Author |
Topic |
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 08:24:41
|
Köpte för ett par veckor sedan en Tube Box RIAA. Igår kväll ville testa den och det visade sig att den låter bara på en kanal, höger kanal altså . Bytte snabbt rören i hopp om att det kommer fixa saken men det gjörde inte det. När jag rör vid den under spelningen då hörs det ganska hög brum ur båda högtalare!? Kontaktade förra ägaren och han påstår att den fungerade perfekt hos honom och att det inte finns ngn anledning att den inte ska göra det hos mig. Ur vänster kanal kan höra svag signal oren när jag vrider balansratten längst ut till vänster. Även vissa höga toner kan komma framm då och då. Finns ngn här på forumet som kan ge tips, råd eller rekommendera reparatör i Stockholm!? |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
chja
Member
52 Posts |
Posted - 2008/05/17 : 12:54:36
|
Har du kollat kablarna till och från boxen? |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 16:14:47
|
Ja, det har jag gjort. Försökte i nuläge med allt möjligt men den funkar inte helt enkelt. Iof började det låta ur vänster kanal oxå, när man vrider balansknappen nästan max till vänster kommer ljudet i balans (volymmässigt altså). Dock är inte lika välljudande som på höger kanal. Sedan har jag försökt öppna boxen och titta in i den och det finns en skruv som håller ihop den i botten som jag naturligtvis sabbade. Dessutom har jag lyckas få sönder rören och ingången för strömförsörjning Nu är jag uppriktigt förbanad då när jag kontaktade säljaren påståd han att vi lyssnade tillsammans på den och att då lät den bra. Vad vi gjorde är att han satte en skiva på skivaspelaren i en eller max två sekunder och konstaterade att den funkar så fick jag RIAA:t. I självaverket kom det ljud även då ur ena högtalaren men jag trodde att det var låten som börjar på det viset. Ja, ja... Det var inte första gången man köper begagnade prylar som inte lever upp till beskrivningen. Nu måste jag ge mig ut på jakt efter en annan begagnad RIAA. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 16:14:39
|
Är du en kille som vågar pilla och löda lite så kan du ju alltid be att få detta flyttat till DIY-delen... Kanske någon finns där som kan ge dig tips. Isåfall kanske du kan fota av insidan/kretskortet och lägga upp bilder här, sedan be nån admin flytta tråden. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2008/05/20 16:15:00 |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 20:49:32
|
Tack Zix! Som sagt kunde jag inte ens öppna lådan ordentligt för att göra en ockulär inspektion. Skruven som sitter i botten och håller ihop det hela har jag lyckats förstöra. Bra tips dock. Ska be administratör att flytta tråden. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 21:54:31
|
quote: Skruven som sitter i botten och håller ihop det hela har jag lyckats förstöra.
Det blir till att borra bort skruvskallen sen är det lätt att komma åt. Rören är nog det minsta bekymmert att åtgärda. Det du beskriver som fel kan vara vad som helst allt från en kallödning till trasig konding. Men ge inte upp utan ta bilder på både komponent sidan och lödsidan så skall vi försöka hjälpa dig.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 11:59:11
|
Nu börjar det bli riktigt roligt Kanske ska jag köpa flera trasiga stereoprylar bara för att kunna använda borrmaskinen, som en riktig karl ska altså göra Faran är dock att andra prylar kan man öppna med skruvmejsel bara vilket suger bort det roliga. Men, men; Borrmaskin nästa Jag älskar faktiskt att skruva, peta och pilla i gamla apparater men har aldrig lyckats reparera ngn. Snarare har jag lyckats med att totalt förstöra några "reparationsobjekt". Vet inte vad det beror på!? Kanske på bristande elektronikkunskaper i kombination med allmän klumpighet av den svårare arten |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 22:30:10
|
Jag känner till det där med att vara klunsig... Ta det steg för steg bara, och ta det lugnt när du öppnar lådan, kolla så att det inte finns någon ytterligare gömd skruv du missat att lossa innan du öppnar lådan helt. Anslutningar till chassikontakter (signal hö/vä, jordskruv, m.m) går ibland till en "jobbig" sida, så att de hindrar dig från att öppna. Ibland är det lätt hänt att dra lite för hårt och dra loss en lödning. Men allt är inte förlorat bara för det. Simpla kabellödningar till kontakter går bra att få dit igen, en kretskortsbana som man river upp p.g.a. oförsiktighet är lite värre att laga, men på en rörkrets borde det finnas en god chans, även om det skulle hända. Undertecknad klump-nisse har nyligen lyckats montera isär en macbook pro (bärbar) och byta ut strömförsörjningskortet utan att paja något, så kolla på mig - det kan hända att man lyckas! |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2008/06/01 22:30:51 |
|
|
|
Topic |
|