HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Skillnaden mellan absorption och diffusion
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/12/08 :  11:56:39  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Ojoj, här hittar man intressanta trådar!!
Jag har börjat fundera på dessa frågor och hur mycket man skall ha av varje. Dvs absorption och/eller diffusion. Hur vet man när man har för mycket eller lite av de två?
quote:
EngelholmAudio: Förstår din synpunkt, men ta första reflexen som exempel. Många vill ju bli av med den och antingen diffuserar man bort den eller absorberar man bort den.
Vad kan man säga om skillnaden här?

Är tiden för när en reflex når lyssnaren avgörande för vilken väg man går?

På ett annat forum var det en person som enbart vill dämpa bort 1'a reflex. Argumentet är att med en diffusor är man garanterad att sprida reflexen vidare vilket man inte vill.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/12/08 :  12:12:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul du uppskattar tråden!

quote:
Argumentet är att med en diffusor är man garanterad att sprida reflexen vidare vilket man inte vill.

Det understrykna är vart meningar går isär. Man bör fundera lite i vad det innehär att "med en diffusor är man garanterad att sprida reflexen vidare". Hur ser detta ut med avseende på tid och energi och hur funkar detta tillsammans med vår hörsel?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/12/08 :  21:12:21  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Så tid + energi är grejen?

Om man tänker på tid:
1 Direktljud från högtalarna
2 Första reflex
3 Senare reflexer

2 förstör ljudet vi vill komma åt, men 3 bidrar till efterklang, och denna vill vi ha kvar en del av.
Är det så man skall tänka när man skall ordna till akustiken i ett rum?

Har nog en del kvar att lära
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/12/08 :  21:40:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Din sammanfattning stämmer bra överens i hur jag personligen föredrar det akustiken. Mitt jobb som akustiker är dock - tro det eller ej - att tvinga på nån mitt ideal. Vill nån absorbera och har en väldigt kort efterklang är det det som är mitt mission hos den kunden.

Man kan också säga att #3 bidrar till att hjälpa hjärnan med information genom efterklangen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000