HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylproblem!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/05/29 :  14:52:59  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Eftersom "chefen" inte föredrar att ha min vinylspelare där jag vill ha den, var jag och köpte en 5m förlängnings RCA kabel som jag tillfälligt tänkte dra tvärs över vardagsrumsgolvet och koppla in vid de tillfällen jag lyssnar på vinyl.

Problem:

Det uppstår ett relativt högt och irriterande ljud i högtalarna så fort jag kopplar om till phono på förstärkaren. Ett nästan vinande ljud... som någon sorts dålig mottagningsstörning på en gammal radio eller något. Man hör detta även genom musiken när man försöker avnjuta en LP....

Vad kan problemet vara?

Det är ett billigt lakritssnöre jag köpte och en Rega P2 jag kopplar till...

Borde inte vara störning från nätkablar i alla fall eftersom jag separerat alla kablar väl.

För stort motstånd?

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/05/29 :  15:09:09  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei.
Vet ikke hva slags pickup du har, men signalet fra en pickup ligger i beste fall i millivoltområdet-
Tror nok at det kan bli veldig mye som kan gå galt med en så lang ledning til RIAA, særlig hvis kabelen ikke er godt jordet og skjermet.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/29 :  15:15:28  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Du har en för lång kabel. Kabel ska vara så kort som möjligt mellan en skivspelare och phono ingången på förstärkaren. En lösning kan vara att du köper en separat riaa/phonoförstärkare som du ställer alldeles intill skivspelaren. Utgången från riaa´n är lågohmig och då går det bra att ha en flera meter lång kabel till din förstärkare. Viktig är bara att du nu kopplar in kabeln i en vanlig(Aux)högnivå ingång på din förstärkare.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/05/29 :  20:14:57  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
En lång phono kabel kan funka som en antenn, så det är möjligt att du drar in radio vågor via kabeln

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/05/29 :  21:50:02  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Byt chef

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/05/29 :  22:25:06  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Nja... "chefen" är i huvudsak en väldigt trevlig tjej så jag behåller nog henne!

Lösningen får nog helt enkelt bli att jag köper en bredare tv/stereomöbel där alla prylar får plats och som passar in i vardagsrummet i övrigt.

Allt för musiken och husfriden!
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/05/29 :  23:10:58  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Re: Byt chef:
Man bytter ikke sjef. Man oppgraderer.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/05/29 23:11:30
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/05/31 :  12:52:01  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Eller skaffa en separat RIAA och ställ bredvid spelaren

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/05/31 :  15:20:46  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Jag sålde mitt RIAA (NAD PP2) för en månad sedan... suck... tänkte inte jag skulle behöva det igen...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/31 :  22:15:48  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Lösningen får nog helt enkelt bli att jag köper en bredare tv/stereomöbel där alla prylar får plats och som passar in i vardagsrummet i övrigt.

Så ska det låta!

Waf, Waf!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000