HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur tyst är en DC-motor egentligen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/10/09 :  08:17:44  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
För ett tag sedan fick jag en gammal Dual 503-2 av en klubbstugemedlem.

Den skulle ses över, då den enligt honom "-Låter som en skördetröska"!

I förra veckan så monterade jag isär spelaren för att se vad problemet kunde vara.

Problem Nr.1 - Motorn är gummiupphängd, men höljet på motorn var i kontakt med plinten ( p.g.a. felmontering! ) så den upphängningen gjorde lite till ingen nytta!

Tänkte att jag rättar väl till monteringen och passar samtidigt på att dämpa fästbygeln till motorn m.h.a. gummibussningar.

Borrade försänkningar till gummibussningarna i plinten + justerade hålen så att motorkåpan inte längre var i kontakt med plinten.

Så här ser det ut efter montering med den nya upphängningen.
(bussningarna är vanliga apparatfötter i gummi!)

Renoverade även själva motorn + styrelektroniken som satt inkapslad i denna (en kondensator byttes ut)

Efter detta så gick spelaren mycket bättre, men jag tycker fortfarande att den har lite oljud för sig!

Ni som har liknande spelare - hör ni er motor?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/10/09 :  08:32:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var intressant att se hur du "dämpar om" upphängningen. Att en spelare som varit med i mer än 10 år börjar låta lite kan bero på åldringen av gummit. När gummi åldras betyder att det "stelnar"/hårdnar och blir mindre flexibelt.

Kan det vara så att gummit du använt är för hårt? Du har inget som är mindre hårt du skulle kunna prova med?

Jag har silikonmuffar för max M3-skruv som jag alltid varit intresserad av att få testat. De är ämnade för kabelgenomföringar men har en form som gör att man kan använda dem till annat. Om du har en adress kan jag skicka ner några.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/10/09 :  09:27:14  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
PAC: Tack för erbjudandet!

Gummibussningarna som sitter vid mässingsskruvarna verkar fortfarande hyffsat mjuka, så jag tror inte det är problemet! (...om det egentligen är ett problem)

Jag har inte använt en vinylspelare på minst 10-år, så minnet av hur mycket motorljud som är normalt har jag tyvärr helt tappat.

I dagsläget ger den ifrån sig ett svagt "murr", men då den ju går på ett relativt lågt varvtal så antar jag att detta är svårt att få bort helt.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000