HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny skivspelare eller bara byta ut pickupen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:21:46  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Har idag en Systemdek XEII900 med separat motorstyrning och på den sitter en Benz Micro MC20E2. Nyligen genomgången hos Hifi Skåne som även rekomenderade och satte dit Benz Micro:n.

Min övriga stereo är AudioVector Mi3 Signature, Arcam A38 förstärkare med inbyggt Riia. Högtalarna är kopplade med transparent MusicWave plus kablar.

(övriga prylar är Squeezebox transporter, Onkyo TX-875 reciever där jag kopplat pre-out till Arcam A38.., Audiovector center o surround högtalare och en pioneer Blu-ray som matas till en Benq W9000 projektor med Firehawk duk.)

Nu till min fråga.. Köpte min systemDek för många år sen med en enkel Ortofon PU och affären som sålde den hade nog inte brytt sig om att kalibrera någonting och det lät inget roligt... Köpte ändå på mig Vinyler under alla år för jag visste att det var det jag ville satsa på och för 2 år sen så lämnade jag in skivspelaren till hifi skåne som servade den och bytte PU och det var ett klart lyft men jag känner fortfarande inte att jag är helt nöjd. Har nu förstått att Benz Micron är en ganska tråkig PU och jag som mest lirar 60 / 70 tals rock och hårdrock (blandat med klassiskt och johnny cash..) så vill jag ha något som är roligt att höra på och inte tråkigt analytiskt...

Skall jag lägga pengar på en helt ny Vinylspelare? Ny pickup bara eller skall jag även köpa nytt Riia steg? (arcams inbyggda lät bättre än mitt gamla Pro-ject SE Riia i alla fall...).

Skulle en Denon 103 PU fungera till min system Deck?

Allting har ju hur mycket pengar man vill lägga och jag vet inte riktigt ännu men jag undrar nog lite också om min systemdeck är en ok skivspelare eller om den helt enkelt är dålig... Har aldrig ägt någon annan så jag vet inte och det är lite struligt att låna hem skivspelare och lyssna och jämföra och ännu värre är det ju med PU....

Edited by - silwerfeldt on 2008/12/29 00:05:28

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:58:38  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag förmodar att Du har en IIX med 900 metallarmplatta, Denon DL103 är troligen den optimala pickupen för din spelare och, primärt, för din musik, innan Du byter bara, vad har Du för tonarm?
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:25:55  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Tackar för snabbt svar...

Jag har ingen aning om vad det sitter för arm på den man jag tog en bild av den som jag lagt upp på imageshack. Klicka på länken så kan du se och det verkar som om du har stenkoll så du kanske ser vad det är för arm :)

http://img253.imageshack.us/my.php?image=systemdekxeii900mu2.jpg

Edited by - silwerfeldt on 2008/12/28 11:27:15
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:26:41  Show Profile Send bula44 a Private Message  Reply
Hej silwerfeldt!
Om Denon Dl 103 passar på din arm (hög massa) så skulle jag köpa den direkt,jag har en Dl 103 själv och tycker den är helt suverän och jag spelar blandad musik (dock ej hiphop,house och rap).

Mvh
bula44
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/12/28 :  13:43:30  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Det finns faktiskt andra pickuper än 103an, även om jag har en själv... Jag kan rekommendera Goldrings MM-pickuper. Jag har använt 1040 /1042 till och från som en MM-referens och den är nog ett intressantare val med tanke på din musiksmak.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Edited by - Io on 2008/12/28 13:44:01
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/28 :  21:23:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag kan inte se riktigt vad det är för arm, men det är inte Linn Basik som var vanligt, inte heller deras egen the arm, det liknar mest riktigt fina högkvalitetsarmar typ Ultracraft 300 men den är enpunktslagrad och på bilden ser det ut som konventionella lager, liknar även Micros finare men klumpen till vänster om lagret känner jag inte igen. Skivspelaren ser ut att vara den sista versionen med acryltallrik i stället för glas. Jag skulle utan vidare satsa på en Denon, Goldring är, tycker jag,en väg till ännu tråkigare ljud än det du har, spårar fantastiskt, låter aldrig illa, men heller aldrig roligt och din skivspelare är en klass över det. Vill du ha en billig rolig utväg, Audio Technica AT95.
Ingvar

Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/28 :  23:37:04  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Tackar för engagemang!

hmm nu börjar ju bli riktigt nyfiken på vad det är för arm....
Jag slog i alla fall till på en Denon dl-103SA som jag hittade till ett bra pris.
Blir till att läsa på överallt på nätet när jag får den för jag kan enormt lite om just vinylspelare och hur man bytar pickup och ställer in den.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/12/28 :  23:44:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tycker att det liknar en Luxman arm men det är vissa detaljer som inte stämmer bl.a. klumpen till vänster och motvikten. Men sedan tycker jag att det ser ut som om det saknas något uppe på lagerhuset ? det ser ut som om där är skruvhål.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/29 :  00:03:42  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
skall se till att ta en bättre bild o ladda upp, men det får bli imorgon! så man ser bättre... Kanske skall döpa om tråden snart :) Gissa armen!
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/29 :  10:27:07  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Här är lite mer close-up bilder av tonarmen..
Hoppas någon kan se vad det är för någon.

http://img255.imageshack.us/my.php?image=tonarmsidexq0.jpg

http://img120.imageshack.us/my.php?image=tonarmovants3.jpg

tackar på förhand!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/29 :  11:09:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Bubbel har helt rätt, armen kommer från en Luxman PD264 skivspelare, klumpen till vänster är autoliftfunktionen, lyfter vid skivslut.
Armenskall passa DL103 bra, känn efter så att det inte är tydligt spel i lager. Ingen av oss har väl heller tänkt på att säga att Du behöver någon form av step-up, trafe eller pre-pre, då DL103 har mycket låg utnivå, jag antar att din Arcam förstärkare inte har MC-ingång/omkopplare Benz pickupen är Highoutput, avsedd för MM ingång.
Ingvar

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/12/29 :  11:10:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu vet jag vad "klumpen" gör det är en tonarms lyft när skivan tar slut så aktiverar tonarmen mekanismen via en böjd metallpinne (tonarmovants3.jpg) och då lyfts tomarmen och sparar nålen mot slitage. Mycket smart!

Tonarmen har jag sett någonstans men var?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/29 :  11:15:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu trampar vi varandra på fötterna Bubbel!
På specarna har phonomodulen till A38 både mm och mc, det framgår inte klart om det är två olika kort eller om det finns omkopplare MM/MC, om så är fallet bara att köra.

Ingvar

Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/29 :  14:04:40  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Tackar som attan och det är kanon att veta att vad det är för arm!
Skall läsa lite om den på nätet....

Jag kan välja om jag har MM eller MC på mitt phonokort det är en knapp på baksidan bara.

Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/29 :  15:26:20  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Kan jag sätta på en puck eller klämma på denna skivspelare?
Kan ni rekomendera någon som skuile passa?

Borde även köpa på mig några justerbara fötter eller kanske en hel bottenplatta för den står inte helt 100% plant nu....
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/12/29 :  18:44:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Nu trampar vi varandra på fötterna Bubbel!

Aj ajajaj .

Så går det när man är 11 sekunder långsam

Jag kom på senare att en sådan Luxman spelare har en kamrat som backup utifall hans Forsell krånglar.

anders

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/29 :  21:35:20  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Du kan klämma på skivspelaren hur mycket Du vill, det med pucken lägger jag mig inte i.

Förlåt, hade det varit en boll hade jag fått rött kort, med puck bara 2 minuter.

Skivspelare med flytande upphängning är lite besvärliga, lättare puck är det bästa men svårt att hitta, (tror vi startar en "hififorum puck-konstruktion" har massor av spännande plast och gott om bly i verkstan, efter nyår dock) Klämma är bara problem då det är nästan omöjligt att använda utan att stänga av vid skivbyte, och start är det som sliter mest på rem, motor och lager, lagom tung puck så att upphängningen går att justera är nog det bästa.
Försök använda tre fötter, en på armkortsidan ganska långt bak, en på front och en bak, bägge en bit till vänster om centrumaxel, sätt dem under sargen inte mot bottenskivan, ( ta bort den helt och hållet)
justera med libell eller vanligt vattenpass.
Obs, justera Tallrik, inte låda.
Ingvar

Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2008/12/30 :  11:03:28  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
hmm har ingen aning om hur jag justerar tallriken, antar att det är hela upphängningen som skall justeras.
Har ingen manual till den så jag vet inte hur jag justerar upphängningen. Antar att det märks eftersom jag inte ens vet vilken arm jag har :)

Eller menar du att jag skall mäta med libell på tallriken och sedan justera med de 3 fötterna som du beskrev under sargen (vilket jag antar är själva "ramen" på skivspelaren...)

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/12/30 :  12:43:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag hittade en del intressanta länkar angående din skivspelare hoppas att du hittar lite tips etc.

http://www.google.com/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=o8c&q=Systemdek+XII&btnG=Search

anders

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/30 :  15:11:21  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Precis, placera libell på tallriken och justera fötterna under sargen, upphängningen skall vara justerad så att låda och tallrik är hyffsat parallella men det varierar med olika skivor . Har för mig att systemdek spelarna justeras underifrån, muttrar under spiralfjädrarna precis som gamla Thorens.
Ingvar

Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2009/01/01 :  23:58:55  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Der tar du feil Ingvar
Min Systemdek IIXe justeres ovenfra med 3 umbrakoskruer
en til venstre for talriken en ved siden av armen og en bak.
Selv laget jeg 3 stk skrå tre justerings maler til å justere med
( se bilde av hvordan dette er laget samt hvor justeringsskruene står)

Legg justeringsmalene utenfor de tre justeringsskruene og skyv disse under talriken. se at disse har nøyaktig samme høyde på alle 3 stedene.
Jo strammere en strammer skruene jo mindre blir avstanden opp til talriken på justeringsmalen. Hvor mye en skal stramme kommer an på hvilken arm en har på. Stram slik at en får rett "bounce" (sprett)
og hvor det låter best. ( experimenter litt med dette for å få best lyd og minst "feedback"
Kjenner ikke denne armen,så jeg kan ikke anbefale pickup.
MEN systemdek hadde en egen platestrammer i plast som hadde en strammeanordning for feste av plata.

EDIT: her ligger en manual til IIX ( kan også brukes til IIXe )
http://www.vinylengine.com/library/systemdek/iix.shtml
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202

Edited by - Jan I on 2009/01/02 00:02:58
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/02 :  02:36:15  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Vanesak med skivklämma, jag har en Systemdek IIS och citerar mig själv från en annan tråd:

Sedan drygt 20 år använder jag Michells skivklämma med skruvchuck då fjäderchucken på Systemdek-klämman blivit för slapp och inte orkade hålla ner skivorna mot den konkava Mazak-tallriken (endast 3,5 kg + innertallrik).
Jag stoppar tallriken vid skivbyte eftersom jag alltid pressar fjädringen i botten (så att skivtallriken tar i de tre tornen) för att hela skivytan ska vara i kontakt med tallriken när jag spänner chucken, men - viktigast - sedan drar jag igång skivtallriken till ca 33 varv med en inövad numera reflexmässig rörelse med tummen och pekfingret från samma grepp som jag spände chucken, innan jag slår på strömmen till motorn.
Därför ligger reservremmen fortfarande oanvänd i sin påse sedan 25 år!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/01/02 :  10:47:26  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jättebra, Jan I kom med info om justeringen, antingen göra likadana mallar eller använda M4 mutter vid skruvarna,när muttern liggande precis går att skjuta in under tallrikskanten har du knappt 3mm frigång, tänk på att ha en skiva på tallriken vid justering, därefter justeras fötterna.
Ingvar

Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2009/01/02 :  15:46:39  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Takker Ingvar.
Bare husk at ca 3mm ikke passer til alle arm/pickup combinasjoner.
TEST ut stramming i eget oppsett, da dette kan gi fine lyttemssige fordeler.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/01/02 :  20:37:06  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Tack för all hjälp! Jag har säkert fler frågor längre fram när jag väl får min nya PU!
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:27:40  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
ok nu har jag fått min Denon DL-103SA PU och jag har monterat den på armen, men jag kan se att den i princip ligger o vilar på min skiva när jag testar med en vinyl.

Min gamla Benz vägde bara 4g och den nya DL-103SA väger 9.7g så jag antar att det är därför som den gör så.....

Vad gör jag nu.. Förlåt att hag frågar så dumt, men kom ihåg att jag är helt ny på vinylspelare (jag är en djävel på hemmabio och streamad musik!), men jag älskar att hålla på med min vinylspelare och jag skall lära mig...

Motvikten på min arm där jag ställer in traction hjälper väl inte nu när det är så stor skillnad... Min gamla Benz var inställd på 2 medans DL-103SA skall ha 2.5.

Som jag skrivit tidigare så är jag otroligt tacksam för era svar!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000