Author |
Topic |
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 11:49:39
|
Hej! Jag kollade upp min äldre Rega P3 (ca 1990) med en hastighetsskiva i papper som man lyser med 50Hz lampa på. Den spelade med pickupen i spåret på en vanlig vinylskiva. Skivspelaren går alltså för fort, vilket också hörs om man spelar motsvarande CD. Är min Rega 3 felaktig på någor sätt. Remmen är OK och hyfsat nybytt. Det finns ingen hastighetsreglering på Rega P3. Är det bara att gilla läget? MVH Shaft |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 22:48:08
|
quote: Är min Rega 3 felaktig på något sätt.
Absolut inte detta har Rega gjort medvetet varför kan man undra jo man får en skivspelare som man upplever som pigg, med attack, stampa takten osv.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 22:53:13
|
kan man inte påverka det med en pro-ject speedbox? (har aldrig fattat hur man kopplar in en sådan...) |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 09:07:01
|
Det påstods att även Linn Sondek LP 12 gick för fort. Jag har en sån själv men har inte kollat med stroboskop. En ny rem slirar mindre än en gammal. Jag gissar att man vid konstruktionen tog hänsyn till detta och anpassade hastigheten till ett genomsnitt av remmens livslängd. Skivspelaeren kommer alltså gå med mer korrekt hastighet när remmen blivt lite slappare. En gissning bra. Små hastighetsavvikelser spelar nog bara roll för de ytterst få som har absolut gehör. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 09:15:21
|
Bubbel, Hmmm....följer man ditt resonemang så går alla Rega 3 för fort då alltså? Ett medvetet design "fel". Men visst det låter piggt och "stampa takten aktigt" sas. Spelar man först en vinyl och sedan samma alster på CD så känns det som CD'n går i sirap ;-) FAst jag skulle ju hellre se att den gick i rätt takt.... Det är inte så att man ändrat Frekvensen (50 Hertz som anger hastigheten på motorn) i elnäten senaste 20 åren? Volten har ju gått upp från 220 til 230 i alla fall?????
Hur blir det med en något större dimension på stora svänghjulet? Det borde bli något saktare fast kanske svårt att realisera?
Project speed box verkar nog enligt manual var designad för Projects egna skicspelare. Någon som veta annorlunda? MVH Shaft
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 09:49:23
|
Läste på ett annat ställe att alla Pro-Ject och Rega går för fort.
http://www.arar93.dsl.pipex.com/mds975/Content/vinyl01.html
"In the end, later in 1990, and after more auditions, I settled for a Rotel RP-855 turntable. The Rotel RP-855 is still a belt drive affair ( I had been convinced that I needed a belt drive turntable, remember), just like the Micro Seiki, Rega and Systemdek. However the Rotel, unlike some other turntables, uses a DC servo motor which has proved to be very accurate and stable and really is quite entertaining to listen to. Apparently a DC Servo systems utilise a sensitive regulator to monitor the voltage to the motor which improves the long term speed drift and static stylus drag susceptibility. Being a DC motor, the Rotel also has the extremely useful feature of being able to adjust the rotational speed so that it would spin accurately at 33 and 45 rpm, a feature that seems impossible to implement on turntables that use AC synchronous motors - the reason why Rega and Project turntables always seem to rotate several percent faster than they should!
My suspicion about the Regas and Projects is this: Playing music just a few percent faster than it should be makes it sound more energetic - more exciting if you will. This 'excitement effec't may be why such turntables get erroneously good reviews."
|
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 10:14:16
|
Det borde man märka på tonhöjden som i så fall ska ligga lite högre.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 10:25:37
|
Shaft skrev: Volten har ju gått upp från 220 til 230 i alla fall?????
Spänningen kan variera ca 10 procent. Det är inte så ofta den är exakt 230 V. Det spelar ingen roll om man har en skivspelare med synkronmotor. För övrigt spelar en minimal konstant avvikelse från den normerade hastigheten heller inen roll. Den syns på stroboskopet men är egentligen väldigt, väldigt liten. Ett skenproblem faktiskt. Glöm det! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 11:37:50
|
...jag testade min rega den går i "rätt" hastighet...konstigt. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 12:27:54
|
Vad jag har hört så är det även andra märken som går ytterst lite för fort och jag har även hört att detta är medvetet och skall påverka ljudet i en riktning som tillverkaren vill!! Har inga mera belägg än att jag hört at så skall vara fallet! |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 14:33:54
|
Om man har en speed box så borde ju hastigheten stämma bättre. Min Technics har en inbyggd sådan. :) |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2008/09/03 : 18:08:43
|
Det finns ett enkelt sätt att justera hastigheten på rega m.fl. det är att tejpa ett varv eltejp runt subtallriken så skall det gå rätt men det krävas ytterligare varv med eltejpen ibland.
Att det skall vara volt och frekvens som ställer till det är bara snack Rega har gjort detta medvetet under många år på alla deras modeller som inte kan använda deras kontrollbox men numera kommer alla med 24 polsmotorn att kunna köras med boxen. Hurvida det går att använda speed box vet jag inte men det finns de som använder den så googla lite för info.
Jag har läst att om man byter motorenhet till uppgraderingen som finns så kan det bli rätt det är dock obekräftat av mig.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2008/09/04 : 09:00:42
|
Hej! Tack för alla svar. Ett spännande topic;-9 Lite funderingar: 1. Även om remmen blir lite slapp så innebär det väl inte att den "slirar" mot trissan och subtallriken när spelaren fått upp farten. Det borde ju låta förskräckligt med "flutter". Jag tror den håller samma hastighet och att det är mest uppstarten som påverkas. 2. Jag blev inte klok på om Speed Box fungerar med AC/synkronmotor?? Tycker det är en dyr lösning på ett litet problem. 3. Man kan byta hela motorpaketet på rega 3. Mindre wow skall vara resultatet. Volten verkar inte spela någon roll. 4. Självklart är det en mindre avvikelse, men den hörs vid jämförelse. Som sagt CD-skivan känns trött och livlös vid direkt jämförelse (så då får man väl undvika direkta jämförelser då ;-) 5. Om jag var Rega skulle jag inte släppa ut spelare som inte går 33,3.....Hur snabbt går deras CD-spelare??!!!??? 6. Jag klockade en låt på 6min 5 sek och avvikelsen låg på ca 4,5 sek vilket ger en procentuell avvilkelse på ca 1,23% Jag tycker det är lite mycket fast som sagt spänstigt låter det! /Shaft |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/09/04 : 20:08:24
|
En CD-spelare kan inte gå för fort eftersom den styrs av en kvartskristall med hög precision Samplingsfrekvensen är ju 44,1KHz och skulle man nu ändra hastigheten (pitcha) då får man inte ut något från den digitala utgången på spelaren. Det finns spelare som man kan pitch någon procent upp eller ner. Men då får man bara ut signalen analogt från spelaren. Det kan vara olika noggrannhet på kvartskristallen som då yttrar sig i form av jitter. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 09:16:30
|
Hej gcs! Du har säkert rätt - det var mer på skoj från min sida. Regas CD går säkert rätt. Fast jag hade faktiskt en Denon CD en gång som man kunde pitcha upp och ner hastigheten på och ganska mycket med om jag minns rätt. Hette den DCD2560? Men jag stör mig inte så mycket på det. Jag tycker det låter bra och tänker inte sitta och "leta fel" utan bara ha kul ;-) /Shaft |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 20:23:55
|
Sweden 31 Posts Posted - 2008/09/05 : 20:21:39 Show Profile Email Poster Edit Reply Send Schulze a Private Message Reply Delete Reply "Även om remmen blir lite slapp så innebär det väl inte att den "slirar" mot trissan och subtallriken när spelaren fått upp farten. Det borde ju låta förskräckligt med "flutter". Jag tror den håller samma hastighet och att det är mest uppstarten som påverkas."
Du har nog rätt i att remmen normalt inte slirar. En uttöjd rem slirar däremot och ger då wow (långsamt svaj), inte flutter. Om det inte vore så att en slapp rem slirar skulle man ju inte behöva byta remmen. Jag tror inte man överhuvudtaget kan åstadlkomma flutter på en remdriven skivspelare. "...CD-skivan känns trött och livlös vid direkt jämförelse ..." Avspelning av en vinylskiva på bra skivspelare låter för det mesta bättre, troligen för att den genererar distorsionsfenomen som örat tycker om. Ljudet blir mer livligt. Det har nog inte bara med avvikelser av hastigheten att göra. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 21:48:55
|
En gammal skivspelare med kall motor kan sacka lite i hastigheten i början när man just startat. Svajet på en skivspelare är för det mesta långsamt eller som dom säger i England jaa ja. Wow heter det där. Analoga bandspelare kan både fluttra och wowa. Vad gör man om skivspelaren inte håller hastigheten? Ja man kan plocka i sär motorn och rengöra den om det är en motor av synkron typ. På skivspelare med DC servo brukar man kunna justera en trimmpot på kortet med servoelektroniken. |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/09/05 : 21:56:30
|
"Vad gör man om skivspelaren inte håller hastigheten? Ja man kan plocka i sär motorn och rengöra den om det är en motor av synkron typ..."
Det där är ett bra tips för dem som har en gammal skivspelare. Men om motorns lager är dåligt smorda botar man väl bara att skivspelaren går för långsamt eller svajigt. Rengörning/smörjning får väl knappast en motor att gå långsammare. Shafts problem var ju att skivtallriken går för fort. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/10/15 : 08:05:09
|
Påverkas hastigheten eller något annat ifall man använder en längre rem än original?
Tänker separera motorn från plinten. |
Artphotography |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/10/15 : 08:51:57
|
Tack för länk till en mycket spännande tråd |
Artphotography |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2008/10/17 : 10:10:26
|
Otroligt schysst tråd! Sammanfattningsvis kan man konstatera att drivremmens tjocklek har betydelse för hastigheten på skivtallriken. Ju tjockare rem desto fortare och tvärtom. Nu kanske jag kan få ordning på min Rega 3 som går för fort med en något tunnare rem ;-)
/Shaft |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2008/10/21 : 11:49:05
|
Hej Testade "fulsnabbt" med en gummisnodd som var smalare än den vanliga drivremmen och visst det gick synbart (stroboskop) samt hörbart långsammare. Dock för långsamt! Hur får man tag i en lagom tjock Rega 3 drivrem?? /Shaft |
|
|
|
Topic |
|