Author |
Topic |
|
JohannaV
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2008/10/19 : 22:03:12
|
Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet, jag läser gärna här även om mitt kunnande är väldigt begränsat jämfört med er andra. Men det är väl så man lär sig saker! Jag har alltid haft skivspelare och flera olika har passerat under åren men det är först på sistone som jag har blivit intresserad av att verkligen lära mig hur en skivspelare fungerar och hur man ställer in den optimalt. Hittills har jag väl bara kollat så att nåltrycket verkar ok men har nu förstått att så enkelt är det inte... Jag har nyligen köpt en schysst 20 år gammal Systemdek IIX och har nu en liten fråga om inställning av tonarmen (som är en Goldring G202).
Om man lossar på skruven som sitter längst bak på tonarmen så kan man ju vrida hela tonarmspaketet. Vilken praktiskt betydelse har det? Som det är nu så sitter ju tonarmen lite snett om man jämför med själva plinten. Har det någon betydelse överhuvudtaget? Dum fråga kanske... Sedan undrar jag om vertical tracking angle. Jag tycker att det ser bra ut på min spelare men om man nu skulle behöva justera det så undrar jag hur man gör? Överallt står det att det ska justeras men det står aldrig hur man går tillväga. Det var lite frågor till att börja med, hoppas ni kan hjälpa mig! |
|
Schulze
Member
102 Posts |
|
JohannaV
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2008/10/19 : 22:24:19
|
Jag har läst allt på Svalander men inte hittat svaren på just dom här frågorna. Det krävs nog ibland lite mer basal kunskap än vad jag har för att förstå hur man gör...
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2008/10/20 : 10:23:47
|
Hej!
Hur tonarmen är vriden har bara kosmetisk betydelse så länge den kan röra sig fritt över hela skivytan, placera den i det läge där "armstödet" som den vilar i sitter bäst. VTA justeras nog med hjälp av samma skruv på Din tonarm, om Du lossar den så kan man nog höja och sänka armen i själva fästet i spelaren. Lägg på en skiva på spelaren och lägg på pick-up på skivan utan att ha igång verket. Nu skall höjden på armen i fästet justeras upp eller ned tills tonarmen är helt parallel med skivytan, bättre om den är för låg bak än för hög, lyssna dig fram, perspektiv brukar fokuseras när det är helt rätt. Lycka till
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2008/10/20 10:25:11 |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/10/20 : 12:22:34
|
Är det inte nålarmens (d v s den arm som diamantnålen är fäst på) som ska ha en vinkel på 20 grader i förhållande till skivspåret? Tonarmens höjd är ju bara ett sätt att justera detta. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2008/10/20 : 13:19:09
|
Jovisst, helt riktigt, men konstigt nog har pick-up tillverkarna lyckats komma överens om att pick-upen skall vara utformad så att när "taket" eller den övre ytan på pick-upen är parallell med skivan är nålen i rätt vinkel mot skivan. De flesta tonarmar är så konstruerade att om armröret är parallellt med skivan så är också skalet/fästytan för pick-upen det (undantag finns naturligtvis)
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
JohannaV
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2008/10/20 : 14:10:55
|
Tack Ingvar för ditt svar, precis vad jag behövde veta! |
|
|
|
Topic |