HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Okonventionella 3-vägare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/21 :  12:41:10  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Jag börjar i bästa paketöppnaranda, här är 2 lådor som kom med posten för ett tag sen:


Ciare? Italienska PA-element, somliga rynkar på näsan, andra undrar väl vad jag ska med dom till...vi kikar över kanten:



Här verkar vara nåt lurt på gång, den där genomskinliga dammkåpan känner kanske vissa igen, från en annan tid och ett annat land. Bäst att lyfta bort lite papp så vi ser bättre



Vad är detta för lurendrejeri? Har någon bytt ut mina fina spänstiga italienskor mot ett par gamla trötta engelskmän?

Nej, det är givetvis ingen imperial konspiration, utan jag ville ha just dom elementen, och trötta är dom inte heller, nya koner och kanter, även nya dammskydd, vi tittar närmre:



Så kan vi lyfta upp dom ur lådan också:



Dom känns väldigt solida kan jag säga, dom kunde förr...

Do never underestimate the power of a large number of morons!

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/21 :  12:50:55  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
För alla som inte tjuvkikat på filnamnen eller är insatta i engelsk gammal-hifi kommer här en bild som bör skingra de sista tvivlen om vad posten kommit med



Detta är alltså koaxialhögtalare, med ett diskanthorn mitt i mellanregisterkonen, som bildar en naturlig fortsättning på detta horn.

Fast jag sa ju 3-vägs i rubriken, hur man än räknar blir det här inte mer än 2, kan det vara mer lurt på gång?

För några veckor sen kom en vänlig herre baxandes på de här:



De båda elementen verkar komma bra överens på mitt köksbord, nu är det fritt fram att gissa storleken på elementen


Tannoy-elementet ser hemskt ynkligt ut, det kan väl inte gärna vara större än 6,5"?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/21 :  13:09:42  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
21" tror jag

18 ska de va.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/21 :  13:15:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
känns nästan som 12" och 18", men det känns VÄLDIGT stort, så jag gissar väl på 10" & 15"
Vilket verkar stämma då ett A4 papper ligger bredvid.
Kanske en 11" ``??

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/21 :  13:22:23  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
zalve det är en tannoy 3808 15"are ju

18 ska de va.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/21 :  13:41:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hur ska jag veta sånt?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/03/21 :  14:50:34  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Jag tror på en 12" och 18"....är verkligen magneten så stor på 3808...Tycker även korgen ser ut att vara lite "brantare" än 3808 ;)


Vad ska du köra för filter ? Orginal Tannoy filter är ju inte direkt lagervara.

Edited by - Guru on 2007/03/21 14:52:41
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:39:36  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Din blick är skarp Guru, det är 12", närmare bestämt Tannoy k3148. Det är kul att ett såpass stort element kan se helt puttefnaskigt ut

Basen är en:



Just det, L18P540, en smäcker italienska på 18", med ett xmax på +-4,5mm, men en känslighet på 99,9dB

En bild till, tändsticksasken är av den större modellen:



Dessa levererades i en w-baffel, som lite demonterad såg ut såhär:


Det är jag som gömmer mej bakom lådan, jag låter skruvdragaren gå för fullt, de har omsorgsfullt hopskruvade

Med översta skivan och övre elementet borttaget ser man rakt ner till det undre elementet:


Dessa var enligt tidigare ägare "inte så tunga, mest otympliga", jag kan knappt rubba dom själv, behövde hjälp att få dom över tröskeln, säger lite om hans perspektiv på högtalarbygge

Fördelen med att få elementen med en "låda" (som i detta fallet mest är en vikt baffel) är att man får en massa MDF att leka med, fram med hammaren och skruvdragaren för lite kontrollerad förstörelse!
En stund senare hade jag en hög prima skivor på köksbordet:


Detta är de skivor som inte elementen satt i, nu ska de bli bafflar i de nya högtalarna, risajkling kallas det!

De limmas mot varann för att få 32mm tjocklek, och blir på så sätt perfekta bafflar till tannoyerna. Tur man har ordentliga vikter att tynga ner med när man limmar


Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:49:23  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Jag är inte så bra på att hålla på mina bilder, så jag spinner väl vidare lite till!

Att det krävs mer än bafflar om man ska bygga högtalare håller väl de flesta med om, men jag hade tänkt hålla detta till ett minimum. Här är det mesta av det andra matrealet som kommer att användas, uppsågat och klart:



Hyvlad furulist är billigt och bra!

Topp och botten vill man nog ha, för utseendets skull. Här har jag lyxat med 18mm stavlimmad ek, den ska bara oljas och slipas lite



Efter lite kapande, sågande, skruvande och limmande såg det ut såhär:



Lägger man sen till de befintliga basbafflarna som jag fick med basarna, skruvar och limmar lite till så får man 2 stycken såna här:



Från framsidan ser de ut såhär:



Som ni nog har lagt märke till vid det här laget består mitt snickeri av vardagsrumsgolvet och matbordet, därför att ambitionerna inte så höga vad gäller träarbetet. dock tror jag att finishen kommer att lösa sig ändå, jag har lite ideer :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:01:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Silver Iris-inpiration? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:10:19  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Lite faktiskt, fast jag funderade på det och kom fram till att jag ville ha element med lägre Qts, dessutom känndes det bökigt att beställa brån USA. Fast tanken på en koax i öppen baffel hade jag faktiskt innan jag hittade silver iris på nätet, men dom byggde helt klart på habegäret :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:25:35  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
najs bygge hel i min smak fortsätt bygg nu

18 ska de va.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:58:20  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Jag fortsätter väl bygga lite till då, jag är grymt snabb som har hunnit så här långt på bara en eftermiddag

Bafflarna ska ju givetvis inte ligga på golvet, så någon form av stomme som håller dom uppe behöver man. Det jag gjort är extremt simpel och speglar de enkla redskap jag har tillgång till



Här syns även ekskivorna, numera oljade, som ska sättas på topp och botten

Den andra blev såhär, man ser att precisionen inte är i klass med vad många här på forumet ha i sina byggen, men den bakre pelaren sitter lodrätt och i mitten, resten är ganska okritiskt faktiskt.


En sista bild framifrån!


Så står de just nu, och gapar med sina tomma elementhål. Vad som är kvar är att fästa topp och botten, och fixa högtalarterminaler.

Ang. finishen så tänkte jag klä in baffeln och bakpelaren i vadd, och sen klä hela rasket med en vit tygstrumpa, så man slipper se det taskiga snickeriet. Jag ha även funderat på att sätta en lamphållare i högtalaren, så den blir som en stor tyglampa, vore nog ganska snyggt!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:33:25  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
He he det kallar jag redia element alltså!!!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:37:57  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Guru undrade om delningsfilter, och nu när lådorna är i princip färdiga är det ju nästa steg.

dipoler medför vissa problem i delningsfilterdesign som är väldigt svåra att lösa med ett passivt filter, därför har jag valt att använda aktiv delning, i alla fall mellan basar och mellanregister. Alla kopplingar och teori är tagna från linkwitzlab.com, en kanonsida som alla som funderar på dipoler borde kolla in!
Simulering i Basta! gav dessa kurvorna, den som går lägst i basen är baselementet. Här kan man även se maximalt ljudtryck och när elementens slaglängd börjar begränsa maximala ljudtrycket.

Jag kan för övrigt varmt rekommendera Basta om man vill simulera öppna bafflar, speciellt praktiskt att man kan se maximalt ljudtryck och konutslag, jag har saknat det i andra simulatorer. Det är hemskt skoj att "torrbygga" olika kombinationer och se hur de kommer att prestera.



Mellanregistret får en knöl i frekvensgången på 3db centrerad runt 600hz, denna beror på den bakre vågen har en halv våglängds vägskillnad och därför är i fas när den kommer runt baffeln. Under denna knöl faller maplituden med ungefär 6db/oct pga utsläckning mellan fram och baksida.
Detta kan korrigeras på olika sätt, jag valde en bridge-t koppling.

När man sen uppnått rak frekvensgång så man vet vad man har att jobba med är det bara att filtrera som vanligt, jag valde 24db/oct LR filter vid 250Hz för att begränsa konutslagen för Tannoyerna.

Basarna skall givetvis delas av uppåt med samma branthet, då bör det bli ett fint symmetriskt filter.

Basarna har nu den här frekvensgången:


Det ser ju inte mycket ut för världen! De börjar tappa 6db/oct vid 160hz pga dipolkonstruktionen, som sedan vid ungefär 80hz överlagras med 6db/oct till pga elementets låga Qts (hoppas jag minns rätt här så jag inte svamlar, har för mej det är så det är, allt är hämtat från linkwitzlab.com). Detta kompenseras med 2 stycker "shelving lowpass" filter, dvs filter som lyfter låga frekvenser. Det första jobbar mellan 160 och 40hz, det andra mellan 80 och 40 hz. Den undre gränsen för dipolkompensationen är alltså 40hz, vilket är ganska lagom då fs på elementen är 37hz.

Delning mellan diskant och mellanregister är inte bestämd än, troligtvis blir det aktivt även där då det är väldigt svårt att få tag på passiva filter, de innehåller en spole med flera tappar som inte går att få tag på nuförtiden vad jag har sett. Detta betyder att jag måste göra mätningar på tannoyerna i baffeln, det är väl det största problemet just nu då jag inte har någon utrustning för detta.

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - marran on 2007/03/21 20:40:54
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/22 :  08:12:29  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Roligt att mdf en kom till nytta då slapp jag såga sönder den till ved

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/22 :  08:14:19  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Kanske vore det dags att ordna en DIY lyssning någonstans i norrlands huvudstad någon gång

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/22 :  10:23:15  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
I studententens hushållning kastas inget om man inte absolut måste :)

Jo, när de är klara och spelandes så är det planerat en bjudning för alla som ryms och vill lyssna, dock är detta fortfarande en bit in i framtiden, då filterfrågan inte är löst tyvärr.

Jag vädjar om lite hjälp av de som kan mer än mej om passiva filter, kan någon förklara vilken filterfunktion detta blir? Det beror väl på impedansen antar jag, men på ett ungefär vad har jag att jobba med?

Antag att jag bara vill ha "flat" och inga andra av inställningarna filtret erbjuder...
http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy60.htm

Här är filtret från Monitor Gold, där är värdena på spolen inskrivna, jag antar att det är samma spole (T1)
http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy37.htm

Man ser ju att filtrena är ganska lika, men med olika värden. Det är ju olika delningsfrekvens (1200 vs 1000hz) så det kan väl antas bero på det. HP-delen är ju ganska självklar, 2:a ordn 1200hz, jag får exakt samma värden när jag simulerar i Basta!, förutom motståndet, reglerar det volymen?

LP-delen däremot är ju verkligen inte standard, som jag har förstått den ingår T1 i någon form av hornkompensation förutom att den även sköter delning, kan det stämma. Där sitter även ett notch-filter parallellt över elementet, C6 - L2 - R5, detta återfinns ju även i Monitor Gold fast med något andra värden, där sägs det ligga runt 3000hz.

Här förklaras överföringsfunktionen för Monitor Gold och Red:s filter, jag antar att jag jobbar med en liknande funktion men med andra frekvenser
http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy84.htm

Jag vet att det bästa är att mäta, men det vore skönt att få dom spelandes sålänge, att ändra frekvenser i ett aktivt filter är ju varken dyrt eller besvärligt.

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - marran on 2007/03/22 10:37:23
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/25 :  22:07:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
läckert!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/26 :  09:21:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul projekt! Mera Tannoy till världen.

Just det här konceptet har jag eftersökt länge dvs att kombinera Tannoy elementen med ett större och känsligt baselement. Fast jag hade nog sneglat mer på sluten/ventilerad låda för att enklare nå djupare i basen.
Din dipol är nästan exakt som Gradient´s basar till Revolution modellen. Snyggt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:25:05  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
då lär det bli ventilerad låda micke
om du inte tänker linqvits filtrera
kul projekt i alla fall.

18 ska de va.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/03/07 :  11:14:33  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Jag väcker den här nu, det spelar ju!
Baskorrektionen har lyssnats fram till att stämma väldigt bra med simulationerna, roligt när det stämmer överens.
Jag har en del filterpill kvar, räknar med att vara helt färdig om ett år eller så, men det går längre och längre mellan ändringarna på filtret, så det börjar "sätta sig".
Just nu har jag ingen tidskompensering av elementen än, jag måste fixa mätanordning med loopback så jag får en tillförlitlig tidsaxel i mina mätningar.

Just nu har jag inga riktigt bra mätningar att bjuda på tyvärr, hoppas det kan bli framöver.

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - marran on 2009/03/07 11:16:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000