HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 VPI med mellanhjul????
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/27 :  08:18:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag surfade runt lite idag och snubblade in på VPIs hemsida. De har ett nytt drivsystem de kallar "Rim Drive". Det är en korsning mellan remdrift och mellanhjul. De har ju länge kört med sina svänhjul och nu har de satt mellanhjulet på svänghjulet.

Det är spännande när man tänker nytt med gamla teknologier.



Mer om det finns på deras hemsida: http://www.vpiindustries.com/products_rim.htm

Silikon O-ringen på mellanhjulet har nog tagit en stund att utveckla...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/01/27 :  11:21:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En modern Lenco..

Det har varit prat om denna konstuktion ett tag nu på Lencolovers och de tycker att det är kul att en erkänt duktig tillverkare vågar använde det absolut bästa drivsystemet för skivspelare. Undrar bara om Audionet blir först med det i Sverige.


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/27 :  13:17:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Alltid undrat vad som är så bra med mellanhjul...kan bara se nackdelar med mellanhjul.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/27 :  13:30:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så man har alltså en mekanisk koppling mellan tallriken o den mindre med en O-ring på kontakt ytan ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/01/27 :  20:14:24  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag får nog kolla in det där lite närmare

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/27 :  20:24:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bubbel, om det är bäst eller inte har debatterats i många långa trådar och du lär få mothugg från anhängare av andra drivsystem. EMT's första spelare hade mellanhjul och Thoréns körde också några spelare med mellanhjul. Var inte de före Lenco?

Johan, det sitter en "o-ring" på svänghjulet som ligger an mot skivtallriken. Det finns klara nackdelar med den teknologin som måste hanteras. Bland annat kan det ge upphov till kraftigt rumble. Men, känner jag VPI rätt så har de klarat problemen galant.

Audionet, på en HRX finns det många häftiga bildvinklar.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/01/27 :  20:53:02  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
He, he, HRX, ja den skulle man kunna fota medans Camilla packar mina grejor och ringer flyttbilen

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/27 :  21:16:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:13:01  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Thoréns körde också några spelare med mellanhjul

Det var Thorens som uppfann direktdriften
Men remdrift blev deras likör

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:55:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bubbel, om det är bäst eller inte har debatterats i många långa trådar och du lär få mothugg från anhängare av andra drivsystem. EMT's första spelare hade mellanhjul och Thoréns körde också några spelare med mellanhjul. Var inte de före Lenco?


Alla var väl före Lenco men Lenco sålde väl mest av alla och var riktigt stora i Sverige med L75'an på 70-talet det var da shit helt enkelt.

Oavsett om det är mellanhjul, remdrift eller direktdrift så finns det lika många fans som det finns för och nackdelar. Oavsett vilket man föredrar så finns det ingen optimal drivning utan alla är i någon form komprimisser. Helt enkelt weapon of your choice.

Mellan hjul är en gammal företeelse det fanns en hel del som nyttjade denna teknik och det var mest broadcasting spelare som var utrustade med denna teknik nog beroende på att de är startsnabba.

Rumble kan man bygga bort men ryktet att mellanhjul spelare skulle vara värre tror jag är obefogat. Om man skulle skapa en sådan spelare i dag och med hjälp av den teknik och material vi har så skulle man med största säkerhet kunna bygga bort rumble.

Nu skulle jag veta var man hittar en silikon o-ring så att jag kan göra ett nytt mellanhjul till mitt Lenco projekt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/27 :  23:05:56  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply

quote:
Nu skulle jag veta var man hittar en silikon o-ring så att jag kan göra ett nytt mellanhjul till mitt Lenco projekt.
http://www.svalander.se/vinyl/remmar.htm#hjul

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/01/27 :  23:13:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
http://www.svalander.se/vinyl/remmar.htm#hjul


Nu menar jag något riktigt proffs som tillverkar detta dagligen ingen småhandlare med begränsat lager . Det är bara O-ringen jag vill ha, nytt mellanhjulet fixar jag till i svarven.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/28 :  20:16:59  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag kör med denna,funkar klockrent...
http://www.rosarummet.se/t_product_view.php?article_nr=a9205&free8=&free4=lekq&product_id=280

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/28 :  20:40:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hahaha


Alltid bra med multi purpose-prylar


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:14:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply


Du är allt för go.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:14:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Lite intressant det här


Inne i våra digitalpressar finns det 2 trummor som snurrar o dessa är förbundna via kugg. Den stora trumman (1 meter i omkrets) är den där drivremmen från motorn sitter. Ett mindre svänghjul (25 cm) sitter på baksidan med. På framsidan sitter det en broms som ligger på med väldigt lätt tryck.

Tittar man på motorn så är det en helt vanlig elmotor av mellanformat. Men motorstyrningen däremot är ett eget kapitell. Det är en ganska stor historia som kostar en bit över 50K.
X-aktheten på det här systemet ligger under 1/100 mm.

På dom andra ställena där jämt varvtal är superviktigt sitter det uteslutande synkronmotorer.


Tittar man sen på skivspelarsidan så ser man sällan dessa lösningar.
För dyrt eller ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/28 :  22:22:42  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Johan, här är modellen för dig. Enorm motorstyrning och sannolikt synkronmotor!

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/28 :  22:34:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
hehehehe

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/28 :  22:55:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Slut skämtat om silicone ringar
Jag spelar själv både Lenco 75 och Thorens 124 och gillar soundet.
Men det går nog att åstadkomma samma driv fast lite tystare.
Spännande med ett tungt svänghjul...
Har jag fattat rätt?är det remdrift mellan motorn o svänghjulet?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/29 :  12:33:46  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jodå, det verkar vara remdrift mellan svänghjulet och motorerna,. Frågan är hur man applicerar lagom tryck från mellanhjulet till tallriken? Mkt intressant lösning iaf!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000