HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 AMLHS (Sammanställning av bygget sid 5)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/08/28 :  16:23:35  Show Profile Send asto a Private Message
Eller Astos Mass Loaded Hybrid Speaker som den kommer att heta

Hej förresten, härmed anmäler jag också mig till denna spännande tävling.
Mitt mål är att skapa en högtalare med relativt hög verkningsgrad, basen skall vara fast,djup och resonansfri och förhoppningsvis spela bra ihop med rummet de skall stå i.
Mellanregister och diskant skall få en behaglig karaktär med bra djup och bredd. Högtalaren kommer att vara av golvmodell, men så liten som möjligt. Eventuellt blir baffeln lutad bakåt, för att få elementen närmare varandras akustiska centrum.

Jag kommer till största del försöka anpassa dessa till mitt rum när det gäller placering då man inte riktigt vet hur rummet är på en eventuell tävlings arena. Men prioriteringen för konstruktionens placeringen blir med hänsyn tagen till fram väggen, avstånd mellan högtalare och till lyssnare för att uppnå en bra balans. Placering för sidovägg kommer att anpassas så gott det går efter mitt eget rum som är 9 x 3.6 x 2.2 meter.

Hur långt jag lyckas med mina mål är ännu en gåta. Jag vet inte riktigt var eller hur jag skall börja. Ide#180;n med tävlingen är i vilket fall riktigt kul och jag hoppas man får en massa ny kunskap på vägen.

Jag har iallafall valt de element jag skall bygga med och det blir det jag har införskaffat tidigare, och det är...

Diskant: 2st Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT (595 kr/st på hifikit)
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=184&Itemid=179

Bas/mellanreg: 4st Audax HM170Z18 (109,15 euro/st cadaudio)
http://www.cadaudio.dk/hm170z18.pdf

Min tänkta arbetsordning under utvecklingen är enligt nedan, men den kan säkert ändras under resans gång.

1.Prototyp baffel för mätningar.
  • Bygga testbaffel/låda för diskant placering
  • (Klart)
  • Bygga testbaffel/låda för bas/mellanreg placering
  • (Klart)
  • Testmätning och eventuell modifiering av baffel
  • (Klart)
  • Testmätning med lutande baffel
  • (Klart)
  • Provsimulering av filter på testmätningarna
  • (Klart)

2. Prototyp låda för bas mätningar i rum
  • Inspelning av basarna
  • (Klart)
  • Mäta upp basarnas T/S parametrar
  • (Klart)
  • Simulera och rita den tänkta lådan
  • (Klart)
  • Tillverka testlåda (Mass Loaded Hybrid)
  • (Klart)
  • Mäta i rum för att hitta lämplig placering av högtalaren
  • (Klart)

3. Filter mätningar
  • Tillverka en testlåda med alla element och de förutsättningar som tidigare givits
  • (Klart)
  • Mäta och simulera för att hitta lämplig baffelkompensering (balansen bas och mellanreg)
  • (Klart)
  • Mäta on axis och off axis. Samt en fas-referens och impedans
  • (Klart)
  • Skapa ett referens filter till testlådan
  • (Klart)
  • Mono lyssning och eventuell modifiering av konstruktionen
  • (Klart)

4. Filter design
  • Bygga de färdiga högtalarna
  • (Ytbehandling saknas)
  • Simulera olika filterförslag
  • (Klart)
  • Verifiera filtrens funktion
  • (Kommer att göras efter tävlingen)
  • Provlyssning med inbjudna vänner
  • (Klart)
  • Dokumentera och sammanställa bygget





Edit: Arbetsordningen har ändrats

Edited by - asto on 2009/02/19 19:05:11

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/28 :  17:05:08  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Kul att se att det börjar komma in fler än två anmälda.

Lika kul är det att se ett annat val än de vanliga seas/vifa till basen.

Det blir nog kanon.

mvh Mats

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/08/29 :  11:01:03  Show Profile Send asto a Private Message
Tackar Mats....

Jag har alltid gillat Audax, diskanten skulle man kanske kunnat byta ut, men nu är jag pappaledig till december så plånboken är inte riktigt i trim Man får göra det bästa av situationen...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/29 :  12:08:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Välkommen asto, du brukar alltid komma med spännande saker och detta verkar inte blir sämre.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/30 :  01:43:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Audax och SEAS; det är två favoritmärken för min del. Det ska bli spännande att se hur detta blir!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/08/30 :  13:42:19  Show Profile Send asto a Private Message
Tackar grabbar, ja vi får se vad det blir av det hela. Nu slipas verktygen och dammet yr i garaget
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/08/31 :  04:49:26  Show Profile Send asto a Private Message
1. Prototyp baffel för mätningar


Då kör vi igång.

Så här har jag tänkt och räknat på baffeln till mitt tävlingsbidrag. Om det är något påstående som jag har missuppfattat eller något jag räknat galet så hojta till



Den röda är diskanten och den gröna är för basarna som bägge är placerade under diskanten

Jag väljer att utgå ifrån en så liten baffel som möjligt utifrån att det skall vara en golvhögtalare. Elementen vill jag ha i en lodlinje då detta påverkar fasen minst för spridningen. Diskantens centrum höjd skall bli ca 850mm över golvet. Jag lägger till frontplattans radie + 10mm för att få lite material över, och då blir höjden 912mm. Bredden blir efter basarnas bredd + 10mm på var sida och bredden blir därmed 186mm.

Ok, då har vi en baffel som är 912 x 186mm.
Jag hoppas även att mina uträkningar stämmer om vi räknar på ljudetshastighet igenom baffelbredden i meter så borde jag få ett visst stöd av baffeln där diskanten börjar falla av nedåt i frekvens.
344 / 0.186 = 1849Hz

Om vi sedan tar måttet från diskantens centrum till toppen av baffeln och lika till sidan av baffeln så har vi något som kan liknas med gyllene snittet (0.618 : 1 : 1.618) som är ett avstånds förhållande som förhoppningsvis skall sprida kantdiffraktionerna på bästa möjliga sätt.
62 x 1.618 = 100

Nu är ju inte baffelns halva bredd 100mm, men nästan. Och det är som sagt ett utgångsläge.

Båda basarna kommer att placeras under diskanten och jag gör lösa bafflar/lådor som jag kan flytta på för att kunna ändra avstånd mellan elementen om så skulle behövas.

Det närmaste måttet jag kan ha mellan diskant och översta basen är ca 140 mm
Och räknar man på frekvensen för denna våglängd så blir det 2457 Hz
344 / 0.140 = 2457 Hz.

Jag kommer att försöka dela under denna frekvens för att jag inte ska få tidiga vertikala utsläckningar mellan elementen. Och tittar man på en simulering i xdir http://www.tolvan.com/ så ser man att huvudlooben blir större vid en delning på 2000 än vid t.ex. 3000 Hz med samma centrum avstånd mellan elementen så det borde väl stämma.
Tittar man även på basarnas frekvens så borde man få bra spridningsegenskaper upp till 2000-2500 Hz.

Så har jag tänkt mig ett utgångsläge, och här finns nu möjlighet att bredda baffeln på ena sidan, bägge sidor och även förlänga. Det går ju även att minska baffeln något på sidan om diskanten om så skulle behövas.

Då är man äntligen igång, trångt blir det att såga när en hel skiva ska upp. Men det funkar


Sänksågen är bra om man inte har plats för en justersåg, då får man fina snitt.



Lite mall tillverkning till försänkningen av basarna.



Kullagerfräsen är bra när man skall kopierings fräsa



Nu är det bafflar på gång.



Varje element får en egen testbaffel/låda



Nu var dagens arbete utfört, nästa steg är att bygga en baffel/låda som ska stå under elementen.



Edited by - asto on 2008/09/07 11:11:56
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/01 :  14:57:59  Show Profile Send asto a Private Message


Nu är prototypbaffeln färdig för en första diskant mätning. prototypen står på en vridvagga som är graderad från 0 toll 60 grader med 15 graders intervall. Detta för att underlätta vid off axis mätningar.

Här är en jämförelse mellan simuleringen i The Edge http://www.tolvan.com/ och mätning på den simulerade baffeln




Jag tycker att det stämmer ganska bra
Tänk om man kunde importera mätdata i en given baffel till The Edge och sedan simulera , vilket kanon verktyg det skulle bli.


Edited by - asto on 2008/09/01 15:08:13
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/01 :  15:07:33  Show Profile Send asto a Private Message
Efter lite sågande och filande kom jag fram till en lösning jag tycker mäter lite bättre. Nu har diskantbaffeln fått en avfasning på sidorna. Från 8mm nere till 16mm uppe.






Nu har jag även gjort lite provmätningar offaxis


Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/01 :  15:22:45  Show Profile Send asto a Private Message
Vore både roligt och bra med lite feedback, kom igen nu....
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/01 :  17:43:58  Show Profile Send tian a Private Message
Riktigt nice, du verkar besitta en hel del med kunskap, keep up the realy good work.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:06:54  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Riktigt nice, du verkar besitta en hel del med kunskap, keep up the realy good work.


Tack men jag har nog bara tur, för jag försöker hanka mig fram med sunda förnuftet. Skulle vara intressant att veta hur de "stora grabbarna eller tjejerna" gör när något nytt skall tas fram. Var de börjar, och vilken ordning de jobbar efter. Men detta skall bli en så kul utmaning, och det är det viktigaste.



Edited by - asto on 2008/09/01 18:10:37
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:33:11  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Här går det undan minsann. Imponerande vilken fart du har fått upp.

Tänk om man hade en mätmikrofon...det hade varit något
Hur gjorde du när du fasade av diskantbaffeln?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:45:14  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Här går det undan minsann. Imponerande vilken fart du har fått upp.

Tänk om man hade en mätmikrofon...det hade varit något
Hur gjorde du när du fasade av diskantbaffeln?



Det kan gå lika fort ner i diket också

Mätningar är inte hela grejjen, men visst underlättar det ibland.

Jag monterade lös diskanten och tvingde fast en skiva som styrlinjal på baffeln. Sedan fick cirkelsågen sjunga ut i 45 grader
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/09/01 :  19:47:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ser verkligt fint ut och ditt engagemang i baffeln tror jag att många stora (ibland dyra) tillverkare inte har tid att bry sig om!

Min tolkning är att diskanten bör delas högt och brant, om jag skulle kategorisera det starkt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/02 :  08:27:23  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Ser verkligt fint ut och ditt engagemang i baffeln tror jag att många stora (ibland dyra) tillverkare inte har tid att bry sig om!

Min tolkning är att diskanten bör delas högt och brant, om jag skulle kategorisera det starkt.


Ja, när man kan styra egenskaperna redan med baffeln så varför inte lägga lite krut där

Ang. diskantens delning så har jag sett byggen med dessa diskanter på nätet. De flesta har delat vid ca 2000-2500Hz andra ordningen elektriskt.
Jag besitter inte den kompetensen att jag kan mäta mig till lämplig delning och branthet utifrån distmätningar. Jag får helt enkelt göra den bästa tänkbara avvägning mellan basarnas och diskantens egenskaper från mina mätningar och min egen kunskap

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/02 :  09:09:11  Show Profile Send asto a Private Message
Det jag funderar på nu är lutande baffel, vara eller icke vara.
Tjänar jag på det resultatmässigt, design, funktion, ljud, byggbarhet, osv.

Vid lite simulerande har jag kommit fram till att diskantens akustiska centrum ligger ca 51mm bakom basarnas.(om jag nu har gjort rätt)
Det borde innebära centrum mellan bägge basarna om det ska bli en 2 vägare. Fas integreringen mellan elementen styr man ju med filtret i sig, men frågan är om det underlättar filter konstruktionen om elementen redan ligger i samma akustiska centrum från början.


Kan komma på två fördelar om jag skulle luta den i allafall.
1.Båda basarna blir bättre riktade mot lyssnaren och vertikala utsläckningar skulle minska (kommer inte på vad det heter).
2.Diskanten skulle rulla av lite i toppen och frekvens kurvan skulle bli något jämnare. se mätjämförelse 0-15 grader, dock inte vertikalt mätt men det borde bli ganska lika resultat.


Ni får väldigt järna hjälpa mig med dessa funderingar

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/03 :  21:07:56  Show Profile Send asto a Private Message
Har testat lite med lutad baffel och det såg inte klokt ut vare sig designmässigt eller mätmässigt när det handlade om att diskanten skulle vara 51 mm bakom basarna, det blev ju nästan 15 graders lutning på baffeln. Så jag inser att det var inget att sträva efter i mitt projekt.

Provade även mätningar på lodrät baffel med diskantbaffeln förflyttad 51mm bakåt, men det såg heller inget vidare ut.

Så jag tar och jobbar vidare med lodrät baffel eller att man eventuellt lutar den lite för att få basarna i vinkel mot lyssnings position, men då pratar vi inte om några 15 grader
Jag har fått ett resultat i filtersimuleringen med lodrät baffel, on axis och upp till 30 grader offaxis, så det borde finnas hopp om att få till det
Problemet är bara att basmätningarna är inget vidare från 45 grader och uppåt då testlådorna är öppna på baksidan fortfarande, det blev med all säkerhet en akustisk kortslutning där när bafflarna vreds runt så pass mycket.
Jag är nästan säker att dessa off axis mätningar blir bättre då basarna hamnar i den "riktiga" lådan.

Jag kan lägga upp filter simulering upp till 30 grader off axis om intresse finns. Annars kommer ju förhoppningsvis mer seriösa upp senare.....

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/04 :  08:59:10  Show Profile Send asto a Private Message
Nu har jag ställt lådan på 7 graders lutning, och det ger förhoppningsvis bättre fokus för basarna mot lyssningsposition.
Diskantmätningarna tycker jag faktiskt blev ännu bättre nu

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/09/04 :  17:02:25  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ser bra ut ju och jag är imponerad av ditt engagemang och din speed!! testade du att helt enkelt putta in diskantmodulen så att den hamnar så långt bak som den behöver eller sabbar det det estetiska/något annat? kan förstå att 15 graders lutning inte var det roligaste/enklaste. lutning överlag gör väll passningen i kabinettet lite svårare?

eoJeud
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/04 :  22:00:57  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
testade du att helt enkelt putta in diskantmodulen så att den hamnar så långt bak som den behöver eller sabbar det det estetiska/något annat?

ja, mätningarna visade en peak i vid ca 6000 Hz, förmodligen pga. kanten till basmodulen. Det finns ju högtalare som ser ut så, om man gillar det estetiska är ju en smaksak
Men jag erkänner att jag svamlar i det okända om jag fortsätter på det spåret.

quote:
lutning överlag gör väll passningen i kabinettet lite svårare?

Nu när jag lutade lådan lite mindre så blev även basmätningarna snyggare och verkningsgraden ökade något, klar fördel....
Nu sitter jag och provsimulerar filter till denna lutande baffel och det var lite bökigare än till den lodräta, har ej kommit fram till någon vettig lösning ännu. Det jag kommit fram till är att jag nog bör dela under 2500 Hz för att få bra spridningsegenskaper.

quote:
ser bra ut ju och jag är imponerad av ditt engagemang och din speed!!


Det uppskattas, tack
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/05 :  07:48:24  Show Profile Send asto a Private Message
Så har man tragglat ett gäng timmar med ett provfilter till baffeln som lutar 7 grader.
I detta skedet har jag bara lyckats simulera upp till 45 grader off axis, samt från ca 500 Hz och uppåt pga att testlådan är öppen baktill.







Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/09/05 :  16:45:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Intressant med dina simuleringar med lutning,,, Vi får snacka mer om det :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/05 :  16:59:14  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Intressant med dina simuleringar med lutning,,, Vi får snacka mer om det :)



Ja, visst!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/09/06 :  13:26:34  Show Profile Send esl a Private Message
Pröva att klä fronten med 10mm tjock filt, med en liten 1,1" öppning för diskanten..
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/06 :  22:01:43  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Pröva att klä fronten med 10mm tjock filt, med en liten 1,1" öppning för diskanten..



Spontant så känns inte det som ett bra val rent estetiskt för mig. Men det är kanske värt att prova, om inte nu så senare. Jag har i tidigare projekt provat med filt som är ca 1-2 mm tjock, men det blev inte så stor skillnad. Men det skulle vara intressant att ev. prova den tjockare.

1. Var köper man så tjock filt som 10mm, helst svart?
2. Hur bearbetar man den (runda hålet tänker jag på närmast)?
3. Borde inte hålet i filten isåfall vara rundat, annars kommer ju diskanten spela i ett 10mm långt rör, vad blir effekten av det?

någon som provat, och kanske t.o.m. har mätningar på skillnaden med och utan?
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000