HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Gadbois - nya burkar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/08/23 :  23:55:44  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Kul med fler Klipsch ägare på forumet :)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/08/24 :  21:09:34  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Hur står sig dina intryck när du kopplat in vincent stärkaren?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/24 :  21:46:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Njae... Vincent... det visade sig när jag kopplar in den att det inte alls låter bättre... så jag kör vidare med HK:n... Om det är nåt som inte är riktigt med Vincentstärkaren eller om den inte passar Klipsch vet jag ej. Det blev lite burkigare och skränigare... Jag ska låta Vincent få en chans till när jag har tid att låta den stå och bli riktigt varm. Den vinner oerhört på att bli varm (medan Hk låter bra från början...)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/08/24 21:46:45
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/08/24 :  22:37:08  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Det låter som du skall testa med att värma upp din 233 riktigt.
Jag sitter själv på kombon Vincent, Klipsch och tycker inte det låter illa. Har du någon bekant som har tillgång till någon av Vincents modeller med rör i? problemet kan ligga där, när det kommer till matchningen.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/07 :  17:49:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Trevligt, trevligt - ett paket damp ner idag.... har börjat att öppna det lite...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/07 :  18:23:06  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
F5, F5, F!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/07 :  18:27:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Rack-bredd?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/07 :  18:37:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ho ho, jag vet vad det är - POWER

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/07 :  19:03:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Det är ett slutsteg som sagt... från tyska Thomann (fast tillverkat i kina?)

Känns tungt, rejält och hyfsat gediget. T.Amp S-150. 2x 150watts/4 ohm, 2x 85 watts/8 ohm. Prislapp... 1230 kr, sprillans nytt.. (!)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/10/08 12:32:29
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/07 :  19:13:48  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det var inte många kronor... Och hur låter det?

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/07 :  21:52:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag får återkomma med lite lyssningsintryck, har bara kollat att grejerna fungerar. Har inte heller nåt försteg just nu, men både slutsteg och cdn har volymreglage så det gick rätt bra med provlyssningen.

Det är tack vare OcA:s tråd, där han tipsade om ett steg i samma serie från Thomann, som jag ramlade över detta systersteg.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/08 :  12:03:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Några första intryck från gårdagens snabba lyssning. Steget är dock helt nytt och OcA rekommenderade åtminstone 20 timmars användande innan det börjar "lossna" ordentligt.

Nåväl - jag kopplade cd:n direkt in i steget via xlr-rca adapters från svalander eftersom den endast har xlr-ingångar. Ställde en grundvolym med vreden på steget och skötte sedan volymen med cd-fjärren. Fungerade överraskande bra och smidigt.

Första intrycket var att det helt enkelt lät... bra! Naturligt och "som det ska". Ingen konstig färgning eller tonvikt på något speciellt register. Efter ett tag tyckte jag mig märka att det var bättre stuns i basen än i min HK 670. Ljudet kändes verkligt dynamiskt och med bra klipp. Jag har inte vant mig än med dynamiken i klipschhögtalarna - så jag är inte säker på vad som är högtalare/slutstegets förtjänst. Jämfört med HK:n (och min Vincent Sv-233) så tycker jag eventuellt att dynamiken i mellanregistret är något svagare.

Å andra sidan så känns både HK och Vincent skränigare vilket kan tyda på att mellanregistret är "snällare" på S-150:n. Här gjordes inga direkta jämförelser, utan dessa är baserade på minnesintryck. Det är helt enkelt lättare att lyssna på "jobbigt skräniga" skivor med S-150 inkopplad. Jag får återkomma med mer seriösa jämförelser när den är inspelad och jag någon gång har tid att värma upp min Vincent ordentligt.

Jag tror att man måste använda två typer av bedömningsskalor på en sådan här produkt. Den ena är relaterad till priset och den andra mer "absolut". Sett till priset är detta ett sanslöst klipp - det kan inte nog understrykas!

Är detta en produkt att tävla med Krell, Audionet osv - dvs i hifins finrum? Nej - det vore nog att dra för höga växlar. Det är helt enkelt ett schysst slutsteg för nästan inga pengar alls... Den som vill ha mer effekt kan köpa ett till och brygga...

Upplösning då? Precision i utplaceringarna? Har ingen aning... Jag blev fullt upptagen igår med att, som AlfaGTV skrev nyligen, "skyffla skivor". Det var helt enkelt svinkul och behagligt att lyssna på musik - steget verkar vara en passande lekkamrat för klipscharna.

Downsides? Nja.. en randanmärkning är väl att steget när det är påslaget generar ett svagt brum/surr i högtalarna, brummet är kvar även vid avslagen volym och påverkas inte av volym eller cd:n. Det är dock ett mycket svagt brum som inte bekommer mig det minsta.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/08 :  13:46:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nice

Yes, PA-slutsteg is da prisvärd shit no one!

Att mellanregistret är minrde framträdande och mindre skränigare än med dina andra stärkare låter som en klar fördel, speciellt med tanke på din utmärkta musiksmak.
Brummet går nog att få bukt med, lite moddning bara så - det finns ju några moddmästare här på forumet som säkert kan hjälpa till.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/08 :  14:24:28  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Trevligt litet test!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/08 :  15:16:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tackar Huzze!

Opethic: word!

Nu väntar jag bara på mitt försteg... jag tror att vi kommer att vara rörande överens om att också det har ett löjligt lågt pris....

Sen får man hoppas att slutsumman av det hela låter lika tilltalande som prislappen var billig... försteget bör väl komma inom någon vecka eller två.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/10/08 :  15:31:54  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kul att höra att det lirar bra!

Det kommer inte bli sämre med lite uppvärmning och ett par timmar bakom sig...

Just renhet, dynamik och klipp är PA-steg grymt bra på!

Edit: angående brummet, testa ground-lift knappen och se vad som händer då.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2010/10/08 15:33:51
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/09 :  21:59:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Kul att höra att det lirar bra!

Jepp OcA, jag är mycket nöjd - återigen stort tack för tipset om dessa förträffliga slutsteg. Jag ska pröva ground-lift knappen och se vad det kan göra för skillnad.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/13 :  22:06:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Intet är som väntans tider...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/13 :  22:15:30  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Tog det SÅ lång tid att trycka in knappen?

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/10/15 :  10:20:06  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
knappen nu då

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/15 :  10:27:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Lol!

Nej, jag har faktiskt inte prövat knappen än... har inte haft tid att lyssna på musik överhuvudtaget senaste tiden...

Det jag väntar på är naturligtvis mitt lilla försteg.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/15 :  11:58:50  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
När jag köpte mitt försteg kom säljaren hem till mig med det, det var smidigt!

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/15 :  12:13:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag kunde ju ha frågat, men säljaren befinner sig i Shanghai så...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/15 :  12:24:50  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Äsch, han är bara lat!

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/10/19 :  21:14:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Aaaah! Äntligen har nytt paket kommit! Det är alltid kul att hämta ut ny hemelektronik, inte sant?

Denna gången kommer turen till ett försteg. Uppackningen skedde utan krusiduller... Här följer lite snabba sunkbilder från skrivbordet när försteget packades upp.

Vad är nu detta för försteg?

Vi börjar med att ta en titt på baksidan...

Hmmm, Maverick Audio, made in china... Här ser vi lite analoga utgångar, men titta närmre så ser ni att det finns två varianter att välja mellan. En med rör och en utan....

Vi tittar på andra sidan...

Vad fasen nu då? Digitala ingångar? Jodå, här ryms nämligen också en DAC under skalet..!

Så här ser hela apparaten ut framifrån:

Det är alltså en Maverick Audio Tube Magic D1
Edit: Här en länk till företaget i fråga

Hörlursingång? Jodå - apparaten fungerar även som hörlursstärkare...

Vad kostar nu en sådan multiapparat undrar vän av ordning och finansiella beslut...? 199 dollar (+20 dollar frakt, 220 kr tull). Dollarkursen är 6,7 kr... You do the math.

Någon provlyssning hinns inte med ikväll, även om jag är grymt sugen. Imorgon väntar inledande utvärdering om detta är fågel eller fisk, , kalkon eller rakt i krysset... Förväntningarna är försiktiga, förhoppningarna höga.

Då väntar också lite roliga test mellan olika kombinationer. Jag kan välja mellan att:

- Köra den som enbart ett rent försteg
- Då kan jag välja att pröva utgång med...
- ... eller utan rör
- Jag kan köra digitalt från cd:n och även köra den som DAC och om det faller väl ut enbart ha cd:n som transport.

Hur månne det låta tillsammans med Thomannsteget? Den som lever får se...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/10/19 22:09:59
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000