Author |
Topic |
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 00:26:41
|
Nu måste jag bara fråga, det har förbryllat mig i många år!
Har använt många skivspelare, testat många pickuper, skivmattor, RIAA:n, deoderanter... Men jag har aldrig bytt tonarm! Man läser ofta: "Byt tonarm till SME XX, byt till Rega XX så spelar din spelare i toppskiktet". Vad säger att man kan, eller vad man kan??
Har en Clearaudio Emotion med tillhörande Satisfy-arm. Den sitter i ett hål i plinten som kanske är 20mm (inte mätt, gissar). Har även en Pioneer PL-12 som verkar ha en arm som är fastgjuten. Innehar en Thorens 318 MkII som verkar ha en arm som går demontera, men du verkar lämna ett gigantisk hål efter sig, storlek närmare jättestor.
Finns det standarder? Vad är standarderna? Va fanken vet man vad som går och inte går? SME-fäste har jag hört talas om, men vad innebär det?
Jag är totalförvirrad och fattar (som vanligt) ingenting. Kan jag prova andra armar på min Emotion t ex? Inga sidor/tillverkare säger varesig det ena eller andra.
Vore väldgt tacksam om lite armfästeskunskap. |
--- |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 11:08:52
|
Jag är ingen expert, men vad jag förstår finns det i huvudsak två standard mått, jag har säkert fel. En "regastandard" med runt hål och en "SMEstandard" med oregelbundet större hål. Jag vet att en polare tvingades bygga om, svarva ur sin thorens när det byttes tonarm från en rega till en SME. Enklast är ju att välja den standard man har på spelaren, och koncentrera sitt sökande på ny tonarm till de som erbjuder samma standard. Det är nog inte så att den ena är bättre än den andra, ett runt hål erbjuder ju valfri utgångsvinkel medans en oregelbunden bara erbjuder en vinkel som förhoppningsvis är rätt. Det är ju avståndet mellan lager och centrumlager som är avgörande inte själva vinkeln, men det hör ju inte hit. Självklart kan du köpa en annan arm till din spelare, armen har större inverkan än vad jag trodde, det bevisar mitt exprimenterande med dämpoljan i min arm tydligt. Armen har otrolig betydelse för hur väl pickuppen kan arbeta i spåret. Jag ger dig ingen rekomendation men unifyarmen från clearaudio borde vara ett givet alternativ. Det är enl mig både snyggt och rätt att använda samma tillverkare där en designfilosofi får arbeta fullt ut. Förhoppningsvis finns det synergieffekter mellan spelaren och armen och i den bästa av värdar har tillverkaren en tanke med hur egenskaperna ska mixas för bästa resultat. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 15:40:11
|
Tack för svaret Adagio! Unify hade säkert varit trevlig, om än ganska kostsam. Det som förbryllar mig är tillverkarens (gäller alla) totala oförmåga att upplysa om vad som gäller. Tittade i manualen till Unify och där nämndes bara dyrare Cleaudiomodeller. Men om jag ville montera den på min Rega P7 då t ex?? Nästan som att köpa avgassystem till bilen men ingen jäkel kan tala om om det passar eller inte...
Min spelare (Clearaudion) har alltså Regastandarden då? Alla tonarmar med ett runt fäste är alltså utav regastandard? |
--- |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 16:19:08
|
Emotion verkar ha en speciell anslutning för sina egna armar. Om man köper en lös Satisfy så har den en tillhörande universalplatta (Linn/Rega?), som inte verkar vara monterad på Emotion:
Satisfy finns ju även med armrör i kolfiber eller ebenholz samt med obrutna signalkablar PU-riaa...
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 16:47:13
|
Så jag kan förstå det har just Emotionen samma fäste, fast i själva akrylplinten. Man sticker ner armen och skruvar fast den med en skruv från sidan. Antar att det är samma funktion men utan metallfästet.
Tack för tipsen om armuppgradering, är dock inte inne på att uppgradera utan vill ha lite kunskap om hur det fungerar. Kör själv med tillhörande Satisfyarm och inbillar mig att det är en riktigt bra arm, speciellt när jag fick spelaren till reapris när jag köpte den för ett par år sedan. |
--- |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 20:52:45
|
Jag håller helt med Adagio, armar påverkar avspelningen mer än vad man kan tro. Men med det sagt så har jag också några varningsord: Att byta arm på en skivspelare är ett precisionsjobb som lätt går fel om man inte har vanan inne.
Det som styr var hålet för tonarmen skall sitta i skivspelarplinten är tonarmens geometri. Lenn Art skrev en riktigt bra artikel om vinylspelargeometri för något år sedan. Kolla in den så får du en bra grund att stå på: http://www.hififorum.nu/artiklar/Vinylgeografi/index.html
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 21:06:53
|
Som jag sagt innan, jag är inte ute efter att byta arm. Vill bara veta vad det finns för standarder på armfästen.
Lenn Arts artikel har jag läst tidigare, blev lika förvirrad nu som då. Men imponerande är den! |
--- |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 21:19:35
|
quote: Lenn Arts artikel har jag läst tidigare, blev lika förvirrad nu som då. Men imponerande är den!
OK här kommer en kortversion helt utan nyanser. En slutledning av Lenn Arts artikel är att det inte finns några standarder.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 22:30:32
|
Ok, det finns alltså lika många tonarmsfästen som tonarmar då, lätt förenklat? Jag kan, t ex, inte montera en RB300 på min Emotion alltså? Eller en Technoarm eller en SME heller för den delen? Och om jag skulle köpa en Rega P5 eller P7 kan jag inte använda min befintliga Satisfy?
Har inte läst Lenn Arts artikel till punkt och pricka. Blir avskräckt av dess matematiska natur om jag ska vara ärlig. Men jag hittar inget avsnitt som behandlar olika tonarmsfästesstandarder. |
--- |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/30 : 15:11:21
|
Jamen nog finns det några standarder för infästning, dessutom brukar det ju gå att tillgå adaptrar och vissa handlare vet massor om just byten av armar, tex Mirre på veteranhifi kan massor, speciellt om clearaudio och SME. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/30 : 19:52:03
|
Jo, jag får väl gräva vidare i ämnet då. Har lite svårt att tjata på handlare utan att ha målet att köpa något.
Tack för hjälpen allihop. |
--- |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/12/30 : 20:48:20
|
Jag som trodde att SME standard innebär att de fyra kontaktstiften vid anslutningen mellan PU skalet och tonarmen sitter rakt. Det finns också en EMT standard där stiften sitt vridna 45 grad. jämfört med SME. Så är det på min skivpelare EMT 948. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/12/31 : 10:18:49
|
Fluffy: Om din spelare har 20mm hål direkt i plinten så kan du testa de armar som passar i ett så litet hål och är gjorda för att monteras på samma avstånd till tallrikslagret (222mm för Satisfy).
Det finns en ohemul massa varianter på monteringshål och monteringsavstånd. Här kan du söka efter passande armar |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/12/31 : 10:26:56
|
Post Scriptum...
quote: Jag kan, t ex, inte montera en RB300 på min Emotion alltså? Eller en Technoarm eller en SME heller för den delen? Och om jag skulle köpa en Rega P5 eller P7 kan jag inte använda min befintliga Satisfy?
Jag har för mig att Rega kräver större monteringshål än 20mm, så det skulle bli till att borra. SME har stora och krångliga monteringshål.
Din Satisfy kanske passar på Rega P5 eller P7 om du lägger en bricka emellan för att kompensera för det större hålet (eller om du fixar en ny tonarmsplatta speciellt avsedd för Satisfy-armen ...om nu P5 och P7 har utbytbara tonarmsplattor..). I nöd- och specialfall kan man bygga en egen liten tonarmplattform att ställa intill skivspelaren, för den där besvärliga tonarmen som man bara inte kan låta bli att testa. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2008/01/01 : 15:38:55
|
Tack för länkarna! Vad jag kan se på vinylengine har Regas 300 ett fäste på diametern 23mm. Kan vara det som är på min Satisfy också, Clearaudio skriver det inte någonstans och jag har inget skjutmått hemma.
Tack för hjälpen iaf. |
--- |
|
|
|
Topic |
|