HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 87

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/05 :  14:28:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja vi får se var det bär hän!
Digitala filter med ordentliga justeringsmöjligheter vore inte fel.

I skrivande stund kör jag med ett par Fostex FE167E i slutna lådor som bassystem Lådorna stod ivägen när jag skulle flytta runt grejor här och då slog det mig att det nog vore värt att testa dem, om inte annat för att utöka mitt "referensbibliotek" över hur saker och ting beter sig i just det här rummet.
Kontentan i skrivande stund verkar vara att alla alternativ funkar bättre än de tappade hornen om man ser till helheten...

TH har ett tryck i ljudet som jag gärna skulle vilja få med men tyvärr verkar det som att just detta "tryck" är det som får rummet att visa sina sämsta sidor. Verkar också som att mkII-hornen är värre än vad föregångarna var, tyvärr kan jag inte jämföra eftersom jag fick riva lådorna för att kunna flytta över elementen...

Tekniskt sett har ju slutna lådor ett antal tunga fördelar just här och nu:

* Mindre rumspåverkan (förstår inte varför men all lyssning tyder på det)
* Betydligt mindre tidsfel. Perfekt blir det förstås inte pga högtalarnas utformning men som sagt mindre fel.
* Mer förutsägbar frekvensgång, främst uppåt i frekvens vilket underlättar delningen till tractrixhornen.
* Enkelhet!

Den uppenbara nackdelen är förstås att två slutna lådor som ryms i det givna utrymmet inte blir något särskilt brutalt bassystem...
Första försöket jag gjorde med åttatummarna i slutna lådor hade visserligen en aning "klipp" i ljudet men föll av så snabbt att det fattades en massa musik. Fostex-bredbandarna spelar djupare och mer balanserat, faktiskt riktigt lyssningsbart på normal volym.
I slutändan kanske det handlar om att hitta rätt element snarare än om rätt lådprincip...

Nåja, känner jag mig själv rätt kommer det att flyttas prylar fram och tillbaka ett bra tag framöver. Under tiden skriver jag ner mina iakttagelser här så att jag inte glömmer något, men nu har jag i alla fall börjat se en del tydliga tendenser på vad som funkar och inte. Nu ska jag ta en titt på några olika åttatummare som ligger och skräpar i uthuset...


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/06 :  18:57:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Som vanligt gäller tesen att man inte ska dö nyfiken så i skrivande stund spelar jag på multicellerna plus ett par Acousto-Pro P1550 15" monterade i öppna bafflar. Aktiv delning vid ca. 1000Hz, inga tractrixhorn inkopplade. Låter rätt så trevligt det här också även om baselementen inte riktigt har rätt Q-värde för att spela i öppen baffel utan eq.
Fick mer djup i ljudbilden när högtalarna kom ut från hörnen men tack vare hornladdningen över 1kHz behålls fokus hyfsat bra trots att rummet är som det är. Klart intressant faktiskt.

Orkar inte ta bild på ihopplocket så jag lånar en bild på hur det såg ut då Western Electrics stal mina idéer...:



På temat "kreativa ljudinstallationer" får vi inte missa denna välsignade konstruktion...:



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2009/09/06 19:16:56
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/09/06 :  22:59:52  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply

Du får väll lura upp Lord med sitt senaste tillskått att koppla i på topparna

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/06 :  23:30:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jodå, RS242-stärkaren skulle jag inte tacka nej till.

Har lyssnat på lite olika plattor under kvällen och jag måste säga att kombinationen multicell och öppen baffel är väldigt lättlyssnad och trevlig. Dipolbasen och den förenklade delningsfilterfunktionen gör sitt till kan jag tro, färre saker som kan gå fel.
Baselementen kunde fått vara av lite högre kvalitet och bafflarna lite stadigare men likväl: plötsligt lirar det musik!
Lätt att glömma bort den enkla grejen när man börjar grotta ner sig i delningar, faslägen och andra teknikaliteter...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/09/07 :  01:48:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jo precis, det är ju mycket lättare att få två element och stärkare att spela musik och det är nog därför jag fastnat för det också
Hoppas du kan vidareutvekla denna kuliga upptäkt
Önskar jag kunde komma över i morgon och ge dig lite filterprylar

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/07 :  10:32:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Alla olika varianter har förstås sina för- och nackdelar, handlar i slutändan om att välja vilka kompromisser man kan leva med

Vidareutveckling sker som synes kontinuerligt, planen för dagen är att testa ett par ElectroVoice SP12B istället för de nuvarande femtontummarna. Högre Qts och allmänt högre kvalitet gör att jag tror mer på dem trots mindre konarea.

Edit: ElectroVoicarna är på plats, monterade i ett par lite större och stadigare bafflar än de jag slänge ihop åt femtontummarna.
Låter helt ok det här också, skulle dock gärna kompletterat med ett par till som delats lägre för basens skull. En tolva per kanal är inte mycket när det liras ÖB-bas.
Bilder kommer bara jag tryckt lite ström i kamerabatteriet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2009/09/07 16:09:25
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/07 :  19:39:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bilder, som utlovat.

Vem kan säga nej till bafflar av omålad spånskiva i vardagsrummet? Inte jag...:



Upphör aldrig att fascineras över EV-tolvornas korgar:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/09/07 :  21:02:51  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Nu börjar det likna nåtEv...

Jag har ett par mid drivers som du skulle kunna låna å prova Ev 1823M
Dom går nog inte högre än till 7k så du behöver komplettera med diskant.

Sugen

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/07 :  21:30:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tjenare Imperial!!

Visst börjar det se antikt och trevligt ut?
Låter förbaskat trevligt också faktiskt!

Tackar för erbjudandet om att låna drivers, tror dock inte det går någon nöd på den fronten. Som synes på mätningen någon sida bakåt så jobbar mina Eminencedrivers riktigt hyfsat i multicellerna, ska försöka designa ett filter som dämpar nivån under 3,5kHz lite bara.
Har ett par olika toppskrikor som ska testas också vid tillfälle men det känns inte så bråttom, multicellerna spelar ungefär så långt upp som jag hör med mina dövöron

Har du däremot några trevliga 15" med papperskon och lagom högt Qts att sälja så kan jag vara intresserad, EV-tolvorna låter bra men är för små för att de ska räcka till i längden. Har du något på lager så skicka ett PM.

Har kollat runt lite efter passande basar till rimliga pengar och hetaste kandidaten är nog Truvox 1525, ser bra ut på pappret och priset är rätt. Nåja, måste göra mig av med lite saker innan jag samlar på mig mer...

Vad blev det förresten av Tractrixhornen och TH:arna?
Tja, för närvarande står de i ett uthus och väntar på bättre tider.
De senaste dagarnas lyssning antyder att de nog får stå kvar i uthuset ett tag, speciellt de tappade hornen.
Nämnda uthus råkar för övrigt vara replokal åt ett lokalt rockabillyband och det är inte omöjligt att hornen kommer att få slita ont när basisten (alltså undertecknad) kopplar in dem till en Marshalltopp på 2x200W och börjar leva fan med ståbasen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/09/07 :  21:30:19  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Tjenare!

Nu börjar det likna nåtEv...

Jag har ett par mid drivers som du skulle kunna låna å prova Ev 1823M
Dom går nog inte högre än till 7k så du behöver komplettera med diskant.

Sugen



Imperial jag har ett helt parti i källaren med sådana som jag redan låvat Fuling
Vore kul att få till bra ljudbild och dynamik med två element per kanal på rimliga nivåer för hemmabruk.
Jag menar en del har ju en annläggning för att kunna bräda själva orginal live inspelningen dubbelt upp

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/07 :  21:40:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
jag har ett helt parti i källaren


Jassåru...?

quote:
bra ljudbild och dynamik


Ljudbilden är ju som den är, under de här förutsättningarna gäller det att minimera felen snarare än att söka perfektion. Hornen har hjälpt en bra bit på väg i alla fall och stora baselement med hög känslighet gör förstås sitt till för dynamiken.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/09/07 :  22:14:04  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo du fuling nu står du som åsnan mellan ett gäng hötappar

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/07 :  23:19:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Äsch, inte då!
Det är ju kul att prova runt "lite"!
Man har ju i alla fall musik till arbetet...

Backar man i tråden och läser noga så kan man utlösa att hattandet mellan olika högtalarprinciper inte är fullt så planlöst som det verkar; jag byggde multicellerna dels för att testa på själva snickeriarbetet men även för att ha som grund till en anläggning som skulle kunna fungera i det här rummet. Vad som skulle spela i övriga register var (och är) en öppen fråga som jag alldels uppenbart söker svar på just nu

Tractrixhornen slängde jag ihop när jag hade lite tid över på semestern och resultatet blev ju blandat, att jag bar ut dem handlar mest om att jag inte fick dem att spela ihop med något vettigt bassystem snarare än att själva hornen inte levererade det de skulle.

Det finns en till liten aspekt som jag inte nämnt tidigare: Bred musiksmak verkar vara ett effektivt sätt att sålla ut undermåliga högtalarkonstruktioner...
Lyssnar man mest på långsam och "gles" musik så kan man nog komma undan med en tung och resonant basåtergivning men varvar man med t.ex. snabbhårdrock så kan det bli hur fel som helst när det inte börjar och slutar i tid.
Jag väljer hundra gånger av hundra en torr och fast men basfattig återgivning framför en som "jäser över" minsta lilla, tycker det förstör musiken totalt. Vad det gäller torr och fast bas så leder förstås dipol/ÖB med hästlängder över allt annat.

Som jag tjatat om så gäller alla resonemang och slutsatser under dessa mina ganska usla förutsättningar. Hade jag haft ett ordentligt rum i vettig storlek med möjlighet att reglera akustiken så hade saker och ting garanterat sett annorlunda (kanske mer normalt...) ut.
Udda förutsättningar kräver udda lösningar...

Fortsättning följer, var inte oroliga!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/09/08 :  06:36:54  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8482 Posts

Posted - 2009/09/08 :  11:50:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Fortsättning följer, var inte oroliga!

Det är alltid lika roligt/intressant att läsa om dina Nattliga upptåg.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/08 :  14:54:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan tänka mig att det är ganska förvirrande att läsa den här tråden från början till slut
Viktigt att komma ihåg att det handlar om två helt separata system (uthus och vardagsrum) samt, som synes, ett oändligt antal saker som testats i all hast för skojs skull och för att möjligheten på ena eller andra sättet dykt upp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/09/08 :  16:37:12  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Jag tror på kombinationen horn/ÖB.
Jag kör ju med tannoy 12" koaxer, där är ju diskanten hornladdad.

Det kan bero på att hornets begränsade spridning med lite tur kan matcha dipolens, och man får jämn spridning i hela registret, vilket borde ge mindre känslighet för rummet.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/08 :  20:31:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kombon ÖB/horn är faktiskt inte helt sällsynt, har sett en del varianter som principiellt liknar mina samt några monster med jättebasar och stora fronthorn laddade med åttatummare.

Stora koaxialer är också nåt som ligger högt på min önskelista att testa. Har sett många inspirerande byggen med element från Hawthorne Audio, var jag förstått är det specialbeställda Eminencecoaxer med högt Qts för att passa i öppna bafflar. Standardmodellerna är inte ens dyra...

Edit: Kvällens enda "uppgradering" består av ett par motstånd på 5 ohm i serie med tolvorna i syfte att höja Qts och därmed lyfta basen.
Funkar sådär, var mest midbasen som lyftes. Troligtvis konsekvensen av en för hög resonansfrekvens. Kan inte riktigt säga om det blev bättre eller bara annorlunda...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2009/09/08 22:33:47
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/12 :  00:35:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fredag natt, dags för lite uppdateringar och allmänt svammel alltså!

På uppdateringsfronten intet nytt, inga nya prototypbyggen och inga ändringar förutom småjusteringar av filtret och högtalarnas placering. Däremot har jag lyssnat på otroligt mycket musik senaste dagarna och det har ju sin charm det också, ingår liksom i paketet på något vis...
Ska väl dela med min av mina högst subjektiva intryck, jag börjar med basen och går uppåt:

* Förstås inte fullt så djup som jag skulle kunna önska men ändå helt OK under omständigheterna. Melodiös och bummelfri, precis som jag vill ha det. Tycker faktiskt att basen spelar djupare nu än i början, antingen är det min hjärna som anpassar sig eller så är det elementen som mjukar upp sig efter en lång semester. Vad jag förstått så låg de här tolvorna undanstoppade ganska många år innan jag fick dem och provspelade dem lite snabbt i vintras.
Om man tänker sig att upphängningarna har stelnat under tiden så känns det inte så långsökt att basen går djupare allt eftersom Fs sjunker.

* Mellanregistret... Delningen sker nånstans vid 900-1000Hz så här är både tolvorna och hornen inblandade. Med tanke på den fysiska placeringen i djupledd är det säkerligen en komplicerad sak att få till delningen men jag har inte märkt att något skulle vara katastrofalt fel i nuläget. Ska fördjupa mig i teorierna kring den här biten vid tillfälle.

* Diskanten. Här är det inte fullt lika kul längre. Visst finns det nivå upp till 10-15kHz men som vi kom fram till för några sidor sen kan det nog vara läge att dela över till ett par diskanter vid 3-4kHz. Har lagt bud på ett par billiga hornskrikor på Tradera, de kanske är nåt som duger till dess att jag får tag på ett par bra (och billiga) drivers och bygger nån rolig hornmodell till dem.
Runda Kugelwellen skulle förstås smaka...

Överlag så trivs jag riktigt bra med att lyssna på den här anläggningen, största problemet just nu är nog faktiskt att det låter kråka de första två timmarna innan slutstegen blivit varma.

En annan liten detalj är ju förstås att omålad spånskiva inte riktigt gör sig i heminteriören, inte ens hemma hos undertecknad
Den biten är förstås ganska enkelt åtgärdad; nya bafflar i nåt lite fräschare material och sen på med en skvätt färg.
Här tänker jag mig plywood målad med mattsvart färg så där tunt och fint att det inte riktigt täcker trästrukturen. Tänk välanvända PA-högtalare från 70-talet, typ Kanske ett aningen udda estetiskt föredöme men med tanke på multicellernas och basarnas utseende vill jag att det ska se lite tidsenligt ut.

I samband med att jag funderat över att bygga nya, mindre provisoriska bafflar så har jag förstås också tänkt en del på hur man kan göra dem bättre. Att förskjuta elementen en bit i sidled borde vara givet för att sprida utsläckningarna lite, dessutom har jag funderat mycket på att slänga med ett par hjälpbasar (Augies på Hawthornespråk) som stöd i basen. Använda några av de element jag har eller köpa något nytt som är mer anpassat för ändamålet?
Dela dem passivt eller aktivt? 12" eller 15"?
Många frågor och funderingar innan svaret plötsligt slog mig:
Inga hjälpbasar. Punkt. Varför? Därför att varje steg mot ökad komplexitet helt obönhörligen (för mig) är ett steg i en nedåtgående spiral av kabelhärvor, fasfel, tidsfel, ojämn frekvensgång, rumsresonanser, omusikalisk återgivning, bottenlös förvirring och grovt språkbruk. Tror jag fick med väsentligheterna där...
Fyrvägsfilter och time alignment kan jag ägna mig åt i uthuset där den tyngre arsenalen står och bidar sin tid.

Ganska mycket text bara för att komma fram till att det jag lutar åt att göra är att flytta över basarna i ett par andra träskivor med lite annan ytfinish...
Som ni säkert förstår vid det här laget så inbillar jag inte ens mig själv att jag hittat *The System* som för alltid kommer att pryda mitt vardagsrum, däremot kan jag väl ärligt säga att jag hittat fram till något som lite grovt uppfyller min kravspec (för stunden) genom att avverka ett antal idéer som inte gjorde det.

"Jag är nog mer för plockepinn än för schack"
/Nikanor Teratologen



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/09/12 :  05:30:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Stora koaxialer är också nåt som ligger högt på min önskelista att testa. Har sett många inspirerande byggen med element från Hawthorne Audio, var jag förstått är det specialbeställda Eminencecoaxer med högt Qts för att passa i öppna bafflar. Standardmodellerna är inte ens dyra...




Hej
Jag hittade ett par rolga stora koaxilaer mm på denna firma, kan detta vara något för dig???
http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=1154

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2009/09/12 05:31:21
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/12 :  10:50:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jovars, dom där har jag sett och varit lite sugen på men jag har inte hittat några specar på dem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/09/19 :  00:11:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu står mina gamla bummelmumsare på plats bakom högtalarna. Sist jag testade att ställa dem bakom ett par dipoler funkade det inte alls men nu är det nytt rum och nya högtalare, dessutom får de i sin nuvarande form inte plats någon annanstans...
Utan att ha gjort några av/på-tester vill jag få det till att basen blir både djupare och tydligare tack vare mumsarna. Måste förstås testa med samma musik med och utan mumsare innan jag kan säga nåt definitivt men det här var första intrycket. Det finns ju en teori om att aktiva absorbenter stående bakom öppna bafflar funkar som en sorts dipolkompensering, kan vara nåt sånt som är i görningen här.


Edit: Två nyheter sen senast: EV-tolvorna har fått ett par mindre fula bafflar av 24mm plywood, ser redan bättre ut trots att jag inte orkat måla dem än. Pga lite andra mått än spånskivorna har jag tappat en aning bas men vunnit en lite skarpare perspektivåtergivning.

Högra kanalen i delningsfiltret dog för mig igen också efter att ha fungerat felfritt en lång period. Mätningar visade inget fel på strömförsörjningen och precis när jag skulle börja följa signalen med oscilloskopet för att se var den försvann råkade jag komma åt stereo/monoknappen och då började det spraka i högerkanalen, oxid i switchen var alltså boven i dramat. Skönt att ha fått klarhet i den biten!

Senaste nytt: Har räknat fram och lött ihop ett par passiva linjenivå-equalizers som lyfter basen under ca. 100Hz. Funkar rätt bra, speciellt med tanke på att det gick åt två motstånd och en konding per kanal...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2009/10/01 14:57:06
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/10/04 :  23:15:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Söndag kväll, jobbar natt, läge för en liten skrivstund igen alltså!
(Inget fel att skriva för skrivandets skull hoppas jag...)

Nytt sen senast är att jag ropat in en 2x31-bands eq som förväntas ramla in framåt mitten av kommande vecka. Priset var anständigt så jag gjorde en chansning, plan A är att den ska användas för att jämna ut frekvensgången i vardagsrummet. Om det i slutändan visar sig resultera i "negativa ljudförbättringar" så bör det ändå inte vara bortkastade pengar eftersom jag har fler ljudanläggningar vars frekvensrespons kan behöva hamna mellan hammaren och städet...

På det lite mer esoteriska planet har jag funderingar på hur jag ska kunna lura ut mer bas ur EV-tolvorna utan att pina dem med större konutslag eller behöva ta till visuellt större bafflar. Det temat har fått en egen tråd i Teknik&DIY-sektionen.
Visserligen låter det riktigt skapligt som det är men det hindrar ju knappast undertecknad från att fundera (eller för den delen experimentera...)
Rotar man djupt i gamla arkiverade trådar finns det bevis på att jag
varit inne på samma spår tidigare men det var under helt andra omständigheter gällande rum och framför allt högtalarnas placering i rummet så jag drar inga slutsatser utifrån det.
Det var för övrigt på den gamla onda tiden då jag tyckte att 6,5" var en lagom elementstorlek för basåtergivning...

Har förresten läst lite om multiceller också och snappat upp ett intressant tips som jag ska testa: genom att dämpa alla celler utom en (som man har on axis) med något passande fluff kan man tydligen minska interferensen mellan cellerna vid höga frekvenser och därmed får en bättre diskantåtergivning.
När tid finnes ska jag skära i ordning 14 koniska proppar av något lämpligt fluff och testa. Gratis tweaks ska inte underskattas förrän de testats...
Risken är väl att katterna får spader och river hela anläggningen när de får syn på nytt, spännande fluff inuti hornen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/10/16 :  19:51:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite dystra nyheter: Om någon är intresserad av att ta över några av de element/apparater/konstruktioner som syns i den här tråden så skicka ett PM. Pga hastiga ändringar i både jobb och privatliv blir det nog snart ungkarlslya för min del och jag räknar med att inte ha plats för hornbaserade system på ett tag. Mycket av prylarna kommer att finnas på diy-mässan i Uppsala nästa månad.
Överlag vill jag nog göra kontantaffärer vad det gäller element och apparater medan horn och lådkonstruktioner i princip kan vara gratis vid avhämtning. Främst vad det gäller midbas- och KW-hornen ser jag hellre att någon entusiast tar över dem och fortsätter härja än att jag måste slå sönder dem och köra dem till tippen när den dagen väl kommer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2009/10/16 20:32:17
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/16 :  22:10:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tråkigt att läsa. Lider med dig och hoppas att det löser sig till det bättre snarast möjligt.
Go to Top of Page
Page: of 87 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000