Author |
Topic |
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2010/10/19 : 22:20:45
|
Typ 1600:- för ett försteg med rör och DAC skickat från Kina! Jag tycker att jag handlar billigt, men nu ligger jag i lä. Ska bli spännande och läsa om hur det låter! |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 13:56:44
|
Spännande försteg. Glöm inte att skriva om det inbyggda hörlurssteget oxå :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 20:06:55
|
Bearwik: billigt är ordet! Kmj: Spännande, ska bli kul att höra lite av intrycken från ditt steg. Opethic: Ska precis till att försöka sammanfatta några intryck... Kilgore: Skulle gärna skriva om hörlurssteget... bara det att jag inte äger några lurar som är nåt att ha egentligen...
Några första intryck då... var ska jag börja, det var en rörig första lyssning med prövande av olika varianter hit och dit, faktum är att jag är förvirrad och lite osäker på vad det var jag egentligen hörde till syvende och sist....
- Först och främst: det låter om grejerna och det låter gött!
- Nästa punkt: Varken för eller slutsteg är inspelade. Försteget kört nu i ca 1,5h och slutsteg i 2,5h
- Det mest upplösta och "rena", detaljerade ljudet erhålles helt utan försteg (än så länge) och med cd:n kopplad direkt till slutsteget. Det är kanske inte så märkligt, vad skulle försteget addera förutom ev störningar i signalvägen?
- Det försteget adderar med rörutgången ikopplad är ett något diffusare ljud än helt utan försteg ikopplat. Man skulle möjligtvis kunna benämna det som något "varmare" också
- Ljudet blir något "klarare" med den andra utgången, utan rör, men också vassare
- Samma sak med förstegets DAC - den adderar en något luddigare känsla i ljudbilden, cd:ns DAC känns klarare - men också något kallare/vassare/skränigare. Sången tog något kvarts kliv bakåt i ljudbilden med förstegets DAC.
- Jazz låter helt underbart med rörförsteg+förstegets DAC, Blipp-bloppig electronica likaså. Dock förmedlas en aning mer rumsinformation med försteget helt urkopplat och cdn rakt i slutsteget.
- Jag kan lyssna på skränig metall högre än någonsin (i någon anläggning jag ägt) - utan att det känns högt och obehagligt. Oavsett kombination. Mission accomplished!
- Av praktiska skäl (oavsett om det låter bäst eller ej) kanske jag ändå fortsätter att köra på cd:ns DAC och analogt in i försteget då jag kan justera volymen via fjärr (försteget saknar fjärr). Det kan bli så... får se
De olika kombinationerna har sina meriter och baksidor, här måste intrycken få sjunka in lite och vidare prövningar ske.
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/10/20 20:08:45 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 09:16:04
|
quote: Jag kan lyssna på skränig metall högre än någonsin (i någon anläggning jag ägt) - utan att det känns högt och obehagligt. Oavsett kombination.
Titta där! Det verkar som du har hittat rätt nu Hur upplever du detaljer, dynamik och transienter nu?
Rör behöver en viss uppvärmningstid innan de presterar optimalt, jag tycker att mitt försteg låter bäst efter ca. 15-20 min. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 11:21:01
|
quote: Hur upplever du detaljer, dynamik och transienter nu?
Den högsta detaljeringsnivån upplever jag helt utan försteg med Cd->Slutsteg direkt. Ljudbilden blev lite luddigare i kanterna med förstegets rörutgång och DAC inkopplad. Inga jätteskillnader dock skulle jag nog säga.
Dynamiken är jag jättenöjd med men det är främst högtalarnas förtjänst, där spelar iofs slutsteget in eftersom jag tycker att basen blev mer dynamisk när jag fick det. Försteget gör varken till eller från vad gäller dynamiken. Samma sak vad gäller dynamiken på micronivå, transienterna.
Försteget adderar först och främst en färgning på ljudkaraktären + att jag kan justera volymen med hjälp av en ratt istället för två (på slutsteget). Noterbart under gårdagens första lyssning är att ljudet blev påtagligt bättre hela tiden vartefter grejerna fick gå... |
Min anläggningstråd |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/10/22 : 08:42:36
|
Min verkar ha leverats med förbikopplad volymkontroll men det ska kunna gå att ändras med de byglarna som sitter på kortet mellan volmratten och hörlursutgången (på min). Finns det möjlighet att kunna få en "nakenbild" på den delen av din DAC?
Ang att det blir bättre, denna DACen ska tydligen ha den egenskapen så det är bara att lira på |
.....where the music comes to die. |
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2010/10/22 : 09:07:05
|
Jag har samma DAC/försteg - använde det i somras som hörlursdriver till en iPod. OCh prisvärt är det definitivt. Men man ska inte förvänta sig underverk för dessa pengar. |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/10/22 : 09:13:33
|
quote: Min verkar ha leverats med förbikopplad volymkontroll men det ska kunna gå att ändras med de byglarna som sitter på kortet mellan volmratten och hörlursutgången (på min).
Verkar ju lite knäppt, varför gör de så tro?
Ni som har dessa kineser - Verkar de "moddningsvänliga"? Kan någon posta ett par bilder som visar hur de ser ut under skalet, fast det kanske ska göras i en ny tråd...?
Jag funderar på om det kanske går att byta chassiekontakter, internkanlage, volympot eller något annat som kan ge ännu mer välljud.
Någon som provat med ett annat rör? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/10/22 : 09:30:02
|
På mitt försteg finns en "direct"-knapp som vad jag förstår kopplar förbi volymratten om man så skulle vilja.
Vad gäller moddning så är det i första hand ett eventuellt rörbyte som känns mest kittlande/enkelt i ett första läge.
Kan försöka att få upp lite bilder på innanmätet, törs inte lova exakt när, men innan helgen är över... blir det bra? Har också för mig att jag sett bilder på innanmätet i Tubemagic på något internationellt forum (hörlursforum av ngt slag?) |
Min anläggningstråd |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/10/22 : 09:38:42
|
quote: Verkar ju lite knäppt, varför gör de så tro?
De har olika inställningar man kan välja. 1A så styr volymratten både hörlurssteget och utgångarna 1B så endast hörlurssteget och övrigt funkar som vanlig DAC, bra om man har annat försteg man vill använda. 2A så sätter mute-funktionen på utgångarna in när man pluggar in ett par hörlurar. 2B så gör det inte det.
Default är 1A 2A från fabriken men då jag köpte på ebay så kan det mkt väl vart en annan konfiguration jag fick.
quote: Kan försöka att få upp lite bilder på innanmätet, törs inte lova exakt när, men innan helgen är över... blir det bra? Har också för mig att jag sett bilder på innanmätet i Tubemagic på något internationellt forum (hörlursforum av ngt slag?)
Jag hick snabbt svar från tillverkaren på klacklig engelska men jag förstår den generella innebörden av det, så jag ska nog kunna reda ut det ändå .
Kan vara kul för en liten snabb jämförelse ändå |
.....where the music comes to die. |
Edited by - Kmj on 2010/10/22 09:40:22 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/10/31 : 21:01:57
|
Har tyvärr inte haft tid varken att lyssna så aktivt som jag önskat senaste tiden... inte heller tagit några bilder på innanmätet i apparaterna.
Ikväll satte jag mig i alla fall en liten stund och njöt. Det jag också prövade var att jämföra mellan att köra optisk kabel och koaxialt till dac:en. Resultatet var att koaxialt i mina öron vann stort. Det låter klarare och mer skarpskuret. Subben kopplades in och efter en fasvändning så låter det hyfsat. Delar så lågt det går vid 50 hz vilket verkar gifta sig bäst med klipscharna. |
Min anläggningstråd |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 16:31:19
|
Jag kom för någon vecka sedan att tänka på att det nu är ca 10 år sedan jag började med att fundera i "hifi"-termer kring det här med musiklyssning. Innan dess hade jag bara en "stereo" och mitt nördade handlade på 90-talet mest om att jag själv spelade musik i ett band och höll på med olika gitarr- och förstärkarbyten i den svängen.
Det var när jag lärde känna en kompis under högskoleperioden som jag på allvar började förstå hur mycket roligare det kunde bli att lyssna på musik om man lade ner lite tid (och pengar) på att faktiskt spela upp sina skivor på vettiga grejor. Min gode vän har nu barkat iväg och sitter nu med extrema high-end grejor (minst sagt...!), men min väg har inte varit lika spikrak på stigen till hifi-nirvana.
Det började som sagt under studenttiden och budgeten var minimal. Efter en del läsande i Hifi & Musik så sorterades några vinnare ut. Min första hifihögtalare fick bestå av ett par Wharfedale Diamond 7.2 Anniv. En lite mörkt men trevligt ljudande stativare som fortfarande är i min ägo men spelar i mina föräldrars anläggning. Till detta en Pioneer integrerad förstärkare (A509R) och en Sony CD (XB740). Supra Classic som kablage.
Det blev dock rätt tydligt att stativare med 5-tums bas inte förmådde att återge det tryck jag ville åt - först införskaffades en audio pro-sub, men nästa steg blev att köpa ett par rejäla golvare - ett par Infinity Alpha 50 med dubbla 8-tummare. Inte så dumma och riktigt bra på att ge musiken en mer fysisk känsla. Förstärkaren byttes till en HK 670 vilket gav ett rejält lyft. Kablaget graderades upp till Supra Ply
Efter studenttiden infann sig plötsligt också andra ekonomiska möjligheter, jag åkte helt sonika till Vimmerby och köpte ett par högtalare jag något år tidigare blivit oerhört förtjust i - ett par Von Schweikert VR-2. Dessa gav musiken ett helt annat raffinemang med bibehållen fysisk känsla och goda djupbasegenskaper. På förstärkarfronten införskaffades en Vincent SV-233 som gav musiken ytterligare stabilitet i förhållande till HK670:n. Min gode hifivän sen tidigare sålde mig dessutom ett par Harmonic Tech pro 9 högtalarkablar och jag tyckte själv att det började lukta "mid-end" minsann... Ett "avsteg" från fördyringen av anläggningen var dock att jag började använda en lätt moddad Denver-dvd som signalkälla (Jodå, den spelade bättre än sony cd:n och många andra jag jämfört med...)
Vad som sen hände var att jag flyttade ihop med min nuvarande fästmö. Grejer packades ner i malpåse... Sedan flyttade vi till ett hus och jag fick ett eget ljudrum, jättebra, men rummet var för litet för Schweikert & co. Efter 2 år ytterligare gick flyttlasset vidare och vi förverklige en dröm om att bo på landet. Jag förverkligade i den vevan en dröm om att ha en egen liten fristående stuga som jag kunde använda enbart för att lyssna på musik.
Nu kändes fortfarande Schweikert något för stora för de 15 kvm som stugan var på - jakten på mindre högtalare började. Valet föll på ett par Canton M 35 DC, ett par stativare som verkligen också kan koppla ett spelglatt fysiskt grepp om musiken med sina tre (!) element och 8-tums bas.
Det sista steget i högtalarbytena togs i somras när jag fick se ett par Klipsch RF-52 till salu i närheten. Jag slog till på vinst och förlust - och vilken vinst det blev! Äntligen kändes det "helt" rätt igen högtalarmässigt. Inköpet finansierades av försäljning av mina Harmonic Tech-kablar och jag kör nu med Clas Ohlson Eku-kabel istället (och är för tillfället nöjd med det...)
Det som däremot blev tydligt är att Klipsch som högtalare behöver matchas med lämplig elektronik. Vi är framme vid hösten 2010 och återigen är det ekonomiska utrymmet för Hifi begränsat. Höjdaren i sammanhanget blev då att jag kunde hitta precis rätt kombo i slutsteget S-150 från Thomann och Maverick Audios rörförsteg/DAC TubeMagic D1. Denna kombo var (som ni kan se på föregående sidor) minst sagt prisvärd... (läs j-vligt billig) Särskilt vill jag lovorda slutsteget, reservationslös rekommendering!. Tillsammans bildade detta nu en relativt kompakt men ändå anpassad anläggning för min stuga både storleksmässigt och ljudmässigt.
Ok, summering - det intressanta var i denna resa att jag gått från en första anläggning för tio år sedan som totalt kostade under 10 000 kr till en anläggning som kostade en bit över 50 000 kr - och sedan tillbaka nu till en anläggning som kostat långt under 10 000 kr. Det roliga i det här är att varje period har haft sin tjusning och bytena inneburit nya roligheter - men att jag nog känner att det aldrig hittills känts mer "rätt" än det gör nu. Pengar är inte allt (en hel del i och för sig) och det är viktigt att hitta rätt grejer som spelar bra tillsammans och för det rum man för tillfället huserar i.
Jag är redo för nästa 10 år!
Edti: stavning |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/11/19 19:27:00 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 18:36:36
|
Tackar Opethic!
Jag har kvar det mesta av högtalare och elektronik(utom Infinityburkarna och Schweikert)... kanske mycket på grund av att jag HATAR att annonsera och få alla defekta förslag från diverse mer eller mindre nogräknade skambjudare, däcksparkare och "jag-ger-dig-ett-löfte-men-kommer-att-bryta-det-för-det-är-så-man-gör-nuförtiden-i-annonseringsammanhang-personer".... (Här ska tilläggas att jag också stött på väldigt sympatiska annons-svarare, inte minst från detta forum )
... eller så har jag kanske bara separationsångest. Grejerna kan ju vara "bra att ha". Behåller lite till... |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2010/11/19 18:37:20 |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2010/11/25 : 21:14:52
|
Har du testat rörförstärkare tillsammans med dina Klipschar? Jag har mina Rega förstärkare ute till salu, och kommer eventuellt byta till någon typ av rörförstärkare. Men det vore förstås kul att höra lite intryck från andra först. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 09:58:47
|
Nej, jag har naturligtvis funderat på det, men just nu sitter det enda röret i signalvägen i försteget. Har också funderat på rör i cd osv....
Det finns en tråd någonstans där många medlemmar lovordar just rör + klipsch. |
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 11:45:35
|
Och nu då, du har ju haft din nya förstärkarkombo ett tag nu - Hur lirar det? Framförallt är jag nyfiken på vilken koppling du valde till sist, med el. utan DAC, med el. utan rör?
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 12:19:41
|
Det blir alltför sällan jag lyssnar ute i stugan... men den kombination som får råda just nu är att förstegets DAC får spela, kör koaxialt (istället för optiskt) från cd:n och på rörutgången på försteget. |
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 22:23:22
|
Edit... klickade fel... inget nytt under solen här.. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/01/09 22:28:16 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/01/10 : 10:30:15
|
quote: inget nytt under solen här..
Mähh...! Nåja , kan väl passa på att tacka för ditt skrivande, är som alltid kul att läsa om "resor"! Mvh /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/22 : 18:09:41
|
Satt ikväll och spelade lite på "gamla" set-upen... med Canton, Vincentstärkeri och Denver-dvd:n... spelar ju bra och gjorde eftermiddagen mycket förnöjsam. Lite kul att kunna alternera. Ljudet kändes fortfarande väldigt hemtamt och bekant även om man nu vant sig vid Klipsch lite speciella stil som nu är det som är mest "hemma". |
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 00:21:35
|
Under kvällen så gjorde jag mitt andra besök i Johans lilla stuga, kaffe och bullar bjöds det på - och musik! Mest tuff och hård musik (vad sjutton ska två så stenhårda killar annars lyssna på?) som tex. Entombed, Machine Head och Mustasch, men även annat som tex. Rigmor Gustavsson - mycket trevlig musik mao!
Ljudet och prylarna då? Det var en helt ny set-up jämfört med förra gången jag satt i den soffan, nya högtalare, slutsteg, försteg och ny möblering. De små Klipsch-golvarna rockade på rejält och budget-fynden Maveric (preamp/DAC) och T-amp (poweramp) kändes helseriösa, snacka om prisvärda prylar! Sammanfattning av mina lyssningsintryck - En mycket trevlig kombination olika ljudmässiga egenskaper som jag uppskattar: Dynamik i mängder, detaljerat men ändå varmt ljud. |
|
|
Topic |
|