Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/07 : 23:23:41
|
Fritt flödande fantasi i ett närmast outtömligt förråd av delar.... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
8080 Posts |
Posted - 2023/08/08 : 00:12:17
|
Fantasi är nog ordet, ja. Hade det varit SE-trafos så hade jag kunnat göra ett försök men att få plats med fyra kopplingskondingar och allt annat som behövs för ett PP stereosteg i den där lådan känns dödsdömt. Dessutom har jag ingen passande nättrafo hemma, det dämpade också entusiasmen en smula.
Ska ta och titta på det där med en ny nätdel till PL36 SE istället, det bygget är trots sin storlek inget skämtprojekt och det förtjänar att kunna köras utan att brumma. Har nog allt eller det mesta som behövs hemma men är grymt trött på plåtbearbetning för tillfället, ska se om jag kan hitta på nån kreativ chassilösning. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/09 : 18:25:39
|
Äntligen kom mina komponenter från Polen till rätta, efter lite snack med TME fick jag ett annat trackingnummer och vips så gick det lite bättre. Ingen skugga över TME, jag är 99% säker på att krånglet berodde på att jag glömt att uppdatera telefonnumret på mitt användarkonto där och sen blev det säkert skevt när DHL inte fick tag i mig via sms.
Lite synd på tajmingen ändå, jag ägnade gårdagen åt att mecka ihop en ny nätdel åt PL36 SE-bygget men det är fortfarande inte helt tyst trots DC-glöd, rörlikriktning och CLCLC-filtrerad högspänning. Brumnivån är lägre än innan men lika som förr så ökar den efter någon timme. Vid tillfälle ska jag testa att köra glöden på SMPS och se om det hjälper, ska även testa att byta rör i händelse av att det är nåt knas med nåt av dem som sitter i nu. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
Posted - 2023/08/10 : 21:39:08
|
ska även testa att byta rör i händelse av att det är nåt knas med nåt av dem som sitter i nu.
Brummar det lika i båda kanalerna? |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/10 : 21:52:46
|
Har inte riktigt forskat i saken än men jag tror det. Ska se om jag kan mixtra lite med "glödlyftet" också, vad det nu kan heta på svenska. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/18 : 19:06:18
|
Trä blir jag aldrig riktigt sams med men efter att ha brutit isär, rättat till vinklarna med rasp och limmat om ett par gånger så tror jag träramarna börjar likna nåt. I morgon ska jag åka iväg och låna en bra slipmaskin på en bekants jobb och se om det går att slipa till nåt som duger om man inte är för närgången med linjal och vinkelhake.
Stor blir det, varje chassi är 50x28x12cm och ändå ängrar jag bittert att jag inte delade upp det på tre chassin istället. Mest på grund av vikten dock, med sina 13 drosslar och 6 nättrafos kommer jag få bygga nån slags vagn åt den:
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/08/18 : 22:27:52
|
De där blir ett redigt bygge.
Men trä e ju rätt likt metall bearbetningsmässigt sett. De ere lite bökigare å slipa för å få rätt finishen.
Ja va å rotade i källarn ikväll (händer inte särskillt ofta).
Ja hitta ett gäng PC900 Telefunken. Ere nån som e sugen? Ja kan matcha dom!
Ja hitta även ett par 808. Höll inte du på m sådana Fuling. De ser ut som de står Fuling på dom |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/18 : 22:31:01
|
Metall kan man i alla fall måla sprutspackla och måla över, värre med trä som ska klarlackas
Jo men du, jag skickar PM om de där 808:orna! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/08/19 : 14:50:46
|
Trä går å sprutmåla åxå |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/19 : 17:00:54
|
quote: Trä går å sprutmåla åxå
Sprutmålad MDF hade möjligtvis blivit bättre än den här soppan jag ställt till med, men det får duga. Tanken först var att träet skulle sticka ut 2mm på varje sida om plåten. Eftersom min precision med bandsåg och rasp är långt ifrån perfekt (plus att virket var ganska skevt) så fick jag ändra mig till att bandputsa ner till 1mm utligg. Det slutade med 0mm utligg innan alla ytor var plana och vinkelräta, vilket nog egentligen var till det bättre.
Nu ska jag se om det går att få lite färg på plåtarna, förhoppningsvis professionellt utfört den här gången.
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 01:53:21
|
Det där med att slipa allting plant och vinkelrätt var inte min bästa idé heller, efteråt syntes det tydligt på fogarna hur skevt limmat allting var trots att jag knackat isär och rättat till det värsta. Sånt där går mig lite på nerverna så jag bestämde mig ganska snabbt för att göra om och göra rätt. Att göra samma misstag en gång till med dyrt virke lockade inte riktigt så jag smugglade in en linjal på Biltema och tog en närmare titt på de där teakplankorna. Det heter att de ska vara 12x120mm, i verkligheten varierar de mellan 9 och 12mm och 117-121mm och är dessutom duktigt krokiga. Utan tillgång till kunskaper och maskiner för finsnickeri kändes det vettigare att köpa en betydligt billigare skiva stavlimmad ek istället, inte lika snyggt som teak men betydligt rakare och mer formstabilt och så fick det bli. Bilder kommer.
Med tanke på priset på teak ville jag gärna återvinna så mycket som möjligt av de gamla ramarna och eftersom det varit en hyfsat lugn vecka på jobbet har jag hunnit såga isär ramarna, kapa upp virket i mindre bitar och sen fräst dem plana och måttriktiga. Ett skitgöra i en gammal pelarborrmaskin med koordinatbord och en 10mm pinnfräs på alldeles för lågt varvtal men jag hade som sagt tid. Resultatet blev ett par tjusiga chassin som jag planerar att fylla med 6SJ7, 6E5P och 807 samt trafos från italienska Piemme:
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 13:14:53
|
Det blir monoblock då,eller separat PSU - förstärkare? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 13:17:04
|
Ja de där blev ju skit snyggt |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 18:08:16
|
Ryssen: Förhoppningen är monoblock, men jag får nog bygga en prototyp först och se så att det går att att samsas med alla trafos och drosslar utan att det blir brum. Tänkte köra klass A2 för att få ut nån användbar effekt och då blir det invecklade nätdelar med flera nättrafos, mycket som kan brumma.
Imperial: Tackar! Ja, jag är nöjd så här långt. Det gick lite bättre att bygga rakt och snyggt när allting var i lite mer normal storlek och man har planat till virket innan. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 18:40:17
|
Gör två chassin till nu när du ändå e i farten. Då kan du köra monoblock m separata nätdelar. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/26 : 21:07:41
|
Tror jag lugnar mig så här, har bara tre platser för slutsteg i stereobänken Är man lite noga så borde det väl gå att få det brumfritt även med nätdelarna i samma låda. Drosslarna jag köpte är i minsta laget så jag räknar med att behöva använda mosfetar för att filtrera högspänningarna. Men, ska det funka så kräver det lite tester och planering. Med tre nättrafos, två filterdrosslar, en utgångstrafo och en katoddrossel till drivsteget per kanal så blir det många lindningar som kan både skicka ut och plocka upp brum. |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
Posted - 2023/08/27 : 00:45:57
|
Det är modernt att påstå att man älskar en utmaning. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/27 : 17:46:00
|
Jao, utmaning är för all del kul men det är trist när man inte lyckas med dem Mina högtalare är helt oförlåtande mot brum och SE-förstärkare är lite extra bråkiga på den punkten. Det enda rätta är väl att jag bygger upp i alla fall en kanal på en planka först och ser vartåt det bär, i och med att den ser ut att bli en lite udda koppling med helt okända trafos så är det nog en god idé att bygga en testkoppling oavsett.
Det är t.ex. inte säkert att jag med tanke på arbetspunkten inte vinner just nån effekt på att köra i klass A2, om inte så kan man spara mycket krångel på att låta bli. Måste testas praktiskt. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/27 : 23:32:40
|
Kvällens DIY-insats: lagerbockar till jordbruksmaskiner
Har inte så mycket med hifi att göra mer än att de var en del i ett litet projekt med att jobba lite extra ett tag för att finansiera inköp av en del maffiga rör till hösten. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/28 : 00:00:58
|
Jaha är det sånt du pysslar med på jobbet? |
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/28 : 00:09:25
|
Ikväll var jag på en annan firma och jobbade extra, i vanliga fall jobbar jag som svarvare. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/28 : 17:52:19
|
Kölappen hos postombudet bådar gott!:
Se på fan!:
Fast nu skojade jag lite, rören hämtade jag ut förra veckan men dagens paket var inte helt tråkigt det heller:
Runt 2500:- fraktat och klart för järn till två monoblock, håller de vad de lovar så känns det som en bra affär:
Nu har jag lite att pyssla med medan jag väntar på att få tillbaka plåtarna från lackeraren. Först ut blir att bygga en testrigg och se om det är något liv i 808:orna som Blomman skickade upp. De låter sig inte testas i vanliga rörprovare så jag får helt enkelt koppla ihop en nätdel med ungefär de spänningar jag tänkt köra dem på och se hur de beter sig. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/28 : 18:36:52
|
Spännande... Fast det där börjar se ut som hos mig,vet inte i vilken ände jag ska börja... |
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/28 : 18:55:41
|
Ja, det blev så mycket att göra att jag inledde med att lägga mig på soffan och göra ingenting en stund Håller på mixtrar ihop en testbänk till 808:orna nu men innan dess hann jag provköra ena nättrafon från Italien. Ger ungefär 10% överspänning obelastat, vilket man väl får räkna med hos små trafos. Surrar en del när den ligger löst på bordet men lyfter man upp den blir den tyst tills man håller örat någon decimeter från trafon. Kan hända det räcker med att skruva fast den, annars får jag montera dem på gummibussningar. Sistnämnda har börjat bli rutin nuförtiden, sällan man hittar nättrafos som inte vibrerar alls. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/28 : 21:16:06
|
Har sagt det förr och jag säger det igen: jävligt häftiga rör. Hittills har jag kunnat konstatera att båda har hela glödtrådar och drar rimligt mycket ström när man lägger på ungefär 400V på anoden och sen matar på lite plusspänning på gallret. Har tyvärr inga stabiliserade högspänningsaggregat hemma så mätningarna blir inte särskilt exakta men det duger för att få ett hum om skicket.
Ska mäta lite noggrannare i morgon och jämföra med rören jag hade hemma sen innan, hade problem med ostabila mätvärden nu vilket antingen berodde på självsvängningar eller en raspig biaspot. Åtgärdade båda sakerna samtidigt så jag vet inte vilket det var som krånglade. |
|
|
Topic |
|