HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox 2008 - Programnytt vad gäller?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/10 :  10:17:12  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
FLAC kan bäst beskrivas som en WAV fil plus tagger (tagger är information om musiken, artist, namn etc.) som är komprimerad samman med tx. ZIP. Med ZIP får man 100% samma ut som man lägger ner i sin ZIP-fil. Detta kan man gör om 117 gånger, eller flera, UTAN att informationen ändras på något vis.

MP3 är en komprimerad musik-fil, för att spara så mycket som möjligt plats, så tar man BORT, helt och hållit, information som man inte tror sig ha någon effekt på musikken, sen sparer man informationen i filen. När musikken avspillas från den samma MP3 fil så får man med samma utrustning samma resultat varje gång. MEN om man tx. konverterar denna filen till en WAV fil och sen på et tidstpunkt vill göra en ny MP3 fil, ja då kommer MP3 förmatet att ta mera information bort även denne gång, så att göra en ny CD efter MP3 filer är INGEN bra idé, man kommer INTE tilbacka till samma kvalitet som dom originala WAV filer hadde. Lysnar man mycket till MP3 filer skall man altså se till att dom är rippat så mycket som möjligt från originalen som möjligt, änten direkta från CD'n eller från en fil i något loosles förmat som kommer direkta från CD'n.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/02/10 :  10:40:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vi förutsätter väl att det är lossless-format vi pratar om och inget format som manipulerar musiken.
Varför är det kritiskt för ljudkvaliten när man hämtar datan från cd-skivan? Är det då inte lika kritiskt när man kopierar över musiken från en hårddisk till en annan, vilket man förmodligen kommer att göra ett antal gånger?
Trots allt handlar det om att kopiera data från cd-skivan till datorns hårddisk, och jitter är ju då inget problem, så vitt jag förstår.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/10 :  10:44:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Kan man höra skillnad på WAV och FLAC?
Det är väl ända så att FLAC-filen måste packas upp vid avspelning.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/10 :  10:57:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Enda sättet att höra skillnad skulle ju vara att avkodaren är så seg att den inte hinner med, men då är den ju å andra sidan felbyggd.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:18:08  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
räven: Kan man höra skillnad på WAV och FLAC?
Det är väl ända så att FLAC-filen måste packas upp vid avspelning.


quote:
Magils: Enda sättet att höra skillnad skulle ju vara att avkodaren är så seg att den inte hinner med, men då är den ju å andra sidan felbyggd.


Som Magils är inne på här, endast fel i hardware/software vill störa.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:33:36  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Björn-Ola: Vi förutsätter väl att det är lossless-format vi pratar om och inget format som manipulerar musiken.
Varför är det kritiskt för ljudkvaliten när man hämtar datan från cd-skivan? Är det då inte lika kritiskt när man kopierar över musiken från en hårddisk till en annan, vilket man förmodligen kommer att göra ett antal gånger?
Trots allt handlar det om att kopiera data från cd-skivan till datorns hårddisk, och jitter är ju då inget problem, så vitt jag förstår.


Jo jo, helt klart. Det är kritisk därför att det faktisk inte altid går att läsa 100%, det kan vara fel i DVD/CD läsaren, fel på CD'n (bla. copyprotection). Musik-CD är inte på samma sätt som som Data-CD gjort för 100% läsning, en viss mängd fel accepteras, bara inte av os när en CD spelare kommer till ett ställe där den inte hinner eller kan läsa, då forsökar den först att läsa från reserv-sporat, sen om inte häller det går bra, då gissar den vad som skall spelas, systemet är så därför att en CD skall kunna spelas upp med en viss hastighet, samma krav har man inte till en Data-CD. Som jag skrivar har jag flera olika drev i mina datorer till att rippa med, har man en problem CD, då går det ofta att rippa i en annan DVD/CD læsare.

Problemet är lite som när man gör en kopia på en CD, om man tx. brännar kopian med 16x då låter den sämrar än om man brännar den med tx. 1x el. 2x. Redan vid 3x kan någon höra skilnad på originalen och kopian.

Så jo, det är MYCKET viktigt att man får rippat sina CD'er med maximal kvalitet.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/10 :  12:37:55  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Problemet med cd-formatet är att det inte har de inbyggda korrigeringsbitarna som vanliga cd-rom formatet har. Det har man gjort med flit för att kunna få in mera data då det gav ca 1/7 mer datautrymme genom att inte använda paritetsbitarna.
Tittar man på en Wave-fil i datorn så är 1minut rätt exakt 10mb. Det är det inte på CD-audio formatet då du får in 74min på 650mb...
Eller om man vänder på det, iomed att du itne har extra korrigeringsinformationen får du in 740mb på en 650mb skiva men med ingen datasäkerhet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/02/10 :  15:09:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Men att det finns inbyggda fel i cd-skivan innebär att felen redan ligger i cd-skivan och det borde inte innebära någon skillnad mellan olika rippningsprogram utom möjligtvis i felkorrigeringsdelen, alltså interpoleringen av data som saknas. I iTunes kan man rippa med eller utan felkorrigering. Jag har inte testat om det innebär någon skillnad i ljudkvalitet.
Att hastigheten vid cd-bränning är kritisk förstår jag men det säger inget om rippning i sig. iTunes verkar anpassa avläsningshastigheten efter skivan. Ibland går det långsamt, ibland snabbt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2008/02/10 :  18:06:23  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
quote:
Ibland går det långsamt, ibland snabbt.

Så är det. En skiva i EAC tar för mig normalt mellan 10 och 15 minuter. Men jag hade en riktigt repig cd som den jobbade med hela natten (jag har för mig att det blev 7-8 timmar). Men den tog sig igenom och den gick att spela upp felfritt. Så jag litar nog mest på EAC och använder Ripstation Micro DS mest för popskivor som inte är så viktiga.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/02/11 :  10:06:54  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
eller vad är det som gör viss mjukvara bättre än andra?.


Ja, jag har inte hört någon skillnad på formaten i sig. lossless är ju lossless så det är inga problem. Men att det skulle vara så stor skillnad mellan vilka mjukvaror man använder vid uppspelning är för mig förvånande. Tex spark och Peak till mac. Använder samma ljuddrivrutiner men låter olika. (hörs mest på efterklangen)
I windows miljö så är det stor skillnad om man använder sig av Asio drivrrutiner eller inte. Men även här hör man skillnad på olika program. Mycket märkligt tycker jag eftersom det inte borde finnas någon skillnad.

Vi gjorde även en snabbtest och rippade med I-tunes och spelad upp med I-tunes. Gjorde sama sak med Spark. Det var riktigt stor skillnad till Sparks fördel. Kanske beroende på en annan tollerans för läsfel eller annan inläsningsmetod i Spark.? Jag vet faktiskt inte. Men det var det här klassiska jitterljudet som finns på nästan alla cd-spelare. En del är känsliga mot det andra inte.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/02/11 :  10:16:17  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Kan man höra skillnad på WAV och FLAC?
Det är väl ända så att FLAC-filen måste packas upp vid avspelning.


Här kunde man höra skillnad när man skickade de olika ljudfilerna från datorn till Squeezeboxen. Det ordnade sig när man lät datorn först packa upp flac filen innan den skickades över nätverket.

Vad var det då som gjorde att det lät lite lite sämre (iallfall skillnad) när man lät Squeezeboxen packa upp FLAC filen ?
Ja,, jag vet inte, men jag chansar på klockan och nätdelen är bättre i datorn. Har hört att de klockorna som sitter i datorer är snäppet vassare. ? Det blir lite tyngre på nätverket men det är OK.

Men det är som du skriver. Filen packas upp innan. Görs detta rätt med bra utrustning så är det ingen skillnad. ( i teorin iallfall )

Edited by - Stormen on 2008/02/11 10:17:38
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/11 :  20:10:11  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Squeezeboxen kan väll inte sälv packa upp filerna, Squeezebox/Transporter systemet är väll så att Slimservern skicker samma signal till squeezeboxen utan hensynstagen till från vilka filtype den läser den. (Fel)

Men kanske du menar att om man konverterar sin flac till wav för hand innan man spelar upp den då låter det betre? Finns där en innstälning i Slimserver, så att den kan konvertera INNAN den börjer spela upp den? Ja, läsa senara i denna tråden.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2008/02/19 23:57:27
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2008/02/11 :  20:42:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,undrar hur det funkar med QNAP det måste väl vara där som den komprimeras upp och skickas till SB.För SB har väl ingen processor som klarar det?Eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/11 :  20:53:32  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Finns där en innstälning i Slimserver, så att den kan konvertera INNAN den börjer spela upp den?"

- det ska det göra, vill jag minnas. Så kör jag. Alltså låter Slimserver packa upp å skicka wave:en till SB å vidare te separat DAC...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2008/02/11 :  21:24:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
- det ska det göra, vill jag minnas. Så kör jag. Alltså låter Slimserver packa upp å skicka wave:en till SB

Var finns den inställningen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:12:08  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle tippa på att det skickas med typ FLAC och inte okomprimerad PCM för att spara bandbredd. Tänk på att en ipod klarar av att komprimera upp flac utan problem så det är inte direkt några tunga beräkningar.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:23:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Under ljudinställningar på respektive spelare...

----> Begränsa bithastighet
SqueezeCenter kan automatiskt och löpande konvertera dina musikfiler till WAV/AIFF eller MP3 för att sänka bithastigheten på det data som skickas till din spelare. Detta är användbart om du ansluter till din SqueezeCenter över Internet, eller emellanåt har problem med överföring via trådlöst nätverk. Du kan bestämma med vilken maximal bithastighet SqueezeCenter ska sända till din spelare. MP3-filer ursprungligen kodade i lägre hastigheter kommer inte att kodas om. Om du väljer "Ingen begränsning" kommer SqueezeCenter sända dina MP3-filer utan omkodning och övriga filtyper i okomprimerat PCM-format

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/11 :  23:32:55  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Magils: Under ljudinställningar på respektive spelare...

----> Begränsa bithastighet
SqueezeCenter kan automatiskt och löpande konvertera dina musikfiler till WAV/AIFF eller MP3 för att sänka bithastigheten på det data som skickas till din spelare. Detta är användbart om du ansluter till din SqueezeCenter över Internet, eller emellanåt har problem med överföring via trådlöst nätverk. Du kan bestämma med vilken maximal bithastighet SqueezeCenter ska sända till din spelare. MP3-filer ursprungligen kodade i lägre hastigheter kommer inte att kodas om. Om du väljer "Ingen begränsning" kommer SqueezeCenter sända dina MP3-filer utan omkodning och övriga filtyper i okomprimerat PCM-format.

Mao påverkas inte konverteringen av detta som jag läser det, endast den bithastighet servern skicker med.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2008/02/11 23:34:33
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/12 :  00:40:32  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Om du väljer "Ingen begränsning" kommer SqueezeCenter sända dina MP3-filer utan omkodning och övriga filtyper i okomprimerat PCM-format."

- Kanske jag fattat fel, men är inte ovan just det? "övriga filtyper i okomprimerat PCM-format"....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2008/02/12 00:42:09
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/12 :  01:00:26  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
För att servern skall kunna skicka PCM information skall den ha denna information att skicka, finns den direkta i en WAV fil är det inget problem, en WAV fil är PCM information. En FLAC fil är en komprimerad WAV fil, så innan en FLAC fil kan skickas som PCM information måste den öppnas/konverteras till WAV formatet för sen att kunne skickas. Det är denna öppning/konvertering vi inte vet om man kan påverka med en innstälning.

Jag tror inte man kan, det är inget större jobb att öppna/konvertera en FLAC fil till WAV formatet innan den skickas.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/02/12 :  08:51:09  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
så det är inte direkt några tunga beräkningar.


Det är precis som du påpekar teoretiskt ingen skillnad och smartast är att spara bandbredden och skicka med FLAC. Men det är tyvärr en hörbar liten skillnad. Kanske inte med en transporter men med en vanlig SB3.
Inställningen på slimserver finns under serverinställningar om jag inte missminner mig. Finns en meny med massor av formatval. kryssa i FLAC-till-Wav och WAV-till-WAV så skall all uppackning av FLAC ske i datorn innan den skickas.

Edited by - Stormen on 2008/02/12 08:53:33
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/12 :  09:50:25  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
OK, så fandt jeg frem til det

Findes under: Home / Server Settings / File Types

Här med standart inställningar.




Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2008/02/12 09:51:26
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/12 :  09:53:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Du menar med andra ord att om man ändrar från



till



Då skall man få bettre ljud från sina FLAC filer.



Rip


Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/02/12 :  09:54:11  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Japp,, bara att ta bort FLAC-FLAC och WAV - FLAC så ska det streama WAV i nätverket.

Edit: Stämmer precis

Om du inte hör någon skillnad så är det bara bra. Då fungerar din Squeezebox mycket bra. Men vi är ett gäng som hör skillnad.
Det finns tydligen förbättringar att hämta om man gör om nätdelen och klockan mm. mm. Märkligt att nätdelen kan göra skillnad när man använder extern DAC. Men jag föringar inte dom som hör skillnad.

Skillnaden att streama Wav i nätverket istället för FLAC kommer kanske inte att få en att trilla av stolen direkt. Men man vill ju "klämma ut" det bästa ut sin klämbox.

Edited by - Stormen on 2008/02/12 09:58:14
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/12 :  09:56:00  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Stormen: Japp,, bara att ta bort FLAC-FLAC och WAV - FLAC så ska det streama WAV i nätverket.




Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000