HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 JJlabs Stage Absorb Backdrop (tjockt tyg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/25 :  23:33:29  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Va tror ni om köpa lite JJlabs Stage Absorb Backdrop och sy på på baksidan av gardinerna i mitt hifirum (tex)? Eventuellt på fler ställe för att få ner eko känslan i rummet men på baksidan av gardinerna så märks det inte rent visuellt.
Eller kan jag lika gärna hitta något annat tjockt filtliknande tyg och använda?

Ni hittar produkten på www.jam.se, sök på "JJlabs Stage Absorb Backdrop ".

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/02/26 :  11:31:45  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Det är ju en backdrop, som är gjord för att absorbera cymbaler och skit för att det inte ska slammra så mycket på scen. Alltså, du gör väldigt rätt i att hänga upp en backdrop!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/02/26 :  12:12:21  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Jag köpte scenmolton (=backdrop) från Ljudbalans. http://www.ljudbalans.se/ De är billigare och har ett större utbud än Jam.

Det är ett mycket praktiskt och tjockt tyg som är lätt att handskas med. Skrynklar inte, bara att klippa till utan att fålla. Jag skaffade dubbla gardinstänger och har bara svept veckat moltontyg runt den bakre stången. Har även satt fast tyg på baksidan av en bokhylla.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2008/02/26 :  12:41:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Draperi/backdrop är kanon för att dämpa diskant och mellanregister men sedan behövs något som tar lägre frekvenser så att rummet får en jämn dämpning.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/02/26 :  13:02:36  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ah, så trevligt.

Micke_Y: Jovars. Men jag börjar med att fixa den hårda diskanten. Bumlighet klarar jag av rätt bra så det kan vänta lite.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/02/26 :  13:10:55  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
På väggen bakom gardinen och moltontyget har jag hängt 7 cm tjockt akustikskum för att fånga ännu något lägre frekvenser. En krok på väggen och en ståltråd genom akustikskummet -enkelt och effektivt. Mineralull i ett par hörn kompletterar suveränt!

Edited by - Njord on 2008/02/26 13:22:56
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/07 :  09:09:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Det är ju en backdrop, som är gjord för att absorbera cymbaler[...]

Vart kommer detta ifrån
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/07 :  09:49:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag har hängt upp en massa molton på hela väggen bakom högisarna, badrummet försvann, men frun blev sur....

Du kan ju kika i slutet på denna dåligt uppdaterade tråd... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 ( måste fylla på med nya bilder, jag har ju Molton i mitten också numera.)

edit: åtgärdat...

Köper man på Jam och paketet med 3x7 m för 1000 pix är det ett bra pris. Tyg är dyrt!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/03/07 10:26:00
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/07 :  09:55:57  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Magils: Snyggt! Du kan väl säga till frugan att det är ett flammsäkert tyg så det börjar inte brinna tyget
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000