HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hemma hos Bosse regerar vinylen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:28:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bosse Bugg är en stabil grabb. Han följer inte de senaste trenderna utan kör på i sin coola säkra stil. Bosses tassar är lika stora som en fullvuxen mans knytnäve. När han tar i så viker de största åt sidan. Man bråkar inte med en Basset...



Bosse är en lugn, godmodig och väldigt snäll själ. Men när han bestämmer sig vill det till att husse håller i kopplet för han är råstark som få. Han tvekar inte på att använda sin styrka när han nosat upp en godbit.



Det leder oss in på varför jag och Anders.s åkte söderut en afton för några veckor sedan. Bosse har en specialité. Han kan nämligen sniffa upp den minsta godbit på flera kilometers avstånd. Det har han gemensamt husse, Jan. Ja deras väderkorn för godbitar går inte att ta miste på.

Här kommer en resa in i vinylens fötrollande värld som tog andan ur mig. Sanning å säga visste jag inte riktigt vart jag skulle peka kameran när jag sansat mig efter den första chocken...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:28:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Skulle jag detaljstudera den här...



eller...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:29:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

... den här...




eller ...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:34:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

... den här...




eller ...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:35:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

eller varför inte de här???






Ja som man kan förstå stod jag inför ett svårt val.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/10/27 :  19:32:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ahh en Garrard 401 och det ser ut som en Pierre Lurné - Audiomeca skivspelare bara godis med andra ord, usch vad din skivspelare gav mig vill ha begär Pac.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/27 :  19:51:29  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Basset är nog den hundras som accelererar snabbast av alla raser. Den når maxhastighet redan från första steget.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  20:33:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Bubbel, du plockar spelarna en efter en. Placerar du armen också?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/27 :  20:42:40  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Bosse är dessutom en finsmakre även när det gäller fötter.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/10/27 :  20:50:32  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
quote:
Det leder oss in på varför jag och Anders.s åkte söderut en afton för några veckor sedan
Jag måste erkänna jag har haft ett återfall! Var där i söndags igen tillsammans med ninja. Bosse och jan är två riktigt trevliga killar med stor gästvänlighet.

Passar på att tacka värden för fika med riktigt trevliga hifi-upplevelser!
Dom kommer jag bära med mig, Framförallt möten i musik med magiska inspelningar återgivna på ett sätt med hög närvaro.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  20:59:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Återfall är förståerligt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/27 :  21:09:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kom igen nu !!!!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  21:20:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Janne har många skivspelare. Det var trevligt att höra honom prata om dem. Inte en enda av dem stod där av "chans". Janne hade någon gång i tiden fattat tycke för just den modellen och hade sedan dess letat efter den.

Om vi börjar med den enda spelaren som inte stod uppkopplad får vi börja bakom sweetspot, på avbytarbänken.



En Technics SL110 med en SME 3009 S2 arm. En drömspelare från sent 70-tal.






SL110 har en utbytbar armboard och är stor nog för att ta en 12-tumsarm. Gissa om Janne har en sådan till den?



Jajamen. Tyvärr vet jag inte modellen på armen. Är det någon annan som känner igen den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  21:23:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Varje spelare har sin historia.



Om man har hållt på så länge som Janne så blir det många långa historier.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/27 :  22:23:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dom vita böjda strecken, är den någon sorts mall ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/10/27 :  23:22:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bubbel, du plockar spelarna en efter en. Placerar du armen också?


Nja har en känsla att jag har sett den någonstans och om jag inte har helt fel så är det en Breuer tonarm.

Sedan är 12" tonarmen tillverkad av Stax jag har en av deras sista modell med tonarmsrör av kolfiber och massa trix för att få en stabil unipivot arm. Stax upphörde med tillverkning av tonarmar 1981 de gjorde även en pickup där det medföljde en drivbox (precis som med deras lurar) vad jag har förstått är det en electrostat pickup den PU skulle jag gärna skulle vilja ha till min samling. Lite OT men ändå i ämnet vinyl.

Jag gillar Technics SL110 för att den har ett annorlunda utseende på skivtallriken och ett härligt 70-tals utseende.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2008/10/27 23:25:46
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/28 :  06:21:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

@johan, ja det är en en mall. Frågan är hur bra den egentligen är med tanke på att man säkert får lite spel när man tar av och på armboarden.

@bubbel, Tack! Nu när du nämner det så kommer jag ihåg att Janne pratade om att det var en stax unipivot. Kan det vara en 12* UA7? Mer om den finns här!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/28 :  06:42:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Efter den lilla uppvärmningen så hugger vi väl in på det som Anders och Jag fick lyssna till?

Låt oss börja vid högtalarändan.



När vi var där stod elektrostater från Acoustat för ljudet.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/10/28 :  10:49:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag ser på den senaste bilden att där är en Thorens TD-125 LB grabben har allt hittills som jag vill ha ...orkar snart inte titta mer av ren avund .

Det stämmer bra Pac att armen är en Stax men 12" fick ett annat namn i detta fall UA-70 bara för att den är längre i 9" versionen fick heta UA-7. Jannes arm är tillverkad mellan 1970 och 79 sedan kom de första cf rören UA-7cf,UA-70cf min modell kom 81 hette UA-9N och UA-90N även UA-7N, UA-70N, UA-7cf tillverkades samtidigt men efter en kort period lades tillverkningen ned. Det som är intressant är att priserna har dragit iväg något kolossalt på senare tid från att kostat runt 2500 till nästan 10 papp för en tonarm med kolfiber.

Så vad finns där mer som man kan dregla över .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2008/10/28 :  11:43:42  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
HERLIG
MER MER MER !

Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:15:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det kommer mer i afton då jag kommer hem.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/10/28 :  17:30:39  Show Profile Send time a Private Message  Reply
En sån där Stax har jag också i gömmorna men har aldrig använt den, någon som vet hur den presterar ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/28 :  18:02:12  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Härlig vinylsvarv. Jag är svag för vintagesvarvar.

Å en hifihund ! Det var på tiden eftersom alla, inkl. jag, kör med den obligatoriska hifikatten.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/28 :  19:08:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
MH, det kommer fler vintagesvarvar.

Tar vi ett kliv bak i signalkedjan till slutsteget så antar jag att Time vaknar till. Här finns en nämligen en landsman till Shindo...


... Air tight!

Airtight är en av de sägenomspunna Japanska tillverkarna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/10/28 :  19:54:28  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Mmm, finfina grejor, inget sånt där Amerikanskt grovsmide
Japparna har en förmåga att få finish och känsla i sina saker, tyvärr får man ju äta blodpudding ett tag men det är det värt !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/28 :  20:14:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nej du har rätt. Man kan absolut inte kalla air tight för grovsmide.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000