HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud besöker Dan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:36:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Under dagen

*edit*

Glömde ju.......

Alla vill inte/kan inte fixa sitt rum. i Dans fall så trodde jag inte att det gick o få sådant välljud med det rummet. Och det var innan jag mätte !
Jag är inte Dan men jag förstår att han är nöjd o inte känner att han måste fixa till det. Basresonanserna hade jag däremot fixat.

Bara för att kort efterklang ska vara bäst betyder det inte att alla gillar det. jag ligger runt 0.4 o är själv mer än nöjd, så pass att jag inte känner behovat av att testa med kortare.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/04/05 16:39:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:36:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jasså, det låter ju mycket konstigt att du valt bort låg efterklang.

Okej.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/05 :  20:39:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
quote:
Du borde verkligen uppleva/höra ett rum med generellt låg efterklang för att förstå vad jag menar

Jag har lyssnat hos hificonsult i innersta (bästa) rummet på nästan exakt samma uppsättning som hos mig. Visst låter det bättre!!! Sedan hur det mäter vet jag inte.

Det roliga, som jag ser det, är att det låter väldigt bra hos mig precis som det är, MEN att det finns mer att ge. Resan är inte slut.

Artphotography
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/05 :  20:48:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Dan, du har en väldigt sund inställning till det där med akustikreglerade rum.

Det är kanske inte är behandlingen av den sista millisekunden av efterklangen som gör att det låter bra.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:02:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Dan, du har en väldigt sund inställning till det där med akustikreglerade rum.

Det var en konstig inställning Vad är "en väldigt sund inställning till det där med akustikreglerade rum"?

quote:
Det är kanske inte är behandlingen av den sista millisekunden av efterklangen som gör att det låter bra.........

Så du har jobbat så pass mycket med akustik så du har koll på vad alla dessa millisekunder har för inverkan på återgivningen?

quote:
Jag har lyssnat hos hificonsult i innersta (bästa) rummet på nästan exakt samma uppsättning som hos mig. Visst låter det bättre!!! Sedan hur det mäter vet jag inte.

Jag tror dessvärre de inte alls har speciellt låg efterklang. Sist jag var där hade de dock inte det. Om nu Svanå (och deras återgivninsfilosofi) varit inblandad där tror jag inte heller att de har speciellt låg efterklang...
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:18:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En mätning vid Sötepunkten

Efterklangen vid samma punkt

Mätt på 3 olika ställen

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:20:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Merkurius

PG skrev Kanske inte Att den sista Ms gjorde något.
Det är en stooor skillnad.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:34:32  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
OK Merkurius, nu vet vi vad du prioriterar. Det må vara tillåtet att prioritera annorlunda om man nu känner så.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:48:03  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Kul att få se mätresultaten. Det bör låta bättre än hos de flesta hemma hos Dan.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/05 :  21:51:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ser helt OK ut och jag förstår din kommentar Johan, basen är ju lockande att göra något åt.

I övrigt ser ju efterklangen OK ut och det är inte lätt att göra något åt efterklangen för att få den jämnare. Risken är överhängande att kurvan blir än mer lutande (med kortare efterklang för höga frekvenser).

Under ~400 Hz stiger självklart rtc vilket beror på att vi börjar träffa på rumsresonanser här.

Ps. Man kan igonorera papegojor.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  22:09:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
OK Merkurius, nu vet vi vad du prioriterar. Det må vara tillåtet att prioritera annorlunda om man nu känner så.

Ja visst är det så.

quote:
I övrigt ser ju efterklangen OK ut och det är inte lätt att göra något åt efterklangen för att få den jämnare. Risken är överhängande att kurvan blir än mer lutande (med kortare efterklang för höga frekvenser).

Det här var ju konstigt. För det första, det är väl klart att det går att göra något åt efterklangen utan att det blir mer lutande vid högre frekvenser. Sedan förstår jag inte hur du kan bedömma att efterklangen är jämn när skalan är helt uppåt väggarna på Y-axeln Om vi istället hade satt skalan så toppen ligger på 1 sek eller 1,5 sek hade det varit betydligt mer intressant. Johan, kan du fixa detta så vi får en bra bild?

quote:
Ps. Man kan igonorera papegojor.

Vad menar du med detta?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/05 :  22:31:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Merkurius, Du har en väldigt konstig inställning till andras uppfattningar vad det gäller akustik, och välljud ...

Din åsikt är tydligen den som gäller, för att ljudåtergivningen ska vara godkänd, allt annat är tydligen fel.

Din kommentar i tråden angående Dan's Burmesteranläggning och hans akustiska åtgärder...

quote:
quote:Dan, du har en väldigt sund inställning till det där med akustikreglerade rum.

Det var en konstig inställning, vad är "en väldigt sund inställning till det där med akustikreglerade rum"?

Jag vet inte vad du menar med "en konstig inställning", min utgångspunkt är, som så många andras, är man nöjd med återgivningen från sin anläggning, då är det bra.

Vad jag förstår av ditt resonemang är återgivningen endast tillfredställande när alla uppmätta parameter överenstämmer med en given mall, och då är frågan, vad är det som gäller för att du ska acceptera en musikalisk återgivning.

Är det en minimal efterklang, eller är det något annat som du kan mäta upp för att bli tillfredsställd?

quote:
Så du har jobbat så pass mycket med akustik så du har koll på vad alla dessa millisekunder har för inverkan på återgivningen

Nej jag har inte jobbat som akustiksnubbe, men du har tydligen, eftersom du kan dömma ut alla andra som har en åsikt eller tycker annorlunda än dig i frågan.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  22:31:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hittar ingen bra inställning för det, stooor bild!

http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/hemmahos/12/5.jpg

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  22:56:30  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Merkurius, Du har en väldigt konstig inställning till andras uppfattningar vad det gäller akustik, och välljud ...

Din åsikt är tydligen den som gäller, för att ljudåtergivningen ska vara godkänd, allt annat är tydligen fel.

Din kommentar i tråden angående Dan's Burmesteranläggning och hans akustiska åtgärder...

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
quote:Dan, du har en väldigt sund inställning till det där med akustikreglerade rum.

Det var en konstig inställning, vad är "en väldigt sund inställning till det där med akustikreglerade rum"?

--------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte vad du menar med "en konstig inställning", min utgångspunkt är, som så många andras, är man nöjd med återgivningen från sin anläggning, då är det bra.

Vad jag förstår av ditt resonemang är återgivningen endast tillfredställande när alla uppmätta parameter överenstämmer med en given mall, och då är frågan, vad är det som gäller för att du ska acceptera en musikalisk återgivning.

Är det en minimal efterklang, eller är det något annat som du kan mäta upp för att bli tillfredsställd?

quote:
Så du har jobbat så pass mycket med akustik så du har koll på vad alla dessa millisekunder har för inverkan på återgivningen

Nej jag har inte jobbat som akustiksnubbe, men du har tydligen, eftersom du kan dömma ut alla andra som har en åsikt eller tycker annorlunda än dig i frågan.

Åter igen ett konstigt inlägg från en administratör. Det var ju DU som skrev att han hade en sund inställning, därför tyckte jag att det var konstigt att du helt plötsligt bestämde vad som har var sunt och inte Vilken soppa du rört ihop
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  23:00:30  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Hittar ingen bra inställning för det, stooor bild!

http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/hemmahos/12/5.jpg

Se där, det var ju en bättre bild Hur har du mätt upp detta i rummet? RT30 extraherat till RT60? Vart placerade du micken i förhållande till högtalarna? Stod högtalarna placerade som de gör på bilderna när du mätte upp efterklangen?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  23:03:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Alright, det här är en bildtråd inte någon teknisk.
Pm med svar kommer

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/06 :  02:39:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Åter igen ett konstigt inlägg från en administratör. Det var ju DU som skrev att han hade en sund inställning, därför tyckte jag att det var konstigt att du helt plötsligt bestämde vad som har var sunt och inte Vilken soppa du rört ihop

??????

Vad är Du ute efter, Merkurius?

När jag skriver att Dan har en sund inställning vad det gäller akustikbehandling, så menar jag vad jag skriver, nämligen att i stället för att utföra alla åtgärder direkt så att det mäter rätt enligt de teoretiska reglerna, så tar Dan och utför saker efter hand som han lyssnar.

Dan är säkerligen medveten om vad han håller på med, och jag är helt övertygat över att han har större kunskaper om hur han vill ha det i sitt lyssningsrum än vad Du Merkurius har.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/04/06 :  08:13:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Alright, det här är en bildtråd inte någon teknisk.

Det var ju intressant.
Jag skulle vilja se frekvensgången i nedre mellanregistret från sweetspot.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/06 :  08:26:37  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
??????

Vad är Du ute efter, Merkurius?

När jag skriver att Dan har en sund inställning vad det gäller akustikbehandling, så menar jag vad jag skriver, nämligen att i stället för att utföra alla åtgärder direkt så att det mäter rätt enligt de teoretiska reglerna, så tar Dan och utför saker efter hand som han lyssnar.

Dan är säkerligen medveten om vad han håller på med, och jag är helt övertygat över att han har större kunskaper om hur han vill ha det i sitt lyssningsrum än vad Du Merkurius har.

Vad är du ute efter??? Jag skriver det jag tycker, ska det vara så svårt att förstå!

Det du beskriver ovan som "sunt" håller jag inte alls med om. Gör man som du föreslår kan man lätt gå vilse när man arbetar med att få ett rum så bra som möjligt. Exempelvis kan en åtgärd för att dämpa efterklangen göra att man upplever att "oj, vad döddämpat det låter". Sedan beslutar man sig för att ta bort den lösningen för att den inte funkade. I själva verket skulle man då ha fortsätta att dämpa lägre ned i registret för att bli kvitt känslan av att att man döddämpat rummet (ett mer korrekt ord för döddampat är feldämpat, eftersom man oftast dämpat för lite någonstans). Därmed inte sagt att man överhuvudtaget måste dämpa, man kanske tycker att det låter bra utan att dämpa något alls. Men det du tycker är en sund inställning till akustiska lösningar tycker jag är helt uppåt väggarna

Vaddå "större kunskaper om hur han vill ha det i sitt lyssningsrum", vad menar du med ordet "kunskap" här? Kunskap kring akustiska lösningar och hur de påverkar ljudet? Självklart får ju han tycka vad han vill om de akustiska lösningarna och estetiken i rummet

Kan du sluta tralla på med dina nonsensinlägg nu? Vill du mig något så kan vi ta och reda ut det på telefon. Ring mig på 070-225 16 38, jag svarar hela dagen fram till kl. 22.00
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/06 :  08:27:21  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
I det rummet tror jag ett par BAD-paneler placerade i hörnen från golv till tak skulle kunna göra en stor förbättring utan att det blir oestetiskt eller dött ljud.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67673

Det finns olika filosofier inom akustikreglering av rum och jag tycker nog att det är rimligt att folk får bestämma själva hur de vill ha det utan att bli påhoppade. Lite goda råd eller kommentarer utifrån ett annat perspektiv är inte fel men med lite måtta kanske?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/06 :  08:30:39  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Det finns olika filosofier inom akustikreglering av rum och jag tycker nog att det är rimligt att folk får bestämma själva hur de vill ha det utan att bli påhoppade. [...]

Bingolotto!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/06 :  08:31:52  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
"Döddämpat" rum är ett reflexfritt rum och används för mätning enbart, det låter inte särskilt roligt i sådana rum när man spelar med en HiFi-anläggning. Jag har själv lyssnat så jag vet.

"Feldämpat" rum är ett rum som inte uppfyller den specifikation användaren givit på hur det skall vara, kan bli olika för olika personer och deras smak.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/06 :  08:48:25  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
"Feldämpat" rum är ett rum som inte uppfyller den specifikation användaren givit på hur det skall vara, kan bli olika för olika personer och deras smak.

Nja, vet inte om jag håller med här. Man kan ju lägga in olika tolkningar i ordet "feldämpat" så jag säger inte att din tolkning är felaktig, jag uppfattar dock innebörden av ordet feldämpat på ett annat sätt. Jag menar att feldämpat är då man dämpat för mycket/för lite på ett visst ställe i frekvensregistret i förhållande till en psykoakustiskt rak frekvenskurva. Sedan är det ju givetvis upp till var och en att tycka vad dom vill om resultatet.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/06 :  09:36:54  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Off topic: Efter denna betydande insats i Audionets fina bildtråd om Dans likaledes fina anläggning tycker jag att Merkurius är väl värd en månads semester.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/06 :  09:38:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett mycket trevligt och vackert rum Dan! Man kan nog göra ganska diskreta åtgärder ändå
för att få ordning på de egenheter som finns, utan att förstöra estetiken.

quote:
Vilken soppa du rört ihop
Undrar just vem som rör ihop soppa här...

En illasmakande soppa dessutom. Ett sånt strömhopp av grodor ur någons tangentbord har jag sällan sett.
Så trist attityd, lite rum för någon annans åsikter skadar inte. Tyvärr var papegojliknelsen mycket träffande.
Att rapa upp andras åsikter gör inte en själv till någon auktoritet, snarare tvärtom!

Tack för ett trevligt bildreportage trots detta inslag!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/04/06 09:40:49
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000