HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Med en annan Technic...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/06/02 :  22:03:55  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Ser en skarv i mitten av monstrena,är det för att kunna skruva isär dem i transportsyfte eller är jag ute och reser nu?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2008/06/02 22:04:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/02 :  22:11:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bosse ringde precis här - jag tipsade om att det kommer reportage just nu.

Pac, ja, jag tror rummet är runt 60 kvadrat.

McSquare, ja så är det. Högtalarna väger ca 200 kilo och måste plockas isär för at gå att flytta. De går även på hjul i botten. Sen kan man skruva ner fötter så att de står stadigt.

Nederdelen på högtalaren:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/02 22:12:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/02 :  22:20:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är svårt att på bild få en föreställning om hur stora dom är...


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/06/02 :  22:20:22  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Ah,vad smidigt.

Hade nog kunnat knäckt ett par ryggar annars med sina 200 kilo.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/02 :  22:25:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag ser nu att jag gick händelserna i förväg, det testades lite elektronik som Leif
hade med sig och såklart även lite kablar från Jorma.
Normalt spelar Bosse på förstärkeri från Kenwood (Försteg + rätt feta monoblock.
Minns ej modellen.) och en av Arcams bättre CD-spelare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/02 22:26:40
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/02 :  22:27:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det blev inga bilder på Bosses Kenwood-elektronik. Jag gick runt och lyssnade och plåtade högtalare så jag hann helt enkelt inte med.

Det som ser ut som en tavla mellan högtalarna är en absorbent.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/06/02 :  23:09:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Verkligen en raritet.
De är snygga i det stora rummet.
Skulle vara intressant om det finns info om specar, både högtalare och elektronik.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/03 :  07:15:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Här finns specar översatta med google translate


Google translate är ett roligt verktyg. Översättningarna kan bli ganska så roliga; "to play high-fidelity speakers in a series of superlative machines"... Ja, ja, om man kan ha överseende med sådana "missar" så får man reda på att AFP-FB100 spelar 35-40Khz(+-10dB) och att den har 92dB verkningsgrad. Man skall nog ta de där siffrorna med en nypa salt och mer som en vägledning. Det har hänt saker med både mätmetoder och mätsystem de senaste 30 åren.

Man får också reda på att diskantmembranet är överdraget med diamant och det finns en bild på ett baselement i genomskärning.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/03 :  07:22:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Mitt upp i allt plåtande och lyssnande så dök den klassiska HiFi-fikan upp.

Men den var snabbt undanstökad och vi gick vidare till roligare saker.

Bernt nämnde att Leif och Jorma tagit med saker;






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/03 :  07:26:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och det skulle så klart kopplas in!

Men det är ju någon där bakom!...


... Jajamen, ...


... Det är Bernt som kopplar in kablar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/03 :  07:55:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Som sagt, stooora är dom!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/03 :  08:18:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://audio-heritage.jp/TECHNICS/speaker/sb-m10000.html
Dær hittar ni dom jag næmnde innan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/06/03 :  08:30:30  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Högtalare på en flyttbarvägg praktiskt
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/06/03 :  08:57:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
De kostade motsvarande 65000:- Skr 1987(omräknat 1,500,000 yen). Vad blir det i dagens värde?


Med hjälp av Kungl. Myntkabinettet så skulle de kosta 112966.45 kr idag.

Japanerna har gjort en del roliga saker som inte kom hit som man får dregla över på vintagesidor. Vad jag har förstått så är plattelementen väldigt inne i Japan trots att skumkanterna är borta sedan länge och det inte finns nya att tillgå så renoveras de ändå.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/06/03 :  08:57:59  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Respektingivande. De ser ut att vara i bra skick dessutom!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/03 :  18:55:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
De har fått patina under de 21 åren sedan de lämnade den nedgående solens land. Men det finns ingen patina över sättet de spelar!

Efter idogt kopplande var det dags att lyssna igen...





Denna gången var det EAR509 och Gondul M som stod för matningen av jättarna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/03 :  18:56:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vilka härliga pjäser!

tänk den som kunde få tillstånd med ett par såna pjäser i rummet

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/03 :  18:57:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Om det blev bra? Spana in minerna...


Detta är en bild från den spända tystnaden under den första takten. Tyvärr missade jag de stora leendena som följde efter. Jag log själv så jag höll på att tappa kameran...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/03 :  18:59:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"Vilka härliga pjäser!" Ja, pjäser är just vad det är. Det var helt otroligt roligt att få chansen att lyssna på något så udda.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/06/03 :  19:10:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vilket härligt reportage! Bosse ser ut att tappa hakan på bilden
Jag är gruvligt avundsjuk! det skulle vara superskoj att få höra
och uppleva dessa någon gång...Alltid kul med udda grejjer!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/06/03 :  19:14:06  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag håller med, härligt reportage! Tack Pac!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/06/03 :  19:23:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Eftersom de är delbara, är det möjligt att bara köra en top/botten av högtalaren? Bara en fundering...
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/03 :  19:25:18  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Herlig reportasje, og noen fantastiske høyttalere!
I 1984 kjøpte jeg et sett med Technics SB- 10 med bånddiskant og flate mellomtone- og basshøyttalere bygget opp etter honeycomb- prinsippet. AFP 1000 må være "King Kong- versjonen" av SB- 10.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/06/03 19:28:07
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/03 :  19:44:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag har ingen aning om hur de är kopplade. Däremot är jag imponerad över hållbarheten och matrialvalen. Dessa har . De är helt orginal och har fått utstå 31 år i vår hårda värld. Det fanns inget som avslöjade "ålder" i ljudet. Det är en rapphet och pondus över hur de spelar som absolut inte avslöjar någon ålder. Snarare tvärtom, det spritter i dem som om de var bångstyriga ettåringar...
De spelar inte så djupt som man kan tro av storleken men det de spelar, det spelar de med en kontroll och pondus som fick mig att haja till.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/03 :  21:19:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, de spelade dynamiskt, klart och storslaget. Det är sällan man hör sång så realistiskt som dessa förmådde.

Leif hade med sig en mycket skum skiva med japansk slagverksmusik, och här kunde man tydligt höra att detta var hemmaplan för högtalarna. Horndynamik skulle jag vilja kalla det - det var ett grymt drag i anslagen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000