HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 96

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8080 Posts

Posted - 2023/09/13 :  23:32:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
K.I.S

Så gott det går, men det ska gärna fungera bra också. Lite avvägning där och jag behöver sätta mig in mer i det här och kolla noga på alternativen. Blir nog bra att köra med katodbias så länge, då får jag fundera i lugn och ro sen.
Börjar bli lite angelägen om att få ljud ur det här bygget nu, det har tagit upp all min tankeverksamhet det senaste halvåret

quote:
Reglera ner den då,funkar inte det?

Det gör det visserligen, men då ska jag bygga en pålitlig krets baserad på en P-kanals mosfet som tål 400V med marginal, inte så bara det heller. Blir det nåt fel på minusmatningen så kan det bli dyra följdfel om inte säkringen hinner brinna av i tid.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/09/26 :  02:15:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det går sakta framåt med bygget, har ett tiotal kablar kvar att dra i förstärkarlådan innan det är dags att gå över till att göra klart nätdelen. Som sagt blir det med katodbias till att börja med men nu har jag börjat hitta kretskort som möjligtvis kan underlätta ombyggnaden till fixed bias och klass A2-drivsteg senare.

Förhoppningen är att jag genom att kapa några banor och fulkoppla lite ska kunna använda ett par såna här kort till själva biasdelen:

Tanken är då att bygga en biaskrets ungefär enligt den här kopplingen, vilken har funkat bra åt mig under diverse experiment:

Det finns för all del mer ändamålsenliga kretskort/byggsatser att köpa men de var dels betydligt dyra plus att de ger en stabiliserad utspänning, vilket inte är helt lyckat ihop med en ostabiliserad B+ till slutrören. Om nätspänningen ökar ska gärna den negativa biasen öka också så att inte anodströmmen skenar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8756 Posts

Posted - 2023/09/28 :  11:33:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur mycket kör man i A2 då,20-40%? kommer man inte över Pmax då-
hur går med livslängden då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/09/28 :  23:23:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Svårt att säga, jag har inte gjort nån närmare analys av anodkurvorna utan bara några praktiska prov som visade att det gick att pusha effekten från 7-8W till ungefär det dubbla genom att driva gallren till ca. +15V, siffrorna tagna ur minnet.

Om förstärkaren varit avsedd att leverera maxeffekt längre stunder så hade det funnits bättre lösningar än att plåga styrgallren, nu handlar det mest om en intressant teknisk utmaning.
Den reella vinsten ligger möjligtvis i en bättre återhämtning om man nån gång spelar så att det klipper.

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/09/29 :  14:45:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Snart dags att handla upp senaste omgången övertidspengar. Står och väger lite mellan 300B och 845 till näst-näst-nästa bygge...

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/02 :  18:02:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det fick bli 300B, 845 känns lite väl besvärliga med sina törstiga glödtrådar.
Beställde nyss ett par EH 300B Gold och ett par JJ 300B plus utgångstrafos till 808:orna.
Ingen brist på sysselsättning det närmaste året alltså.

Dessutom har Nelson Pass och hans lakejer släppt en ny koppling som jag råkar ha de väsentliga delarna till hemma. Måste ju testa den kopplingen också, inte minst eftersom jag haft funderingar på exakt samma koppling i många år.

Edited by - Fuling on 2023/10/02 18:14:51
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/13 :  21:39:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Paketöppning är kul. Utgångsjärn till 808:orna, om de visar sig duga till det. Om inte får jag väl bygga två gitarrstärkare vilket de egentligen är avsedda för. För drygt 60 euro styck kändes de värda att testa för utseendets skull:

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/16 :  18:30:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Byggandet går trögt, vid 44 års ålder har jag lyckats få så många "gubbsjukor" att det blivit mer tid på vårdcentralen och på gymmet än vid lödkolven på sistone. Förhoppningsvis ska väl inspirationen återvända nån gång, 6C4C-bygget är väldigt nära att kunna provköras i ett förenklat utförande bara jag får tummen ur och gör klart nätdelen.

Igår kväll blev det i alla fall av att testa de billiga utgångsjärnen från Tube Town. Jag återanvände testkopplingen jag lödde ihop när jag skulle testa 808:or för ett tag sen och byggde lite hastigt om den till ett enkelt utgångssteg.
Lite för hastigt visade det sig, första testomgången blev en besvikelse då transformatorn började tappa nivå redan vid ungefär 10kHz.
Som tur var anade jag oråd och tog en närmare titt på uppkopplingen och det visade sig att jag vid nåt tillfälle lött in en liten kondensator som shuntade bort mycket av högfrekvensen till jord.
Efter att ha rättat till det hade jag -1dB vid 25kHz och -3dB vid 33kHz, helt godkänt för en billig trafo. Basen var också helt hyfsad, -1dB vid 53Hz och -3dB vid 24Hz @ 4,2W.

Den här provuppkopplingen ger ungefär 6,6W innan klippning men då går röret alldeles för kallt, 331V 91mA. 450V 100mA känns mer rimligt, då ska man nog kunna få se >10W ut.

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/22 :  22:25:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ställde till med en liten "skönhetstävling" på diyaudio igår för att få åsikter om vilket drivrör som ser bäst ut ihop med 808. De tävlande var, från vänster till höger: 807, 6L6GB, 6AV5GA och PL36:

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4186 Posts

Posted - 2023/10/23 :  07:37:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
807!.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/23 :  07:46:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag hade ställt in mig på 807 men sen började jag störa mig lite på storleken, tycker det skevar lite när drivröret är nästan lika stort som slutröret. De flesta verkar tycka PL36 eller 6AV5GA och jag lutar lite åt nåt av dem jag också, samtidigt som jag i smyg skissar lite på lösningar med en mosfet istället för drivrör.

Ärligt talat har jag till och med funderat en hel del på heltransistoriserade lösningar för ingångs- och drivsteg...

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2728 Posts

Posted - 2023/10/23 :  11:37:59  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
ECC40

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/23 :  23:27:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
ECC40

Hittade du inget vekare rör?

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2728 Posts

Posted - 2023/10/24 :  15:35:08  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ha ha!
Nä inte just nu.
Men ECC40 e ett sjuhelvetes rör å lira bra.
Ja har själv ersatt mina tidigare favvo E80CC mot ECC40.

Ja trodde åxå att dom skulle vara veka men har inga problem me det.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/24 :  18:54:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Aaah!
Som gainsteg kan det nog vara ett utmärkt rör men nu behöver jag en katodföljare som kan klara kanske 15W anodfördlust och 100mA anodström, tror inte ECC40 riktigt fixar det

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4186 Posts

Posted - 2023/10/24 :  21:44:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
6AS7/6080 kvalar väl in där.
Finns med ST-kropp om man inte tycker att dykar-tub-kroppen är så estetiskt tilltalande

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/24 :  23:34:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
6AS7 skulle funka, har för mig Ryssen tänker driva sina 811:or med ett sånt. Lite för låg förstärkningsfaktor för min smak men det ska nog funka.

Håller på skissar lite på en version där slutröret drivs av en mosfetföljare som i sin tur drivs via en interstagetrafo. Om jag tänker rätt ska det gå att ordna återkoppling från 16-ohmstappen på utgångstrafon tillbaka till sekundärsidan på interstagetrafon och få precis samma verkan som om man använt samma tapp för CFB.
Fördelen där är väl att glödmatningarna till slutrören inte behöver vara flytande och ha en låg kapacitans mot jord.
På gott och ont skulle det kunna bli en ganska minimalistisk version, värt att testas när jag har fått upp grejorna på en breadboard.

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/25 :  17:58:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Egentligen borde jag inte ägna mig åt det här nu men eftersom jag har en testrigg för 808 framme på bänken så var det snabbt gjort att testa. Halvt oläsligt schema, men det ska föreställa en koppling där röret drivs av en mosfet-följare som i sin tur drivs av en LL1660 interstagetrafo. Signalen på utgångstrafons 16-ohmstapp matas in som återkoppling på den "kalla" änden av interstagetrafon och borde, om jag tänker rätt, ge exakt samma effekt som att använda 16-ohmstappen för CFB:

Resultatet blev halvt lyckat, drygt 4dB återkoppling och lite otäcka självsvängningar nånstans vid 30-40kHz. Det sistnämnda skulle förhoppningsvis gå att bota genom att rensa upp i kabelhärvan samt att ta bort drosseln mellan galler och jord.
Dock är 4dB NFB förmodligen inte tillräckligt för att få en 808:a att bete sig bra och med en interstagetrafo inblandat kan man nog glömma global återkoppling.

Har man starka nerver skulle man kunna trolla fram lite mer återkoppling genom att ansluta den kalla änden av interstagetrafons primärlindning till utgångstrafons UL-tapp. Pete Millett gjorde så i ett 300B-bygge och anodplåtarna på 808:or lyser väldigt rött och fint när de självsvänger...

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/29 :  22:40:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sådär då, efter att ha bråkat med 6S4S-bygget större delen av året och lagt ner alldeles för mycket pengar och arbete kom det äntligen ljud ur eländet. Som tidigare nämnts i en förenklad version med katodbias istället för fixed bias med Mosfetdrivare, men den ombyggnaden tar vi sen.

Det positiva är att inget brann upp, det kommer klart och fint ljud utan hörbart brum ur båda testhögtalarna och högspänningen landade ganska exakt där jag ville ha den, vid 300V. Med 4st 6AU4GTA och en drossel med ganska låg Dcr var jag nervös att spänningen skulle bli i högsta laget sen när det är dags för katodbias men det här blir nog bra.

Det mindre positiva är att det nånstans i den extremt kompakta, tunga och svårservade nätdelen är det nån av de sex nättransformatorerna eller tretton drosslarna som protesterar ganska högljutt mot växelspänningen. Tyckte jag testade alla järn på bänken under konstruktionsfasen men jag testade bara en per modell, inte alla exemplar.

Vi får se hur det går att åtgärda, har jag en riktig tur så går det att hitta skurken och få tyst på den med hjälp av gummidämpare men det är nog optimistiskt.

När jag monterade ihop nätdelen hade jag en tanke på att bygga om den så att glödnätdelarna får en egen låda för viktens skull, om jag nu måste börja riva så är ju det en tanke som man kan fundera nåt varv till på. Nätdelen blev helt otroligt tung och osmidig att hantera.

Ska försöka släpa in grejorna i hobbyrummet nu och lyssna lite med riktiga högtalare, bilder kommer.

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/29 :  23:26:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Förstärkaren inuti. Förutom regulatorerna till glödspänningarna så är det väl i princip bara hundra år gammal teknologi i den här lådan, två CV1135 (~en halv 6SN7) som driver varsin interstagetrafo som i sin tur driver varsitt push pull-par 6S4S. Har inte mätt nåt än men i nuvarande koppling gissar jag på 5-7W ut och en total gain på kanske 4-5dB.

De omålade plåtbitarna med elektrolyter och effektmotstånd på ska framöver bytas ut mot kretskort för biasregulatorer och Mosfetföljare:

Nätdelen inuti. Under plåten med de transistorliknande sakerna (Schottkydioder i verkligheten) sitter det fem stora drosslar på rad som funkar som input chokes till glödnätdelarna, uppfattar det som att vibrationerna kommer därifrån men jag väntar med att uttala mig närmare om den saken tills jag undersökt ordentligt.

På plats i hobbyrummet för riktig provspelning. Har inte gjort bort sig än, och trafobrummet drunkar väl för all del i bakgrundsbruset i huset. Bildkvalitén borde ni vara vana vid i den här tråden, jag ligger nåt årtionde efter i kamerateknologi också...:

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/30 :  06:10:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter att ha lyssnat på blandad musik genom 6S4S-steget under natten kan jag slå fast att det har en snygg klang, möjligtvis lite slankare bas än PL36-steget jag spelade på innan men det behöver inte vara någon direkt nackdel. Nu går slutrören på 250V 50mA styck vilket är lite klent, det bör kunna låta ännu bättre med kanske 290V och 55mA eller så över varje rör sen när jag byggt bort katodbiasen.

Att börja riva i nätdelen är inget jag längtar efter så det får vänta en stund, det här bygget har tagit över hela min hobbyverksamhet större delen av året och jag är ganska mätt på det för tillfället.
Funderar på att skaffa något slags stetoskop eller likande för att kunna reda ut vad det är som vibrerar men som sagt, det får bli ett senare problem.

Kände att jag behövde roa mig med nåt lite lättsammare som omväxling så jag tog itu med nåt som legat i pipelinen i femton år eller mer: att provlyssna 808:orna. 30W-glödtrådar av thorierad tungsten och nätdelar på 400V 300mA är väl lättsamt så det räcker:

Inleder starkt med 807:or som drivrör, ett ensamt 6SN7 som ingångsrör och en liten buffé av drosslar och interstagetrafos för att kunna testa diverse gammelmodiga kopplingar med låg gain och låg återkoppling.
Om det visar sig behövas så finns det gott om idéer baserade på mosfetar och högförstärkande pentodsteg med mängder av återkoppling också men jag hoppas slippa klafsa runt i det träsket. Rör med det här utseendet kan väl få låta lite vintage också tycker jag, inom rimliga gränser i alla fall.

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1553 Posts

Posted - 2023/10/30 :  10:31:27  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vilka trevliga byggen du presenterar!
Kul att både läsa om och titta på, bilderna är inte så hemska tycker jag, ser riktigt fint ut.
Innanmätena ser prydligt och genomtänkt ut, snyggt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4186 Posts

Posted - 2023/10/30 :  11:40:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Väldigt snyggt bygge!
Jag kan tänka mig att det låter bra där uppe i knä-toffs-land

Go to Top of Page

Fuling

8080 Posts

Posted - 2023/10/30 :  15:34:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack, tack!

Det där med fotografi är helt enkelt inte min grej, speciellt inte med en dålig telefonkamera i klen belysning. Förr fick jag skäll för att jag byggde saker med inte la upp bilder på dem, så jag antar att bilder med konstiga färgtoner och kass skärpa är bättre än ingenting

Låter bra gör det, har bara lyssnat lite i bakgrunden medan jag byggde breadboard men jag fick känslan av att den här förstärkaren är mest hemma på akustisk musik. Ungefär vad man kanske kan förvänta sig av direktupphettade trioder i trettiotalskopplingar alltså.
Om det råkar bli lite mer bett i den av att ta bort katodbiasen så att rören får jobba lite hårdare så vore det inte mig emot, annars är jag nöjd som det är också.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4186 Posts

Posted - 2023/10/30 :  15:41:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Du får väl börja lyssna på jazz...

Go to Top of Page
Page: of 96  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000