Author |
Topic |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 22:36:38
|
Håller på att plocka ihop en gammal vinyl rigg. Har ett riaa på gång som tar mc pickup, troligen en Denon 103.
Frågan är skall jag ha en steppupp trafo också? Fördel/Nackdel.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 23:49:45
|
Mitt förslag är att börja spela utan stepup-transformator. Om det brusar eller om volymkontrollen inte vill räcka till, så är en stepup-transformator räddningen. Men den kostar pengar, och den kan bidra med förtretligt brum, som kan kräva lite jobb att bli av med. |
Hälsningar Jamo |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 11:06:09
|
Det blir mao mer förstarkning med mindre brus och större känslighet för brum. Tja lite "headroom" är ju braaa. Få se var det hamnar har tyvärr inga data på riaat väntar på mail. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 22:19:08
|
Jag har en fråga i samma ämne. Jag har brutit av nålen till min MM-pickup och funderar på att köpa ny pickup istället för ny nål. Ett av de mesta intressanta alternativen verkar vara Denon 103. Mitt gramofon försteg är ett Harmony Design V9 och ett enligt deras webbplats funkar vissa MC-pickuper med det, men man kan behöva montera en trafo i det. Är det någon som vet hur denna kombination av pickup och försteg funkar? |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 06:36:17
|
Du kan spela med 103an och V9an ihop utan trafo. |
|
|
Stridbeck
Member
85 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 14:33:33
|
DL 103 är en ren lågnivå MC och bör lastas med ca 60 ohm.
Skillnaden mellan ingångssteget i en MM och en MC förstärkare är att MM steget är spänningsförstärkande, medans MC steget är en ström till spänningsomvandlare. Det är alltså stor skillnad mellan en MM och en MC ingång. Många MM riaa steg är omkopplingsbara så att förstärkningen kan ökas och impedansen minskas. Detta får dock betraktas som en nödlösning eftersom det fortfarande rör sig om ett spänningsförstärkande ingångssteg. Ett riktigt MC steg har en ström till spänningsomvandlare på sin ingång. En halvledarbestyckad ström till spänningsomvandlare kan fås att fungera någorlunda bra, men den har både temperaturdrift och brus. En transformator saknar dessa nackdelar, men är en dyrare lösning.
MM ger spänning på sin utgång. MM pickuper brukar ha en utsignal på 3-400 mV. Den rekomenderade belastningsimpedansen är alltid 47K ohm. Den relativt höga utsignalen gör MM okomplicerad.
MC ger ström från sin utgång. Därför så kräver en MC pickup en förstärkare som i sitt första steg omvandlar ström till spänning. Den låga signalnivån gör MC komplicerad eftersom en bra ström till spänningsomvandlare är kostsam. En MC pickup bör ha en tyngre arm än en MM. MC pickuper har väldigt olika signalnivåer och skall alla lastas olika. Förstärkningen, alltså utsignalen, är okomplicerad. Det är enkelt att ställa in så att nivån är ungefär lika stark som andra källor. Impedansen är lite knepigare. Används en trafo så skall denna, om möjligt, grovinställas för att passa just den pickup man valt. Sedan justerar man ljudet genom att prova sig fram med olika belastningsmotstånd. Är belastningsimpedansen för låg så blir ljudet dovt, om den är för hög så blir det skrikigt. En viss pickup kan ha en rekomenderad belastning om man lastar rent resistivt och en annan rekomenderad belastning om man lastar med en transformator. Därför så är det helt nödvändigt att kunna finjustera belastningsimpedansen på ett MC riaa, även om vissa MC inte är lika känsliga. Många högnivå MC är ganska okänsliga för hur de lastas.
Som vanligt så blir ljudet bättre när man överför signalen balanserat, eller diffrentiellt, mellan apparaterna. Just en pickup är i grunden en balanserad konstruktion eftersom spolen som sitter inuti har två ändar, plus och minus. Att koppla en av dessa till jord, som man vanligtvis gör, är naturligtvis katastrof eftersom det ger jordbundna störningar fritt inträde till förstärkarens ingång. I princip alla grammofoner har rca kontakter på sin utgång. Det går att modifiera grammofonen så att det endast är plus och minus från pickupen som finns i rca kontakten. Då kan man använda en rca-xlr kabel. Jord har man i en separat sladd mellan grammofon och riaa. Kabelns skärm ansluts endast i ingångsändan. Minus i kabeln ansluts till rca-kontaktens ytterhylsa. En sådan modifiering är ganska enkel att utföra, men det är naturligtvis att föredra att använda xlr-kontakter i båda ändar. Ett riaasteg med transformator på ingången har i grunden balanserad ingång eftersom transformatorns lindning har två ändar: Plus och minus. Vid obalanserad drift kopplar man minus till jord. Den extra kostnaden för att få balanserad ingång om man har ett riaa med transformator på ingången blir alltså väldigt liten. Ofta krävs dock att transformatorn har mittuttag för att undvika brum.
Mvh Mattias Stridbeck |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 22:48:26
|
Till att börja med får jag tacka så mycket för svaren!
Som jag tolkar det hela skulle det visserligen fungera att använda den nämnda pickupen, men det vore knappast optimalt. För att det skulle fungera skulle man behöva montera ett 60 ohms motstånd på den lediga platsen i mitt försteg. Det vore dock fortfarande inte optimalt förrän man även satt dit en transformator.
Mattias nämner även att man bör ha en tyngre tonarm. Jag vill även minnas att jag läst att till MC-pickuper bör man ha en S-formad tonarm som fanns som tillval till min gramofon. I instruktionsboken står det dock bara att den är avsedd för tyngre pickuper.
Det här gör att jag nog väljer den enkla vägen och köper en ny nål till min Goldring 1042, bara att sätta dit och spela igen. Eller om jag skulle köpa en annan MM..... När jag pratade med Josef Svalander på Arkenmässan talade han sig varm för sina Nagaoka, men menade också att den pickup jag har är bra. Även han nämnde Denon 103 som ett alternativ, om jag hade ett passande försteg. För ungefär samma pengar som en ny nål får jag t.ex. en Nagaoka MP-20, men det är väl snarare en fråga för en annan tråd.
Så det blir MM även i fortsättningen för mig. Det utesluter dock inte att jag ändrar på det längre fram. Såg att det var en V9T på gång och det kanske inte vore fel med en uppgradering och en MC nån gång!
Tack igen för svaren!
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2008/11/12 22:57:50 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 22:59:09
|
Har precis fått hem ett EMT RIAA med trafos i skall köra med Denon 103.Räcker inte det till blir det en Lundhal trafo kostar under en tusing. |
|
|
|
Topic |
|