HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny på vinyl med Thorens TD 165
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/11/20 :  18:50:55  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hej hej, Fredrik heter jag och bor i Linköping.

Har nyligen fått ärva en TD 165 med ett stort antal bra skivor.
Är väldigt nöjd med spelaren och har ställt in den efter den information jag hittat om ämnet.
Har inte lyssnat på CD sen spelaren gjorde entré i hemmet, trots att CD samlingen utökats med ett hundratal skivor. Tycker om vinyl ljudet.

Tror dock att pickupen (pickering XV-15) inte är tillräcklig för övriga ledet i hifi anläggningen. Den är nog sliten också.

Några råd ang pickup val till TD:n?

Tacksam för råd till en något vilsen vinyl rookie.

/Mvh Fredrik

Its not about vintage, its about good music.

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/20 :  20:58:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej Fredrik
165án är en riktigt bra gramofon och armen passar till en hel del bra pickuper. Riktigt fint fungerar det med Grado black, eller gold och naturligtvis med Denon DL103 men då behöver Du en trafo också, sen finns en fin riktig lågbudgetvariant från AudioTechnica, AT95, tror jag?, kan någon kanske hjälpa till där?

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/11/20 :  21:33:23  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Ah, Pickering XV-15 är ju egentligen en riktig gammal Vintagegoding.
Har väl en liten borste som hjälper till med spårningen?
En robust men samtidigt välljudande pickup som nog inte skäms för sig i några sammanhang. Vill minnas att Sveriges Radio använde den på sin tid.
Men det klart, den är säkert gammal och sliten och nya nålar finns väl inte att få...

Denon DL-103 är väl aldrig fel.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/11/20 :  23:16:35  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Åhh tack för snabba svar.

Inser att jag inte kollat upp detta tilräckligt noga.
Det spelar bra som det står nu men är som sagt orolig för skicket.
Jag ska titta närmare på era förslag, och om det kanske finns utbytes nål.

Tack för hjälpen!

/Mvh Fredrik

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/11/20 :  23:48:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ny nål kan du få tag i till Pickering XV-15 och det är här http://www.pickeringuk.com/.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/11/21 :  01:28:54  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Tackar för all input.

Jo, det är en 625E som sitter på just nu... och vad jag kan se av bilderna så verkar kanske inte nålen vara så sliten som jag först befarade.

Står lite i tankarna om jag ska köpa mig en DL 103 och CAMBRIDGE 640P RIAA eller liknande lösning istället, varken skivspelaren eller skivsamlingen har kostat mig något så det känns som jag borde kosta på mig detta.

Jag ska ta och sova på saken.

/Mvh Fredrik.

Edited by - Elgstrand on 2008/11/21 01:37:34
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/11/21 :  14:49:54  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Skippa Cambridge-RIAAt, säger jag.

Allt beror på hur mycket du vill lägga men jag skulle för det första rekommendera en Ortofon Samba eller Salsa (beroende på budget) MC-pickup till din Thorens (som för övrigt är en fantastiskt fin spelare som kan jämföras med många av dagens lite dyrare spelare). Bostrowskij har rätt i att det passar denna arm.

Till RIAA skulle jag titta på Musical Fidelitys (http://www.referenceaudio.com/Net/Company.aspx?iCompanyID=82), Projects (http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=772&menu=1) eller Thorens för att hålla det inom familjen (http://butik.hifi-punkten.se/info.asp?Kategori=Tillbeh%F6r&Artikelnummer=mm05)! Med Cambridge RIAA blir en bra pickup inte rättvist behandlad - du kommer att ha stort utbyte av att gå upp en prisklass eller två.

TD165/Ortofon Samba/Thorens MM05 ser ut som en läcker kombo!

mvh

Stefaeri
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/11/21 :  20:08:25  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hej, roligt med all input.

Thorens RIAAt känns helt rätt. Ang pickup är jag inte riktigt klar än men både D103 och Samba känns högst aktuella, men det är där jag ligger i pengar.

Har varit hemma från jobbet nu i ett par dagar pga. en förkylning. Har haft förmånen att bara sitta och lyssna i timmar efter timmar.

John Mayhall, Frank Zappa, Rolling Stones, Eagles, Allman brothers, Curtis Mayfield, Bob Dylan, Jimi Hendrix, Sally Oldfield för att nämna några få som gör mig sällskap här i höst mörkret.

Vilken närvaro, värme, ja allt är bra. Så mycket bättre än jag trott att vinylen kunde låta. Jag kommer verkligen fortsätta utforska vinylens hörn.

Med vänlig hälsning Fredrik.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/11/23 :  20:43:40  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Tänk bara på att MC-puppor har en klart ljusare karaktär än den du har, i mitt tycke alltför ljus om det gäller puppor med en prislapp som man förstår. Vill du ha den karaktären så är det ju bra, annars inte lika bra. Jag skulle utan tvekan behålla den du har, men byta nål eftersom upphängningen säkert stelnat till med åren.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:14:39  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply

Jo, jag har funderat på det hela en del och har svårt att motivera ny pickup för 1500 när jag sitter så nöjd som jag gör, det du säger får mig att luta mer åt samma håll. Men ny nål blir det, vet inte heller om jag litar på Ready Sound RIAAt för 349 på HIFIKIT som kom med spelaren.

Mvh Fredrik.

Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/01/03 :  17:26:54  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Det blev en ny nål och Thoréns MM05

Jag är väldigt nöjd.

Mvh Fredrik.

Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2009/01/03 :  18:51:58  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Hur upplever du skillnaden mellan 349kr-riaat och ditt nya (om du jämfört med samma nål på pickupen)?
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:48:51  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Stor måste jag säga.
Mer dynamik, luft, bättre stereo perspektiv och precision.

Mvh Fredrik.

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/01/05 :  01:21:50  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Grattis Elgstrand till fina köp, vintage-pickuper är ofta varmt trevliga och spårar fint (just Pickering har jag dock inga erfarenheter av) och kul att du märker vad ett bättre RIAA betyder. Skall köpa mig ett sådant Thorens till andra-systemet vad det lider...

mvh

S
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/01/05 :  21:19:32  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Det är roligt med lyckade uppgaraderingar.
Tack för vägledningen.

Mvh Fredrik.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000