HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur låter en LP12:a?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/08/23 :  01:07:03  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Är det nån som kan berätta för en ofrälst hur en Sondek LP12:a låter ungefär? Jag kör själv med Rega för närvarande och tycker vinyl låter trevligt men 12:an ska ju vara något utöver det vanliga om jag förstått rätt? Låter ALLT bättre? Låter innerspåren bättre? Låter det bättre än allt annat utan alltför mycket pill och justering? Eller går det åt timmar och åter timmar för att det ska låta bra?

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/08/23 :  01:24:33  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Lite mer "stampa takten" än rega.
Kul i början, men jag tröttnade på det

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/08/24 :  10:37:34  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Flyttar till Vinylforum...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/24 :  11:48:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Flyttar till Vinylforum...

Nja, du dubbelpostade. Be någon av oss flytta den befintliga tråden istället så blir det inte så förvirrande med flera trådar om samma sak. Dubletten har flyttats undan ur sikte och denna flyttats dit du ville.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/24 :  12:35:18  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag har en bekant som sedan ett par år tillbaka har LP12...
Han är riktigt nöjd!
Han säger själv att LP12:an är nog en ganska subjektiv pryl... Vissa älskar den, andra hatar den...
Men så är det ju med hifi

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/24 :  12:37:02  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Det finns nog antiagligen mer transparenta spelare, men det är ju inte alla som är ute efter det...

Olle Norell
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/08/24 :  15:10:38  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Jag har haft en LP 12:a under ca 1 års tid och jag har aldrig varit så fattig som under denna tid. Varför kanske du undrar och ja jag köpte min 12:a ganska så basic med valhalla osv. Circusen startade ca 2-3 månader efteråt med uppgradering på uppgradering. Pengarna räckte aldrig till utan det var hela tiden något som skulle göras bättre på 12:an. Till slut satt jag med en topp 12:a och då släppte Linn bomben, man skulle ha en Keel till LP 12:an. Problemet var att denna plåtbit kostade ca 29000 kr. Ja du läste rätt 29000 kr för en alumuniumdel. Då bestämde jag mig för att hoppa av detta tåg och sälja spelaren. I dag sitter jag med en Nottingham Analog Ace spacedeck och är egentligen ganska så nöjd. Jag tycker t o m att denna spelare med en Rega RB 300 arm spelar bättre och roligare än Linns LP 12:a. 12:an är bra men det finns så många andra spelare med lika bra eller t o m bättre återgivning än denna hypade 12:a. Att stampa takten är inte allt i denna värld av musik.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/24 :  15:59:33  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Det finns nog mer prisvärda prylar, det är jag övertygad om Men vissa ska ju ha linn...

Olle Norell
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2008/08/27 :  13:02:45  Show Profile Send tompa a Private Message  Reply
Jag har haft en LP12:a några år men är nu lyckligare utan! Jo, en tolva låter bra, men den är så extremt känslig för placering. Har man ett något sviktande golv, så påverkar detta spelaren märkbart mycket och ljudåtergivningen blir därefter. Detta är ju en klar konstruktionsmiss med tanke på vad en tolva kostar! Vägghylla är m a o att rekommendera. Jag är övertygad om att i princip alla andra skivspelare är mera prisvärda (inte alltid bättre), då Linn har en fullständigt sjuk prissättning.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/08/27 :  14:46:16  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Ja, det är synd att Linn har så hutlösa priser. Produkterna är det ju inget fel på!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/08/27 :  19:57:49  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
En skillnad som är omedelbart märkbar är bättre bas än med Regan. Har du Lingos motorstyrning får du ytterlgare bättre bas. Låter bättre i innerspår? Nej, tror jag inte. Regans tonarm och Linns tonarmar har nog ungefär samma effektiva längd, lika stort vinkelfel. Men det är inget problem om tonarmarna är rätt justerade. Med Linn kan du dessutom justera höjden, d v s den viktiga vertikala anläggningsvinkleln. Med Rega kan du bara göra detta genom att lägga brickor mellan tonarmen och dess bas. Det där ingår i High Fidelitys basservice som kostar ca 800:- har jag för mig. Med LP får du troligen bättre detaljupplösning överhuvudtaget. Jag skulle inte köpa en ny Linn LP 12:a. Den är för dyr. Det finns mer prisvärda alternativ i dag. Linns ljud har "karaktär". visserligen en trevlig karaltär men den är inte neutral.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/08/29 :  09:40:53  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Du frågar hur LP-12:an låter. Det beror nog mycket på vilken PU du använder. Nu kör jag en MC-pu i 10000:- klassen och med den så överglänser LP-12:an alla CD spelare jag har haft. Har också haft någon billig PU och då hör man inte LP-12:ans kapacitet.
Enda nackdelen med LP-12:an tycker jag är att den är känslig på vart den står. Har man lite sviktande golv så är det lätt att nålen hoppar om man går oförsiktigt i närheten av spelaren. I övrigt är jag väldigt nöjd ägare efter ca 15 års innehav.

S
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/08/29 :  23:39:32  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Min pickup - Ortofon Rondo Blue - hoppar inte. Jag misstänker att din pu har en undre resonansfrekvens som ligger för nära den flytande upphämgningens undre resonansfrekvens, d v s du har en pickup med för mjuk nålupphängning i föhållande till tonarmens massa.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2008/08/30 :  10:52:15  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
quote:
Är det nån som kan berätta för en ofrälst hur en Sondek LP12:a låter ungefär?

Man kan nog inte ställa frågan på det sättet och få ett vettigt svar då...

LP12:an funnits sedan tidigt 70-tal och massvis med uppdateringar har kommit med åren vilket innebär att det kan skilja sig radikalt mellan olika 12:or.
Och det gäller både verket, strömförsörjningen, tonarmar och så klart pickuper..
Finns nog ingen skivspelare som kan kan sättas ihop i så många konfigurationer som en LP12:a.
Finns en hel del tredjeparts tillverkare också.
Optimalt underlag för en LP-12:a är en riktigt vägghylla.

En sprillans ny LP12:a med topp konfiguration levererar nog allt man kan önska men att lägga ut en bit över 100 lakan på en vinylsvarv är naturligtvis inte alla förunnat.

Lite subjektivt så skulle jag vilja påstå att en väl injusterad bättre begagnad LP12:a ger en större musikalisk upplevelse än sina konkurenter och då avser jag inte ljudet utan snarare hur det musikaliska drivet, rytmen framträder!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/01 :  14:38:59  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Som i stort all annan utrustning så har LP12:an ljusnat i klangen med åren, uppgraderingarna har dragit i den riktningen. Min 80-talare med Lingo som enda uppgradering låter väldigt musikaliskt, tycker jag. Musikalisk i den meningen att den inte är för ljus (jag är väldigt känslig för denna, alltför vanliga, färgning), musiken håller ihop utan att fasfel och annat, som ofta missuppfattas som analytiskt, betonas. Den tar mig med till tiden då plattan jag lyssnar på spelades in, utan att direkt peka på bristerna från den tiden. Modernare spelare låter säkert mer neutralt, men har ofta sämre bas, överbetonad diskant och är framförallt inte lika mysig att lyssna till. Just mysfaktorn är det mest utmärkande med LP12. Tycker jag, alltså. Det är synd med kult kring en produkt, de skapar bara en massa missförstånd, rykten och myter. LP12 är en bra produkt bland många andra. Prisvärd begagnad, hysteriskt dyr ny.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/05 :  15:09:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Ni får gärna rätta mig ifall jag har fel, men är det inte så att LP12 måste få service titt som tätt? Och det kan inte vem som helst klara av utan man måste lämna spelaren till en märkesverkstad.
Så om du inte gillar att pilla med din vinylsnurra väldigt ofta, är LP12 inte din grej. Dessutom tror jag på allvar att det finns bättre spelare som kan vara även billigare.

Och jag har aldrig fattat det här med stampa takten faktor. Jag vill att det ska låta så naturtroget som möjligt.
Men det är upp till var och en uppskatta det dem vill.
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/10/05 :  20:55:53  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Jag brukar lämna in min LP 12:a för service vartannat år. Service betyder bl a rembyte och det kan ju var lämpligt då. En stor del av servicen består helt enkelt av kontroller (av t ex tonarmslager och oljenivå i tallrikslagret) och rengöring av kontakter. Men den består också av justering av upphängningen. Det brukar låta lite bättre efter servicen #8211; ingen jätteskillnad. Servicen är värd pengarna. Det är klart att det kan vara jobbigt för den som bor långt från en Linnhandlare men detta är en service som bör göras regelbundet på alla skivspelare, speciellt om de har flytande upphängning. Skillnanden mot andra fanrikat är att Linns återförsäljare har rutiner för att utföra den.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/06 :  17:54:59  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Pick-me-up, det där med stampa-takten-faktor har jag aldrig riktigt fattat faktiskt. Jag tror att det är just att det låter naturligt och att man därmed rycks med av musiken, sedan tyckte sig Linn vara tvungna att fixa en slogan och då blev det stampa takten. Det där har hängt med sen 70-talet när LP12 förmodligen var det mest analytiska som fanns (det är den inte längre) och Ivor Tiefenbrun tyckte att man måste höra allt för att förstå musiken och därmed stampa takten. Sedan spreds bilderna över världen med Ivors guppande fot på diverse demos. Om det nu finns ett märke som har prioriterat det där, på bekostnad av detaljerna, så ligger nog Naim närmare än Linn.

Jag servar min LP12:a när jag kommer ihåg det, och det blir var 5-6 år.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/10/06 :  22:28:42  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Det finns info på nätet hur man servar en LP12:a.

1. Skruvar skall dras åt fast, utan att förstöra gängorna
2. Angående motorn så: 1. justerar man hastigheten genom motorns lutning 2. hårt åtdragen motor ger fast och ljust ljud och mjukt/luddigt om den är för löst åtdragen (likt hög och låg VTA)
3. fjädringarna skall justeras så att skivtallriken inte rör sig horisontellt efter att ha duttat på tallriken mellan skivcentrum (5 sm) och tonarmsfäste. fjädrarna justeras en i taget tills minsta horisontella rörelse fås.
4.+ lite till

Viktigaste justeringen verkar vara att efterdra skuvarna. Allt löst skapar ju vibrationer.
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/10/08 :  22:02:35  Show Profile Send Fix a Private Message  Reply
Hur en LP 12:a låter...

Tror inte det går att förklara, utan åk till en butik som kan dema den.
Gärna med olika setups samt någon annan spelare att jämföra med.

Ta med lite egna skivor.

Jag har jämfört 2 olika LP12 or mot en Rega R3.
Samma Pickup på alla spelare...

Det var en riktigt stor skillnad mellan alla dessa, tyvärr var det väll så att den med KEEL och bästa tonarmen lät riktigt bra mot Rega R3
Iof inte i samma prisklass, men att det var sådan skillnad på skivspelare trodde jag inte.

Sen om LP12 är den bästa ?, tror de flesta håller med om att det är en bra spelare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000