HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 svagt nätbrum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/11/11 :  20:07:52  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Någon som vet hur man får bort sådant. Har jordat men det är ändå skillnad mellan cd/vinyl. Cd:n är mycket tyst men vinylspelaren har ett iofs tyst litet jordbrum. Man kan köpa en MDS Jordisolator (galvanisk avskiljare) att koppla mellan spelare/riiat. Funkar detta eller kommer den att klippa lite diskant. Jag har rör i riiat EAR 834p. Någon.......

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/11 :  20:35:29  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej.
Det är nog inte jordbrum, och en isoleringstrafo gör ingen nytta här, snarast skada, brumet kommer troligen från rör-riat, kan vara instrålat, dvs att andra transformatorer stör pickup, kablar till försteg, rör i försteg etc. Har Du möjlighet att prova flyttning, skivspelare längre från slutsteg, dra kablar en annan väg etc. Har försteget skärmkåpor på riaa rören? Om Dina högtalare har bra känslighet, 95dB eller mer är det mycket svårt att få bort allt tomgångsbrum med rör i försteget men det brukar inte störa under spelning.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/11/11 :  20:51:26  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Det är nog som du säger inget jordbrum, jag har flyttat riiat och då blev det betydligt bättre nästan borta, men inte riktigt. Det är också så som du säger att det inte hörs vid avspelning. Skärmkåpor vet jag inte vad det är!? Hjälp mig gärna. Är skärmkåpor något man kan beställa någonstans och själv sätta dit!?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:31:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Här kan du hitta skärmkåpor http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=36_92&osCsid=c078865b870b2ced50f9daf4996f80cc men fråga Bernt Jansson han kanske har liggandes.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/11/11 :  22:05:18  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Ok tack anders o ingvar!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/11/13 :  22:19:31  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Hittade felet idag. Det är tunern som stör!! Vet inte varför men undrar om det kan vara antenn-sladden som går från tuner>antennuttag sidan om tv-uttag?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2008/11/14 :  15:29:11  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Tuners kan ofta vara känsliga eller störa andra produkter.
På min tuner stod det tydligt att man skulle sätta den så långt bort från CD spelare som möjligt för att inte skapa störningar.
kan nämna att det var rör i den också..
/Martin
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/11/14 :  15:54:17  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Ok, Tack, jag skall idag flytta chabraket!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000