HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Nu sitter dom där!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/05 :  21:36:25  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
2st 1200*600*70 Stenulls skivor i taket vid första reflexen.

Alltså, 1200*600*50 bakom högt, 1200*600*100 vid sidoreflexen och 1200*600*70 i takets reflex.

Resultat, tjaa... Gudomligt!!!!!!!!

Vilket lyft, allt sitter där det ska i ett underbart lungt o snyggt uppmålat perspektiv. Djup, bredd, detaljer och närvaro med verklighetskänsla. Wow.....

Ljudet har inga tendenser att bli hårt för ens man spelar ohyggligt högt men då är det nog mina små högt som lämmnar in hatten lite.

Kan varmt rekomendera alla att sätta upp absorbenter i taket, ni som får iaf

Nästa uppgift blir väl att skaffa en digi kamera så ni som vill se hur det ser ut får det. Det plockades fram många plattor ikväll

MvH

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/03/05 :  22:23:03  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Gott snack.

Har själv lyckats slänga ihop ett par av isoleringsmaterial,sitter bakom och ovanför högtalarna.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/05 :  23:14:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har du dem dikt mot vägg/tak eller med spalt?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/06 :  09:35:35  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Har kört 45*45 reglar till ram med Skivan skruvad på ramen och den i sig dikt mot taket, så spalten blir 45. Samma med sidoabsorbenterna, dikt mot vägg men med en 50 skiva på ramen och en 50 skiva i ramen. Det lilla utstick som blir 5mm på baksidan märks inte nämnvärt.

Ni som har chans gör detta, går ej att ersätta detta lyft med elektronic.

Har provat Droplet 5 och det vart inte nämnvärt mycket bättre, ska prova den igen nu med takmodden gjord. Lär bli hyffsad skillnad nu, hoppas jag för då blir det nog affär

MvH

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/06 :  18:08:46  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Lyssnar idag 2.2m ifrån kal bakvägg, vad brukar låta eller vara bäst med bakvägg. Att diffusera väggen eller absorbera där med, blandat eller smak sak. Trial and error kanske

Nån?

MvH
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/03/06 :  19:40:09  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply

Både och kanske?
Fast jag har väldigt nära till min bakvägg dock...

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/06 :  20:09:59  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Mc_Square: Hur upplevde du musiken före o innan? Svanå i mitten??

Lyssnade på Andrea Bocelli Vivere alldeles nyss och spår 5 Canto della terra.
Trodde jag skulle sk*ta ner mig när kören kom in mot slutet, en läskig känsla av att grann kärringen o kompaniet hade kommit in i rummet för att skälla på min höga musik. Nåt på inspelningen jag aldrig hört förut var nu klockrent läskigt. Kändes som att när kören hämtade kraft ( andan ) till sitt verk så slukades all luft upp ur rummet, mängder av små ljud fanns bakom mig och sedan detta pompösa körande rakt in i benmärgen. Nackhåren for upp som raggen på en jycken o jag blev riktigt skraj. Nån som upplevt detta fenomen, det var någon i rummet helt klart! kunde svära på att det var grannkärringen.

Men ytterdörren var ju låst....

Brrrrr
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/03/06 :  20:36:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Före och innan...?Hmm,oerhört mycket detaljer och mikrodynamik som kommit fram,kanske inte lika våldsamt som du beskriver det men nästan.

Och förresten,Svanå-Kopia (min egen) är det du ser på bilden,har 2 till bakom högtalarna oxå.Funkar mycket bra,fast lite bökigt att få ihopa kanske.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000