HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny skivspelare eller bara byta ut pickupen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:39:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu skall Du vrida motvikten bakåt tills arman är ballanserad, dvs hänger fritt i luften, möjligen med en svag framåtvikt, nollställ antiskatingratten med an du gör detta. När armen är ballanserad så vrider du BARA den svarta plastringen med siffror till 0, nu vrider Du hela vikten igen men framåt tills du kommer till 2,5. Klart.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:58:24  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Tackar ingvar, men jag vred hela motvikten så långt bak det gick men min arm svävar inte i luften utan den åker neråt fortfarande... är det så att jag köpt mig en för tung PU?

Möjligt att jag gör fel men jag får prova en gång till.... Skall jag ha en skiva på tallriken när jag gör detta?

Det sitter en skruv på tonarmen rätt nära motvikten (på ovansidan... ) har den något med detta att göra?
Se bilderna som jag lade upp speciellt "tonearmside".

Edit!
Eller jo det går att få den i jämnvikt men då får jag dra bak motvikten så den ligger utanför "spårningen" och så åker den ju av + att jag inte har någon aning om nåltrycket eftersom jag inte kan skruva in dem och se märkningen.... Ger det mening?

Edited by - silwerfeldt on 2009/01/07 22:02:26
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/01/07 :  22:05:09  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Din arm borde kunna ballansera ut Denonpickupen, helt säker är jag inte, skall leta manual, bekymret är inte gigantiskt, DL103 skall ha ett nåltryck mellan 2 och 3 gram. med skiva på tallriken så skall du sen en liten, typ tiondelar, knapp halvmilimeter, "inspressning" av nålen när du lägger på den på skivan.
Detta borde gå att ställa in utan att först ha det hela i balans. För högt nåltryck så åker pickupen på mage, för lågt så låter det illa och spårar dåligt.En annan metod är att addera massa på motvikten, enklast och nästan bäst men inte absolut snyggast är modellera eller blue-tack. Börja med något sådant och se till att armen är ballanserad, ställ in nåltryck och testa, sedan kan man se hur mycket extra massa som behövs till motvikten och göra det lite snyggare. Har Du monterat pickupen rätt, använt mall etc? Om inte se till att pickupsidorna är parallella med pickupskalet och överhäng över mitten på centrumlagret 15mm. Det finns jättebra instälningsmallar att skriva ut på nätet men jag hittar ingen just nu, någon hjälper oss säkert.
Ingvar

Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/01/07 :  22:17:02  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
hmm, nej jag har troligtvis inte alls monterat pickupen rätt... Jag skruvade av min gamla Benz och sedan skruvade jag dit min ny Denon med de skruvar jag fick till och spände fast den och hoppades att det var en bra start. Jag har skickat efter en test lp från Svalander och jag tror att det finns med inställningsmallar i den. Kan det vara så att jag satt dit den helt fel och att det är därför min motvikt inte "räcker till"....
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/01/07 :  22:24:40  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Eftersom den är ganska tung så kan det bli problem om den sitter för långt fram. Kolla överhäng, dvs nålspesten skall vara 15mm förbi mitten på tallrikens centrum, troligen svårt att testa med den autoliftfunktionen i vägen. Om armen är korrekt monterad på skivspelaren så borde det vara korrekt när nålspetsen är rakt under framkant på tonarmens pickupskal.
Ingvar

Go to Top of Page

Audio Unlimited
Starting Member

5 Posts

Posted - 2009/01/14 :  20:51:13  Show Profile Send Audio Unlimited a Private Message  Reply
Silverfeldt!
Lugna ner dig med att spela skivor innan du har monterat din nya PU på ett korrekt sätt, annars lär du "gräva" fina gropar i din vinylsamling.
Att justera in en PU tar sin tid och är all möda värd!
Jag vet att LTS (Ingvar Öhman) skrev en skitbra förklaring om detta ämne för ett par år sedan, någon som kan ladda ner här kanske?

Du har nollpunkter, VTA (inre + yttre) och som Ingvar.Ahlberg skriver överhänget + ett par parametrar till.

Var försiktig och ha tålamod!
Anders

Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/01/15 :  13:06:12  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Tack för det och jag har faktiskt lämnat in spelaren på Hifi skåne i Malmö och får lasse där att ställa in den rätt så det inte blir fel. Som du skriver så vågar jag inte helt lita på mina egna kunskaper även om jag får fantastisk hjälp här på forumet!

Jag tänkte kolla in hans inställningar sedan för att förstå hur PU mallen fungerar och allt annat. Jag är säker på att han gör ett bra jobb som jag sedan kanske kan förfina lite.. Om jag vågar.

Skall leta upp Ingvar Öhmans förklaring och läsa på!

Jag hoppas få tillbaka spelaren till helgen och jag skriver lite om hur det går.
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2009/01/24 :  14:17:31  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Nu har jag fått tillbaka spelaren och det blev ett ordentligt lyft i ljudet med den nya PU:n den är kanon. Skall spela in den ett tag till och skall börja kolla på nytt Riaa steg.
De fick sätta på en extra vikt på min tonarm för viktien var för liten och det var därför inte jag fick rätt på det. De gjorde det rikigt snyggt och den spårar fint nu.
Tyvärr kunde jag inte köpa en michell skivklämma för min "pinne" är för kort... Så klämman kan inte ta tag ordentligt.... Det enda jag kan ha isf är en skivpuck. Undrar bara om jag förstör min flytande upphängning. Det borde ju bara vara att spänna fjädrarna och kanske ha en puck på en 400g eller nåt. Vad tror ni?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000