HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp med råd! Technics SL-1510
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/10/20 :  19:12:09  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej

Har fått överta en Technics SL-1510 Med EMPIRE 2000E/11 pickup.

Ägaren sa att spelaren har svårt att hålla varvtalet rätt!

Kan den lagas? Är det värt insatsen jobb+pengar?

Känner någon till pickupen? är den nåt att ha?

Tacksam för svar.

Mvh Anders.S

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2008/10/20 :  19:34:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Först och främst är det inget att ha så du kan ge meig den nästa gång vi ses .

Skämt åsido så misstänker jag att det är någon kondensator som inte håller måttet längre men för att det skall bli rätt får man ha en servicemanual till hjälp. Jag tror inte att det är någon IC-krets som spökar kolla lite på vinylengine i deras forum där finns säkert någon som kan hjälpa till.

Anders
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/20 :  19:39:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej
Som alla Technics spelare över det rena lågprissegmentet så är 1510 riktigt bra, det är en helautomatisk modell så det finns utrymme för obegränsat med krångel, annars är det samma spelare som 1210. En ganska vanlig orsak till hastighetsproblem är oxid i potentiometrarna för finjustering, prova rengöringsspray, annars kan det vara döda lytar på styrkortet, kostar inte många kronor att byta rubbet. Empire pickupen tycker jag var dålig redan när den kom 1975 men det finns massor med riktigt bra lämpliga budgetalternativ idag.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/10/20 :  19:56:20  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
har en sl 1300 som var lite svajig, men lite rengörning av poten så
fixade det sig, men byt lytarna på den, jag ska göra det senare

18 ska de va.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/10/20 :  19:58:58  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Tackar allra ödmjukast för snabba svar!

skall köpa rengöringsspray och kolla efter oxid på potentiometrarna. sen får man väl kolla efter döda lytar på styrkortet och byta dom.
+ lite mer google kan vara en god start.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2008/10/20 :  20:15:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
1510 riktigt bra, det är en helautomatisk modell

Hmmrr det är 1310 som är helautomatisk 1510 är manuell allt enligt manualerna på vinylengine vi skall inte göra det svårare för Anders när han letar efter automatiken .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/10/20 :  20:58:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ber om ursäkt, 1210,1310,1410,1510, Technics hade en oändlig radda modeller, närminnet är ju borta men mitten 70 tal trodde jag fortfarande fanns i arkivet, månne felsorterat? (Å andra sidan spelar den ju hela sidan automatiskt bara han får dit pick-upen)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000