraftiga magnetfält runt dem. Det som funkade på bänken kanske inte alls går att få att funka i ett trång chassi med fem drosslar tätt på rad.
Jag ska fundera lite till här, om jag kan få plats med en liten "bucking transformer" nånstans som tar ner inspänningen till glödtrafona till 150-160V istället för 230 så borde det vara ganska enkelt att flytta runt en massa kablar så att jag får CLC eller CLCLC-filter istället som ger rätt utspänning utan en massa vibrationer. Tror inte det skulle höras nån större skillnad på musiken, Coleman-regulatorerna verkar ganska immuna mot allt som händer på inspänningen.
Förresten, angående kvaliteten på Hammonds grejor så ska jag inte ta tillbaka för mycket av kritiken: Köpte några mindre trafos i samma stil som glödtrafona som jag skulle ha till andra spänningar i det här bygget, de vibrerade så att de var helt oanvändbara även utan nånting alls inkopplat på utgångarna. Rena skiten, förstår inte hur man kan göra affärer på sånt där. |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
Posted - 2023/11/03 : 00:20:00
|
Om du inte har ett stetoskop kan det ibland räcka med en slang för att få en uppfattning om/hur det låter. Det är bra om änden ryms i hörselgångens öppning. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/03 : 02:51:51
|
Tack för tipset! Har snart jobbat klart för den här veckan, då blir det att ta sig an den här nätdelen med full kraft. Har redan hunnit skruva isär, kopplat loss en massa anslutningar och lött dit förlängningskablar så att jag kan utföra diverse praktiska tester på trafos och drosslar medan de sitter fastskruvade i chassit.
Förhoppningsvis ska jag väl kunna hitta en fungerande lösning utan att behöva ta till alltför drastiska åtgärder, jag rapporterar såklart hur det går! |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/03 : 06:06:57
|
Nu har jag nog hittat felet: Jag kopplade ur alla ingångsdrosslar och byggde en testkoppling med ställbar växelspänning, likriktare, konding och konstlast för att kunna testa drosslarna helt separerade från allt annat i nätdelen. I lådan sitter en gammal (Made in Canada) och fyra nya (Made in China) Hammond 159ZE. Den gamla klarar 18VAC ut från trafon innan den börjar morra, tre av de nya börjar låta vid strax under 14VAC och den fjärde skallrar ganska högljutt vid 14V. Naturligtvis var det den gamla Kanadatillverkade jag experimenterade med i våras innan jag bestämde mig för att slanta upp för fyra till och fjäska med LCLC-filter... |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2023/11/04 : 09:45:35
|
Jaså, har även Hammond flyttat sin produktion till Kina? Allt är väl inte sämre där, men det känns inte som att utvecklingen går framåt i samband med en sådan flytt.. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/04 : 16:58:05
|
En del av produktionen verkar ha hamnat där. Jag köpte ju hem ett jättelass Hammondgrejor i somras och om jag minns rätt så var de mindre open frame-järnen tillverkade i Kina medan den stora nättrafon och drosseln var gjorda i Kanada. Kan dubbelkolla det påståendet sen.
Som tur var hade jag en del andra drosslar hemma som jag fick sätta mig och testa. Till slut föll valet på en sort med dubbel C-kärna som jag lossat ur skrotade verkstadsmaskiner, trodde de skulle vara för små för att fungera men schweizisk industrikvalitet vann över kinesiska konsumentprodukter. Får se om jag lyckas få till nån bild på dem, telefonen håller på ger upp.
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/04 : 20:53:14
|
Värre oskärpa än vanligt på den här bilden men det går väl kanske att få ett hum om hur det ser ut. Ska köpa ny telefon i morgon, förhoppningsvis har den nya en lite vassare kamera:
Nu är det egentligen bara att skruva ihop allting igen men för sinnesfridens skull måste jag nog riva isär lite mer först och kolla så att det inte sitter några muttrar och brickor fastkilade nånstans.
Nätdelen är byggd som en sandwich med tre lager plåt och mellan våning 1 och 2 är det en 15mm hög spalt full av lödstöd och kabelhärvor med högspänning. Tyvärr höll jag inte riktigt räkningen på hur mycket saker jag behövde lossa på för att ta bort de gamla drosslarna så jag kan kan inte vara riktigt säker på att det inte ligger nåt skrot kvar där inne...
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/11/05 : 11:13:35
|
De låter ju som ett highend bygge |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/05 : 17:57:10
|
Det kan man ju tro, men grejor som funkar utmärkt på bänken börjar låta illa så fort de hamnar i chassit. Senaste testet igår var att sänka nätspänningen till 160V, inte ens det var tillräckligt för att få transformatorerna att tystna helt.
Det där med choke input-filter kan jag nog glömma tills vidare, ska jag hålla på med såna lyxgrejor får jag nog hosta upp några tusenlappar till för drosslar från Lundahl och sen bygga en egen låda åt glödnätdelarna.
Tror det enda vettiga jag kan göra nu är att försöka rädda det här genom att sänka inspänningen rejält och köra med CLC-filter så länge så får jag göra nån bättre ombyggnad sen när jag hunnit jobba ihop pengar till bättre grejor och fått fundera lite. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/05 : 22:01:56
|
Ja nä, det får väl bli nån fulkoppling så länge. Gjorde en överslagsräkning på vad det skulle kosta att bygga en ny glödnätdel med komponenter som faktiskt borde fungera och det skulle bli närmare tio än fem tusen spänn, plus att jag då måste bygga ett tredje chassi för att få plats med grejorna. Lite i strävaste laget känner jag.
Om kvalitén på moderna kinesiska trafos kan nämnas att de inte ens är helt tysta när man matar in 95V på 230V-lindningarna. Lite trist kan man tycka, men tjuvkopplade på det här viset är de i alla fall tillräckligt tysta för att man inte ska störas av brummet om man inte har örat alldeles nära nätdelen.
Håller i skrivande stund på med ett litet värmetest, om det går vägen så blir det väl att riva igen och göra en halvpermanent fulkoppling utan ingångsdrosslar och med en stor isolationstrafo som dumoar spänningen från 230V till ungefär 100V. Trist att behöva ta till såna lösningar när man betalat reda pengar för nya komponenter men jag har varken energi eller pengar till att bygga om från början med bättre grejor. Får jag det att funka en gång nu så får jag väl hålla ögon öppna efter passande trafos och annat och kanske göra en total ombyggnation senare. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/11/05 : 22:14:29
|
Du skulle kunna anpassa första kondingen så att den blir så pass stor så att drosseln slutar å brumma å inte höjjer spänningen nämvärt.
Ja har gjort så på anodspänning men inte till så låga spänningar som glöd.
De e iallafall enkelt å prova. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/05 : 22:22:16
|
Ja, jag har testat lite på det temat också med stora oljekondingar. Hjälpte inte mycket, och det hjälper inte alls mot att transformatorerna är kassa. Coleman rekommenderar en viss typ av elektrolyter från Kemet som tydligen ska palla så höga rippelströmmar, hade det bara varit drosslarna som skallrat så hade jag köpt hem såna eletrolyter och testat vidare men trafona är som sagt lika illa.
Det får bli att installera en skiljetrafo som sänker spänningen och sen ta bort ingångsdrosslarna tills vidare. Hela det här bygget har redan pågått alldeles för länge och nu när det krånglar går det mig på nerverna så att hobbyn inte är kul längre. Vill få undan den här skiten nu så att jag kan göra nåt roligt igen som omväxling, sen går det ju alltid att kika efter bättre trafos och drosslar och bygga nån värstingnätdel senare.
Ska hålla utkik efter surplus och begagnat, har överlag ganska dåliga erfarenheter av nytillverkade trafos. |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2023/11/06 : 07:38:39
|
Du har ju lagt ribban ganska högt med detta bygge När lusten sviker så skall man inte tvinga sig till att fortsätta. Lägg detta åt sidan ett tag, och gör sådant som är roligare. Ta upp det igen när lusten återvänder
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/06 : 16:58:31
|
Ja, ambitionsnivån spårade ur i takt med att det kom in pengar att handla grejor för. Är snart förhoppningsvis snart klar med att få ihop en version av nätdelen som är ganska långt ifrån vad jag hade tänkt från början men som borde få jobbet gjort utan vare sig mekaniskt eller elektriskt brum. Fick alldeles nyss veta att det kommer finnas väldigt mycket extrajobb ett tag framöver så förhoppningsvis kommer jag kunna bygga en Nätdel 2.0 framöver som blir som jag vill ha den, men det vore skönt att ha en som fungerar så länge.
Egentligen är jag ganska mätt på direktupphettade rör och deras bortskämda krav på nätdelar för tillfället men jag hoppas det går över, fick hem lite roligheter idag:
|
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2023/11/06 : 19:41:40
|
Uj uj. Fint skall det va! Ser fram emot att se vad du gör med dessa
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/11/06 : 19:50:03
|
Det spårade ur lite med inköpen, så här i efterhand skulle jag ha lagt pengarna på bättre nättrafos till det pågående bygget istället men det visste jag inte då
Tanken är att använda dem ihop med ett par LL1688/80mA som jag har liggande. 5k belastningslinje antyder ganska hög spänning och ganska låg ström, just mer än så vet jag inte än. Har sneglat lite på Hammond 126C bifilära interstagetrafos till drivningen men just nu är jag inte på humör att betala Hammond för nånting alls...
Det här ligger på framtiden, har mycket annat att gå lös på först. |
|
|
Topic |
|