HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud besöker Dan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/04/04 :  10:28:18  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply


Jag såg något komma krypande, en orm som käkat upp en liten förstärkare



Den letar sig in mot ett nytt byte.



Den ringlar sig fram totalt utan skräck, den tar tag i Supernovan och ruskar liv elementen.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/04/04 :  10:48:57  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply


Dags att runda av det hela. Här är en bild i möbleringsmode, så här ser det ut när vanligt folk kommer på besök. När det är dags för Dan att lyssna seriöst så flyttar han bak soffan, något han även gör med lyssningspositionen.



Vi har trots allt precis våldgästat en "Mästerfotograf" och vad kan vara bättre än att avsluta med en läcker bild från honom med hur lyssningsmoden ser ut

Jag vill passa på att tacka Dan och hans Lotta för att de delar med sig av deras hem, Tack!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2008/04/04 11:04:50
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/04 :  14:43:24  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Man ser tydligt vilken plats i soffan som är mest populär.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/04 :  18:51:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Vad fint reportage du gjort Audionet Tack så mycket för att du visat mitt system på ett trevligt och informativt sätt!!

Jag trivs ypperligt med ljud och utseende men är samtidigt fullt medveten om att det finns plats för förbättringar. Det kanske det alltid finns...det är väl en del i hobbyn att försöka utveckla och förfina. Nästa förbättring blir just uppgraderingen på högtalarsidan och möjligen några små ändringar i rummet för att plocka ner lite efterklang.

Jag ska nu avnjuta nyinkommen CD som låg här och väntade på mig, Jackson Browne, som jag beställde på rekomendation av Audionet.
Jag är lite trött efter några intensiva dagar och en obehaglig "kontrollerad nödlandning" med SAS i eftermiddags....
Men sedan ska jag sova gott och leka med mina barn imorgon

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/04 :  19:01:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Underbar läsning om försteget och riaat

http://stereophile.com/solidpreamps/705burmester/

Artphotography
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/04 :  19:11:14  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
finns det ett par vita, tunna handskar vid varje pryl eller har du bara ett par?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  09:01:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:



Hej,

Rummet ser ganska kalt ut. Hur har du löst det här med akustiken? Jag förstår att det är svårt när man har andra familjemedlemmars önskemål att tänka på men ett sådant dyrt system förtjänar ju bra akustik, eller hur?
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/04/05 :  09:47:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Hur har du löst det här med akustiken?
Inte säkert att det behövs. Maybe Johan is still analyzing...

http://bildarkiv.hififorum.nu/Audionet/6/analys.jpg

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/05 :  09:54:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Ampalang, nej jag har inte provat hörlursingången då jag inte har hörlurar. Funderar starkt på att införskaffa några ok lurar så då kan jag återkomma...

Vita handskar finns till varje komponent men de använder jag aldrig. Fingeravtryck blir ju lätt på krom men det syns inte från soffan utan bara när man går fram så det är inte hela världen. Jag använder kameralinsduk tar bort lite då och då!

MatsT, joooo, sweetspot kudden bytar jag ut en gång i månaden så den får vila sig på annan plats....

Merkurius, kalt har faktisk aldrig någon sagt tidigare. Tror inte du tyckt det ifall du varit här. Däremot finns inga specifika åtgärder för akustiken och jag håller absolut med att mitt system förtjänar bra förutsättningar. Sladd och Johan har gjort enkla mätningar och fått samma resultat, det finns problem, men samtidigt är det ingen totalkatastrof. Höjden, 3.30 till tak ställer till det något, men visst finns det tänkbara åtgärder.


Artphotography
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  10:04:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Merkurius, kalt har faktisk aldrig någon sagt tidigare. Tror inte du tyckt det ifall du varit här. [...]


Utifrån bilderna att döma så ser jag endast en matta och en fotölj som dämpar nämnvärt. Har jag missat något?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/05 :  10:21:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Där finns inte mindre än 7 stycken 70x100cm canvas tavlor med 30mm markskiva bakom och 1 styck 100x100cm canvas tavla med 50mm dacron skiva bakom. Det är väl i det närmsta 6m2 lite dämpning på väggarna. Inte många rum jag sett som har så pass många tavlor i den storleken.
Mattan är inte mindre än 15m2 stor och fåtöljen är en stor absorbent med plats för två vuxna. Kan alldeles säkert förändras till det bättre i akustiktermer, men att det är kalt har jag dock inte hört!

Artphotography
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/04/05 :  10:45:50  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Trevligt system och trevliga bilder! Dom där sofforna var jag själv lite sugen på, men då hade vi redan skaffat en annan.

Vad gäller "kalheten" beror det naturligtvis vad man jämför med och är van vid. Merkurius har nog lite andra referensramar än många andra.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  10:49:06  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Där finns inte mindre än 7 stycken 70x100cm canvas tavlor med 30mm markskiva bakom och 1 styck 100x100cm canvas tavla med 50mm dacron skiva bakom. Det är väl i det närmsta 6m2 lite dämpning på väggarna. Inte många rum jag sett som har så pass många tavlor i den storleken.
Mattan är inte mindre än 15m2 stor och fåtöljen är en stor absorbent med plats för två vuxna. Kan alldeles säkert förändras till det bättre i akustiktermer, men att det är kalt har jag dock inte hört!


Okej. Då har du ju, trots mina visuella intryck, lite dämpning. Hade du någon bakomliggande plan (ur akustisk synvinkel) när du satte upp markskivorna? Alltså, vad ville du åstadkomma med att sätta upp den typen av dämpning och varför just där?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  10:51:05  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Vad gäller "kalheten" beror det naturligtvis vad man jämför med och är van vid. Merkurius har nog lite andra referensramar än många andra.


Vill du få mig att verka tokig eller? Ja, det där på golvet var ju ett roligt, långvarigt expiriment Nu har jag dock en tjock och fin heltäckningsmatta istället
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  10:54:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det ekar ganska friskt hemma hos Dan o jag har fortfarande svårt att fatta att det lät så bra som det gjorde. Här är potential så det visslar om det !!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:30:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Det ekar ganska friskt hemma hos Dan o jag har fortfarande svårt att fatta att det lät så bra som det gjorde. Här är potential så det visslar om det !!!


Okej, det var liksom dit jag ville komma. Med den takhöjden och den dämpningen är det nog lång efterklang där. Trivs Dan med ljudet är ju allt frid och fröjd. Jag skulle nog ha lagt ner mer arbete på att få ned efterklangen och därmed få en mer njutbara återgivning (dvs. som jag funnit mer njutbar)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:32:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har mätningar, är det Ok att visa Dan ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:01:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Självklart får du visa mätningar. Jag blev faktiskt lite paff med efterklangen, att det finns eko! Jag har inte upplevt eko till vardags. Ifall man sitter och pratar i normal samtalston utan musik så känns det inte överhuvudtaget som där finns eko. Men Johan bevisade det klart och tydligt....

Med denna information håller jag med Johan att potentialen för förbättring blir ju då helt uppenbar och eftersom vissa skivor spelar smått fantastiskt redan nu så är det fortfarande en bit kvar på denna spännande resa.

Du frågade också Merkurius ifall jag hade någon plan med markskivorna. Nope! Jag tänkte bara så simpelt att lite dämpning bakom alla tavlorna kan inte skada.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:03:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply


Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:50:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det var ett par STOOOORA högtalare !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:04:23  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Det ska bli intressant att se efterklangsmätningen.

quote:
Självklart får du visa mätningar. Jag blev faktiskt lite paff med efterklangen, att det finns eko! Jag har inte upplevt eko till vardags. Ifall man sitter och pratar i normal samtalston utan musik så känns det inte överhuvudtaget som där finns eko. Men Johan bevisade det klart och tydligt....


Jag tror inte att man talar om regelrätta ekon såsom du uppfattar ordets betydelse. Efterklang märker man på ett annat sätt. I ett rum med låg efterklang kan folk få för sig att det saknas "luft" i inspelningen vilket jag inte alls håller med om. Med låg efterklang hör man lättare efterklangen i inspelningsrummet och mindre av efterklangen i uppspelningsrummet

Du borde verkligen uppleva/höra ett rum med generellt låg efterklang för att förstå vad jag menar. Jag har för mig att du bor i Västra Götaland, stämmer det? Om du är intresserad får du komma förbi mig i Göteborg och lyssna i mitt rum som har en efterklang på strax under 0,2 ms i hela frekvensbandet ner till schröderfrekvensen

Edit: Stavfel

Edited by - Merkurius on 2008/04/05 16:05:36
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:18:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Du borde verkligen uppleva/höra ett rum med generellt låg efterklang för att förstå vad jag menar. Jag har för mig att du bor i Västra Götaland, stämmer det? Om du är intresserad får du komma förbi mig i Göteborg och lyssna i mitt rum som har en efterklang på strax under 0,2 ms i hela frekvensbandet ner till schröderfrekvensen

Jag håller med dig att det är något att uppleva! Jag har själv haft liknande prestanda i mitt rum (0.25 ms ) men har valt bort det till förmån för andra egenskaper. Men jag skulle aldrig vilja vara utan erfarenheten av ett rum med låg efterklangstid.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:26:22  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Jag håller med dig att det är något att uppleva! Jag har själv haft liknande prestanda i mitt rum (0.25 ms ) men har valt bort det till förmån för andra egenskaper. Men jag skulle aldrig vilja vara utan erfarenheten av ett rum med låg efterklangstid.


Jasså, det låter ju mycket konstigt att du valt bort låg efterklang
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:30:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dan bor i Skåne, o alla vill kanske inte följa teorin till 100 %

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:32:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Dan bor i Skåne, o alla vill kanske inte följa teorin till 100 %


Okej då vet jag det, men vad menar du med att "inte följa teorin till 100 %"?

När kommer mätningarna?
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000