HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Gadbois - nya burkar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/06/14 :  15:45:07  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det skulle vara kul, vart bor du?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/14 :  21:21:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Så var det då dags för en uppgörelse, batalj, duell, holmgång, råkurr... eller helt enkelt en jämförelse mellan de två högtalarpar jag nu har i stugan. De nyinskaffade Klipsch Rf-52 mot de Canton Karat M35dc jag skaffade för ett drygt år sedan. Tanken med införskaffandet av Klipschburkarna var att jag hade en teori om att de hanterar rock/hårdrock synnerligen bra - något som det ofta spelas i stugan. Dynamik är till exempel nåt jag värderar högt i duellen.

Utgångläget för Klipsch är dock tufft... jag skrev till exempel tidigare i denna tråd om Canton (sid 2)direkt efter införskaffandet:
quote:
Det jag inte var förberedd på när jag provlyssnade igår var med vilken snärt, dunder och brak den lilla högtalaren skulle bjuda på. Rock'n Roll!

Följaktligen en rockig och dynamisk högtalare redan det...

Vi tar en titt på kombatanterna

Den skarpögde noterar direkt att Canton inte är så liten i jämförelse, den är till exempel ngt djupare än Klipsch. Några data:

............Canton Karat M35dc .........Klipsch Rf-52
Nypris: ca 10-12 000:-....................7790:-
Känslighet: 86 db...........................96 db
Diskant:....25 mm (aluminium-mangan)....1" titandome
Bas/mellan: 6+10 tum........................2x5,25 tum
Vikt:........ 11,5 kg............................17,3 kg
Frekv.omf: 25-40.000Hz (25hz, nåja..)...44 - 23.000 Hz

Canton vinner några ronder på pappret utom tex känsligheten... Här ska dock läggas stor skepsis gentemot specen på 25 hz i basspecen på Canton. Det är inte riktigt rätt kan jag intyga.

It's on! Må bäste högtalare vinna!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/06/14 22:42:59
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/14 :  21:44:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Vi börjar med första ronden och kör lite typiskt mysjazz - Rigmor Gustafsson och Viktoria Tolstoy åker i spelaren.

Första intrycken etablerar sig snabbt och förblir stabila genom låt- och högtalarbytena... Det första är att Canton hanterar cymbalklangen på ett bättre sätt, det klingar naturligare helt enkelt. Det andra är att Jazzdamernas röster är något varmare i Canton. Ståbasen har en mer artikulerad struktur än i Klipsch. En smolk i bägaren är att diskanten i Canton verkar vara något essigare på S-ljud.

Klipsch å andra sidan svarar med ett mellanregister som mycket exaktare placerar ut instrumenten på en (något smalare) stereoscen. Det känns öppnare. Vissa rytmljud, tex kantslag, snärtar också med större tryck och energi. Kvinnliga sångröster får en liiiiten antydning till telefonröst i Klipsch...

Såsjazzronden går ändå till Canton...

Edit; även bop som M Davis, Coltrane och Jesse Davis lät ngt bättre på Canton.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/06/14 22:39:35
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/14 :  22:01:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Nästa rond får benämnas "electronica" i brist på bättre epitet... Här åker Hooverphonics lysande första skiva i, liksom Yello med låten Junior B. Lite Trip-hop i form av Massive Attack och Blue Tofu.

Elektronisk musik är ofta utrustad med en annan typ av bas än den man hittar i akustisk musik eller rock. Här kryddas ljudbilden med blöta syntbasar, bråddjupa subbasar och svepande basljud.

Här märks direkt att Klipsch bjuder på betydligt större basdjup än Canton, inte mer bas - men djupare. Vissa subfrekvenser lyckas återges men inte är någon av dem några schaktmaskiner att tala om (därför har jag separat sub). Klipsch bas imponerar dock med att vara resolut och genuint stabil.

Klipsch fortsätter att briljera - det öppna mellanregistret antar nu en hyperöppen karaktär och ju fler blippanden, bloppanden, synthmattor och element ljudbilden får, desto mer svarar Klipsch med att snyggt sortera och presentera ljuden. Inget går förlorat.

Canton Svarar med en något bredare ljudbild igen, kanske något varmare karaktär, men de olika ljuden, blippandet, når inte ut lika starkt ur ljudbilden. Det blir sämre relief, lite plattare. Här märktes också en Cantonegenhet - ljudbilden ligger något framskjuten framför högtalarna mot lyssnaren. Hos Klipsch börjar ljudbilden mer vid högtalarna och går bakåt.

Blipp-bloppronden går till Klipsch.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/14 :  22:33:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Sista ronden... Det är nu det gäller! Rock, Metal och Hårdrock. Handen på hjärtat, det är nog det som spelas åtminstone 76,3 procent av tiden ute i stugan..

Nu åker lite tyngre alster in i cd-släden... Fear Factory, Machine Head, Mustasch, Opeth, Tiamat, Alice in Chains, Iron Maiden och Entombed.

Jag började med Fear Factorys "Shock" och konstaterar Canton förmår att återge den subbas (om än inte så att stugans rutor tryckes ut men...ändå) som dyker upp i en skog av dubbeltramp introt. På vissa högtalare försvinner allt i ett bummel. Förnöjt konstaterar jag att Klipsch drämmer till rejälare och dessutom lyckas återge den "rullande" och durrande karaktär som subbasen har. DET har jag inte hört på så många högtalare i den prisklassen. Även Opeths snabba dubbeltrampspartier fick sätta högtalarna på prov. Canton måhända något rappare bas, men skillnaden är marginell. Godkänt för båda + för Klipsch för tyngd.

Distade gitarrer kan vara nåt av det svåraste att få att låta ok i många högtalare, särskilt när det ligger 4-5 gitarrer i olika pålägg och bildar mattor. Här excellerar Klipsch med besked och sorterar alla gitarrer snyggt, hur många det än blir. Canton grötar till det betydligare och det låter mer utsmetat, vad värre är att vid höga volymer så förändras ljudet till att bli jobbigare för örat. Stereobilden tappar fokus, ljudet blir vassare... Detta är något jag inte märkt förrän vid en direkt jämförelse med Klipsch som lyckas med konststycket att låta likadant oavsett volym.

Båda högtalarna lyckas fläska på rätt bra. På Mustasch "Powerhouse" finns låtar där det låter som om trummis och basist bytt ut pinnar/plektrum mot rejäla kotletter.. här lyckas Canton skapa tryck i midbasen, medan Klipsch kastar sitt dynamiska mellanregister och tyngre djupbas mot lyssnaren... Klipsch vinner fläskotlettronden på tyngd och dynamik. Men Canton är en duktigt dynamisk högtalare den med.

Så åker sista skivan i spelaren. Tiamats "Judas Christ", där de verkligen får utlopp för sitt ständigt närvarande Pink Floyd-hyllande i låten "Love is as good as Soma". I det grandiosa slutet av låten dyker ett gitarrsolo upp och jag minns när jag satt hos en vän som hade Von Schweikert Vr4 och fick gåshud. Sologitarren skar som ett samurajsvärd genom luften, strängen var glödhet, tonerna framträdde tydligt ut ur ljudbilden - och jag visste att - så där, så där ska det låta! Först Canton... jodå, helt ok, men som de flesta högtalare låter sologitarren som en liten del av ljudbilden. Sen Klipsch. DÄR SATT DEN! Jävlarimej. Ögonen vattnas nästan när det där solot återigen får den energi den förtjänar... helv.... va bra! Over and out. Testen avslutas härmed, ingen mening att gå vidare. I've been Klipsched!

Edit; summa summarum kan jag också konstatera att på gles "hifi-musik" lät Canton betydligt bättre. Det ÄR en kanonhögtalare även för hårdrock, men just nu gillar jag Klipsch bättre. Rock on!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/06/14 22:43:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/14 :  23:13:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Härlig läsning varvat med fina bilder!
Vad mer kan man önska

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/15 :  00:20:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Trevligt reportage. Alltid trevligt att få ta del av en hifi-resa.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/06/15 :  08:48:44  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Härligt reportage!

Eftersom musiken i hyllorna har sån variation börjar man fundera om man inte ska ha två system. Ett för akustisk musik och ett för System of a Down
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/06/15 :  10:02:38  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Eller två olika högtalarpar kanske?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/15 :  16:50:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tackar för de fina orden!

Det finns en växel till att lägga i, och det är att koppla klipscharna till min Vincentstärkare. Under testen var jag tvungen att ha en HK670 inkopplad eftersom den har speaker A/B vilket underlättar växling mellan högtalarna. Vincenten vet jag sen tidigare adderar - mer kraft, stabilare bas, högre upplösning och precistion i stereobilden, samt och inte minst viktigt - en gnutta värme i ljudkaraktären.

quote:
Eftersom musiken i hyllorna har sån variation börjar man fundera om man inte ska ha två system. Ett för akustisk musik och ett för System of a Down

quote:
Eller två olika högtalarpar kanske?

Visst skulle det vara skoj att ha det så... men just nu försöker jag att optimera grejerna för att passa till huvudparten av musiken jag lyssnar på, måhända går detta ut över annan musik - men det är ändå små uppoffringar vi talar om...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/06/15 :  17:23:49  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Hade ett par RB81 tidigare, ångrar att jag inte lossa på plastbaffeln och fyllde håligheterna med modellera, hade förmodligen gjort underverk..

Annars helt klart underskattade högtalare
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/06/15 :  18:42:54  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Jag har haft RF 83 , har lyssnat på RF 62 samt RF 82 .

Tycker helt klart som Forsman att det är underskattade högtalare.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/19 :  00:31:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Intrycken har mognat och jag sitter fortfarande löjligt nöjd med Klipscharna. Dock är det ju så (vilket ju ovanstående test också visar) att i den här prisklassen blir det kompromisser mellan olika egenskaper, man får ge avkall på nåt för att få annat - det gäller att ge avkall på det som känns minst viktigt och kompromissa så lite som möjligt med det som känns centralt...

Kul Tian och Forsman med era kommentarer om Klipsch som underskattade högtalare, ett märke som gått mig förbi i många år - jag får väl tacka Hifihuset i Örebro för en lyckad demo av Rf-82 för nåt år sedan och Opethics goda vitsord om märket för att jag fick mod till mig att pröva.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/06/21 :  16:22:48  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Tackar för en mycket trevlig och informativt skriven tråd.
Tummen upp!

Jag har själv varit inne på Klipsch burkar men jag har aldrig riktigt fastnat för dom,jag vet inte varför..

Det borde vara högtalare som passar mig klockrent med tanke på att jag också lyssnar mycket på metal i alla dess former,gärna ultra stenhård dödsmetal..

Och jag gillar att spela högt då sådan musik inte ska spelas i bakgrunden enligt mig,man ska känna musiken i kroppen.

Jag har lyssnat flera gånger på hifihuset och BRL på både RF 82,63 och Rf7. Alltid besviken styr jag stegen hemåt.

Däremot lyssnade jag hos en kompis som har små klipschar,vet inte vad dom heter men dessa lät helt underbart. Inte alls som de större modellerna. Varför?

När jag lyssnat på hifihuset så är det just metal som låtit extra dåligt konstigt nog. Focal lät mkt bättre. Jag förstår inte! Det ska ju vara tvärtom. Är jag konstig eller?

Som jag upplevde det så lät det såhär: (med risk att få ovänner)

Klipsch Rf7:
Musik: cannibal corpse
Steg: Mccormack Dna (nånting)

Musiken presenterades med 100% av ljudet från hornet.
Bas saknades nästan helt. Sången lät burkig och konstigt.
Gick inte spela högt,då skar det sig direkt.

Rf82:
Musik: Skinless,Destination goa,Kalle baah,Dire straits mm

Samma sak där,konstigt burkigt ljud på all musik och frenetiskt skärande ljud från hornet. Usch!

Killen i affären sa då att vi testar Rf63 istället de är mycket bättre på allt. Ok,sa jag.

EXAKT samma karaktär på dessa,något ännu ljusare bara.
Han spelade en avgrundsdjup baston,den var väl ok för att vara ett par golvare,men annars så måste jag faktiskt rent ut säga att det helt enkelt lät skit.

Sen om och om igen läser man om personer som köpt klipsch och blivit helt frälsta. Jag kan inte fatta,det måste vara fel på mina öron eller nåt. Eller så låter mitt system så annorlunda mot allt annat att jag vant mig på nåt sätt. Konstigt är det iaf.

Någon som har nån förklaring?

Skulle jag hitta ett par golvare som klarar 125 Db + och låter bra så skulle jag gladeligen byta ut mitt system.
Men jag börjar inse att det inte kommer hända
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/06/21 :  16:33:55  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Tjena! Vill bara inflika att jag hörde ett par stativare i samma serie som dina klipsch - faktiskt otäckt små - och de imponerade verkligen. Tyckte inte att de helt gjorde bort sig bredvid ett par KEF reference 207. Spelade tillsammans med en vulgördyr MacIntosch-rigg.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/22 :  00:09:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Sen om och om igen läser man om personer som köpt klipsch och blivit helt frälsta. Jag kan inte fatta,det måste vara fel på mina öron eller nåt. Eller så låter mitt system så annorlunda mot allt annat att jag vant mig på nåt sätt. Konstigt är det iaf.

Någon som har nån förklaring?

Ingen annan förklaring finns troligen än att smaken är som baken, och kul är väl det. Annars skulle alla ha samma högtalare, åka runt i likadana bilar, ha likadana kläder... För min del så var det dynamiken, bland annat i gitarriff och anslag som var avgörande, några basmonster är det inte, men den bas som presenteras är stabil och med bra kontur. Sen har jag sub för lägsta basen. Jag blev överraskad av Klipsch, har hört att den ska vara en "rock"-högtalare och tänkte Cerwin Vega - men den verkligt stora överrskningen var det fint detaljerade och exakta mellanregistret.

quote:
Tjena! Vill bara inflika att jag hörde ett par stativare i samma serie som dina klipsch - faktiskt otäckt små - och de imponerade verkligen.

Kul! Har aldrig hört Klipschstativare...
quote:

Hade ett par RB81 tidigare, ångrar att jag inte lossa på plastbaffeln och fyllde håligheterna med modellera, hade förmodligen gjort underverk..

Har funderat på att modda lite med bitumen och lämpligt material. Jag har hört mer döddämpade och solida lådor...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/06/22 :  08:11:04  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Hej guy gadbois, kul med Klipsch!
Att modda med bitumen kanske tar död på det Klipschljud du gillar?
Jag hade för länge sedan ett par stora Klipsch Chorus, spelade riktigt bra men var lite stora för min och min frus smak. Deras låda var inte speciellt dämpad men bra lät det, oj oj. Mina tidigare ProAc var dämpade med bitumen och lådan var helt solid, helt stum. Mina nuvarande Harbeth är som mina gamla Klipsch, där är det som att knacka på något dämpad gitarr...

Det jag är ute efter är att olika fabrikat/konstruktörer tänker olika. Läste i någon intervju med Alan A. Shaw på Harbeth att deras lådor skall liksom "sjunga" med i musiken, precis som ett många instrument gör... Klipsch kanske tänker lika... kanske värt att kolla om Paul W. Klipsch hade sådana funderingar.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)

Edited by - matta on 2010/06/22 08:11:52
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/06/22 :  09:55:23  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
deras lådor skall liksom "sjunga" med i musiken, precis som ett många instrument gör...
Liksom Sonus Faber

Corpsegrindern: Kan Klipsch behöva lång inspelningstid tro?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/22 :  11:34:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Corpsegrindern - Har du hittat några köpehögtalare som motsvarar dina ljudideal?
quote:
Har funderat på att modda lite med bitumen och lämpligt material. Jag har hört mer döddämpade och solida lådor...

Detta kanske kan vara något? har funderat på att "fixa" mina talare:
http://www.svalander.se/shoppen/lera.htm
quote:
Kan Klipsch behöva lång inspelningstid tro?

Klipsch är väl ökända för att behöva lång inspelningstid?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/06/22 :  20:56:07  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Ehehe,nej jag har faktiskt ännu inte hittat nåt som är färdigbyggt som klarar mina knäppa krav. Det finns mycket som låter bra,på låg volym. Sen när man fräser på lite så låter det allt annat än bra.
Men klipsch tyckte jag inte lät bra på nån volym om jag ska vara ärlig.

Min nuvarande anläggning klarar ju inte heller alla krav.
Fast det är faktiskt sällan nuförtiden som jag spelar sjukt högt,det är någorlunda sansad volym nuförtiden.

Hur låter Monitor audio rx 8 till metal,och kan man spela högt med den?

Sorry TS för OT...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/22 :  22:53:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag fortsätter med mer OT:
Trot eller ej, men mina Elac (FS 137 Jet) kan spela ohälsosamt högt med bibehållen ljudkvalitét!
Fast de behöver hjälp av en sub eller två för att basen ska bli fullt njutbar.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/06/23 :  08:28:16  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Svar på OT! Har idag Monitor Audio RX6 och jag tycker de är duktiga på att göra det bästa av musiken. De får mig att även lyssna på dårliga inspelningar
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/06/23 :  15:11:16  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Elac har jag varit inne lite på också faktiskt.
Vad heter den största modellen?

Så monitor audio funkar även bra med dåliga inspelningar alltså?
Det låter som ett par högtalare för mig alltså.

Nu har man ju semester från o med idag,så man kanske ska åka land o rike runt o lyssna på lite spännande högtalare,det är alltid lika roligt.

Om jag vill skapa en tråd där jag beskriver mina lyssningsintryck i min quest efter ersättare,var gör jag lämpligast detta,alltså var passar det bäst in?

Sorry igen TS för ännu mera OT...
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/06/30 :  18:13:55  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Om jag vill skapa en tråd där jag beskriver mina lyssningsintryck i min quest efter ersättare,var gör jag lämpligast detta,alltså var passar det bäst in?
Ta med kameran så blir det ett kanonfint bildreportage.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/07/04 :  22:38:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:

"Bildreportage - Hifi" kanske är lämpligt? Detta under förutsättning att du har lite bilder också..., annars under vanliga hifidiskussionen?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000