Author |
Topic |
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/10/03 : 17:56:45
|
PS. glöm inte att isolera Förstärkar ICn från kylflänsen om flänsen är jordad. Om flänsen hänger fritt behövs ingen isolation. Minusmatningen är kopplad till höljet.... detta står inte i databladet speciellt tydligt!
När förstärkaren spänningsmatas med +/- 15 volt är förlusteffekten 5 Watt i tomgång. Har du en liten kylfläns blir den snabbt riktigt varm.
Lödrök luktar bättre än damparfym |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2010/10/03 17:57:44 |
|
|
Hemulen
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2010/10/05 : 21:46:34
|
Jahapp, då var allt ihoplött och provkört. Jag har nu byggt en lågfrekvensoscillator ;-(. Den självsvänger alltså när jag drar upp volymen. Misstänker att det kan bero på att matningsspänningen inte är korrekt. Jag har -10V och +5V där det borde ha varit +12V och -12V.
Hur känslig är likriktaren och spänningsregulatorerna när man löder? Kan jag ha bränt sönder dom? |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 00:43:53
|
Bra Hemulen!
Då funkar den som den skall! Ungefär hur mycket drar du upp volymen?
Du skall alltså inte ha så mycket volym att den självsvänger så klart utan vrid ner 1 "timme" på potentiometern. Om du knackar på elementet skall det vara lite styvare och en högre klang än när volymen är på noll.
Du kan vända elementets anslutningar och testa också.
Bravo!
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 00:45:30
|
Glöm inte heller att mikrofonen är polaritetskänslig, koppla + och - rätt! esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Hemulen
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 18:49:25
|
Tjo, en liten framgång är det att alla delar i princip fungerar som de ska fast självsvängningen (sådär en 3-4Hz) uppstår även när mikrofonen är urkopplad när jag drar på volymen till hälften. Något fel är det nog på nätdelen eftersom den inte ger rätt spänning så jag får börja felsöka där.
Man får se det positiva i att det är lättare att felsöka i någonting man skruvat ihop själv än i någon annans grejor :-) |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 00:23:35
|
har du vänt spänningsregulatorerna rätt? Dom e luriga... |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Hemulen
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 18:25:23
|
Tackar för tipsen. Jag får ta itu med detta efter helgen. |
|
|
Hemulen
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 22:11:24
|
Fast nu visade det sig att det inte var något fel. Jag hade kopplat in transformatorn fel och nu blir det rundgång på rätt sätt
Jag hann ändå med att löda loss spänningsregulatorn innan jag hittade felet och det var inte lätt eftersom hålen är lite trånga för dess ben och min tennsug är inte så kraftig. Hursomhelst så verkar de klara ganska mycket värme för jag eldade på ganska mycket med lödpennan för att få loss den.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/10/11 : 18:08:54
|
Jag har uppdaterat XL-arket med komponentlista för en ev ELFA-beställning. Jag har bl.a. åtgärdat R5-buggen bytt ut 0,6W motstånd mot 0,4 W bytt till en prisbilligare likriktarbrygga uppdaterat lite priser...
Är någon intresserad av att jag delar ut den?
Kan någon i så fall hjälpa mig att hosta den, då jag inte har tillgång till någon ställe i www-rymden att lägga upp valfria sorts filer. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/10/11 : 21:55:32
|
FForsman har hjälp mig med att lägga upp filen i cyberrymden: http://dl.dropbox.com/u/1320184/hififorum/Traadar/Basmumsare/BassEater_partlist_Mi-Ma-0.1.xls
I XL-arket har jag två flikar, dels Pelle's gamla lista och min nygjorda. De gröna fälten är sådana där jag har valt en annan komponent. Likriktarbryggan är en kompatibel men billigare modell. C1 och C6 är en utgående kondensator och äckligt rejält prissänkt, så de som är på g att beställa kan ju snabba sig nu. IC1 och 2 är likvärdiga spänningsregulatorer, men av en annan tillverkare. Om någon anser att dessa inte är lika bra kan ni väl skriva nåt. Det är Elfa art 73-286-72 och 73-001-31 det gäller. Motstånden har jag bytt till 0,4 wattare, vilket jag tror är bättre. R2,7,10 och 11 har jag dock inte ändrat då dessa värden inte fanns i 0,4W-serien och då dom sitter i LW-transform-kretsen vågar jag inte ändra på något.
Potten, R15 eller R16 är ju väldigt svår att föreslå något helt universellt, då alla kan ha olika åsikter om hur den bäst ska nås och manövereras. Jag anser dock att ifall man väljer trimpot-varianten bör man nästa använda cermetbane-modell. Då cermet är mest långtidsstabilt och har man trimpotvarianten tror jag att man justerar in det hela i början och sen ska basätaren ligga där och helt glömmas bort i många år framåt, dvs inget mer skruvande på potten.
Har ni några funderingar, kommentarer eller önskemål, tveka inte att skriva.
Och är det någon som har lite för lite att göra kan ni gärna kontrollera att jag valt och tänkt rätt. |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/10/11 21:59:42 |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/10/12 : 08:13:36
|
esl quote: Glöm inte heller att mikrofonen är polaritetskänslig, koppla + och - rätt!
. Hur kollar man det? På mina Panasonic köpta från Svalander finns ingen märkning. |
Mera bilder åt folket |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2010/10/12 : 10:54:34
|
fixarstig: på databladet finns det tydlig märkning! |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/10/12 : 15:05:13
|
Hörde 4 st jobba i helgen... Det kan ev bli lite bilder och mätningar så småningom... Snyggaste basätaruppställningen man kan tänka sig. |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Hemulen
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2010/10/12 : 20:27:03
|
Ja, då har jag mätt och lyssnat litegrann med basätaren. Jag har bara en för tillfället och jag fick resultat som var ganska lika Fabolas. Den äter upp efterklanger under 60Hz men uppåt blir det sämre trots att jag ställde den uppe i taket i hörnet där 75-100Hz området är som starkast.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2010/10/13 : 05:41:47
|
quote: Jag har uppdaterat XL-arket med komponentlista för en ev ELFA-beställning
Tack så hjärtligt. Det är vi flera som är benhjälpta av! quote: Hörde 4 st jobba i helgen... Det kan ev bli lite bilder och mätningar så småningom...
Gör gärna det, skulle vara kul att läsa. |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/10/14 : 07:15:32
|
+1 Mickel-mackel |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 20:16:18
|
Hej och hå, kul att se att ni moddar på. Jag har insett att jag vill köra lite aktiv basdämpning jag med men också att ska jag bygga själv så kommer jag att köpa verktyg för 10k innan det blir av. Har borrmaskin och det blir väl fräs och lite fler maskiner. :) Men, om det går, kan jag köpa en kommersiell sub och bara plugga i en mic, fasvänd såklart, och få det att fungera bra. Någon rekommedation på model? Behöver inte dämpa under 30Hz, men massa, gärna 15 dB, från 30-40hz samt vid cirka 90 hz. Kan jag köpa ett par subbor för sub 10k så är det kanske bättre för mig än bygga själv. Så, vad sägs? Kommersiell subba för aktiv basdämpning? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 20:26:43
|
Subben måste vara sluten låda och inte basreflex, det är främsta kravet. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 20:31:36
|
Så en sluten sub som spelar ganska rakt ner till 30 Hz. Någon som har lite koll på en bra en? 1 eller 2? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 22:22:29
|
Köp en basreflex och plugga hålet... |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2010/10/22 : 10:27:49
|
räcker det med separat fantommatning då, eller är det fortfarande gynnsamt att bygga enligt de tidigare besrkivningarna minus förstärkaren?(alltså om man använder en aktiv subb...) |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 08:17:17
|
Matrixen, har du en aktiv sub så kan du använda samma kretskort men plocka ut signalen vid potentiometern. Aktiva subar har väl oftast någon form av filtrering? Det kan möjligen bli ett problem. (Fasen vrids ju då.)
Magils, Vad gäller mikrofonkapslarna funkar nog det mesta bara man vänder polariteten rätt.
LT, beror på elementet och var du har problemfrekvenserna. Lägg brytfrekvensen så att du förlänger frekvensgången från där kurvan dalar i lådsimuleringen. Håll dig under 10 dB gain i LT tycker jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/10/25 08:23:17 |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 08:38:04
|
Tack för info Bernt! Nu finns det snart inga hinder kvar för bygge |
|
|
Topic |
|