HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 OcA's härliga prylar! Uppdaterad! 101129
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/12 :  14:00:58  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Gå till sista sidan för att läsa om mina uppgraderingar...

Mitt System

PMC GB1
Denon DCD 1550AR
NAD S300
Supra EFF ISL
Straight Wire högtalarkablage

Efter att ha haft både Cervin-Vega (Huga!!! Vad tänkte jag med?!), B&W 6-serien samt B&W 801F har jag fastnat för PMC GB1. Ruskigt bra högtalare som passar både herrn och frun i huset. Herrn för att den har ett så förbaskat bra klipp och släpp i ljudet och frun för att de är snygga!

Köptes nya hos Lyssna i Ystad och de var inspelade redan näör jag fick dem. Sade åt Olle på Lyssna att sätta upp dem i butiken och köra en 150 timmar med dem innan jag hämtade dem. Avskyr att spela in grejer!

De parades med min gamla sunkiga Denon PMA 525 pga att jag sålde min Primare A20MkII för att ha råd med högisarna

Som signalkälla används en Denon DCD 1550AR och kabel därimellan är Supras EFF ISL.

Ljudet från denna combo var bättre än förväntat. Något snäll i basen kanske, men hyffsat bra ljud för att vara drivet av en stärkare för runt 2 lakan. Med lite tid visade det sig dock att ljudet saknade mycket detaljer och ljudbilden var väl liten. Tanken på ny förstärkare hade funnits där redan från dag ett och nu var det dags för stärkerijakt!

Letade med ljus och lykta efter en strömstark maskin med en prtion värme och bra botten och baskontroll. Stannade efter ett par turer i både Kina och USA på en NAD S300. HÄmtade ut den på Bussgods i Malmö och fick något av en chock då besten var enrom och knappt gick att bära. Jag väger nätta 60 kilo och stärkaren med karton väger 31 kilo, så det var med nöd och näppe att jag kunde bära ut den!

Väl vid bilen (Mazda Miata), visade det sig att den ej fick plats i skuffen, utan den fick finåka bredvid mig i passagerarsätet.

Svettig, darrhänt och utmattad släpade jag in besten i racket, kopplade in alla kablar och noterade den utsökta kvaliteten på maskinen. Verkligen solid!

Efter kabeldragningen drog jag genast igång den och struntade fullkomligt i att värma upp den. Satte igång direkt med en skiva jag lyssnat väldigt mycket på och använt som referens vid utvärdering. Skivan är
Dream Theater Images and Words
.

Första intrycket var att herrejösses, vem satte på suben?! Blev verkligen en stor skillnad i basen! Både detaljer, kontur och ren kraft höjdes med flertalet nivåer! Ljudet är enormt med stoooor ljudbild och en balanserad klang med en liten nypa värme. Just ljudbilden är det som imponerar mest. Både i bredd, djup och höjd. Högtalarna försvinner fullständigt och ljudet ligger en bra bit bakom högtalarna.

Det som anläggningen är bäst på är att sortera ut innehållet på skivorna. Detaljer jag ej hört kommer fram, instrumenten separeras på ett sagolikt sätt och man kan verkligen peka ut var musikerna står. Även röster låter mycket bra och det är fin höjd på dem. Tidigare kunde jag reta mig på att röster låg ganska så lågt i ljudbilden. Numera är det bättre höjd och det låter naturligare.

Till kablar används mellan stärk och högisar Straight Wire av okänd modell. Fick med dem på köpet vid Primare-köpet. Ska lägga upp bild på dem så ni kan se vad det kan vara! Är iaf en rejält tjock sak, ungefär som en fet trädgårdsslang.

Använde mig tidigare av Soundcare Superspikes under högtalarna, men har upptäckt att det låter bättre, mer rytmiskt och organiskt utan dem. Me spikes blir ljudet väl hårt och skarpt och mycket av rumsinfon försvinner.

Musik

Vad lyssnar jag mest på då? Mycket hårdrock och metal blir det.

Bilder

Det är verkligen små högtalare. Notera att CD-fodralet ser rätt stort ut...

Anläggningen från sidan. Den som gissar rätt på vilket program som går på TV'n bjuder jag på lussebulle!

Rakt framifrån rätt in i hyllan Magiker från IKEA!

Närbild!

Högtalaren baki

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2010/11/29 10:01:59

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/12/12 :  14:16:38  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hjälp: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27465
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/12 :  14:19:22  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag bockar så djupt att huvudet slår i skorna!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:10:32  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Tjenare!

Hårdrock och metal.....Hmmmm!
Dreamtheater vet jag ju redan att du tycker om,de e feta!Speciellt Portnoy - trummisen tycker jag om

Okej,var står du i musiken då?Hårdrock lyssnar jag på dagligen
Masterplan?
Maiden?
Rhapsody?

Tog de som dök upp i min skalle,nåt du lyssnar på ...?

Up the Irons!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:41:35  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
OcA.Du har gjort ett bra val av högtalare. Var och lyssnade på modellen över din på Hifi Consult,den var riktig rolig att lyssna på, jämfört med Acoustic Beethoven Consert Grand.Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:50:09  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Grattis till en bra högtalare.
Jag har storebror FB1+ och är hur nöjd som helst . Jag har även haft en DCD-1550AR som precis i dag har skickats till sin nya ägare. Jag trivdes bra med den och den spelade jämt med ett flertal betydligt dyrare spelare. Nu har en annan spelare tagit dess plats och då har det börjat hända saker med musiken .

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:12:20  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
OcA: Väääldigt smala högtalare...å TL..de ä inte vanligt...spännande

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:23:06  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kul med positiv respons!

Jodå, Masterplan, Maiden och lite annat finns i CD-stället. Rhapsody och annan power-metal lyssnar jag inte mycket på numera, men när jag var 16-17 var det rätt mycket "for the king and for the kingdom" i 180 bpm...

Lyssnar mycket på prog-metal i alla dess former och har precis upptäckt ett polskt band som heter Riverside som är strålande bra!

CD'n är den som står närmast att uppgradera, men det kommer jag inte göra än på ett tag tror jag. Är faktiskt extremt nöjd med ljudet. Kristallklart, tight och med väldigt musikaliskt sväng och timing. Helt ofärgat är det också, från lägsta bas till renaste diskant. Allt annat låter beslöjat och färgat jämfört med mitt system, mend et blir inte tråkigt och analytiskt heller - skitkul helt enkelt!

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/12/16 :  11:40:45  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message  Reply
Kul att se flera som kör med PMC, sitter själv, likt Eric V-ås, MYCKET nöjd med ett par FB1+. Dom är sällsynt neutrala! Skall nån gång slänga upp lite bilder på hur det ser ut men har hittills varit för lat...

Lyssnar själv också mycket på prog-rock/-metal. Faktum är att när jag igår slängde iväg en liten beställning (Neal Morse och Roine Stolts senaste verk) så åkte Riverside rent intuitivt upp på listan över kommande inköp! Och idag läser jag ditt inlägg ovan... Bådar gott mao...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/20 :  19:22:46  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Låter gott! Vore kul att provlyssna ett par FB1+ och se hur mycket mer botten där finns. I mitt rum räcker dock GB1 mer än väl...

Kul att det finns fler prog-metal nördar på forumet!

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/12/21 :  09:57:44  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message  Reply
Nu vet jag ju inte var du bor men om du har vägarna förbi Kalmar är det bara höra av dig, du är välkommen...

Även om högtalarna inte spelar optimalt just nu, de står i vardagsrummet som vore precis lagom stort om det hade gått att stänga igen dörrhålet ut till hallen... Hallen i sin tur är öppen till hela övervåningen (ca 85 m2) och trappan till nedre plan... Mycket energi som "går till spillo" där... Men å andra sidan är det ju bara vräka på så sjunger det i hela huset!

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:34:55  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Låter gött! Har ett par vänner som pluggar i Kalmar, så det är inte omöjligt att man slinker in där nån gång i framtiden! Var senast där och kollade på Magnum på Palace och drack mig lite berusad...

Själv huserar jag i Malmö.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/21 :  20:00:13  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Trevlig anläggning

Är det en Toy matinee cd på den första bilden?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/21 :  20:15:11  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Yepp, det är Toy Matinee! Ruskigt bra rock/pop med äckligt bra ljud dessutom. Synd att sångaren gått ur tiden, annars kanske vi hade fått fler skivor?

Har dessutom en av deras live-spelningar på datorn. Den är riktigt trevlig den med!

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/22 :  07:18:26  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Kul, Har själv ingen skiva med dom men jag tycker att deras "Last plane out" är en av dom bästa låtar som har gjorts

Dom har tydligen släppt en DVD: http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1280801/a/Toy+Matinee.htm
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:02:38  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Tackar för tipset!

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/25 :  11:35:24  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det har flutit en del vatten under broarna sedan jag la in mitt system här.

Händelse nummer ett var flytt från Skåne tillbaka till Norrköping, men det har ju inte så mycket med hi-fi att göra, så det lämnar vi därhän!

Efter att ha flyttat in i nya lägenheten har jag gjort en del småfix. Dels har jag hängt upp en rejäl fondvägg i tyg på väggen bakom högtalarna. Dels för att jag tycker det är snyggt, dels för att det var en dörr mitt i väggen och dels för att det tämjer diskanten en smula och minskar ner ekot i rummet.

Vidare har jag pulat med olika fötter till högtalarna och kommit fram till att SuperSpikes är det som funkar bäst. Ger en stadigare botten och mjukare klang rakt över registret. Har sen också köpt granitplattor på Beijer att ställa högtalarna på vilket har gett trevligt resultat. Energin från brukarna går inte ner i golvet vilket skonar både grannarna och golvet som inte börjar självsvänga...
Detaljeringen och separationen i ljudbilden blev också några hack bättre.

I hårdvaruväg har jag haft äran att ha en väns NAD S500i CD på lån eftersom han pluggar i England och inte fick plats med hifi'n i studentrummet. NAD CD'n är en mycket trevlig bekantskap som är bra på det mesta, jämntjock kan man väl säga. Inte fullt lika rytmisk som Naim, men inte heller lika såsig som Marantz. Kan väl inte säga att det är världens bästa CD, men den är en sorts allkonstnär och det gillar jag!

Har även sålt iväg min NAD S300 till förmån för ett hemmabioprojekt som verkar ha avstannat. Köpte en Yamaha DSP AZ2 istället och fick faktiskt ett i mina öron bättre ljud. Inte lika bumlig bas och inte lika rörigt ljud. NAD'en var väl svullen i basen och ganska varm i karaktären, vilket gjorde ljudet lite kvalmigt och trött. Vill ha mer fart och rytm i ljudet, vilket Yamahan faktiskt fixade bättre! Kul också med flerkanalsmöjlighet och kör man DVD i Dolby Digital eller DTS är ljudet riktigt bra! Är rejäl skillnad mot att köra vanlig stereo faktiskt, även om jag inte har några fler högtalare än frontarna.

Funderingar på ett slutsteg att driva frontarna med tog också fart härom veckan. Hade införskaffat en REL Stampede sub för att avlasta frontarna lite med NAD'en vilken funkade bra, men med Yamahan blev subben överflödig. Det räckte med PMC's bastryck, med subben blev det för mycket. Sagt och gjort. Subben åkte ut på annons och jag hittade ett Krell KSA 150 steg! I absolut nyskick och sådär vulgo-snyggt som bara amerikansk 90-tals hifi kan vara! Vi bytte rakt av, sub mot steg och färden gick hemåt. Väl hemma kopplades det in och jävlar i min låda vilken skillnad det blev! Bergfast kontroll! Superbt stor ljudbild, helt oansträngt oavsett volym och en detaljering som är helt sjuk! Placeringar i ljudbilden är väldigt exakta, både höjd, bredd och djup. Det blir heller aldrig ansträngt, utan det känns som man har hur mycket kraft som helst! Vilket inte är helt osant...
2x150 watt i klass A som dubblar hela vägen ner till 1 ohm!
Tyvärr blir steget rejält varmt och placering inne i möbel är inte att tänka på så det står mitt på golvet!

Kör biwire till PMC nu också. EKK till bas/mid och Straight Wire Symphony till diskanten. EN kombo som visat sig vara riktigt bra! Man får den dynamiska och detaljerade basen och mellanregistret, men slipper den lite hårda tonen i diskanten som EKK kan ha. För mig är det en rent lysande kombination som skänker stor njutning!

Bilder på härligheterna kommer så fort jag lärt mig hur man sköter brors digitalkamera...

Så ser det ut i nuläget, men ett försteg av bättre modell är på G eftersom det känns som Yamahan blir en rejäl flaskhals till Krellen...

More to come!

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/09 :  14:19:54  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Nu händer det grejer igen!

Har sålt av mitt Krell-steg och har börjat en bana inom PA-prylar (Perfect Audio??)

Kommer införskaffa två subbar med Peerless XLS 10" med tillhörande slavar matade med ett Mackie M1400 steg. På väg från Gävle är ett Mackie M1400 till som ska driva frontarna... Fördel med Mackie-stegen är att de har inbyggda hög och lågpassfilter! Perfekt när man ska köra basmoduler!

En annan nyhet jag inte skrivit om är att Yamahan är utbytt mot en Sony E9000ES processor som matas från datorn via ett Audigy-kort och sedan vidare med Supra Coax...

Ska bli spännande att testa de nya grejerna i veckan! Jag har stora förhoppningar!

2x250 watt till basarna och 2x250 watt till frontarna... Eller så bryggar man bassteget och får en bit över 1000 watt... Dregel!!

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/02/09 :  17:58:16  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
PMC är på min lista över högtalare jag vill höra.... och när man läser att två andra prog-fans på forumet har PMC så blir man ju knappast mindre intresserad. Men jag måste fråga hur stort rum du har? Jag har själv 21 kvadratmeter, och funderar på en ny stativare, men eventuellt en nätt golvare som du har.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2008/02/09 17:58:38
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/09 :  22:09:35  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har kört mina GB1 i rum från 7 kvadrat upp till 30 kvadrat utan problem... Bättre talare för under 20k lär du inte hitta! Har dock ej hört PMC's stativare, men att dömma på golvarna lär du inte bli besviken...

Har t.o.m kört mina GB1 med Denons minsta stärkare utan problem.. Dock mår de bra av rätt kraftfull drivning i större rum för att få fart på basen (som det finns tonvis av! Bra bas då, inte mycket - stor skillnad!)

PM'a om du vill ha mer info!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/09 :  22:49:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Bilder ??

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/09 :  23:34:55  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Magils -> Kommer i veckan!

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/14 :  09:20:34  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har kört nya prylarna nån timme igår på kvällen och jag säger bara:

OOOOOOOOOOOOOOJ!

Vilket jäkla drag! Total urkraft, kontroll, detaljering, luft i massor, samt ett bottenfundamnet som trotsar naturlagarna! Delar mellan frontar och sub vid 60 hz ungefär.

Låter mycket, mycket bra i två-kanal! Är extremt överraskad av hur bra dessa Mackie-steg låter! Tycker jag har bättre ljud med Mackie-steget än med Krellen! Krellen lät nästan inbäddad och murrig jämfört med dessa steg! Väldigt neutrala i ljudet, extremt bra detaljering och betydligt mer luft i ljudet. Basen är kort sagt - kanon! Tight och rapp när den ska vara det, jordbävning när det ska vara jordbävning!

Körde även en snutt ur Die Hard 4.0 och ordet infrabas kommer på tal... De flyttar luft dessa små atombomber! Kör substeget bryggat just nu då det petar ur sig 1400 watt och luffsar runt på tomgång mest hela tiden... Dynamiken är makalös! Fick nästan lock för öronen av de allra värsta lågbasjabbarna!

Så, inte bara ett system för röj och rock n roll utan även finlir! Det trodde jag inte...

Jag är iaf väldigt glad över att jag bytte från Krell till Mackie - det funkar hur bra som helst!

Bara lite små justeringar som ska göras med placering och en kontakt i steget behöver fixas till eftersom den glappar lite, tror det löser sig med 5/56 eller liknande...

Bilder kommer i veckan när jag får låna en digitalkamera!

Fan, vad kul den här hobbyn är när man hittar rätt!

Lågbas är extremt beroendeframkallande....

Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/03/28 :  12:19:41  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Kanske dags för lite nya bilder
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/19 :  10:39:35  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag är hopplöst dålig på att fixa detta med bilderna...

Har iofs en Nokia N95 som ska ha en bra kamera... Ska testa att ta lite foton på lunchen och se hur de blir!

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2008/06/05 :  08:30:47  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Detta verkar spännande, Bilder .

Kan det verkligen finnas grejer som låter bättre än Krell...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000