HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Abrahamsen Lyfter på hatten ( locket )
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:12:07  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Som medlem i KAS "Karlstad Audiophile-Sällskap" och big boss på El-Giganten så hade ett par medlemmar i KAS en möjlighet att få testa cd & förstärkare från Abrahamsen, och det är inget man tackar nej till.

Testobjekten var förstärkaren V2.0 och cd:n V1.0.

Jag kan tillägga att dessa produkter utvecklas av Per Abrahamsen, grundaren av Electrocompaniet.( Numera ej inblandad i det företaget)
Tillverkningen sker i Göteborg.

Då kör vi igång, och ja.. ni slipper kartonger & fikabröd.




Edit= bildproblem+stavfel...

Edited by - snare2 on 2007/05/29 14:49:43

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:37:43  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Mera !
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:44:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Vadå inget "fika".. Så här såg inledningskvällen ut då vi besökte värmland...


Så här startade det..Snare2 till vänster och Jajein till höger..




För att snart fortsätta så här...



och detta handlar om KULTUR och inte alkoholrelaterat trams..Tror en stor bunt här delar min uppfattning.. Dessutom ett härligt ljudtweek en go kväll med goda vänner...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/05/29 13:44:48
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:48:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Och för alla skall veta att Snare2 är Mr elgiganten så visas dessa bevisande bilder



Lite närmare




Och en close up.



Så.. Nu lämnar jag tillbaks tråden igen till ägaren..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/05/29 13:50:14
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:53:30  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Satan också.. jag får nog börja att träna för att fylla ut den skjortan.

Edited by - snare2 on 2007/05/29 13:55:42
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:34:38  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Vi rullar på med fler bilder...











Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/29 :  15:21:15  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Vi börjar med att lyfta av locket på cd-spelaren och se efter vad som döljer sig där.






Här ser vi den analoga sidan av cd:n.



Och här är den digitala.



2st AKM dacar (en per kanal), uppsampling till 24/192



Här kan vi se den ca 3mm tjocka metallbasen som drivverket vilar på, som i sin tur ligger på mjuka gummikuddar.



Drivverket är från Philips & har det fina namnet VAM1202/12
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/29 :  19:06:46  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Så, nu har man badat med barnen & fixat med välling

Dags med att visa förstärkaren lite avklädd.



2*70w/8ohm



Man har möjlighet att koppla ett bioförsteg osv för att bra köra slutstegdelen i förstärkaren vid filmtittande(lyssnande).








Ja, detta var de sista bilderna jag hade att bjuda på.

Mvh
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/29 :  19:16:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Tillverkningen sker i Göteborg.

Även tillverkningen? Woaw!

Läste en artikel i Fidelity kring just förstärkaren (tror jag).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/29 :  19:32:22  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Läckert värre!

Tycker kretskorten ser likadana ut som LC Audio`s Zapfilter2,kan det vara samma tillverkare som gör Abrahamsen`s kort tro?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/29 :  19:32:49  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Ja det stämmer bra EngelholmAudio.
Norska Fidelity har den numera förstärkaren som sin referens i prisklassen.
Det ryktas också om att den blir årets förstärkare i just den tidningen, så det är bara att gratulera Per Abrahamsen.

När det gäller tillverkningen så sker det i Göteborg som ligger strategiskt bra till rent geografiskt, då Norge inte är med i EU.

Mvh
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/29 :  19:49:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Intressant! Trodde inte det gick att bygga/tillverka i Sverige så billigt.

quote:
När det gäller tillverkningen så sker det i Göteborg som ligger strategiskt bra till rent geografiskt, då Norge inte är med i EU.

Ja usch och tvi för att exportera till icke EU land. Tror det blev 8 sidor tull-dokument när jag skickade till Norge...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/29 :  20:11:01  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Såg i ett reklamblad från El-G att det säljer dem i paket med högtalare. Dock verkar högtalarna helt klart ligga några prisklasser under elektroniken, eller har jag fel?

EDIT: Frågan hör kanske inte hemma här, ska inte sabba bildtråden.


Fick svar via PM

Fortsätt med intrycken...

Edited by - huzze on 2007/05/29 20:53:46
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/29 :  20:12:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
wow vilken snygg konstruktion.
Dock lite lite med kraft för mig men annars helt klart intressant.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/05/29 20:13:39
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/29 :  20:34:19  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tjusiga pryttlar, kul att de låter bra och att de blir uppmärksammade för detta också.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/29 :  21:21:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Då kommer några bilder till eftersom jag fick äran att delta med detta goa värmlandsgäng i förmodligen en av.. Ja om inte den första lyssningen öppet i Sverige..

Här ser man en framsida..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/29 :  21:23:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


En på den snygga "baken" också.



Så en som visar lufspalterna då värmen skall ledas bort vid lite mer ös på volymratten..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/29 :  21:28:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Så en helhetsbild ifrån uppstället...Vid fototillfället hade iofs Jajeins Krell KSA 300s kopplats upp på Audio Artistry "Vivaldi" högtalarna via Per G Jeppsons utlånade batteriförsteg...Detta eftersom bilden togs på morgonen efter vi just vaknat inför hemresan...Då hade vi ju lyssnat lite även på Krellsteget osv ...




den uppmärksamme ser en "goding" som står där i hörnet...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/05/29 21:29:45
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/30 :  07:55:13  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
När jag tittade på cd-spelaren hos elgiganten såg det ut som att "abrahamsen-skylten" satt fast med något kardborreliknande. Någon som kan visa/berätta hur den sitter fast?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/30 :  10:04:37  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag har inte vågat att dra i luckan/skylten på cd:n, men det är ett filtliknande matrial som skall dämpa släden lite och att få ett mjukare
"klonk" när man stänger cd-släden.
Min mening är att man gärna kunde ha sänkt hastigheten på släden lite för att få en lite "exklusivare" gång på den, inte för att den går så jätte snabbt men det är på gränsen för min smak.
Meningen var att "skylten" skulle vara i glas som resten av frontarna, men det var tydligen inga glasmästare som ville eller kunde göra dessa i STORA antal, så då fick det bli i samma metall som chassit.

Mvh
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/05/30 :  10:55:39  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Där ser man.

Kul att man kan få sina fördomar krossade ibland.

OT: Snare2 Du får ta min devis där ang träning... Bröst och bringa som en frukostflinga! (jag är bygd som hälsenan på en gråsparv)

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:35:22  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Snygga pjäser i övrigt... Men hur i all sin dar har dom tänkt när dom gjort knapparna i guldutförande???


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:40:15  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Quote
"OT: Snare2 Du får ta min devis där ang träning... Bröst och bringa som en frukostflinga! (jag är bygd som hälsenan på en gråsparv)"


Edited by - snare2 on 2007/05/30 11:41:07
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:53:38  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Knopparna är tillverkade i massiv mässning, & ja jag tror att designen delar upp folk i två läger.
Jag har alltid gillat Electrocompaniets design & här så går den verkligen igen. (vad annars)
Fast jag kan nog känna att det skiljer sig mycket från den övriga utrustningen som jag har, men som ett "paket" så ser det snyggt ihop tycker jag.

När jag tog hem dessa för test så gick min fru igång stenhårt på dessa i allafall när det gäller designen, annars är det bara ljudet från en HD som gäller.

Jag kommer ihåg när jag köpte mina Primare produkter(A30.1 & D30.2)så sa hon bara att "Du bär inte tillbaka dessa, bara så att du vet det...Guuud vad snygga).
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/05/30 :  12:24:26  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Såg att det kommer en CD-spelare i Classic serien också, CDP-1.
Kommer denna serie även säjas av El-giganten?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/30 :  13:07:49  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Fint reportage! Snyggt designade grejer, både utanpå och inuti.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000