HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 AMLHS (Sammanställning av bygget sid 5)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/07 :  10:34:51  Show Profile Send asto a Private Message
Innan jag hoppar vidare måste jag bara testa en sak som jag funderat på länge, och jag bjuder gärna på resultatet

Om man simulerar en diskant baffel i "The Edge" så utgår ju den ifrån en plan baffel, men vad händer då om man sätter dit en bas precis under diskanten. Då är ju inte baffeln plan längre

Här är resultatet av jämförelsen i den baffel som lutar 7 grader. Med och utan bas under diskanten.



röd kurva är utan bas.
Skönt att man äntligen fick ett svar

Edited by - asto on 2008/09/07 10:36:36
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/07 :  11:38:20  Show Profile Send asto a Private Message
2. Prototyp låda för bas mätningar i rum



Jag hoppar försiktigt in i nästa konstruktionsfas.
Då jag börjar med att mjuka upp mina baselement med lite 25 Hz massage.




Två av elementen är inköpta senare, så jag hoppas de inte har för stora avvikelser i T/S parametrarna. Glädjande var dock att de var tillverkade samma år och hade samma batch nummer. Ena paret har nr 16/03 och andra har 167/03 (förklara den som vet)

Alla element mäts upp på följande vis.

Först i friluft



Och sedan i en sluten testlåda på 5.71 liter



Dataprogrammet räknar sedan ut differansen mellan impedanskurvorna i friluft och testlåda. Följande parametrar mättes för de 4 basarna. Hoppas ni ser vad som står.



Trots över 50 timmar inspelning så avviker parametrarna ganska mycket från databladet. Men de avviker inte så mycket till varandra och det är ju iallafall positivt...

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/07 :  15:59:00  Show Profile Send asto a Private Message
Vad händer med parametrarna om nu 2 basar parallelkopplas, någon som vet eller törs gissa?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:49:21  Show Profile Send asto a Private Message
Jag har de två lådorna ifrån baffelmätningarna som testlådor så jag fick då möjligheten att mäta parametrarna på två element samtidigt.
Jag parade ihop element 2 och 3 och de tillsammans gav detta resultat.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/09 :  23:02:18  Show Profile Send asto a Private Message
Parametrarna matades in i LSPCAD.

Jag har nu valt att utgå ifrån den lådvolym som programmet rekommenderar som den transientsnabbaste basen vid mina tester. Och då blir det 34.5 liter netto. Jag kommer att lägga till ca 5 liter volym för element, port, stag osv.

Jag kommer även att underavstämma genom att förlänga porten och dämpa lådan kraftigare. Men mer om det vid senare tillfälle.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/10 :  07:17:03  Show Profile Send asto a Private Message
Jag simulerar vidare med samma lådvolym i MJK:s modell för basreflex. Här finns möjligheten att flytta element och port för att se hur resonanserna i lådan påverkas. Och man kan även ändra densitet på dämpningen. Allt måste räknas om till amerikanska mått bara

Här är de data jag matat in



Om nu teori och praktik går hand i hand så hoppas jag att oönskade resonanser dämpas ner med hjälp av element och portplaceringen.



Typisk impedans för en transmissionline, där lådan är kraftigt dämpad.



Konutslaget är också något som förhoppningsvis minskar med hjälp av konstruktionen, jämfört med traditionell basreflex.



Och ett snyggt pulssvar som saknar efterslängar



Mitt mål är alltså att bygga någonting mittemellan transmissionline och basreflex.
Det tidigare mysteriet med baffel lutningen kommer jag att lösa på det viset att lådan kommer att få en lutning på totalt 7.5 grader mellan botten och baffel. Men samtidigt upptiltad 3.75 grader i förhållande till golvet. Då får jag basarna i fokus till den lyssningsposition jag har idag. Stativet under högtalaren skall gå att ställa in i bakkant så baffel lutning kan ändras vid behov.

Så någonting liknande kan det komma att se ut

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/10 :  08:16:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du gör det verkligen lätt att förså hur du resonerar och tänker i detta
projekt. Jättebra beskrivet och trevlig läsning. Kör på och lycka till
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/09/10 :  08:29:45  Show Profile Send Jimmy a Private Message
JA AUDAX ÄR GREJOR DET

SER BRA UT..

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/10 :  13:38:03  Show Profile Send asto a Private Message
Tack Petter och Jimmy

Ja, min förhoppning är att de som undrar något eller har åsikter om konstruktionen, frågar eller berättar. Det är ju en del av tävlingen att vi ska lära oss av varandra.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/13 :  18:00:22  Show Profile Send asto a Private Message
Efter någon timme i garaget börjar testlådan ta form.
Lite byggbilder













Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/13 :  18:16:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Oj riktigt seriöst med två omgångar testlådor. Något jag undrar över
är om det verkligen är fördelaktigt att ha stagen symmertriskt
placerade. Det borde betyda att alla delytor vibrerar med samma
(resonans)frekvens(er). Vad har du för avstånd mellan stagen?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/13 :  18:48:25  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Oj riktigt seriöst med två omgångar testlådor

Fast det finns fortfarande människor som gör av med mer spånskiva än jag Jag kan även utnyttja lite delar från de andra lådorna...

quote:
Något jag undrar över
är om det verkligen är fördelaktigt att ha stagen symmertriskt
placerade. Det borde betyda att alla delytor vibrerar med samma
(resonans)frekvens(er)


Det var en klok åsikt, de två vid basarna är lika (166mm), staget under är 147mm. Toppen och botten lutar så där är distansen varierande. Lådan är endast monterad med latexfog och skruv så möjligheten finns att ändra
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/26 :  09:00:22  Show Profile Send asto a Private Message
Nu är testlådan färdig för basmätning i rum. Resten av byggbilderna där element löds och porten monteras på en snabbt löstagbar baffel.



Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/26 :  09:17:02  Show Profile Send asto a Private Message
Till att börja med har jag kollat lite avstämningar och dämpning med hjälp av närfältsmätningar.

Först element



Och sedan port



Jag har räknat ut volymen för varje kammare för att ha koll på densiteten av dämpullen. Ullen vägs med med 1 grams nogranhet



Baksidan av lådan har 3 löstagbara luckor, där dämpningens densitet kan ändras.







Jaha, det var allt för den här gången. Mät resultateten är väl ingen intresserad av ändå



Edit: stavfel

Edited by - asto on 2008/09/26 09:21:12
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/09/26 :  14:50:11  Show Profile Send 80-talet a Private Message
skit bra det här!! givetvis vill se lite mätningar!

eoJeud
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/09/26 :  17:23:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
asto: Jo men dett vill vi ju..

En tanke bara..jag tänkte när jag såg dig "fila på baffeln" för att få till frekvensresponsen. Om man från början gör lådan rikigt smal - sen tar man å sätter lister av olika bred på sidorna och kan på så sätt få till en flexibel testrigg till detta. Nu vet jag iofs inte om det hade gått att bygga den mycket smalare ..men ja. Kan det funka? Kan ju vara så att lådan "invändiga form" påverkar frekvensresponsen mer än man tror...*kli* *kli*

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/09/26 17:24:56
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/27 :  07:46:15  Show Profile Send asto a Private Message
Ohmega...

Det borde absolut gå att göra på det sättet som du beskriver, speciellt med tanke på hur lite responsen ändrades när basen placerades under diskanten. Responsen går även säkert att få ännu jämnare, men då får man säkert släppa på att ha elementen i lodlinje på en så smal baffel.

Jag tror men är inte säker, om man skulle göra en testrigg som du beskriver så bör den ändå vara utformad som en låda med sidor. Vid on-axis funkar det säkert med en plan skiva, men jag får en känsla av att vid större off-axis vinkel påverkas responsen även av lådans sida. Har någon erfarenhet av det?

quote:
Kan ju vara så att lådan "invändiga form" påverkar frekvensresponsen mer än man tror..


Jag har svårt att tro den påverkar diskantens respons, däremot basens om jag förstod frågan rätt.


quote:
skit bra det här!! givetvis vill se lite mätningar!

Tack, mätningar kommer inom kort.

Edited by - asto on 2008/09/27 08:39:15
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/27 :  08:24:25  Show Profile Send asto a Private Message
Här är de första mätningarna i en helt odämpad låda. Mätmic ca 1cm från konen på Audaxen. Samt i linje med baffel i centrum av porten.
Alla mätningar är gjorda med samma inställning (spl stämmer inte)

Jag har testat några olika portlängder, och det var intressant att se att med ökad portlängd så sjunker i princip bara amplituden och inte frekvensen. Det är även kul att se att dippen vid 250 Hz inte förflyttar sig med de olika portlängderna. Denna dipp beror på elementplaceringen, och den skall vara där för att undertrycka övertonen(oönskad resonans) till grundresonansen. Notera även att den längsta porten ger en enorm resonans vid 700 Hz.


Edited by - asto on 2008/09/27 08:26:40
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/27 :  09:12:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Har du provat mäta i lådan?

För låga frekvenser är det synnerligen effektivt. Det enda man
behöver göra efteråt är att lägga på 12 dB/okt högpass över alla
frekvenser för att kompensera för att trycket blir högre i lådan
än utanför.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/27 :  09:59:11  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Har du provat mäta i lådan?



Nej, det har jag inte.
Nyfiken, vad skulle vara syftet med detta? hur, var placera micen?

quote:
Det enda man
behöver göra efteråt är att lägga på 12 dB/okt högpass över alla
frekvenser för att kompensera för att trycket blir högre i lådan
än utanför.


Hänger inte med hur du menar med 12dB/okt högpass, att trycket i lådan blir högre förstår jag
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/09/28 :  13:53:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Asto:
quote:
Jag tror men är inte säker, om man skulle göra en testrigg som du beskriver så bör den ändå vara utformad som en låda med sidor. Vid on-axis funkar det säkert med en plan skiva, men jag får en känsla av att vid större off-axis vinkel påverkas responsen även av lådans sida. Har någon erfarenhet av det?


Nej....jag bara funderade lite jag har inte byggt så mycket själv. Jag har inte tillgång till "mätningsatteraljer".


quote:
quote:
ohmega:Kan ju vara så att lådan "invändiga form" påverkar frekvensresponsen mer än man tror..




Jag har svårt att tro den påverkar diskantens respons, däremot basens om jag förstod frågan rätt.


Ja, det var basen jag syftade på.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/28 :  16:17:27  Show Profile Send asto a Private Message
Nästa steg är att börja dämpa lådan för att jämna till resonanser. För varje kammare har jag adderat med en densitet på 4gram/liter åt gången och samtidigt mätt mellan varje densitets ökning.

Mitt utgångsläge innan mätningar i rum är att dämpa så lite som möjligt men att ändå få en hyggligt jämn respons ur porten.

Den övre kammaren innehåller 16 g/lit
Bakom övre bas, undre bas och kammaren under dessa är det 12 g/lit.

Här har också olika portlängder testats, men elementets närfältsmätning är den samma från den odämpade lådan, en referens kan man säga.



Nu har jag även testat att mäta inuti lådan som Petter efterfrågade.
Det är en jämförande mätning där jag mätt framför port samt en mic placering framför portens ingång inuti lådan.

porten på denna mätning är 12.5cm

Det man kan konstatera är väl igentligen att alla resonanser över 500 Hz skapas av porten och att nivån höjs med 15 dB av trycket i lådan. Stagens placeringar borde inte ha någon större inverkan. Eller vad säger du Petter



Till sist ännu en jämförande närfälts mätning framför port, mellan odämpad och dämpad låda.




Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/28 :  17:26:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo, det finns et samband mellan trycket i och utanför lådan:

P(i) = P(y) * ((4r*pi*c^2) / ((2*pi*f)^2*Vb)

2 pi f kommer från ohmega...vinkelfrekvensen

P(i) = Trycket i lådan i Pa
P(y) = trycket utanför lådan i Pa
r = Avståndet element -> mikrofon utanför lådan i m
f = frekvens i Hz
Vb = Lådans volym i m3

Det finns alltså ett frekvensberoende i kvadrat vilket betyder att
kurvan kommer luta 12 dB per oktav "för mycket". Detta måste alltså
kompenseras för genom att i efterhand lägga ett högpassfilter på 12
dB/oktav från 0 Hz.

Dina kurvor ser jättefina ut. Gör ett aktivt högpassfilter i lspCAD
med så låg gränsfrekvens som möjligt och lägg upp bilderna igen. Nu
kommer de se ut "som vanligt".

Fördelen med att mäta i låda är att man inte behöver ta hänsyn till
rummet. Det skulle bli samma tonkurva om lådan hade mätts i ett
ekofritt rum, men med mikrofonen på utsidan.

Nackdelen är att det bara fungerar upp till en viss frekvens, men
det är rätt lätt att se när kurvan börjar se konsig ut. Detta pga
de stående vågor som bildas i lådan. Vid låga frekvenser utsätts
hela lådan för samma tryck och mikrofonplaceringen blir ovesäntlig.


Kul och väldigt intressant att se hur mycket skillnad dämpmaterial gör

Edited by - PetterPersson on 2008/09/28 17:27:04
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/29 :  09:01:27  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
P(i) = P(y) * ((4r*pi*c^2) / ((2*pi*f)^2*Vb)



Den här lektionen var jag borta ifrån skolan

quote:
Dina kurvor ser jättefina ut. Gör ett aktivt högpassfilter i lspCAD
med så låg gränsfrekvens som möjligt och lägg upp bilderna igen. Nu
kommer de se ut "som vanligt".


Du menar den kurvan som var mätt inuti lådan? eller alla?
Jag kommer kanske att prova detta vid ett annat tillfälle, det är ju viktigt att jag först förstår varför jag skall göra det.

quote:
Fördelen med att mäta i låda är att man inte behöver ta hänsyn till
rummet. Det skulle bli samma tonkurva om lådan hade mätts i ett
ekofritt rum, men med mikrofonen på utsidan.



Jag skriver i början av tråden att jag vill få högtalaren att spela bra i mitt rum, då måste det ju bli en nackdel i mitt fall att mäta så

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/29 :  11:43:58  Show Profile Send asto a Private Message
Nu har jag mätt upp högtalaren i rummet.

Det jag har börjat med är att ställa upp micen i centrum av rummet och 365 cm ifrån framvägg och på en höjd av 85cm. Det är där jag sitter och lyssnar idag. Rummets dimensioner är 9 x 3.6 x 2.2 meter.

När det sedan var dax att ställa upp högtalaren, så började jag med att ställa den med ryggen mot framväggen och i centrum av rummet. Härifrån har jag nu systematiskt flyttat högtalaren 20 cm i taget rakt mot micen, och gjort en mätning vid varje förflyttning. Porten i högtalaren är den kortast möjliga med 3" Aeroport, 12,5 cm totalt.
Dessa mätningar är rippel reduserade med 1/6 Oktav.

Mätresultatet är taget med toppen av baffeln 75 cm ifrån framvägg, det var den jag tyckte såg jämnast ut av de mätningar jag gjorde upp till 115 cm.



Nu var det dax att flytta högtalaren i sidled ut mot väggen. Samma sak här, flytta mäta flytta mäta osv.

Följande mätning är tagen med samma distans ifrån framvägg och 65 cm från sidovägg till centrum av baffel. Vill även tillägga att jag flyttat runt med intervaller om 10 cm i detta område men fann ändå att denna blev jämnast.



I följande mätning är placeringen den samma, bara att högtalaren är invinklad mot micen.





Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000