Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 11:13:11
|
Tackar för de snälla kommentarerna Opethic! Trevligt med besök, du kunde dock ha haft med dig fler skivor. Therion lovar jag att undersöka lite närmare.... Själv ligger jag 10 år efter all andra i att upptäcka musik, så det blev en del skåpmat spelat från min sida..
Varmt ljud är kanske att ta i... men lite bättre blev det med nya försteget/dacen. Tror dock att dina grejer överlag ger ett lite mer lättlyssnat intryck på ett bredare spektrum av olika typer av genrer/inspelningar. Annars är det ju lite kul hur löjligt likartat vi har kommit fram till stuket på våra anläggningar; två mindre golvare med dubbla femtummare, pa-slutsteg kopplat till rörhybridförsteg, liten sub som står och brummar bredvid, liten stuga för musiklysssning osv... Ända har vi ju helt olika fabrikat på allt utom cd-spelare... |
Min anläggningstråd |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 19:33:31
|
Kan ju alltid lägga upp en bild med det "senaste"...
Införskaffade ett till likadant steg från Thomann så nu tar de hand om varsin högtalare.
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/06/25 19:45:00 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 20:04:26
|
Vart de någe bättre då? |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 20:11:54
|
Jepp!
Det är kopplat så att jag har en kanal som kör diskant och en som kör bas på respektive steg. Det medför att har nu friheten att laborera lite med de inbördes nivåerna mellan bas och diskant vilket fungerade med utmärkt resultat, särskilt på vissa skivor som upplevts som "jobbiga" och basfattiga där en liten höjning (av basen) gjorde susen.
Sen har jag inte gjort några seriösa före/efter lyssningar, jag kopplade i grejerna och konstaterade att det lät som jag ville att det skulle göra (-ett mycket svagt brum från stegen, stör mig inte alls).
Steget för vänster kanal är inte riktigt inspelat ännu. Inget jag har tillräckligt känslig hörsel för att märka, men det har i alla fall inte fått så många timmar än. Steget köptes för flera månader sen, men har av lathet inte kopplats i förrän nu. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/06/25 20:13:57 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 20:19:40
|
Kul!
Hur funkar det på mattorna på väggen förresten? Har du funderat på draperi en bit ut från väggen istället? |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 20:22:23
|
Jo, du skrev om detta tidigare i denna tråd och jag har distanser till samtliga mattor (edit; på väggarna...) i form av tomma toarullar som gör att de står ut från väggen en bit. Mycket high-tech!
Under städning så togs rullarna ner men det är bara att sätta upp dem igen på en minut. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/06/25 20:23:07 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 23:20:05
|
Underbar tråd! Tänk att billig HIFI kan vara så bra! Bi-amp för småpengar.. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 10:38:52
|
quote: Underbar tråd! Tänk att billig HIFI kan vara så bra!
Tack för det Audiovector!
Visst kan det bli bra även för, i hifisammanhang, struntsummor - men det är ändå så att jag vill vara försiktig med att dra alltför höga växlar på hur bra det låter. Det fattas en del raffinemang och förfining för att börja jämföra med dyrare riggar. Men för min musiksmak så är grejerna som hand i handske
|
Min anläggningstråd |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 14:03:56
|
PERFEKT!!! Var köpte du Maverick-DAC:en? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/09/20 : 08:09:16
|
Tack! Hur mkt gav du med frakt, moms och tull? |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/09/20 : 13:48:06
|
Jag citerar mig själv från sidan 6 quote: Vad kostar nu en sådan multiapparat undrar vän av ordning och finansiella beslut...? 199 dollar (+20 dollar frakt, 220 kr tull).
|
Min anläggningstråd |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 03:25:20
|
Värsta fyndet! :) |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 12:10:30
|
Har mer och mer upptäckt att det här med att lyssna på musik blir en sällsynt fågel på fritiden. Tråkigt men sant.
- Jag köper alltmer sällan musik...
- När jag köpt ny musik så förblir den olyssnad under lång period
Jag har ju min anläggning ute i vår gäststuga och har därför haft den någorlunda uppvärmd under vinterhalvåret. I år känner jag att det skulle vara att elda för kråkorna eftersom jag är där alltför sällan... Jag kommer därför att ta in grejorna till huset under vintern för att förvara dem i arbetsrummet tills nästa säsong. Det ska bli en hejdundrande avslutningslyssning först innan detta händer för att sätta punkt för säsongen.
Men detta sätter fingret på mitt ev vikande intresse för detta intresse. Jag hoppas att jag i vår tycker att det känns kul att plocka fram allt igen och att vintern blir en paus som framkallar abstinens... tills dess kommer jag att ligga i hifi-"malpåse" men kommer nog inte kunna låta bli att titta in här på forumet då och då... |
Min anläggningstråd |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 12:39:19
|
Det var tråkigt att höra, men jag hoppas ditt intresse endast övervintrar, inte dör ut! Du är alltid en trevlig och insiktsfull forumpostare, så det hoppas jag definitivt du inte lägger ned!
Mvh /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 18:14:30
|
I vissa fall kan vikande intresse vara ett subtilt sätt att upptäcka att något inte riktigt är bra i musikåtergivningen. Långtidseffekter av förändringar i anläggningen kan vara svåra att sätta fingrarna på. När du väl lyssnar - berör det dig som det har gjort tidigare?
Ett "långshot", men det kan vara värt att filosofera kring. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 20:32:49
|
quote: men jag hoppas ditt intresse endast övervintrar, inte dör ut
Tack för din kommentar. Det kommer en vår, definitivt... Sen lyssnar jag ju på musik i bilen när jag pendlar, har hemmabion i vardagsrummet, datorn... men det blir ju inte att sätta sig och lyssna på samma sätt...
quote: I vissa fall kan vikande intresse vara ett subtilt sätt att upptäcka att något inte riktigt är bra i musikåtergivningen. Långtidseffekter av förändringar i anläggningen kan vara svåra att sätta fingrarna på. När du väl lyssnar - berör det dig som det har gjort tidigare?
Tvärtom HerrD så har jag kommit så nära jag kan begära ett ljud som passar som hand i handske med mina ideal. Nöjd med stort N... Det är snarare så att livsstil ändras och intressen med det. Man har inte obegränsat med fritid... Segling var stort för mig på 90-talet - känner inget sug efter det nu, och det var inget fel på båten.. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/09/27 20:33:48 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 21:25:13
|
Gött! Då kan vi avskriva det. Känns som du har koll på läget. Det väsentliga är väl att musiken blir kvar, hifi är inget självändamål i sig. Det har varit uppe flera gånger tidigare och jag kan hålla med om att det är lättare att fokusera på musiken när hifi'n är oviktig, som i bilen. Jag lyssnar också mycket i bilen när jag pendlar och tänker då endast på musiken. Ganska skönt faktiskt
|
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 08:43:27
|
Allt förändras det är det enda man kan vara säker på!! I mitt fall så har jag inte lyssnat så mycket på stor stereon, pga ljudkänslig plastdotter. Men jag har insett att det finns andra vägar att gå, så nu ska det köpas hörlursförstärkare och ett par slutna lurar, så kan vi vara i samma rum medan jag lyssnar och dom andra gör vad dom vill.
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 08:43:03
|
Det här var ju lite tråkig läsning... Att musik och hifi har halkat ner på intresse"stegen" och prioriteras mindre än förut är ju sånt som händer, förmodligen gör musiken (och kanske även hifi) comeback ditt liv en vacker dag.
Jag blir lite orolig för egen del faktiskt, håller ju på att renovera i min egen musikstuga nu - tänk om den går samma öde till mötes? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 10:34:44
|
quote: Jag blir lite orolig för egen del faktiskt, håller ju på att renovera i min egen musikstuga nu - tänk om den går samma öde till mötes?
Ingen fara på taket, troligtvis kommer vintern att locka fram suget igen, och din stuga lär nog bli använd och "inspelad" så det räcker.. |
Min anläggningstråd |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2012/12/17 : 22:51:51
|
Inte mycket har hänt i den här tråden på länge. Desto mer händer i "det verkliga livet". Jag och min sambo separerar efter nästan 8 år ihop och det gamla huset (inklusive musikstugan) är sålt, nya ägarna tillträder snart.
Jag har dock skaffat ett nytt hus i Kungsör och har flyttat över alla grejer dit nu äntligen. Tanken var att få liv i anläggningen för första gången på ett år idag, men jag hade glömt lite kablar, så det blir nästa gång jag åker dit igen. Blir bofast där i mellandagarna.
Har ev en spännande lösning (nja.. det är inga dyra grejer direkt..) på gång på förstegsfronten. Vill gärna styra volymen med en fjärr så jag kanske pensionerar maverickförsteget till förmån för nåt annat. Får se i dagarna om det blir som jag hoppas.
Bilder på nya uppställningen lär komma inom någon snarlik framtid. |
Min anläggningstråd |
|
|
Brandmästaren
Member
203 Posts |
Posted - 2012/12/17 : 23:16:57
|
Aj då, det var inte kul. Jag har gått samma rond för några år sedan och när man startar om i nya lyan så ljusnar livet fort. Skynda dig att sätta upp anläggningen bara - nästan viktigast. Sen kan man gå och pilla bland prylarna till god musik...
Mvh:
Figge. |
Mitt system: Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna. DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K. HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2012/12/17 : 23:20:13
|
Tack Figge, musik har varit närvarande under hela hösten när jag har målat och renoverat lite, men endast ur datorhögtalare, så det lär bli lite bättre framöver... Angående separationen är det inte så tråkigt som det kan låta då vi fortfarande är mycket goda vänner och helt överens om att båda tar "nästa steg" i livet framöver. :) |
Min anläggningstråd |
|
|
Brandmästaren
Member
203 Posts |
Posted - 2012/12/18 : 00:00:44
|
Det var trevligt att höra
Har själv inte samma goda erfarenhet, men har hört om att det finns. Men nystarten är viktig, man är ju på G om man säger så. Och för att vara i balans så får man ju fixa till det för sig. Satt själv till sena nätter och filosoferade över 15-tummares vara eller icke vara Man får bli en liten pöjk ibland
Lycka till !
//Figge. |
Mitt system: Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna. DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K. HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup. |
|
|
Topic |
|