Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 16:36:26
|
Jaha, nu har man upptäckt en fördel med dagens hårt komprimerat mixade skivor. Satt och lyssnde på "seventeen seconds" med The Cure hemma. Skruvade upp ordentligt så man känner basen genom soffan och bara njöt. Rätt vad det är upptäcker man att den där motorn som driver tallriken hörs igenom. FASA! Detta är helt klart en fördel med den nya mixningstekniken, för det första klarar man överhuvudtaget inte av att lyssna på så hög volym att motorn kan höras, och dessutom är det bara mellan låtarna det är så tyst att det hade spelat någon roll ändå. Nu måste jag ju ta tag i det där och kolla varför det låter som det gör, ny motor, tonarm, underlag, spelare i våg..... det blev helt plötsligt mycket jobb. Såhär kan man ju inte ha det. Jaja, tänkte att man kanske skulle försöka förmedla positiva tankar när man hittar dem (och det är ju inte många positiva saker man kan komma på)
Nu återstår väl bara att ta reda på vad man skall leta efter. Nottingham Interspace med interspace-arm är det, om inte mitt minne sviker. Hifi har på mågot vis tonats ner ordentligt ett tag nu, börjar bli trevligt igen dock och har lite nya vinyler på väg hem. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 18:53:27
|
Om jag minns rätt rattade svenska hajfajns Big Papa Stig Carlsson en skivinspelning som hade en dynamik på 60 db! Det var nån gång på 60-talet. Det var nåt stycke av Hilding Rosenberg. Konstigt att det överhuvudtaget var möjligt. Man fick väl vrida ner basen för att slippa rumble och vrida ner diskanten för att skippa brus i de svaga passagerna... |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 17:10:54
|
Jag hakar på mitt eget inlägg. Det visade sig att jag har den där skivan själv. Den har en dynamik på 75 db vägt värde! Den är inspelad i Mono. Inspelningstekniken kallas Monophonic Record Designed for Distortion-Free Reproduction. Insåelningen gjprdes 1967. För att uppnå den eftersträvade ljudkvaliteten måste pickupens båda kanaler förenas, alternativt kan man trycka på förstärkarens monoknapp. Jag orkar inte göra det förstnämnda och saknar den sistnämnda knappen. Jo, Stig Carlsson var länge monoentusiast. Stereogravering/avspelning ger mer distorsion och låg distorsion (distortion free tror jag inte på) var enligt honom viktigare än stereofoniskt ljud. Stereo är dock häftigare. Annars hade väl Distortion-Free Reproduction blivit en fluga. Det blev det inte. (Hilding Rosenberg: Symfoni no 3, HMV SCLP 1071 Mono) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 19:39:14
|
quote: Monophonic Record Designed for Distortion-Free Reproduction
Löjligt namn. Det är ju klart att distortionen blir lägre med mono eftersom pickupnålen inte behöver röra sig annat än i sidled. När sedan stereåån kom så var problemet att man inte utan att förstöra stereograveringen kunde spela av skivorna med en stel monopickup. Därför hittade man på att om man gjorde ljudet under 150Hz till mono då kunde man spela av en stereoskiva med monopickup utan att spåren kom till skada. Sedan det här med Stig Carlsson´s skivor som han spelade in med sin privata bandspelare som var en Telefunken halvspårs maskin med modellnamn M23. Maskinen hade två hastigheter med mellanhjul 9,5 & 19cm/sek. Maskinen hade en moddad in/avspelnings korrektion enligt samma idé som NAGRA master. Jag minns inte vad han hade för tidskonstant men hos Nagra använder man 13µsek. Den här tekniken sänker bandbruset, men det här innebär också att man måste ha en likadan maskin vid graveringen. Stig Carlsson brukade släpa med sig sin egen Telefunken M23 ut till Mariehäll där Europa Film hade sin gravering. Neumann som var tillverkare av gravermaskiner och graverdosor utvecklade under 60-talet graverelektronik som kunde simulera en iverterad distortion som uppkommer vid avspelningen av en vinyl. Samma teknik används också i bandspelare som Nagra IV-S och T modellen. |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 20:21:51
|
Tack gcs för kompletterande information. En sak begrep jag inte: "Neumann som var tillverkare av gravermaskiner och graverdosor utvecklade under 60-talet graverelektronik som kunde simulera en iverterad distortion som uppkommer vid avspelningen av en vinyl." Vad är poängen med att simulera distorsion? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 20:43:39
|
Jo man tillför en negativ distortion som på så vis minskar den positiva distortionen. Ett exempel är när man spelar in musik på band med en Nagra IV-S. Normalt med en bra bandspelare och ett hyfsat band så ligger distortionen K3 med band på c:a 3%. När man tillför negativ distortion vid inspelningen kryper K3 värdet ner till ungfär 0,2%. Ett ytterligare exempel på samma sak var när RCA-Victor införde detta med marknadsnamnet Dynagroove 1962. Då simulerade man den distortionen som blev när man spelar av skivan med en rundnål. |
Edited by - gcs on 2008/11/11 20:47:27 |
|
|
|
Topic |
|