HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ har en grillkväll hos Magils
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/08/03 :  20:33:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
AÖ hade en spontan grillkväll hemma hos Magils i det fina sommarvädret. Vi grillade, åt, vände upp och ner på filter och snackade till timmen blev väldigt sen.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2008/08/03 20:33:46

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/08/03 :  21:35:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
En mycket trevlig kväll...
Bara en anings svettigt att stå o koppla in högtalare upp i Magnus vardagsrum i den 30 gradia värmen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/03 :  21:45:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser trevligt ut det där ju.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/08/03 :  21:54:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
DIY projekt finns överallt, det här var de fösta jag såg när jag klev in. Som vanligt när det gäller den här byggaren så är finishen riktigt fin.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/03 :  22:00:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Synd att jag missade detta alltså! Kom hem från semestern idag...

Nu väntar jag bara på bilder, detta ska bli kul att se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/08/03 :  22:00:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jodå, vår högtalartävlingsgeneral kan sin DIY.

Gott att äta, trevligt sällskap och bra HiFi; Ni hade det finfint!




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/04 :  10:29:19  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Va fasen, har jag tappat ena benet!

Har ju bara en stump upptill

Daniel
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/08/04 :  10:38:47  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Slog inte Magnus av det med flugsmällan när han jagade getingar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/04 :  12:24:58  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply


Daniel
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/04 :  14:13:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det var mest med gaffeln

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/04 :  14:21:05  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Du prickade ju med gaffeln också din rackare, inte illa...

Började låta bra en trappa ner senare på kvällen, de där systemet vill jag höra på igen efter du fixat lite akustik där

Daniel
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/08/04 :  14:33:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är lite av salladen



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/08/04 :  19:29:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Den här lilla subben kompletterade högtalaren vi just såg och är självklart DIY. Finishen är så hög att den får vara i vardagsrummet.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/08/05 :  18:23:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Efter middagen gick vi ner i källaren där Magils Hifi och biosystem finns.

Under kvällen hann vi lyssna på CDE, klämbox och se DVD på den stora duken.





men något var inte bra...

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/05 :  18:42:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
men något var inte bra...


Magknip???????????

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/08/05 :  19:13:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä det var något med de nya högtalarna som inte stämde. Den var inte riktigt intrimmad eftersom den är så ny och alla kontrollmätningar har han inte hunnit med helt enkelt.
Efter en stund hamnade jag och Tobbe i soffan och då kunde vi inte hålla fingrarna i styr och började mecka med frekvensgången. Magils kör ju aktivt så det var massor med möjligheter och ganska enkelt. Extra lätt blev det eftersom Magils fixade det vi sa åt honom att göra.

Vi använde väldigt exakta mätverktyg nämligen örat

Vi hittade en liten dipp mellan 90-100 Hz och en rejäl resonans vid 170 (vi sa 160) och sedan var diskanten 2-3 db för hög i nivå.

Efter det här så var klockan sen men det lät väsentligt bättre tycker jag. Vi får väl vad värden själv säger när han har vant sig.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/07 :  10:35:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ja vad ska man säga, mer än att man blir hemmablind. Allt var bara grovinställt, men eftersom jag gjort vissa mätningar så borde jag nog ha hunnit åtgärdat det värsta å andra sidan är rummet inte behandlat i de nedre regionerna för 5 öre, så allt skumt därnere har jag bortsett ifrån.
Men förutom att den uppmätta kurvan visade på en topp på 172 Hz på 2-3 dB (nearfield) så har jag axialnoder vid 170,15Hz både på längden och tvären...så det gjorde nog sitt till också. Efter att gänget gått hem så filade jag lite till..kom isäng sent. Gjorde 170 notchen lite mindre aggressiv och höjde mellanregistret lite, och diskanten fick ett par dB extra också. De låter klart öppnare nu. Visst var diskanten hög tidigare, men den är fortfarande pärlan...den vägrar vara vass, hur man än misshandlar den. Särskilt om man byter till det övre systemet och XT25:orna....det låter inte dåligt, men ack så spretiga. ( byte till DX25 kanske.....) ( Nu ser jag att Micke bara fotat Tangbandarerna, så det var ju en konstig referens)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/08/25 :  08:09:08  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Togs det inte fler bilder än såhär? =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000