Author |
Topic |
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 19:19:08
|
Hej alla.
Jag har haft problem med en enveten rumsresonans i mitt lyssningsrum och jag trodde att mina nyinköpta basar skulle tämja den utan problem. Jag köpte två basar för jag har hört att man med två lättare ska få en jämnare frekvensgång i hela rummet. Basarna har även inbyggd automatisk frekvensjustering (Velodyne SPL-1000R) men jag kan inte påstå att det hjälpte. Den envetna rumsresonansen kvarstår. : (
Vad skall jag göra för att bli av med den?
-Kan jag placera en bas i det högra främre hörnet och en i det vänstra bakre hörnet av rummet (jädrar vilken lång subkabel jag skulle behöva).
-Kan jag ta hjälp av t.ex. Svanås Varitunes? Skulle inte den metoden bara sänka nivån vid min mördarfrekvens? Jag skulle väl inte bli av med självsvänget som uppstår? (oerhört irriterande, känns som att det slår lock för öronen)
-Är en ny vägg min sista utväg? (förminska rummets dimensioner)
Jag skall ta och mäta upp rummets dimensioner och posta dem här så fort jag kan.
Tack på förhand, Pelle. |
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 19:45:06
|
Björn-Ola: Jag ska testa det. Men jag behöver fortfarande hjälp med lösningar. : )
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 20:02:35
|
CC: Så man blir av med "självsvänget" också? : D
Ca-pris?
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 20:21:18
|
Problemet är att du har alldeles för lång efterklangstid i basen (det har de flesta) och det måste åtgärdas. Du gör det genom att stoppa in helmotzresonatorer avstämda för lämplig frekvens. Jag skulle titta NOGA på Johan Björklunds tråd där han även visar på mätningar på effekten. Johan rör är mycket billiga.
Annars funkar Svanås V4 och V6 mycket bra.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 21:03:01
|
Just den tråden är det. Det finns andra trådar på DIY som beskriver det. Vet inte vilka som gjort sådana men kanske att Bernt gjorde en.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 15:22:53
|
Nu har jag dimensionerna på mitt rum: 208 (h) x 389 (b) x 761 (d).
|
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 17:20:27
|
Lägger jag in 2.1m, 3.9m, 7.6m här: http://bildarkiv.hififorum.nu/bjorn-ola/tubetraps/resonanser.xls så hamnar de värsta peakarna på 45 och 89 Hz enligt grafen. Stämmer det?
Ska jag rikta in mig på att dämpa resonansen vid 45 Hz i första hand? Är det 69 Hz som står på tur efter det eller är det 89 Hz? Behöver jag bry mig om peaken vid 24 Hz?
|
Edited by - Pelle on 2008/02/25 17:36:16 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 17:42:53
|
89 är en multipel av 45 så dämpar du vid 45 med en Helmholtzare så dämpar du även den vid 89. Tror jag. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 17:52:57
|
Du har två rumslängder som ligger farligt nära varandra och det är förmodligen orsaken till ditt problem skulle jag tro. Resonanserna hamnar på 44, 45 Hz och 88, 90 Hz. Du får också ett "hål" mellan 45 och 70 Hz. Rumsresonanserna har en viss bredd, därför kommer 44 och 45 Hz-resonanserna att förstärka varandra. Jag är inte tillräckligt kunnig i vad som spökar när det slår lock för öronen, om det är utsläckningsfenomen eller tvärtom. Jag hoppas att en akustikexpert hittar hit till forumet.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2008/02/25 17:54:25 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 20:28:37
|
Ämnet är mer komplext än vad ett forum tillåter diskuteras!
Ett enkelt exempel på detta är att du inte alltid kan dämpa vissa frekvenser i det/dom hörn du tänk placera din helmholtz.
Ring nån, sök dig till nån som tar ansvar för att få problemet korrigerat.
Ps. Observera också att dylika digitala frekvensjusteringar inte rättar denna typ av problem...som en huvudvärkstablett "dagen efter"! |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 07:53:06
|
Trots EngelholmAudios förvånansvärt pessimistiska inställning så kommer jag att försöka mig på att dämpa resonanserna mha esl´s rör.
Vilket program ska jag använda för att mäta upp rummet? Tombstone? Kan jag använda micken som följde med Velodynebasen och koppla den till datorn?
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 07:57:30
|
EngelholmAudio är inte opartisk (Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.) när han förordar expertis så jag tycker du skall prova själv för det är billigt och lärorikt. |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 12:52:23
|
MatsT: "jag tycker du skall prova själv för det är billigt och lärorikt."
Så ska det låta! : )
Har kollat upp priser på min lokala bygghandel:
Gjutrör i papp, längd: 290 cm
Ø 15 cm: 86 kr Ø 19 cm: 108 kr Ø 25 cm: 178 kr (jädra hopp i pris)
Jag köper två Ø 19 så att jag kan bygga tre rör á ca 180 cm.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 15:10:21
|
Du gör definitivt rätt i att prova själv om du vill lära dig något.
Det experimentet handlar inte om stora pengar heller. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 19:27:32
|
quote: Trots EngelholmAudios förvånansvärt pessimistiska inställning så kommer jag att försöka mig på att dämpa resonanserna mha esl#180;s rör.
Min intention är inte att vara pessimistisk utan hellre peka på problematik så att man själv kan ta beslut baserat på mer fakta/åsikter. Hoppas inte detta upplevs fel!?!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 03:35:16
|
EngelholmAudio: Jag tar inte illa upp. : )
Köpte en billig 10 meters lågnivåkabel idag för at testa att placera den ena basen i det motsatta hörnet (diagonalt sett). Det hjälpte till viss del (sänkte den värsta puckeln) men det sänker inte efterklangstiden som är låååång hos mig (betongbunker). Det hade säker gått att tweaka hur länge som helst men eftersom att det inte sänker efterklangen så förlitar jag mig på "basmumsarna".
På måndag hämtar jag förhoppningsvis rören. Hoppas att de går in i bilen(!).
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 09:39:55
|
MatsTquote: EngelholmAudio är inte opartisk (Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.) när han förordar expertis så jag tycker du skall prova själv för det är billigt och lärorikt.
Jag försöker hålla mig ifrån konkret produktprat till förmån för teknik- eller lösningsförslag. Jag väljer att rekommendera att söka sig till "nån som tar ansvar för att få problemet korrigerat".
Med ett registrerat företag har jag förstått att opartiskheten per automatik försvinner, men jag gör så gott jag kan för att hålla mig så objektiv som bara är möjligt.
|
|
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 18:05:58
|
2 st formrör för gjutning på 290 cm och Ø 19 cm för 144 kr. Billigt!
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 19:41:29
|
Eftersom din resonans är relativt högt upp i frekvens (44Hz) så blir inte rören så långa. Om du kan spela upp en ton på 44-45 Hz så att du triggar igång resonansen så är det bra (nödvändigt) Gör ett experimentrör som du gör teleskopiskt vid mynningen så att du kan "tuna" in det. När du har hittat exakt rätt så skulle jag göra ett likadant, och köra med dubbla rör om det inte räckte med ett. Mätningar är alltid intressanta! Och bilder!
Lycka till! /esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 18:06:41
|
esl: Det är precis så min plan ser ut. Att "tuna" ett rör tills jag är nöjd för att sedan bygga fler med samma specar.
Kan någon tipsa om ett bra program för att mäta upp rummet med? Helst gratis förstås. Tombstone? Kan jag använda micken som följde med Velodyne-subben?
|
|
|
Topic |
|