HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CES 2009, watch out...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2009/01/18 :  00:22:00  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Allt eftersom man stegar sig vidare i deras modellflora börjar det rostfria smyga sig in. Jag har alltid varit lite förundrad över att de använder ett såpass hårt matrial. Det ringer ju..???
Dristar mig till att göra ett litet inlägg i detta Superreportage angående rostfritt (rosttrögt) stål:
Det vi i dagligt tal menar som rostfritt (18/8, 2333, 2343 o.s.v.) är egentligen ett ganska mjukt, repkänsligt och form-ostabilt (avseende temperatur) material. Dessa uppräknade rosttröga stål kallas austenitiska och utmärks bl.a. att de som regel är omagnetiska och fruktansvärt sega och vresiga att jobba med. Däremot uppvisar de god svetsbarhet p.g.a. lågt kolinnehåll.
Det finns även martensitiska och Ferrit-austenitiska rosttröga stål som kan uppvisa en högre 0.2% gräns (sträckgräns) och är således hårdare. Dessa stål är inte så vanliga i konstruktionssammanhang.
Dessutom är en del grupper av rosttröga stål härdbara men används troligen inte för att tillverka en skivtallrik, till detta finns det betydligt bättre material, t. ex. gjutjärn som bearbets och balanserats. Tungt, formstabilt och lätt att bearbeta med skärande verktyg (svarv, fräs mm).

Nog om detta, tillbaks till Pac:s superreportage!
Tack, Pac, för ett suveränt arbete och att vi får ta del av det! Go on...

Edit: Slavfet

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2009/01/18 00:44:25
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/01/18 :  09:48:17  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Du kan få låna mitt RIAA, Acoustech PH-1 Premium, som Ron Sutherland har utvecklat! Det är Class A i Stereophile!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  10:13:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Amatören!

@batman, ja tack det gör jag gärna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  10:40:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En av de verkligt roliga inslagen i mässan är skivförsäljningen. På CES hittade jag bara en försäljare;

Mitt bland alla plattor hittade OPUS 3-plattor.

Det är roligt att se att de Svenske kan vara med och konkurrera.

Det är svårt att hålla isär Opus3 och Opus3...

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/01/18 :  10:59:27  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
quote:
pederb Posted - 2009/01/17 : 01:44:00

http://www.teresonic.com/ vet inte rikitgt vad dom kallas på Svenska men på Engelska så heter det Helmholtz resonators med Lowther DX3 drivers.

Pac, har du lyssnat på Teresonic?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2009/01/18 :  12:23:26  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
quote:
Mitt bland alla plattor hittade Jan-Erik Persons OPUS 3-plattor

De OPUS 3 med gul kant tror jag Bo Hansson har tagit fram. http://rauna.e-butik.se/
Varför det finns två OPUS 3 har jag inte något svar på.
Bo Hanssons vinylskor är helt fantastiska.

Ursäkta petigheten.

Edited by - lars on 2009/01/18 12:25:24
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/18 :  12:38:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Varför det finns två OPUS 3 har jag inte något svar på.

Bo Hansson och Jan-Eric Persson höll väl gemensam låda en gång i tiden.

Vad jag kan se så finns bara 1-3 på Bo Hanssons sida medan 4:an finns på www.opus3records.com . Förvisso i SACD-version vilket det där inte ser ut att vara.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  17:17:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj, ja det är inte lätt att hålla i sär de där. Men testskiva 4 och 30-års jubileumsplattan verkar vara Jan-Erik Perssons bägge två. Jag tar bort referensen ovan ändå. Jag vill inte gå ut med felaktigheter.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  17:19:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Pac, har du lyssnat på Teresonic?
Jajamen Peder. Jag var på Alexis Park och snackade med dem, det kommer.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:19:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nyss hemkommen från USA, CES var kul men alldeles för stort egentligen. Av det jag hann kolla på så var det ett rum som stack ut ordentligt tyckte jag och det var Ocean Way. http://www.oceanwayrecording.com Det är en inspelningsstudio där bl.a Eric Clapton, Ry Cooder, Joni Mitchell, Diana Krall etc, etc spelar in. Men de säljer även grejor. Egna masterband spelades upp via studioelektronik och rejält stora hornhögtalare. Det spelade med en fenomenal lätthet och klarhet som tilltalade mig mycket.

Hoppas på bilder även därifrån.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:30:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jajamen Bernt, det kommer bilder på världens genom tidernas största hornhörlurar...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:32:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hade vi inte en beställning på Air tight?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:41:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Air tight hade med sig många av sina förstärkare.

ATM-2...

...ATC-2...

...ATC-3...

... stod för beskådan vid sidan om.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:58:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och i racket speldes det på reference-serien.

ATE-2001 Reference Pre-Amp...

... ATE-2005...

... Och det kralliga ATM-2001.

De spelade på de små högtalarna som stod ovanpå stativarna. Tyvärr verkar de inte ha lagt särskilt mycket tid på att ställa sakerna rätt. Jag hade förväntat mig en högtidsstund. Tyvärr uteblev den.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/18 :  19:19:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En äldre japansk man från Airtight kom in i vårt rum och detaljstuderade varje pryl i racket. Sen satt han inne hos oss och lyssnade på bl.a Duke Ellington på vinyl i över en timme - kanske var ljudet bättre, kanske musiken, vem vet.

Farbrorn såg glad och nöjd ut när han gick i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/18 :  20:11:57  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
De stora AT monoblocken var läckra. Skall lämna in Lotto i veckan! Vill ha!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/18 :  20:26:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

@Svejk, ATM är läckra men redan de mindre förstärkarna är riktigt duktiga i rätt set up. Jag hade chansen att stifta bekantskap med en ATM-1'a hemma hos Bossebugg, kolla /forum/topic.asp?TOPIC_ID=71199här![/quote] Det var ingen dålig bekantskap det...

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/01/18 :  20:56:03  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Pac, har du kanske lyssnat på Solaja preamp och Alex högtalare med RAAL-ribon?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2009/01/19 11:19:17
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/01/18 :  22:22:25  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
ruggigt kul Pac, stort tack för strålande reportage det är ju nästan så man får en tår i ögat. Ser fram emot mer.........

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/01/18 :  22:38:56  Show Profile Send Bossebugg a Private Message  Reply
Tack Pac!Väldigt roligt att du tog dessa fantastiska bilder på Air Tight sakerna.Har man en gång lyssnat på en Air Tight förstärkare är man såld.Här handlar det inte om att imponera utan att förmedla en musikalisk upplevelse.Det är musiken som är huvudsaken,själva njutningen mer än det strikt korrekta.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2009/01/18 :  22:46:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
De spelade på de små högtalarna som stod ovanpå stativarna
Verkar mer som att man ville dema de små högtalarna än elektroniken.
Mysko.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/01/19 :  07:51:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Egna masterband spelades upp via studioelektronik och rejält stora hornhögtalare. Det spelade med en fenomenal lätthet och klarhet som tilltalade mig mycket.

Hoppas på bilder även därifrån.

JAG MED
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/19 :  10:14:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Verkar mer som att man ville dema de små högtalarna än elektroniken.
Mysko.

Ja det var en besvikelse.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/19 :  12:45:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Pac, har du kanske lyssnat på Solaja preamp och Alex högtalare med RAAL-ribon?

Japp, det kommer.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/19 :  14:17:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
DCS var också med och förstärkte trenden med strömmad musik.

De visade sin nya u-clock som tillbehör till sin Puccini. U-clock har två funktioner; den är en mycket exakt klocka så att jittret puccini näst intill elimineras och den är en USB till SPDIF konverterare.

För att uttrycka det mindre tekniskt. Med en U-clock blir en dator en fantastiskt bra drive.

Tyvärr demade de inte U-clock när jag var där.

Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000