HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Dacce fejden - yttepytte vs ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/08/13 :  21:10:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har talat med några medlemmar om att testa lite olika Dac'r för att höra om det är så stora skillnader mellan dom. För att få tillfälle att lyssna ordentligt var det en väldigt liten grupp pojkar som träffades. Jag själv var naturligtvis med men sedan var det Joloj och Meshuggener. Joloj har byggt en mängd olika Dac'r och har själv fastnat för en 1541 baserad (om jag kommer ihåg rätt) och Meshuggener har köpt en betydligt mer utbyggd Dac men som tillhör samma familj.

Meshuggeners DAC var väldigt lite (därav rubriken) och det här var den klart största delen.



Det var som ni ser ett bilbatteri som tjänstegjorde som strömförsörjning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/08/15 :  09:33:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi började med att jämföra Meshuggeners Altman DAC och min Ontech DAC. Vi hade ingen möjlighet till snabba byten eller 100% nivåmatchat så vi drog ner till tyst mellan varje byte.

Efter att ha bytt fram och tillbaka många gånger och med oss alla i högsätet hade vi en ganska lik bild av de tydliga skillnader som fanns.

Altman Dac'n fokuserar mer på mellanregistren och på själva musiken medan Ontech Dac'n visar betydligt mer av inspelningsrummet och båda ändar av frekvensområdet.
Du hör mer av allt med Ontech Dac'n men det kan vara lättare att följa med i musiken via Altman eftersom den skalar bort saker som kan vara distraherande.

Dynamiskt så rundar Altman av topparna tydligt och återigen så kan man uppleva det som enklare och mer vilsamt att lyssna på. Vi körde någon jazzinspening där musiken var lik ljudet som Dac'n presterar och då blev resultatet väldigt bra.
På andra material så är åtminstone jag lite mer tveksam, då föredrar jag 100ggr av 100 Ontech dac'ns skarpare och mer utmejslade transienter.

Jag har inte fått till rätt vitbalans i PS men det får ni stå ut med.

Det här är Meshuggeners slutsteg och DAC ligger bakom (skymd). Det mista jag sett.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2008/08/15 09:33:49
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/08/15 :  09:36:51  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Kul test :) Finns det några scheman på dac'arna ?

Mvh
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/08/15 :  10:44:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Du kan läsa lite om min DAC här

Du kan läsa om altman Dac'n här

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2008/08/15 :  12:07:06  Show Profile Send meshuggener a Private Message  Reply
Det var ett intresant och kul test!!..väldigt gott kaffe oxå;)

Trodde min altmann skulle prestera bättre...det var väldigt synd att Jolojs Dac tog sovmorgon just denna dag!så typiskt!

Håller med Micke! föredrar Ontech på alla punkter den är helt enkelt oförskämt bra.

Nu är det inte alla som har råd med en ONTECH MONSTER DAC som är 3ggr så kostsam heller:-)


Stärkaren på 8w presterad bra med Mickes små Tannoyer måste jag säga:-)


meshuggener
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/08/16 :  12:43:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tyvärr sa Joloj's Dac upp sig på vägen hem till mig och var tyst hela dagen. Verkligen trist att vi inte fick testa en annan implementering av 1541 tillsammans med ett utgångssteg baserat på rör.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/08/16 :  12:44:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Min biffiga Teac drive plus de två alternativa Dac'arna.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/16 :  17:54:04  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Det var en trevlig tillställning! Tack Micke och meshuggener!

Lite pinsamt med Adagion , men framförallt surt ... Hade sett fram mot att jämföra den med Ontech och Altmann (BTW, har för mig det är 1543 i Altmann) ... Men den dog på vägen ... Nu är den fixad (efter ett jättejobb att felsöka, hundratusen tack till Ronnie_E!!).

Ontechen är en trevlig DAC som jag tror skulle passa de flesta, såväl upplösnings- och hififantasten som musikälskaren.

Däremot måste jag säga att Altmann-DAC:en var en besvikelse (inget personligt meshuggener ... ): den lät ganska fadd och saknade dynamik i mina öron, och det avrundade och mjuka ljudet gjorde det hela ganska tamt. Jag hade förväntat mig mer driv och dynamik ... Tonen var dock fin på vissa inspelningar, likaså rummet, men på det stora hela var i mina öron (och alla andras) Ontech den att föredra ...

Den lilla Altmann-förstärkaren lät däremot lovande tycker jag (men vi var ganska trötta när vi lyssnade på den).

Tack än en gång för en trevlig eftermiddag!

Johan
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/08/16 :  20:54:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Meshuggener hade även med sina högtalare, den heter Pip och är en svensk konstruktion. Som ni ser är skillnaden i storlek ganska stor...

Pip är konstruerad att stå mot bakvägg men det kunde vi inte fixa utan en stor arbetsinsats och det var för trötta för så de fick stå så här.



Att uttala sig om ljudet med så felplacerade högtalare vore fel så jag lämnar det men vi kan säga att det ganska precis det rakt motsatta mot vad Meshuggener har i vanliga fall. Som vanligt påverkar rum mer av vad man kanske tror.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/09/04 :  10:19:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Efterspelet till denna träff är att Meshuggener numera är ägare till en Ontech dac likande min .

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000