HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 iPeng
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/16 :  22:15:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Jag har under en tid använt min iPod Touch som fjärrkontroll till Squeezebox.
Det är programmet iPeng som möjliggjort detta.
Den utnyttjar iPodens browser för att styra Squeezecenter. Hur läckert som helst men nackdelen är att det går lite långsamt eftersom en websida ska uppdateras.
En annan fördel för en snål Smålänning är att programmet är gratis.

Nu har det emellertid kommit en ny version som går att köpa för 75 kr, som inte är websidebaserat och som därmed är blixtsnabb. Jag föredrar helt klart det här framför att använda Controller som numera står och tjurar i sin laddare.

http://penguinlovesmusic.de/



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/12/17 :  12:41:57  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
bra tips! har tipsat min kompisar som använder detta. som sagt det är ladd tiderna som har varit lite störande annars fungerar det hur bra som helst

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/12/17 :  13:43:19  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Då jag funderar på att köpa en SB Duett så kanske man skall tänka om och bara köpa själva recivern och en Ipod touch separat för ungefär samma pengar i stället?
Vad är din rekomendation?
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/12/17 :  15:20:11  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Tycker också att ipeng är kanon, controllern används ibland av min fru annars är det touchen som
gälle. Ska bli mkt intressant att följa utvecklingen av ipeng och de konkurrerande appsen.

/F
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/17 :  16:51:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag rekommenderade faktiskt iPod Touch före Controller till en jobbarkompis som frågade mig idag.

Jag har aldrig blivit helt vän med Controller, iPeng är smidigare i vissa avseenden.
Dessutom så får man ju faktiskt en MP3-spelare på köpet.

Dessutom så kan man lura folk att man står och pratar i en iPhone vilket ger extra pluspoäng.

Den nya versionen är lite avskalad jämfört med webside-versionen, men allt det viktiga finns med och programmet kommer säkert utvecklas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/12/17 :  18:20:41  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
overhang

har för mig att jag läste i nån tråd på minhembio att duetten måste låsas upp av en controller. alternativt att någon löst de genom något program på datorn.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/12/18 :  07:27:35  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Trist om det skulle vara på det viset då controlern kostar lika mycket som en ipod och det känns lite väl dyrt att betala samma summa två gånger
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/26 :  12:40:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hifiklubben antyder i ett reklamblad att man kan använda iPod Touch till Sonos system också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/12/26 :  13:21:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Hifiklubben antyder i ett reklamblad att man kan använda iPod Touch till Sonos system också.

Har fått detta "demat" på hifiklubben så det funkar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:30:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har suttit och kört iPeng för squeezecenter hela kvällen. Det är verkligen smidigt.

iPengs 75:- applikation via iTunes är riktigt snabb hemma hos mig. Jag tror tom att den är snabbare än min vanliga squeezebox fjärr.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:31:26  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ny version ute för ett tag sen..

Bättre stabilitet, lite snabbare och med möjlighet att ställa larm.
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2009/05/21 :  21:14:34  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
jag sitter och funderar på att köpa antingen controllern eller en Ipod touch till min klämlåda, men hur funkar touchen då jag kör med kabel till squeezen? måste jag få kontakt med routern eller direkt till squeezen för att det ska funka?

/Daniel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/21 :  21:46:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är via servern iPeng styr klämboxen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2009/09/07 :  14:54:28  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Jag körde detta tidigare men fick det aldrig att fungera helt 100. Tyckte det var slött och lite buggigt. har ni några rekommendationer. Jag körde varianten för Ipod Touch som kostade 75kr någon gång i våras. Går den att uppdatera? I så fall, är det gratis eller får man betala igen? Jag är inte van vid Aplles betalningsmodell? :)
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/09/08 :  14:33:41  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
mangs: har det kommit uppdateringar så är det gratis. Nyaste versionen är 1.1.2.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/10 :  17:16:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag får 1.0 att fungera men inte 1.1. Konstigt, men jag kör vidare med 1.0.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/09/11 :  21:29:13  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
1.1 kräver squeezecenter 7.3.3 eller senare för att funka.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/11 :  23:32:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ja, jävlar! Jag satt med 7.3.2. Tänk att en liten siffra kan ha så stor betydelse.
Tack för hjälpen!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/09/12 :  09:08:33  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message  Reply
Jag tyckte länge att 75 spänn var onödigt dyrt när jag ändå har duet-fjärren, men nu när jag till slut köpt det måste jag säga att iPeng är totalt överlägset. Alla med en iPhone eller iPod touch och en Squeezebox borde köpa det. I App store finns också ett program som heter Squeemote som är lite billigare, men det har jag inte testat: http://lukeredpath.co.uk/squeemote/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/12 :  15:54:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ipeng i den ursprungliga versionen som använder vebbläsaren i Touch finns kvar och den är gratis. iPeng 0.5.4.
http://penguinlovesmusic.de/ipeng-the-iphone-webapp-for-squeezecenter/download-ipeng/
Lite långsam dock, men har stöd för plugins, så jag använder båda.
Men jag tror att man ganska snabbt investerar de 75 kronorna för att få en snabbare version.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/03 :  19:02:46  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ny version ute nu... 1.2, kör igång appstoren i iphonen/touchen och klicka på uppdateringar, klart.
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/10/04 :  17:59:35  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
iPod touch funkar det till den gamla Squeezeboxen eller måste man ha den trådlösa Squeezen
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/04 :  18:51:24  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ipod touchen funkar utmärkt till alla current squeezeboxar ifallafall. jag kör ipeng mot SB3, Reciver och Controller.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/04 :  19:28:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kör faktiskt med SB2. Fungerar utmärkt med iPeng.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/10/04 :  20:23:49  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
tack...... Kör sb mot en netgear nas duo just nu.

Go to Top of Page

JoakimL
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/10/10 :  17:50:30  Show Profile Send JoakimL a Private Message  Reply
Receiver utan Controller

Det är nte en supportad lösing men uppenbart går det bra att köra en Receiver utan att ha en Controller. Jag kör själv SB3 och iPeng och är otroligt nöjd.

http://www.charmedquark.com/vb_forum/showthread.php?t=8392

Joakim
Inkörd på Carlssonshögtalare sedan barndomen...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000