Author |
Topic |
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 23:51:33
|
Da var tiden inne for å opprette min egen tråd, herav kalt egrotråden :) Har lenge vært på nippen på å komme igang, men ting tar som kjent tid Får beklage for at det jeg skriver er på norsk, men håper det går bra :) og starter i god HiFiForum tradisjon med bilde av en gris.. eller kanskje en katt...
Historikk Jeg er en kar, 80modell, som bor og virker i Mo i Rana, men er opprinnelig fra Helgelandskysten. Har vokst opp med to eldre brødre, som begge var musikk intr, henholdsvis trommer/hifi og bilstereo. Så når jeg kom i tenårene, var det ikke stor tvil om hva hobby jeg fikk... Startet helt på bunn (og da snakker vi bunn), men et Sharp "midirack" kjøpt på IDEEL. Dette var i praksis en plastkasse, med mye luft inni, mest pga av at den hadde platespiller på toppen, og måtte ha full dybde. Dette holdt forsåvidt til alderen, men da jeg ble circus 13år skulle jeg bruke bruke sparepengene på forsterker og høyttalere. Det ble et sett KEF K120, brukte sådan. Toveis monitorer av god kvalitet. Skulle også få meg en integrert forsterker....men for å gjøre en lengre historie kort, sprengte jeg budsjettet kollosalt, og gikk for et et Tandberg for/effekt sett. CD spiller ble en Phillips discman. Dette var et sett med 3002 forforsterker og 3006 effekttrinn. Effektn var ikke stor, men var tung som bly :)
Dette oppsettet så ikke direkte flott ut, men jeg var fornøyd med gutterommet mitt...
Etter noen timer på skolesløyd'n ble resultatet et DIY rack, ikke så ulikt det mange lager idag syns jeg... Det ble seende noe slikt ut:
to be continiued... |
Edited by - zemtex on 2008/06/13 23:55:30 |
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 23:54:06
|
Bilder fra denne tiden er det desverre lite av. De ytterst få bildene jeg har er tatt med "vanlig kamera". Så akkurat her blir et det hopp, med tanke på bilder. Kort tid etter siste bilde fulgte følgende: * Phillips discman måtte vike for en Marantz CD63 (datidens store bang-for-your buck) * Tandberg settet sto noen år. * KEF monitorene ble byttet ut til Dynacell dipoler, på min konfirmasjonsdag... (kan vel kalles en monumental oppgradering!)
Etter noen år med sommerarbeid og strøjobber hos fattern, ble Tandberg settet solgt. Marantz'n fikk stp littttt til. Til forsterker kjøpe jeg i 1998 (jeg var vel 17.5 år gammel), en DP 6.0 av en kompis. Problemet var at jeg ikke hadde noen forforsterker. Løsningen kom fra Danmark, og i form av DIY, nemlig potmetere fra NLE. Etter en lang og strabasiøs tlf med en mann med en potet i munnen, ble to stk poltmetere bestilt. Jeg designet en enkel, men fuksjonabel kasse i tre, bestilte flammebjørk fra Oslo. Fikk så min gudfar til å lage kassen på snekkerverkstedet, og monterte sammen delene. Prinsippet for denne pre'n var så enkelt som det er mulig. Input høyre/venstre - poltmetere - output høyre/venstre. Resultatet ble dette:
I ca samme tidsrom, kjøpte jeg en brukt Musical Fidelity FCD. En utrolig vakker spiller, med rør i utgangene. Til min store fortvilelse den dag idag, tok jeg aldri bilde av denne, og bilder på nett er tilnærmet umulig å finne(men bare nesten).
Systemet besto da altå av; Musical Fidelity FCD DIY NLE pre DP 6.0 Dynacell
Men det tok ikke så fryktelig lang tid før det utviklet seg videre.... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 00:04:49
|
Detta utvecklas i rätt riktning! Hoppas på mer DIY...
Tror aldrig jag sett ett bättre kort på en "bedjande/ledsen" katt!
|
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2008/06/14 00:06:08 |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 00:27:28
|
Jonasz: Takkar.. Kommer til å bygge på denne tråden parallellt med en tråd i et norsk forum.
NB: Katten er inte ledsen, hun er en meget lycklig och glad pus :) |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 11:02:21
|
Uuuuuuuursnygga saker
Låter det explosivt (kunde inte låta bli)
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 11:33:58
|
Den där Pre:n var nog bland det snyggaste jag sett |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 07:36:33
|
Cyrus; mace; TAKKAR!
Morro med respons, så jeg tar med noen "bonus-bilder" :)
|
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 17:05:31
|
... ja skal vi se.. vi var vel kommet til til ca 1997/98. Iallefall etter min flotte tabell :)
Men som man kanskje ser her, besto systemet av Musical Fidelity FCD, DIY pre, DP 6.0 og Dynacell. Dette var som tidligere nevnt før digitalkamera ble kjøpt, så mengden bilder er ikke stor. Kablingen dengang besto av DIY kabler, basert på Teflar Micro, forsølvet ledere, ed neutrik plugger. Funka greit de. Husker ikke så mye i detalj hvordan dette spilte, men husker iallefall at jeg var veldig fornøyd, spesielt med tanke på at dette sto inne på et knøtt-lite gutterom! Men dette varpå den tiden jeg hadde ca 2% av de utgiftspostene som jeg har idag, ergo mer eller mindre alt av sparepenger gikk til HiFi, så oppgraderingsspøkelset var ofte på besøk (sett i perspektiv..). Og som den lekre tabellen avslører gikk det ikke lenge før ting skjedde...
I 1999, var jeg ferdi med videregående og gikk derfra rett i rekkene av grønnkledde for et år. Selv om jeg svært skjelden var hjemme på pærm, utviklet hifi'n seg. Og for å ta en lang histore kort, gikk 115% av lønna fra sommerjobben i en stabel med komponenter. Fra mobil-tlf på kaserna inngikk jeg kjøp av følgende; DP DAC 8.0 og DP BPC 7.0. Han jeg kjøpte hos ble da sittende igjen med et drivverk og et effektrinn, og jeg hadde da fortsatt Musical Fidelity FCD'n, med rør dac og variabel linjeutgang...... og da skjønner du kanskje hva som også ble en del av handelen... Ja nettopp, vi bytta likt mellom et TEAC VRDS T1 drivverk og min FCD. Han kunne dermed fortsatt spille musikk med den han hadde, og jeg fikk et rent drivverk. Med tom konto ble gutterommet seende noe slikt ut:
(beklager den grelle rødfargen!!)
Oppsettet som nå er avbildet ble derimot stående en stund. Det ble flyttet på en del, tweaket med alt mulig rart (spikes, feritter osv osv).. og det spilt bra :) Det ble faktisk behold slik i flere år, og ble med til Mo i Rana hvor jeg begynte på høgskole. Og som min neste tabell viser skjedde det ikke noe før i 2003...
I og med at det er et ganske storte tidsprang til neste oppgradering, får jeg vel være historisk korrekt og vente med neste "bildeinnlegg".................. :P |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/20 : 02:27:36
|
...god aften... Hva gjør man når man har drukket kaffe sent på kvelden, og ikke får sove... JO, man legger ut bilder på HiFiForum :)
Som nevnt i siste innlegg, flyttet jeg for å studere, og fant meg godt til rette i Mo i Rana. Ettersom jeg hadde god plass og var min egen herre, måtte jeg selvsagt motere opp mitt alter i stua. Nå skal det sies at bildekvaliteten ikke var den aller beste den gang, så dere får ha meg unnskyldt!
I forferdelig lys, med masse bildestøy:
På disse to bildene sees bl.a de nevnte komponentene, pluss diverse tweaks (Pulsar-Points), en Denon RDS radio og en Harman/Kardon DVD spiller. Det er også mulig å se MDF hyllen får kraftig bøy på seg på høyre side, nedover. Om dette har noe med varmeutviklingen fra DP'n, er ikke bare trolig, men bekreftet (ble DP'n stående avslått noen dager, rettet hyllen seg ut igjen).
I litt mindre forferdelig lys, men fortsatt med bildestøy:
Ett av mine virkelig store bruktkjøp, og som den dag i dag fortsatt gir meg gåsehud:
Under denne dac'n bruker jeg i mange år en meget vellykket kombinasjone av; Pulsar-Points, kjøkkenbenkplate, Vibrapods, kjøkkenbenkplate og til slutt vibrapods. Samme løsning, bare med ett lag mindre ble bruke på drivverket (se bilde under), også her med meget godt resultat
Denne sorte kassa forer fåregående med masse 0'ere og 1'ere
Mine trofaste dipoler, som sto "ved min side" i 10år:
Et trent øye ser kanskje noen Flatline BLUEHEAVEN snokende i bakgrunnen...
Som en god Dynamic ensusiast, måtte jeg selvsagt ha litt reklame med meg i lomme til en hver tid (Laget på PC i korrekt pixel størrelse, og satt som wallpaper på tlf :)
Da skal jeg drikke min kopp med te, se en episode med Futurama på DVD, og prøve disse søvngreiene på nytt :) Kom gjerne med innspill og kommentarer.. |
Edited by - zemtex on 2008/06/20 02:28:09 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/06/20 : 03:00:47
|
Det är snyggt,det är läckert och jag tycker om din lilla tabell du gjort. Fast det står Powreamp istället för Poweramp i den.
Och Pre`n är bara för snygg för att vara sann. NLE rocks. Har själv ett par av hans kablar och dem lär aldrig bytas ut. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2008/06/20 : 13:18:14
|
Mycket fin anläggning! Jag är själv dp-frälst sedan länge och jag förstår att det där kan spela riktigt bra!
|
Stereotypen |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 22:58:35
|
Heisann
På grunn av høyst planlagte grunner, blir det ikke tid til flere oppdateringer i denne tråden på et par uker... men siden denne tråden ligger under billedtråder, får jeg kanskje legge ut et bilde, som kanskje avslører hva den planlagte grunnen er for uke 26...
inntil videre, ha det flott folkens!
mvh Kai |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 23:03:27
|
Se grattis. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 23:06:58
|
Kul idé med en kronologisk tabell! |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 12:18:13
|
Takker for kommentarer så langt :)
Da var brudevalsen unnagjort, og ferien går mot sine siste timer, bokstavelig talt... Det kommer mer tekst og bilder etterhvert, men inntil da lar jeg disse bildene gi et hint om hva som fyller opp dagene for tiden...
mvh Kai |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 19:16:22
|
Siden det er en bildetråd, må man vel spe på med litt bilder. Og i og med at jeg hadde et svært oppegående "lydstudie" i dette objektet, mener jeg bildene har sin rett til å få bli med i denne tråden. Objektet det er snakk om er en VW Golf Gti 16V. Min store ungdomsdrøm var en rå Gti, og etter litt intensiv sparing av lønn og mye jobb, hadde jeg en bil som gav meg mange gode stunder langs den norske landeveien..
Har bilder av lydinnstalleringen og det ferdige resultetet et sted, men det stedet vet jeg desverre ikke pr dags dato :( Så inntilvidere blir det er par ekteriørbilder :)
I denne stod det (for den som bryr seg) et anlegg basert på Alpine headunit, Alpine amp, Rockford Fosgate kondensator, Amega frontset, Rockford Fosgate midbasser, Alpine V12 sub. Dette spilt som F** |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 22:46:10
|
Får vel prøve å holde tråden i live alene, så fortsetter på sagaen om hififolket, kaap edition...
Ifølge min tabell, har jeg kommet til år 2003, hvor neste milepæl oppsto, for å si det mildt! Kort sagt, bydde muligheten seg om salg på DPA 6.0 og DIY pre'n, samtidig som det kom en DPA 6.5 på HFS. Etter noen søvløse netter ble avgjørelsen tatt (var student for øyeblikket, så cash-flow'n var ikke den beste, men det gikk). En søndag dro jeg og co-pilot, brodern, sørover til barteland for å hente 6.5n. Utpå ettermiddagen nådde vi avtalt sted/hus, hos felles bekjent av selger og brodern. Litt hifi prat ble det selvsagt, pizza ble spist, bankgaranti ble overlevert og ei stor j*vla treske ble plassert bak i bilen (den i forrige innlegg faktisk). Ved midnatt kom vil tilbake til kaap-residens, hvor 6.5 ble bært inn (kjente det i ryggen en ukes tid, men ingen varige men heldigvis...) hvor den ble satt på strøm for oppvarming. Etter litt kveldsmat hos brodern, returnerte vi hos meg, og noen utvalgte låter ble spilt på DPA 6.0. Deretter ble 6.0 dratt fram og 6.5m satt på samme plass. Mine forventninger var relativt beskjedene, men selvsagt at det ble litt bedre enn før.... og forskjellen uteble ikke... Det ble rimelig kjapt avklart at det her var snakk om langt mer power, fra topp til tå. DP lyden var ikke til å ta feil av, og har ikke andre måter å beskrive det på den dag i dag, at det var som at en motor hadde fått turbo-mating, bare uten evt bieffekter deg gir ;) Føler det er nå på tide med noen bilder fra den nevnte seansen, hvor 6.0 og 6.5 bytter plass... men først måtte de selvsagt stå skulder til skulder for fotografen/eieren...
For den som lurer på det, så har dagens DP A1(S og B) samme størrelse som 6.0.... (det sier kanskje sitt) |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/08/12 : 11:45:47
|
riktigt bra upplägg och trevlig anläggning med fina bilder!!! |
eoJeud |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 11:50:04
|
Tackar for det, guy gadbois och 80-talet :)
..men vi må vel holde sagaen gående... og i mot slutten av 2004 så det ca slik ut:
MEN i inngangen til 2005 lå dette på stuegulvet...
|
Edited by - zemtex on 2008/08/13 12:35:11 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 12:22:33
|
Det var ju inte litet det där steget! Är det klass A eller? |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 12:42:16
|
Hey, nej, det e inte klass A. Noen data:
# Effekt: 2x350W @ 8 Ohm, 2x700 @ 4 Ohm # Dimensjoner: 534 x 241 x 465 mm (BxHxD) # Vekt: 58kg |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 14:29:27
|
Ser fram emot att få veta vad som gömmer sig på sista bilden... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 13:31:32
|
.. joda.. neste milepæl avdukes snart.. men fant et par bilder til i arkivet som kanskje er brukbare til denne tråden..
Dette var altså på slutten av 2004.
Og neste trinn kommer så snart jeg har letet fram og redigert noen bilder.
-Kai |
|
|
zemtex
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 14:12:18
|
Nei, får vel kanskje let the cat out of the bag
Store og lillebror
Første plassering
Andre plassering og det ny racket